Meningen Karlsonkast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Tom Magchielse »

De doorgerekende kast was het in een muiderkring boekje ooit gepubliceerde kastontwerp voor een 20 cm woofer, in het artikel was dat de 9710M . De T/S parameters van deze driver zijn gebruikt.
Ik heb deze kast, gebouwd door een studievriend, dikwijls gehoord, en op den duur kwamen we allebei tot de conclusie dat een eenvoudige gesloten box in het laag een stuk beter klonk.
Wat betreft het doorrekenen van de Karlsonator, misschien, maar het is een flinke klus omdat de "gordijnen" opnieuw moeten worden uitgerekend. Feitelijk is de hele complexe K=coupler in het laag van weinig nut, zoals de simulaties ook laten zien. De hele Karlson uitvinding maakt zich vooral in het middengebied merkbaar. Het effect van de voorgestelde " Voigt-pijp"-achtige constructie zou je ook in een even grote basreflexkast, dus met weglating van de K-coupler kunnen doorrekenen. Dit lijkt zinnig, omdat het effect van de K-coupler in het laag beperkt lijkt te zijn tot een geringe toename in de stralingsmassa.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Walt »

Wat zeggen je simulaties over de konus uitslag? Ik had altijd het idee dat de speaker in een karlson beter onder controle bleef.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Tom Magchielse »

Als je de reclame-literatuur over de Karlson doorleest, krijg je de indruk dat Karlson , na het zwoegen op de "K-coupler" gezocht heeft naar een lucratieve toepassing van zijn patent, en die in de opkomende HiFi luidspreker industrie gevonden dacht te hebben. Dat de constructie in de luidspreker alleen maar optisch iets te maken lijkt te hebben met de oorspronkelijke "K-coupler", zegt genoeg.. Maar dat zal niet iedereen het met me eens zijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Walt »

Ik ben het daar wel mee eens, maar denk dat de constructie iets weg heeft van een bandpass of zelfs een tapped hoorn principe.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Ik zal kijken of de meetset iets over het verloop kan zeggen...
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Tom Magchielse »

De simulaties geven geen ander beeld van de conusuitslag door toevoegen van de K-coupler behalve dan door een geringe verschuiving van de afstemfrequentie van de poort, met misschien een iets hogere stralingsweerstand in het laag. Zoals gezegd, het Karlson effect is in hoofdzaak beperkt tot het middengebied, zoals je op grond van de afmetingen ook wel kon verwachten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Het risico bestaat dus - realiseer ik mij - dat mijn Karlsonators zonder gordijnen beter werken dan met? Dat zou wel een giller zijn...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door richard »

Ach, een beetje als je een A-Ford wil upgraden met een V8-turbo?.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door pappaleo »

Doofenshmirtz duistere plan producties :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Karlson-i-nator :rock:
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Tom Magchielse »

Ik bedoelde eigenlijk dat de toevoeging binnen in de kast, en de Karlson toestand aan de voorkant, hun werking in een heel verschillend frequentiegebied hebben, en dus a,h,w, onafhankelijk van elkaar kunnen worden bestudeerd. Hoe de Karlson constructie aan de voorkant ongeveer werkt, weten we nu wel. De werking van de constructie binnenin zou je dan kunnen simuleren in een kast zonder de Karlson constructie aan de voorkant, dat geeft een veel eenvoudiger rekenmodel.. Lijkt het wat, dan kun je vervolgens de K-coupler weer toevoegen. Een twee-traps benadering dus zoals ik ook liet zien met alleen het basreflex gedeelte.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Even buiten simulaties en aangestoken door @Shadow: zijn bouw van een setje Karlsonators ben ik weer eens verdwaald geraakt in DIY-audio land :sure:

Ik heb al eens eerder overwogen om te kijken naar een kleine variant van mijn grote set Karlsons, ik weet dat die gebouwd worden met kleine breedbandertjes, zoals van Tangband etc, en zelfs met compo-setjes uit de caraudio-wereld. Hier is het echter nooit echt van gekomen.

Nu kwam ik ineens op DIYaudio uit op 2 leuke uitgangspunten...een 0.53x formfactor Karlsonator en een onderwerp over een 6de orde (hier heb ik geen kaas van gegeten wat dat is)bandpass in een Karlson-kast, genaamd "Xki" die laatste vind je hier.

Qua formaat vind ik de verhoudingen van de Karlson wat fraaier dan de Karlsonator die een stukje hoger is.

Een groot aantal van de genoemde ontwerpen daar zijn gebaseerd op kleine(re) dubbele drivers in 1 kast wat ik optisch niet echt aantrekkelijk vind.

Maar een aantal malen wordt er een single driver gebruikt per kast, positieve geluiden lees ik over de https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 130-8.html

Met net over de 3 tientjes per stuk ga ik maar eens wat bouwen, dat is al weer veel te lang geleden. Leuk om zo'n klein setje bovenop de grote versie te zetten.

Dat ga ik natuurlijk niet voor Breda redden, maar een volgende meeting zou wel moeten lukken. Scheelt weer een paar avonden op bank met Netflix :mrgreen:

Ik heb een zwik overgebleven plaatmateriaal rondslingeren dus een quick&dirty proefkast zit zo in elkaar (famous last words) :mrgreen:

PA130-8 XKI Box Drawing.jpg
klein disclaimertje; dit bouw ik dus gewoon voor shits and giggles om even wat te doen te hebben. Ik wil al jaren weer wat bouwen nadat ik de Galactica's heb gebouwd en zou best eens wat anders in de huiskamer willen zien (denk aan iets als een setje Calpamos of Speranza's) maar iets laagdrempeligers om even weer wat in te komen in de houtbewerking is misschien een slim plan. :rofl:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 26 jun 2026, 7:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Hoornreflex met breedbander alá Picolino; altijd goed voor een grijns op je gezicht!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Kijk, dat zijn bemoedigende woorden.....ik heb zojuist zo'n setje PA-130's besteld :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Pjotr »

Zou voor een mini Karlson ook eens naar de Monacor SPH-60X kijken: https://en.toutlehautparleur.com/bicone ... -inch.html Een fijn klinkend dual cone breedbandertje. Kan mij herinneren dat er lang geleden in de RB een bouwtekening van een kleine desktop Karlson heeft gestaan. Voor de avonturier:
Radio_Bulletin_1970_11_0044.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Leuke tip @Pjotr:

Een aantal van jullie zal dit allicht weten maar wat speakerbouw betreft ben ik een speakerNAbouwer en geen speakerbouwer :sure:

Ik ga wel even zoeken naar dat ontwerp dat je benoemt, kun je uitleggen wat "in de RB" betekent?

Esthetisch vind ik de ronde Dayton Audio wel wat fraaier ogen verder :goeie: .

Als ik de smaak te pakken heb is een extra kast zo gemaakt denk ik, dus mocht iemand zo'n Monacor hebben rondslingeren dan is zit die zo in een baffle :lol:


edit: ah, thanks voor die tekening, ff zien wat ik daar aan maten uit kan halen, dat lijkt 1:1 mijn Karlson kast met die spleten maar dan verschaald inderdaad :D
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 18 mei 2026, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Pjotr »

Oh ja, RB = Radio Bulletin. Het elektronica tijdschrift van weleer. Het "Luidspreker Bouw Boek" van de Muiderkring wat in die scan genoemd wordt, moet ik ook nog wel ergens hebben. Zal eens zoeken.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

ik heb de die RB van November 1970 gevonden; hier staan alle uitgaven in PDF :rock:

https://drive.google.com/drive/folders/ ... wU5riWSSa6

Dat boekje Muiderkring heb ik eerder van gehoord, ik hou me aanbevolen :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

ff kijken hoe ik die kan pakken zonder weer een account te frobelen.
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Duck Twacy »

Ms een tikje brutaal. Ik was ooit van plan de Calpamos te bouwen. Maar door diverse omstandigheden gaat dat er niet meer van komen. Ik ga binnen kort alles wat ik heb (woofers, compressie tweeter, hoorntjes en filters (mid model van Tony) aanbieden.

Alles nog ongebruikt in doos (behalve de filters die kwamen niet in een doos)

Ik moet alleen nog even nadenken hoeveel ik ervoor ga vragen....
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Barry2001 »

Svp te koop zetten in het ‘Aangeboden’ forum met een duidelijke prijs, niet hier. Wel jammer dat het bouwen niet doorgaat :relax:
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Duck Twacy »

Ja ja. Komt goed (hoop ik)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Duck Twacy schreef: do 25 jun 2026, 17:02
Ms een tikje brutaal. Ik was ooit van plan de Calpamos te bouwen. Maar door diverse omstandigheden gaat dat er niet meer van komen. Ik ga binnen kort alles wat ik heb (woofers, compressie tweeter, hoorntjes en filters (mid model van Tony) aanbieden.

Alles nog ongebruikt in doos (behalve de filters die kwamen niet in een doos)

Ik moet alleen nog even nadenken hoeveel ik ervoor ga vragen....

@MechanicalAnimal: Maaarten
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik ga me eens langdurig achter mijn oren krabben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”