GeenKloon project; het werkt!
Moderator: Beheerdersteam
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
GeenKloon project; het werkt!
Misschien dat jullie je hebben afgevraagd waar is die ene newbie gebleven die ook zo graag een versterker wou bouwen?
Hier ben ik. Zoals men mij had aangeraden heb ik een GainClone versterker gebouwd. Althans, de voeding en 1 monoblok zijn nu af.
Joechei, joechei. De voeding werkt en vandaag heb ik het eerste monoblok in elkaar gezet. De voeding heb ik al helemaal doorgemeten en die werkt perfect. Alleen ben ik iets te snel geweest met het "testen" van dat eerste monoblok.
Toen ik er spanning opzette begon de boel flink te zoemen. Uitzetten dus, dacht ik. *Blam*. Heel klein beetje rook. Het was al laat dus ik heb de boel maar heel even bekeken en heb mezelf voorgehouden er voorlopig maar niets mee te doen.
Weet iemand wat ik fout kan hebben gedaan? Ik dacht dat ik een klein beetje te veel soldeer zag zitten tussen twee pootjes van de OpAmp, dat heb ik even weggehaald. Ik zou 'm graag een keer eerst willen doormeten, maar waar moet ik beginnen? Is die OpAmp eigenlijk nog wel okee, ik dacht ergens gelezen te hebben dat er wel iets van een overbelastingsbeveiliging opzit.
Overigens gebruik ik het schema van deze site: http://www.platenspeler.com/diy/amps/nl ... oon_1.html
Alleen dan niet met een LM3875, maar een LM3876 (met mute *jeuj*).
Ik ga eens kijken of ik wat foto's erbij kan zetten een dezer dagen...
Hier ben ik. Zoals men mij had aangeraden heb ik een GainClone versterker gebouwd. Althans, de voeding en 1 monoblok zijn nu af.
Joechei, joechei. De voeding werkt en vandaag heb ik het eerste monoblok in elkaar gezet. De voeding heb ik al helemaal doorgemeten en die werkt perfect. Alleen ben ik iets te snel geweest met het "testen" van dat eerste monoblok.
Toen ik er spanning opzette begon de boel flink te zoemen. Uitzetten dus, dacht ik. *Blam*. Heel klein beetje rook. Het was al laat dus ik heb de boel maar heel even bekeken en heb mezelf voorgehouden er voorlopig maar niets mee te doen.
Weet iemand wat ik fout kan hebben gedaan? Ik dacht dat ik een klein beetje te veel soldeer zag zitten tussen twee pootjes van de OpAmp, dat heb ik even weggehaald. Ik zou 'm graag een keer eerst willen doormeten, maar waar moet ik beginnen? Is die OpAmp eigenlijk nog wel okee, ik dacht ergens gelezen te hebben dat er wel iets van een overbelastingsbeveiliging opzit.
Overigens gebruik ik het schema van deze site: http://www.platenspeler.com/diy/amps/nl ... oon_1.html
Alleen dan niet met een LM3875, maar een LM3876 (met mute *jeuj*).
Ik ga eens kijken of ik wat foto's erbij kan zetten een dezer dagen...
Laatst gewijzigd door Digidoo op zo 13 nov 2005, 18:11, 4 keer totaal gewijzigd.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Volgens mij was het tussen pootje 7 en 8. De IC ziet er overigens nog goed uit en ik zie geen zwarte plekken of iets dergelijks... 
Edit: Oeps. Kom er net achter dat ik alles wat op pootje 8 moet, nu op pootje 9 zit. Hmm, is die Chip nu kapot? Hoe test ik dat eigenlijk? Is deze (LM3876) eigenlijk wel precies hetzelfde (behalve de mute-functie) als de LM3875?
Ik ga zelf ook nog wel eens een beetje klooien en alles goed op z'n plek zetten. Hopelijk doettie 't dan...
Ik vergelijk: http://www.national.com/ds/LM/LM3875.pdf met http://cache.national.com/ds/LM/LM3876.pdf. Kleine verschillen, als het goed is moet ik gewoon de pootjes zoeken die hetzelfde zijn en dan GOED solderen...
Edit: Okee, alles zit nu op de LM3876 op de goede manier. Dus de plaatjes van de twee IC's vergelijken en dan de juiste pootjes opzoeken. Ik twijfel nu alleen nog aan 1 ding. Moet ik mijn aarde in mijn voeding ook verbinden met de aarde van mijn netentree? A.i. de aarde voor mijn Trafo verbinden met de aarde na mijn trafo...

Edit: Oeps. Kom er net achter dat ik alles wat op pootje 8 moet, nu op pootje 9 zit. Hmm, is die Chip nu kapot? Hoe test ik dat eigenlijk? Is deze (LM3876) eigenlijk wel precies hetzelfde (behalve de mute-functie) als de LM3875?
Ik ga zelf ook nog wel eens een beetje klooien en alles goed op z'n plek zetten. Hopelijk doettie 't dan...
Ik vergelijk: http://www.national.com/ds/LM/LM3875.pdf met http://cache.national.com/ds/LM/LM3876.pdf. Kleine verschillen, als het goed is moet ik gewoon de pootjes zoeken die hetzelfde zijn en dan GOED solderen...
Edit: Okee, alles zit nu op de LM3876 op de goede manier. Dus de plaatjes van de twee IC's vergelijken en dan de juiste pootjes opzoeken. Ik twijfel nu alleen nog aan 1 ding. Moet ik mijn aarde in mijn voeding ook verbinden met de aarde van mijn netentree? A.i. de aarde voor mijn Trafo verbinden met de aarde na mijn trafo...
-
Digidoo
- Contacteer:
Okee, heb ik uiteindelijk ook niet gedaan. De versterker kzzt en pangt niet meer, maar doet ook eigenlijk helemaal niets meer. Vervelend. Als ik thuis ben ga ik een andere chip proberen...
In principe kan dat toch wel de LM3876 gebruiken i.p.v. de 3875? Weliswaar op de juiste pootjes aangesloten, maar wel met het schema waarin een 3875 wordt gebruikt.
In principe kan dat toch wel de LM3876 gebruiken i.p.v. de 3875? Weliswaar op de juiste pootjes aangesloten, maar wel met het schema waarin een 3875 wordt gebruikt.
Niet vervelend bedoelt, maar ooit gehoord van datasheets?Digidoo schreef:In principe kan dat toch wel de LM3876 gebruiken i.p.v. de 3875? Weliswaar op de juiste pootjes aangesloten, maar wel met het schema waarin een 3875 wordt gebruikt.
http://www.alldatasheet.com/
Dan bekijk je de datasheets van beide ICs en kun je zo kijken hoe de pinnetjes verbonden zijn.
Volgensmij kan het wel, moet je alleen op die pinout letten. Let er op dat dat ook per fabrikant anders kan zijn.
Paar opmerkingetjes,
- waar is je koellichaam met de versterkerchip?
- Gebruik zo kort mogelijke draden
- Afgeschermde draden voor de input gebruiken
- Een ster ground gebruiken, geen aardlussen maken
- Je afvlakelcos staan niet op de foto neem ik aan?
-
Digidoo
- Contacteer:
Het was meer een rhetorische vraag. Ik heb de datasheets van de twee IC's en ik heb ze vergeleken. Ik moet bij de LM3876 pootje 9 gebruiken (ipv 7 bij LM3875) als Vin- en pootje 10 (ipv 8 bij LM3875) als Vin+. Pootjes 1, 3 en 4 hebben dezelfde functie en het schema maakt maar gebruik van in totaal 5 pootjes.
Wat je overigens ziet op de foto is alleen de voeding.
- De afvlak Elco's zitten in de versterker zelf (2x 1000uF).
- Er zit een koellichaam bij de chip, die zie je alleen niet op de versterker.
- Ik probeer zo kort mogelijke draden te gebruiken, alleen ben ik nog een noob en zorg ik er liever voor dat het goed vast zit dan dat het allemaal ultra kort is. Overigens gebruik ik wel zilverdraad met PTFE huls.
- Ik zal een microfoonsnoertje gaan gebruiken voor de input.
- Wat bedoel je met een "ster ground (...), geen aardlussen"?
Bedankt in ieder geval!
Wat je overigens ziet op de foto is alleen de voeding.
- De afvlak Elco's zitten in de versterker zelf (2x 1000uF).
- Er zit een koellichaam bij de chip, die zie je alleen niet op de versterker.
- Ik probeer zo kort mogelijke draden te gebruiken, alleen ben ik nog een noob en zorg ik er liever voor dat het goed vast zit dan dat het allemaal ultra kort is. Overigens gebruik ik wel zilverdraad met PTFE huls.
- Ik zal een microfoonsnoertje gaan gebruiken voor de input.
- Wat bedoel je met een "ster ground (...), geen aardlussen"?
Bedankt in ieder geval!
Je hoeft echt geen speciaal zilverdraad ofzo te gebruiken hoor, dat verschil merk je niet.
Met een ster ground bedoel ik dat je bijvoorbeeld alle aardes van achter de afvlakelcos neemt, en ze niet zomaar doorlust.
Of je neemt de sterground bij je input connectors, het ligt er een beetje aan wat het beste is.
Dit doe je om zgn "common mode" stromen tegen te gaan. Waarbij er bijvoorbeeld grote stromen door de aardleidingen gaan en dit wordt opgepikt door (gevoelige) ingangen van de versterker.
Hierdoor krijg je een brom in je versterker.
Met een ster ground bedoel ik dat je bijvoorbeeld alle aardes van achter de afvlakelcos neemt, en ze niet zomaar doorlust.
Of je neemt de sterground bij je input connectors, het ligt er een beetje aan wat het beste is.
Dit doe je om zgn "common mode" stromen tegen te gaan. Waarbij er bijvoorbeeld grote stromen door de aardleidingen gaan en dit wordt opgepikt door (gevoelige) ingangen van de versterker.
Hierdoor krijg je een brom in je versterker.
-
Digidoo
- Contacteer:
Ik had al alle aarde punten bij elkaar genomen met een draad naar een gedeelte naar mijn chassis. Is die naar mijn chasis wel nodig? Of moet ik ook nog terug naar de aarde van mijn voeding?JuuL schreef:Je hoeft echt geen speciaal zilverdraad ofzo te gebruiken hoor, dat verschil merk je niet.
Je moet hem 1 keer verbinden met de aarde van je voeding. Als je die 2 keer verbindt heb je een aardlus.
Die van je chassis is voor twee dingen, veiligheid en afscherming.
Zorg ervoor dat dat een dikke stevige draad is en die kan je dan verbinden met de randaarde.
Maar het is niet noodzakelijk voor de werking van je versterker, hij doet het ook wel zonder. Het is alleen aan te raden.
Btw, als die chip heeft gerookt en je had kortsluiting dan zal ie wel goed zijn
Die van je chassis is voor twee dingen, veiligheid en afscherming.
Zorg ervoor dat dat een dikke stevige draad is en die kan je dan verbinden met de randaarde.
Maar het is niet noodzakelijk voor de werking van je versterker, hij doet het ook wel zonder. Het is alleen aan te raden.
Btw, als die chip heeft gerookt en je had kortsluiting dan zal ie wel goed zijn
-
Digidoo
- Contacteer:
Juist, dus een klont "aarde" met een draad naar de aarde van mijn voeding (na de trafo) en een draad naar het chasis. En dus niet nog een keer van mijn chassis naar de aarde van mijn voeding.JuuL schreef:Je moet hem 1 keer verbinden met de aarde van je voeding. Als je die 2 keer verbindt heb je een aardlus.
Bedoel je dat die dan naar de aarde moet in mijn voeding voor de trafo (dus bij de netentree?)?JuuL schreef:Die van je chassis is voor twee dingen, veiligheid en afscherming.
Ik kijk wat mogelijk is...JuuL schreef:Maar het is niet noodzakelijk voor de werking van je versterker, hij doet het ook wel zonder. Het is alleen aan te raden.
Eh bedoel je dat ie 't dan nog doet met "goed"? Heb 't geprobeerd (toen alles goed vast zat en zelfs met de aarde op het chassis en terug naar de voeding), maar ik mat geen uitgangsspanning.JuuL schreef:Btw, als die chip heeft gerookt en je had kortsluiting dan zal ie wel goed zijn
-
Digidoo
- Contacteer:
Test 1: Aarde van versterker op aarde van voeding: Mega-Brom.
Test 2: Aarde van versterker alleen los bij elkaar: Brom (minder erg).
Test 3: Aarde van versterker op chassis van versterker: Brom (zelfde als test 2).
Test 4? (ga ik dan nu maar proberen); Aarde van versterker op aarde van voeding en aarde van versterker op chassis van versterker: Geen gevaar?
Test 2: Aarde van versterker alleen los bij elkaar: Brom (minder erg).
Test 3: Aarde van versterker op chassis van versterker: Brom (zelfde als test 2).
Test 4? (ga ik dan nu maar proberen); Aarde van versterker op aarde van voeding en aarde van versterker op chassis van versterker: Geen gevaar?
Hoi,
Euhm, wat ben je aan het testen allemaal met die aardes?
Wil je eens een schema maken van hoe je de aardes wilt verbinden?
Nog wat tips,
Haal je aarde bij je voeding achter de elcos vandaan. Met een redelijke dikke draad (scheelt ook weer iets).
Dus niet bij je gelijkrichter de aarde pakken, want dan krijg je ook brom.
Als je op die brom geluiden en ruis etc test kan je de INGANG ((!) Dus NIET uitgang) van je systeem kortsluiten. Dit om te kijken of je ingangsdraden storing oppikken.
Het is wel een goed teken als je brom hoort, dan versterkt je versterker tenminste nog wel
Maar liever eerst testen met een oscilloscoop, of een multimeter op de Wisselspanning stand.
En meet eerst de gelijkspanning voordat je er speakers aanhangt. <50mV ofzo kan wel denk ik, maar bij hogere gelijkspanning kun je beter niet je speakers aansluiten.
En verbind je chassis nog maar niet, dat komt later wel.
Btw, Rudy lees jij dit topic ook? Jij bent in dit soort dingen wel goed in
Euhm, wat ben je aan het testen allemaal met die aardes?
Wil je eens een schema maken van hoe je de aardes wilt verbinden?
Nog wat tips,
Haal je aarde bij je voeding achter de elcos vandaan. Met een redelijke dikke draad (scheelt ook weer iets).
Als je op die brom geluiden en ruis etc test kan je de INGANG ((!) Dus NIET uitgang) van je systeem kortsluiten. Dit om te kijken of je ingangsdraden storing oppikken.
Het is wel een goed teken als je brom hoort, dan versterkt je versterker tenminste nog wel
En meet eerst de gelijkspanning voordat je er speakers aanhangt. <50mV ofzo kan wel denk ik, maar bij hogere gelijkspanning kun je beter niet je speakers aansluiten.
En verbind je chassis nog maar niet, dat komt later wel.
Btw, Rudy lees jij dit topic ook? Jij bent in dit soort dingen wel goed in
-
Digidoo
- Contacteer:
Juist. Dus bij mijn din ingang direct een draadje op de aarde plakken en die dan naar mijn aarde "klont" verbinden. Al geprobeerd. Niets werkt lijkt wel.JuuL schreef:Nog wat tips,
Volgens mij ligt het ook (gedeeltelijk) aan mijn 12-staps attenuator. Maar dat komt door de site van Maarten, er zijn twee schema's om die te bouwen en die zijn precies hetzelfde, maar dan omgekeerd. Ik post 'm straks nog wel...
--
Edit: Okee er zijn twee schema's te vinden op de site van Maarten (platenspeler.com) en deze gebruik ik nu: http://www.platenspeler.com/background/ ... tor_1.html
dus van pin 1 naar 2: 100, 2-3: 270, etc.
Er is er nog een op zijn site: (http://www.platenspeler.com/diy/amps/nl ... oon_2.html)
Maar die is precies andersom!
Welke moet ik nou gebruiken?
Hier een foto van hoe mijn attenuator nú is.
Laatst gewijzigd door Digidoo op wo 31 aug 2005, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Digidoo
- Contacteer:
Hehe, net te laat 
Hier nog een foto van alle aardepunten bij elkaar.

Is een beetje blauw. Kweenie waarom. Voor meer foto's (gemixt met wat foto's van een buizenversterker van mijn pa): http://members.home.nl/digidoo
Hier nog een foto van alle aardepunten bij elkaar.
Is een beetje blauw. Kweenie waarom. Voor meer foto's (gemixt met wat foto's van een buizenversterker van mijn pa): http://members.home.nl/digidoo
-
Digidoo
- Contacteer:
Nou, dat lijkt maar zo hoor. Hij zit echt goed vast. Netjes met een schroefje/moertje en een stukje siliconen ertussen, eigenlijk precies hetzelfde als op de site van maarten. Het koellichaam zit weer vast aan het chassis en dat zit ook goed. Er is echt geen beweging in te krijgen. Ik ga nog proberen een scherpere foto te maken.
Ik heb express geen gaatjesprint genomen aangezien dat niet werd aangeraden en omdat ik liever p2p soldeer.
Zou iemand misschien de datasheets van de lm3875 en de lm3876 kunnen bekijken en mij kunnen vertellen of het bij de LM3876 absoluut noodzakkelijk is om de mute functie (pootje
te gebruiken? Overigens moest ik volgens de datasheet van de lm3876 pootje 7 verbinden met de aarde.
Daarnaast vraag ik me af of ik mijn attenuator wel goed heb aangesloten. Kan iemand daar ook even naar kijken? (Foto hierboven)
Alvast bedankt!
Ik heb express geen gaatjesprint genomen aangezien dat niet werd aangeraden en omdat ik liever p2p soldeer.
Zou iemand misschien de datasheets van de lm3875 en de lm3876 kunnen bekijken en mij kunnen vertellen of het bij de LM3876 absoluut noodzakkelijk is om de mute functie (pootje
Daarnaast vraag ik me af of ik mijn attenuator wel goed heb aangesloten. Kan iemand daar ook even naar kijken? (Foto hierboven)
Alvast bedankt!
Digidoo schreef:Zou iemand misschien de datasheets van de lm3875 en de lm3876 kunnen bekijken en mij kunnen vertellen of het bij de LM3876 absoluut noodzakkelijk is om de mute functie (pootjete gebruiken?
Pin 8 Open or at 0V, Mute: On
Current out of Pin 8 > 0.5 mA,
Mute: Off
Dus dan laat je ongeveer 1mA stromen door Rm, dit bereken je dus door 2.6 van je negatieve voedingsspanning te halen (en daar de modules van, dus gewoon de - ervan af halen) en dat delen door die 1mA dus door 0,001.RM Mute resistance set up to allow 0.5 mA to be drawn from pin 8 to turn the muting function off.
®RM is calculated using: RM £ (|VEE| − 2.6V)/I8 where I8 ³ 0.5 mA. Refer to the Mute Attenuation vs
Mute Current curves in the Typical Performance Characteristics section.
Waar je Rm moet plaatsen kun je in de tekening van de datasheet zien.
Klopt, kan je gewoon zien in de datasheet dat bij pootje 7 "GND" staat.Overigens moest ik volgens de datasheet van de lm3876 pootje 7 verbinden met de aarde.
Dus dan moet je eerst die mute goed instellen en als hij dan nog bromt kan je het beste een schema tekenen van hoe je de boel hebt geaard zodat we kunnen kijken of er iets fout is.
Met dat schema bedoel ik trouwens hoe jij alles hebt verbonden, want gnd kan je op veel verschillende plaatsen pakken.
Succes
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 31 aug 2005, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Digidoo
- Contacteer:
Hier snap ik helemaal niets van.JuuL schreef:Dus dan laat je ongeveer 1mA stromen door Rm, dit bereken je dus door 2.6 van je negatieve voedingsspanning te halen (en daar de modules van, dus gewoon de - ervan af halen) en dat delen door die 1mA dus door 0,001.
Nou pootje zeven zit netjes op mijn "gnd", maar hoe ik die mute moet instellen...JuuL schreef:Klopt, kan je gewoon zien in de datasheet dat bij pootje 7 "GND" staat.
Dus dan moet je eerst die mute goed instellen en als hij dan nog bromt kan je het beste een schema tekenen van hoe je de boel hebt geaard zodat we kunnen kijken of er iets fout is.
Met dat schema bedoel ik trouwens hoe jij alles hebt verbonden, want gnd kan je op veel verschillende plaatsen pakken.
Jaja, moet ik dat nog vertellen?JuuL schreef:Heb je ook een plastic stukje bij je schroefje tussen je schroef en het IC zitten? Anders heeft het nog geen nut
Mijn aardepunt:
Haha, ik had een vermoeden met zo'n mooi verhaal van mij. Wat is je voedingsspanning?Digidoo schreef:Hier snap ik helemaal niets van.JuuL schreef:Dus dan laat je ongeveer 1mA stromen door Rm, dit bereken je dus door 2.6 van je negatieve voedingsspanning te halen (en daar de modules van, dus gewoon de - ervan af halen) en dat delen door die 1mA dus door 0,001.
Sorry, zon kluwen met draadjes wordt ik niet wijs van
Ik bedoelde steeds dat je bijv met paint tekent waar je gnd draden lopen. Bijv zo:
Rudy, als je meeleest moet dit je toch wel bekend voorkomen
-
Digidoo
- Contacteer:
Ik meet +31.9 en -31.9, vrij constant.JuuL schreef:Haha, ik had een vermoeden met zo'n mooi verhaal van mij. Wat is je voedingsspanning?
Zometeen ga ik wel even een beetje kloten in paint.
Edit: Ik krijg de weerstanden van die attenuator niet altijd goed doorgemeten. Snap er niets van. Heb ik 'm nou wel goed in elkaar gezet? Hij zit nog steeds zoals ie in m'n vorige berichtje zat.

Laatst gewijzigd door Digidoo op wo 31 aug 2005, 22:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Oke, mooi:
Vee= -32V
|Vee|-2,6V = 32-2.6 = 29.4V
RM = (|VEE| − 2.6V)/I8 dus 29,4V/0.5mA = 58kOhm
Dus Rm mag maximaal 58 kOhm zijn. Neem maar ~10kOhm - 40kOhm ofzo dat moet wel lukken.
Die verbind je dan tussen pootje 8 en GND (pootje 7 van het versterker IC).
Let wel goed op kortsluitingen steeds he
Vee= -32V
|Vee|-2,6V = 32-2.6 = 29.4V
RM = (|VEE| − 2.6V)/I8 dus 29,4V/0.5mA = 58kOhm
Dus Rm mag maximaal 58 kOhm zijn. Neem maar ~10kOhm - 40kOhm ofzo dat moet wel lukken.
Die verbind je dan tussen pootje 8 en GND (pootje 7 van het versterker IC).
Let wel goed op kortsluitingen steeds he