Interne bedrading DACs/ versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door FritsK »

Forummers,

Ik ben bezig met mijn eerste DAC op basis van een 3x Curryman DAC, een Minisharc, Digi-FP en Vol-FP. De voeding voor de Curryman DACs is een ontwikkeling van Curryman zelf en de miniSharc wordt gevoed door een Meanwell PSU.

De opstelling heb ik geprobeerd met wat kabel die ik nog had liggen, maar nu ik serieus bezig met een eigenbouw behuizing wil ik de interne bedrading ook goed hebben. Ik zie dat veel van jullie draden twisten, maar niet alle draden, ook ben ik benieuwd naar welk type draad jullie wanneer inzetten. Hier zullen jullie vast een visie op hebben, maar aan kennis schort het bij mij als het om bekabeling gaat.

Waar ik benieuwd naar ben:
  • Welk type draad gebruiken jullie (type, dikte, wellicht ook nog bepaalde kleuren?) van:
    • Netstroom naar voeding(en)
    • Voeding(en) naar div. printen (DAC, miniSharc)
    • DAC naar RCA/ XLR etc..
    • Versterker naar uitgangen voor speaker
  • Welk van de bovenste draden twist je en welke vooral (of bij voorkeur) niet?
  • Welke draden kan je intern langs elkaar laten lopen en welke niet?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door sander1238 »

Netstroom naar voedingen dwz 230v wisselspanning daar gebruik ik altijd oude netsnoeren voor van bijvoorbeeld oude wasmachines etc voor. De gemiddelde witgoedboer heeft er vast nog wel wat liggen.
Deze iig altijd twisten
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door ray5150 »

Houd netspanning voerende kabels altijd zover mogelijk van audio voerende bedrading vandaan.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door FritsK »

sander1238 schreef:
Netstroom naar voedingen dwz 230v wisselspanning daar gebruik ik altijd oude netsnoeren voor van bijvoorbeeld oude wasmachines etc voor.
Dat komt goed uit, die heb ik gebruikt om de DAC te testen. Alleen nog even twisten dus.
ray5150 schreef:
Houd netspanning voerende kabels altijd zover mogelijk van audio voerende bedrading vandaan.
In hoeverre geldt dit voor I2S bedrading?

Gisteren las ik in het topic over de bouw van de AF-DAC dat I2S bedrading liefst per signaalpaar getwist zou moeten worden. Ik heb op advies van Curryman juist een kort stukje (Max. 6cm) ribbonkabel gebruikt. Ik was niet direct van plan om dit helse karweitje opnieuw te doen, maar als het moet, dan moet het. ](*,)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door hannesie »

Dat twisten voor I²S heb ik ook niet gedaan, maar wel zo kort mogelijk, en niet teveel in de buurt van andere spanningvoerende draadjes.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door FritsK »

hannesie schreef:
Dat twisten voor I²S heb ik ook niet gedaan, maar wel zo kort mogelijk, en niet teveel in de buurt van andere spanningvoerende draadjes.
Als het bij jou werkt, dan werkt het bij mij vast ook. Helaas kan ik door de beperkte ruimte én de opbouw van de print van de Curryman DAC niet helemaal voorkomen dat de I2S ribbon kabel de voedingskabel moet overkruisen. Maar ik zie dat vrijwel iedereen daar met de bouw van deze DAC genoegen mee lijkt te nemen.

Ik vermoed dat ik voor de voedingen naar de diverse prints een wat dunnere kabel kan gebruiken dan die van de netstroom naar de voedingen gaat vanwege het lage vermogen wat er door gaat. Ik zie dat deze ook vaak getwist is. Kan je zeggen dat je voedingskabels altijd moet twisten? Of is dat te kort door de bocht?

Verder ben ik vooral benieuwd wat jullie gebruiken voor kabels van de DAC naar uitgangen (RCA/ XLR). Hier zie ik soms twisted pairs, maar vaker een dikke kabel. Is dat een 2-aderige shielded kabel waarbij de shield niet wordt gebruikt (of evt. bij één van de aders wordt samengedraaid om samen een min te vormen)? Of is dat een Coaxiale waar de shield wordt gebruik als min?
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door RNacoustics »

Wisselspanning voerende bedrading altijd twisten en zover mogelijk van electronica houden :!:
Alle bedrading ook zo kort mogelijk houden.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door paulebappie »

FritsK schreef:

Verder ben ik vooral benieuwd wat jullie gebruiken voor kabels van de DAC naar uitgangen (RCA/ XLR). Hier zie ik soms twisted pairs, maar vaker een dikke kabel. Is dat een 2-aderige shielded kabel waarbij de shield niet wordt gebruikt (of evt. bij één van de aders wordt samengedraaid om samen een min te vormen)? Of is dat een Coaxiale waar de shield wordt gebruik als min?
http://www.vandenhul.com/download/CAwdEAwUUkNEW0I=

Dus alle aders een aparte draad en de afscherming alleen aan de bron kant aan massa leggen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door Kappa7 »

paulebappie schreef:
FritsK schreef:

Verder ben ik vooral benieuwd wat jullie gebruiken voor kabels van de DAC naar uitgangen (RCA/ XLR). Hier zie ik soms twisted pairs, maar vaker een dikke kabel. Is dat een 2-aderige shielded kabel waarbij de shield niet wordt gebruikt (of evt. bij één van de aders wordt samengedraaid om samen een min te vormen)? Of is dat een Coaxiale waar de shield wordt gebruik als min?
http://www.vandenhul.com/download/CAwdEAwUUkNEW0I=

Dus alle aders een aparte draad en de afscherming alleen aan de bron kant aan massa leggen.
Dat heeft zo als ik het begrepen heb niet veel zin.
De afscherming moet aan 2 kanten aan aarde liggen.
Maarrrr dan introduceer je een aardlus en dat wil je ook niet.
Ik zet dan aan de zijde van de connector een kleine weerstand.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door FritsK »

RNacoustics schreef:
Wisselspanning voerende bedrading altijd twisten en zover mogelijk van electronica houden :!:
In mijn geval zal dit in één geval niet gaan helaas. De netspanning komt namelijk direct naast de DIGI-FP binnen. Er zit 2mm afstand tussen de AC socket en het board van de DIGI-FP. Zou ik dit met een plaatselijk plaatje van 1mm RVS tussen de DIGI-FP en de AC socket af kunnen schermen of haalt dat niets uit?
Kappa7 schreef:
Dat heeft zo als ik het begrepen heb niet veel zin.
De afscherming moet aan 2 kanten aan aarde liggen.
Maarrrr dan introduceer je een aardlus en dat wil je ook niet.
Ik zet dan aan de zijde van de connector een kleine weerstand.
Jammer dat ik je opmerking te laat zie, kom net bij de elektronicaboer vandaan. :sure:
Welke waarde kan ik daar het beste voor pakken? Als ik de bekabeling op dezelfde manier toepas in de versterker die ik hier op aansluit, moet ik ook hier dan een weerstand plaatsen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door Kappa7 »

Ik gebruik iets tussen de 10 en 100 ohm.
Komt niet zo heel nouw.
Alleen als je een afgeschermde kabel met dubbele aders gebruikt kan je de weerstand gebruiken.
Dat geld ook voor je kabels.
Het gaat er namelijk om dat de mantel wel is aangesloten maar geen signaal vervoert.
Door deze nu een kleine weerstand te geven zal deze niet mee doen in het signaal transport en maar wel afschermen tegen EMC en overspraak.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door FritsK »

Kappa7 schreef:
Ik gebruik iets tussen de 10 en 100 ohm.
Komt niet zo heel nouw.
Alleen als je een afgeschermde kabel met dubbele aders gebruikt kan je de weerstand gebruiken.
Dat geld ook voor je kabels.
Het gaat er namelijk om dat de mantel wel is aangesloten maar geen signaal vervoert.
Door deze nu een kleine weerstand te geven zal deze niet mee doen in het signaal transport en maar wel afschermen tegen EMC en overspraak.
Oké, even om te checken: volgens mij zeg je hiermee dat ik de weerstand (en de mantel op de massa) alleen moet doen als ik zeker weet dat de signaalkabels (DAC naar versterker) en de versterker ook de mantel op de massa hebben zitten.

Ik weet niet zeker of dat ook voor mijn kabels RCA kabels geldt. Ik heb hier RCA kabels van Ground Zero liggen die ik wil gebruiken. Deze zouden "triple shielded" zijn. (Leuk he, marketing. :rofl: ) Wellicht dat iemand weet of die kabels op deze manier zijn gemaakt? Werkt een, op zo'n manier opgebouwde, kabel überhaupt goed op een versterker waarbij de mantel niet op de massa zit?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door ray5150 »

Wat is eigenlijk een DIGI-FP ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door hannesie »

fp.JPG
:mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
Wat is eigenlijk een DIGI-FP ?
'n add-on bordje dat je bij de mini-sharc kunt gebruiken om digitale bronnen aan te sluiten.

https://www.minidsp.com/products/opendrc-series/digi-fp
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door Kappa7 »

FritsK schreef:
Kappa7 schreef:
Ik gebruik iets tussen de 10 en 100 ohm.
Komt niet zo heel nouw.
Alleen als je een afgeschermde kabel met dubbele aders gebruikt kan je de weerstand gebruiken.
Dat geld ook voor je kabels.
Het gaat er namelijk om dat de mantel wel is aangesloten maar geen signaal vervoert.
Door deze nu een kleine weerstand te geven zal deze niet mee doen in het signaal transport en maar wel afschermen tegen EMC en overspraak.
Oké, even om te checken: volgens mij zeg je hiermee dat ik de weerstand (en de mantel op de massa) alleen moet doen als ik zeker weet dat de signaalkabels (DAC naar versterker) en de versterker ook de mantel op de massa hebben zitten.

Ik weet niet zeker of dat ook voor mijn kabels RCA kabels geldt. Ik heb hier RCA kabels van Ground Zero liggen die ik wil gebruiken. Deze zouden "triple shielded" zijn. (Leuk he, marketing. :rofl: ) Wellicht dat iemand weet of die kabels op deze manier zijn gemaakt? Werkt een, op zo'n manier opgebouwde, kabel überhaupt goed op een versterker waarbij de mantel niet op de massa zit?
Dat zijn waarschijnlijk coax kabels en zullen waarschijnlijk maar een ader hebben voor het signaal en de 0 gaat via het scherm.
Hier kan je dus geen weerstand plaatsen.
Mijn verhaal gaat alleen op voor kabel net 2 aders en 1 afscherming.
BVB deze.
56369.jpg
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door paulebappie »

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Ik kies er altijd voor om de behuizing niet te verbinden met de massa van de DAC. Dus ook niet met een weerstandje elkaar toch verbinden. Voordeel: geen groundloops mogelijk.
De draad in bovenstaand plaatje is prima, zorg dat de RCA pluggen zijn geïsoleerd van de kast. Blauw en wit zijn de plus en de 0, de afscherming alleen aan de bron (DAC) kant aan de 0 verbinden.

Toch? :think:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door Kappa7 »

Het was even zoeken maar heb het gevonden.
http://www.high-endforum.nl/topic/14032 ... de-en-emc/
In dit topic zie je een reactie van KT88 staan waar ik mijn weg op heb gebaseerd.
Blijkt overigens niet een weerstand te zijn maar een kleine C
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door paulebappie »

Kappa7 schreef:
Het was even zoeken maar heb het gevonden.
http://www.high-endforum.nl/topic/14032 ... de-en-emc/
In dit topic zie je een reactie van KT88 staan waar ik mijn weg op heb gebaseerd.
Blijkt overigens niet een weerstand te zijn maar een kleine C
Als ik het goed begrijp bedoelt KT88 dat je een c'tje opneemt in de kabel bij gebruik van 1 ader en shield.
Dan zou ik liever kiezen voor 2 aders en shield aan 1 kant los, geen c'tje nodig want je hebt geen groundloop meer.

Let wel: dan ook geïsoleerde RCA pluggen gebruiken. (En natuurlijk de dac nergens met de kast verbinden)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door Kappa7 »

Zo als ik het lees begrijp ij dat het juist om 2 aderig snoer gaat met een afscherming.
Tis niet helemaal duidelijk zo als het daar staat.
Wel kan ik de redenering volgen die aangeeft dat voor een stroomkring juist 2 zijden aangesloten moeten zijn en om een aardlus te voorkomen je een C kunt opnemen in de kring van de afscherming.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door FritsK »

Als ik dit zo lees lijkt me het het veiligst om de RCA's coaxiaal aan de DAC's te koppelen? Misschien niet het beste, maar wel met de minste kans op problemen en bovendien direct met m'n Ground Zero kabels in te zetten.

Wanneer ik over een paar jaar (wat meestal in de praktijk neer komt op een paar maanden 8-[ ) er een 4e Curryman DAC in plaats, kan ik alle bekabeling alsnog aanpakken, incl. versterker en interconnects.

Vooruitlopend op het antwoord:
Nu heb ik (snel als ik ben) al 2-aderige kabel met afscherming gekocht. Wat is het beste: Beide aders het signaal en de mantel de massa of één ader het signaal en de mantel massa? Of... nieuwe coaxiale kabel kopen?
FritsK schreef:
De netspanning komt namelijk direct naast de DIGI-FP binnen. Er zit 2mm afstand tussen de AC socket en het board van de DIGI-FP. Zou ik dit met een plaatselijk plaatje van 1mm RVS tussen de DIGI-FP en de AC socket af kunnen schermen of haalt dat niets uit?
Iemand die hier iets van vindt?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door paulebappie »

FritsK schreef:
Vooruitlopend op het antwoord:
Nu heb ik (snel als ik ben) al 2-aderige kabel met afscherming gekocht. Wat is het beste: Beide aders het signaal en de mantel de massa of één ader het signaal en de mantel massa? Of... nieuwe coaxiale kabel kopen?
Er zijn veel manieren om het aan te sluiten. Mijn voorkeur gaat uit naar het volledig scheiden van elektronica en kast. De metalen kast is wel met de net randaarde verbonden, bij een plastic behuizing heeft dat geen zin natuurlijk.

De (van de kast geïsoleerde) audio uitgangen zijn dan verbonden met 2 draden (ik heb het nu even over RCA) en daar doe je een afscherming omheen zodat ze minder storing kunnen oppikken. Afscherming aan 1 kant verbonden, altijd aan de bron (dus in dit geval de DAC).

Zodra je de elektronica wel met de kast wilt gaan verbinden (niet mijn keuze, je krijgt een hoop rommel) zal je inderdaad een weerstandje en X2 condensatoren moeten gaan gebruiken.

Zit zegt Nelson Pass erover: https://passlabs.com/articles/ground-loops
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door Kappa7 »

Helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door paulebappie »

Kappa7 schreef:
Helemaal mee eens.
:proost:

Let op dat je alles isoleert van de kast, dus ook de usb en de coax ingang etc.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Interne bedrading DACs/ versterkers

Bericht door FritsK »

paulebappie schreef:
Kappa7 schreef:
Helemaal mee eens.
:proost:

Let op dat je alles isoleert van de kast, dus ook de usb en de coax ingang etc.
Ai. Da's eigenlijk het antwoord wat ik niet hoopte te gaan horen. :roll:

Toch bedankt voor de antwoorden, begrijp me niet verkeerd.

Waarom ik hoopte dit niet te horen: Alle componenten van miniDSP (miniSharc, DIGI-FP, VOL-FP en de Curryman DAC's) zijn standaard voorzien van Ground op de bevestigingsgaten. Uiteraard heb ik die netjes met koperen afstandbusjes op de RVS onderplaat gemaakt, waardoor juist nagenoeg álles met de behuizing is verbonden. Zo piept m'n multimeter vrolijk wanneer ik de pinnen zetten op behuizing + massa van een willekeurig kanaal van één van de Currymans. Of behuizing + massa van de XLR. Dan maar kunststof afstandbusjes bestellen en de XLR, Coax en USB los van de behuizing halen.
Plaats reactie