Interne bedrading DACs/ versterkers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Ik kwam deze post nog tegen van het miniDSP devteam op het miniDSP forum. Daarbij zeggen ze volgens mij juist dat je alles wél met elkaar via een Ground Plane moet verbinden ("It's a technique for EMC and for noise immunit"). Ook voegt de topic starter in het bericht daaronder zijn oplossing toe als schema, waar dat volgens mij ook uit blijkt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
dit is het advies van Hypex:
http://www.hypex.nl/docs/appnotes/earth_appnote.pdf
http://www.hypex.nl/docs/appnotes/earth_appnote.pdf
The point is, I can't recommend separating the audio ground from the chassis ground,
because that's a recipe for making a radio receiver.
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Tis ook niet verstandig om de audio grond en behuizing aarde volledig gescheiden te houden.
Bij mij zit daar altijd of een brug tussen of een 100 ohm weerstand.
Hiermee voorkom je aardlussen.
Bij mij zit daar altijd of een brug tussen of een 100 ohm weerstand.
Hiermee voorkom je aardlussen.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Nog een aardig artikel hierover: http://diyaudioprojects.com/Technical/G ... Shielding/
Deze meneer knoopt de boel bij de ingang aan elkaar.
- All grounds do not go directly to the chassis.
- Absolutely avoid having any ground conductor handling both signal and power returns.
- Avoid multiple ground paths for the signal (ground loops).
- Use only one end of the shield inside equipment.
- Do not connect the chassis directly to the signal or power supply grounds. Isolate it with a type X2 capacitor and parallel resistor.
- All grounds must eventually interconnect at a single place. Use a central ground connection for all three common types of grounds. I prefer this to be at the input jack location.
My preference is for a parallel combination of a metal film resistor of about 120 ohms (1/2 Watt is fine) and a type X2 capacitor in the range of 0.1 to 0.22uF.
Deze meneer knoopt de boel bij de ingang aan elkaar.
- All grounds do not go directly to the chassis.
- Absolutely avoid having any ground conductor handling both signal and power returns.
- Avoid multiple ground paths for the signal (ground loops).
- Use only one end of the shield inside equipment.
- Do not connect the chassis directly to the signal or power supply grounds. Isolate it with a type X2 capacitor and parallel resistor.
- All grounds must eventually interconnect at a single place. Use a central ground connection for all three common types of grounds. I prefer this to be at the input jack location.
My preference is for a parallel combination of a metal film resistor of about 120 ohms (1/2 Watt is fine) and a type X2 capacitor in the range of 0.1 to 0.22uF.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Ik heb altijd moeite met het koppelen van "vieze" signalen met de schakeling. Dus laat meestal de elektronica los van de kast en randaarde.Kappa7 schreef:Tis ook niet verstandig om de audio grond en behuizing aarde volledig gescheiden te houden.
Bij mij zit daar altijd of een brug tussen of een 100 ohm weerstand.
Hiermee voorkom je aardlussen.
Maar al deze artikelen lezende maken veel mensen toch een centrale koppeling van de 3 verschillende aardes, al dan niet met met condensatoren weerstanden of brugcellen.
Waarom is het niet verstandig deze gescheiden te houden? Veiligheid?
Groets
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Veiligheid en mogelijk grote potentiaal verschillen tussen de verschillende aardes
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Ok, de ene hand op de kast en met de andere een kabel aansluiten, ik snap hem.
Ik ga eens experimenteren met diodebrug, weerstand, condensator en ground-lift schakelaars.
Maar nu even niet.
Ik ga eens experimenteren met diodebrug, weerstand, condensator en ground-lift schakelaars.
Maar nu even niet.
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Poe, veel leesvoer. En interessante theorieën. Jammer dat ik er (nog) niet veel kaas van heb gegeten, anders had ik er zelf een theorie op kunnen maken.
Wellicht eerst maar eens de boel aansluiten zoals ik het bedacht had en kijken hoe groot de schade is? Maar dat ga ik eerst naar eens aan de binnenkant van m'n ogen bekijken.
Wellicht eerst maar eens de boel aansluiten zoals ik het bedacht had en kijken hoe groot de schade is? Maar dat ga ik eerst naar eens aan de binnenkant van m'n ogen bekijken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Het direkt aan gnd leggen van bevestigingsgaten (zoals bij de dac die hier genoemd wordt) vind ik altijd vervelend, ik doe het zelf nooit bij layouts. Of niet, of ontkoppeld met een rc.
Punt is als het vast aan gnd ligt je weer gedoe hebt met plastic schroeven en afstandbussen, in audio wil je het vaak niet direct allemaal aan de kast hebben liggen zoals hiervoor ook al gezegd is.
Maar het is niet altijd een eenvoudige materie, mee eens, ook omdat meerdere scenarios goed kunnen werken.
Punt is als het vast aan gnd ligt je weer gedoe hebt met plastic schroeven en afstandbussen, in audio wil je het vaak niet direct allemaal aan de kast hebben liggen zoals hiervoor ook al gezegd is.
Maar het is niet altijd een eenvoudige materie, mee eens, ook omdat meerdere scenarios goed kunnen werken.
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Gisteren de boel eens aangesloten en exact hetzelfde ingeregeld als de MiniDSP die hiervoor op z'n plek stond.
Hij bromt niet. Hij píept. Heel zacht, maar merkbaar als je op zo'n 3 meter afstand zit en het verder stil is in huis. Ergens rond de 1000hz. Bij het starten van de muziek is het verdwenen of wordt het overstemd (moet ik morgen even uitzoeken door een 'stil' muziekstuk af te spelen. EDIT: net toch nog even gedaan en de piep is direct hoorbaar als ik de muziek in de stilte pauzeer, tijdens afspelen niet). Wat me opvalt is dat de hoogte van de piep veranderd als de muziek een paar seconden uit is. Hij wordt niet harder als ik de volumeknop van m'n DAC volledig open draai.
Dit doet me denken aan iets wat me vroeger al is opgevallen bij (volgens mij) een koptelefoon op een PC. Wanneer de PC druk bezig was met ratelen kwam er een zacht hoorbare piep op de koptelefoon als er geen muziek op stond, die een beetje "meevloog" met het ratelen van de HDD. Bloed irritant.
Dus...ik vermoed dat ik de boel toch "zwevend" moet aanleggen (nylon pootjes waren toch al onderweg), zoals ook Sietse hier zegt. Hiervoor had ik dit met de MiniDSP 2x4 niet. Misschien kan ik even testen door morgen een ongeaard speakersetje op de DAC aan te sluiten(?).
Overigens is dit de situatie zoals ik het nu heb:
In de nieuwe configuratie moet de sub echter op +12db staan, ondanks dat ik dezelfde versterker, ingang en kabel gebruik. De fronts staan daarbij op 0. Hij speelt zelfs met exact dezelfde instellingen minder luid dan met de MiniDSP naar mijn idee. Alles heb ik gecheckt (een keer of 7) in de MiniSharc instellingen en vergeleken met mijn instellingen in de MiniDSP. In de tussentijd ook de sub mono laten spelen (miniDSP was altijd kanaal links), dat hielp iets. Alles staat op 0, de ingevoerde waarden zijn hetzelfde. Kan dit ook met bovenstaand probleem te maken hebben? Of zie ik een MiniSharc instelling over het hoofd? Iets anders wat ik mis?
Overigens ben ik er(ru)g tevreden over de verdere klank van de DAC. Ik was niet meteen overtuigd bij aansluiten door de piep, maar de Currymans bevatten heerlijke soeplesse, detail, plaatsing en staging. Het klinkt véél minder geknepen dan met de miniDSP met goedkope HifiBerry DAC (maar hé, dat mag ook wel...) Staging is veel breder, alsof m'n speakers 3x zo ver uit elkaar staan. Met name piano en warme gitaarmuziek vind ik nu vele malen lekkerder klinken. Ik kan nu echt opnieuw genieten van details in bekende nummers. Ook op laag volume. Heerlijk. Whisky, oud kaasje.
Hij bromt niet. Hij píept. Heel zacht, maar merkbaar als je op zo'n 3 meter afstand zit en het verder stil is in huis. Ergens rond de 1000hz. Bij het starten van de muziek is het verdwenen of wordt het overstemd (moet ik morgen even uitzoeken door een 'stil' muziekstuk af te spelen. EDIT: net toch nog even gedaan en de piep is direct hoorbaar als ik de muziek in de stilte pauzeer, tijdens afspelen niet). Wat me opvalt is dat de hoogte van de piep veranderd als de muziek een paar seconden uit is. Hij wordt niet harder als ik de volumeknop van m'n DAC volledig open draai.
Dit doet me denken aan iets wat me vroeger al is opgevallen bij (volgens mij) een koptelefoon op een PC. Wanneer de PC druk bezig was met ratelen kwam er een zacht hoorbare piep op de koptelefoon als er geen muziek op stond, die een beetje "meevloog" met het ratelen van de HDD. Bloed irritant.
Dus...ik vermoed dat ik de boel toch "zwevend" moet aanleggen (nylon pootjes waren toch al onderweg), zoals ook Sietse hier zegt. Hiervoor had ik dit met de MiniDSP 2x4 niet. Misschien kan ik even testen door morgen een ongeaard speakersetje op de DAC aan te sluiten(?).
Overigens is dit de situatie zoals ik het nu heb:
- De stekker van de DAC zit in een verdeeldoos met randaarde (waar ook de versterker aan hangt met de randaarde aan zijn behuizing), die op zijn beurt in een ongeaard stopcontact zit. Het is verder een gewone groep, geen speciale audio-only, krachtstroom groep, waarbij engeltjes de sinus in de gaten houden en waar nodig corrigeren.

- Op de voeding van de MiniSharc (MeanWell 5V 3A) is de randaarde aangesloten, de voeding is koud gemonteerd op de metalen behuizing en daarmee is de randaarde via de voeding verbonden met de behuizing.
- MiniSharc, Vol-FP, Digi-FP & Currymans zijn via de mounting holes op de metalen behuizing aangesloten en zijn dus ook via de behuizing met de randaarde verbonden.
- De 2 voedingen van de Curryman hebben geen mounting holes voor directe aarde met de metalen behuizing, maar zijn via de ground van de Currymans wel verbonden met de behuizing en dus randaarde.
- Verder de RCA's aangesloten met een 2-aderige microfoonkabel, waarbij de mantel aan de zijde van de DAC is aangesloten bij de minus. Daarmee zit volgens mij de mantel van de kabel verbonden via de minus van de Curryman en vervolgens via de metalen behuizing aan de randaarde.
In de nieuwe configuratie moet de sub echter op +12db staan, ondanks dat ik dezelfde versterker, ingang en kabel gebruik. De fronts staan daarbij op 0. Hij speelt zelfs met exact dezelfde instellingen minder luid dan met de MiniDSP naar mijn idee. Alles heb ik gecheckt (een keer of 7) in de MiniSharc instellingen en vergeleken met mijn instellingen in de MiniDSP. In de tussentijd ook de sub mono laten spelen (miniDSP was altijd kanaal links), dat hielp iets. Alles staat op 0, de ingevoerde waarden zijn hetzelfde. Kan dit ook met bovenstaand probleem te maken hebben? Of zie ik een MiniSharc instelling over het hoofd? Iets anders wat ik mis?
Overigens ben ik er(ru)g tevreden over de verdere klank van de DAC. Ik was niet meteen overtuigd bij aansluiten door de piep, maar de Currymans bevatten heerlijke soeplesse, detail, plaatsing en staging. Het klinkt véél minder geknepen dan met de miniDSP met goedkope HifiBerry DAC (maar hé, dat mag ook wel...) Staging is veel breder, alsof m'n speakers 3x zo ver uit elkaar staan. Met name piano en warme gitaarmuziek vind ik nu vele malen lekkerder klinken. Ik kan nu echt opnieuw genieten van details in bekende nummers. Ook op laag volume. Heerlijk. Whisky, oud kaasje.
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Wanneer twist je nu de bedrading en wanneer juist niet? Van de secundaire zijde van de trafo naar de gelijkrichting wel, en daarna niet meer?
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
AC bedrading altijd twisten
DC bedrading hoeft niet (ik doe het wel,)
Signaal draden twisten,of afschermen en de afscherming aan 1 kant aarden.
Belangrijker is ,AC bedrading weg houden bij DC bedrading.
Aardlussen vermijden.
Kastaarde via een diode brug naar de kast.
Signaal aarde bij de ingang naar de kast (via 100R weerstand met 100nF parallel),en dat is ook de enige aarde van de schakeling naar de kast.
DC bedrading hoeft niet (ik doe het wel,)
Signaal draden twisten,of afschermen en de afscherming aan 1 kant aarden.
Belangrijker is ,AC bedrading weg houden bij DC bedrading.
Aardlussen vermijden.
Kastaarde via een diode brug naar de kast.
Signaal aarde bij de ingang naar de kast (via 100R weerstand met 100nF parallel),en dat is ook de enige aarde van de schakeling naar de kast.
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Qua aarding was ik juist van plan om de signaal aarde nergens aan de kast te hangen.
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Zelf ondervinden wat het beste klinkt.
Bedrading die elkaar overlapt,haaks.
Om aardlussen bij de ingangen te voorkomen .
Heb ik ook toegepast in mijn Phono versterker.
Bedrading die elkaar overlapt,haaks.
Om aardlussen bij de ingangen te voorkomen .
Heb ik ook toegepast in mijn Phono versterker.
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Aarding is eigenlijk een soort van Poltergeist w.d.b. Aarde is sowieso een veiligheidsding bij Klasse-1 apparatuur. Dan moet alles wat je aan kunt raken of dubbel geïsoleerd zijn of, direct aan aarde liggen.
Re: Interne bedrading DACs/ versterkers
Voorlopig is het de voeding die ik ga bedraden en die is apart van de phono. In de phono is alleen DC en zijn de afstanden sowieso zo kort als mogelijk.
Afscherming van de voedingskabel gaat sowieso in de voeding in ster aarde met de randaarde, kast, en afscherming van de trafo. Of de mantel van de voedingskabel met DC in de phono ook wordt aangesloten is nog even de vraag. Misschien bedraad ik hem gewoon uit en houd ik dan de keuze om aan te sluiten.
Afscherming van de voedingskabel gaat sowieso in de voeding in ster aarde met de randaarde, kast, en afscherming van de trafo. Of de mantel van de voedingskabel met DC in de phono ook wordt aangesloten is nog even de vraag. Misschien bedraad ik hem gewoon uit en houd ik dan de keuze om aan te sluiten.
