18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door FredM »

Ik heb weer inspirerende ontwerpen gezien. Vooral de dml-set van Martin vraagt erom om zelf ook zoiets te gaan proberen. De Keski is een hele mooie, prettig klinkende speaker. Misschien nog wat scherp in het hoog. De ribbons van Wrinex klonken erg goed, verdienen een betere basspeaker.

De absolute winnaar voor mij waren de speakers van Dre. Wat een beauties, en wat een afgewogen geluid. Zowel in de kleine ruimte als in de grotere.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door ds23man »

Het is nogal rustig in het lost and found departement.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door rodi »

Ik heb een hele tof dag gehad! Veel mooie dingen gezien!
- Allpurifi van Stefan: nog in ontwikkeling maar nu al erg goed!)
- Karlsonator van Shadow: Grote kleppers klinken ook zo. Grote speakers geven nu eenmaal lekkere dynamiek in mijn ervaring.
- DMLset van Martin: ik vond het goed klinken en het is gewoon grappig dat je de trilling in een plastic plaatje ziet. Tof omdat zo te kunnen ontwikkelen!
- Hyperion: Afwerking op zeer hoog niveau! Het zette een stevig plaatje neer.
hyperion@ZBAdag300526.jpeg
Daarnaast heb ik zeer veel hulp en raad van Satefan en Tabcam gekregen met mijn speakers. We hebben een snelle meetset gedaan. Fijn dat iedereen er zo rekening mee hield met stil zijn als we het vroegen. (METING!) Na de meting gelijk in de grote ruimte de demo gegeven. Veel luisteraars, veel lovende reacties op de afwerking. Vaak de opmerking dat ze groter waren dan verwacht. Qua naam moet ik misschien het desktop maar laten varen, want ze staan dan bij mij wel op het bureau, maar kunnen veel meer dan dat. Ze vulden de ruimte naar mijn idee erg goed en dat met het filter wat er net even snel ingeladen was.
UM2861@ZBAdag300526#4.jpeg
UM2861@ZBAdag300526#3.jpeg
UM2861@ZBAdag300526#2.jpeg
Ook nog de tip gekregen dat een betere DAC meer ruimtelijkheid zou gaan geven. Daarom in het laatste uurtje nog eens geprobeerd de monitors digitaal aan te sluiten. In ruimte 2 had ik echt ineens dat de boel helemaal open trok, naar mijn mening was dit zeer ruimtelijk!
UM2861@ZBAdag300526.jpeg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door dre »

ds23man schreef: zo 31 mei 2026, 15:01
Het is nogal rustig in het lost and found departement.
Het is bedroevend! :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door hannesie »

Het is wel frappant dat iedereen de voorkant het meest interessant vindt, en de aansturing niet ziet. :D :shock:
PXL_20260530_090752533~2.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door Shadow »

Oh die zagen we wel hoor, maar aan de voorkant klonk het beter Hans...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door MechanicalAnimal »

Zo, dat was weer een ontzettend leuke Luisterdag :yeah:

Hartstikke leuk om weer wat mensen te ontmoeten die ik alleen van naam kende op het forum.

Heel veel mooie projecten weer gezien en ik verbaas me elke keer weer over hoeveel kennis en kunde er rondloopt.

Ik was al een tijdje niet geweest op een ZBA-meeting en ondanks een flink stukje sturen was het het weer meer dan waard. De laatste keer dat ik wilde gaan gooide griep helaas roet in het eten en toen kwam het er er domweg een paar keer niet meer van. Nou had ik al weer een tjdje de zelfbouwkriebels en deze zaterdag gaf ook weer een hoop inspiratie en zin.

Bedankt aan alle bezoekers voor de gezelligheid! :goeie:

hardbats schreef: zo 31 mei 2026, 8:12
Allen, bedankt voor de fantastische dag gisteren! Ik heb er weer vol op van genoten ondanks dat ik het laatste jaar bijna niet op het forum geweest ben. Hier nog mijn bijdrage aan plaatjes:
Maar als belangrijkste natuurlijk nogmaals een heel hartelijk dank aan de voortreffelijke organisatie, Bas :goeie:

Mensen zoals jij zijn goud waard. :goedzo:

Shadow schreef: za 30 mei 2026, 13:41
De Karlson & Karlsonator :rock:
Hartstikke leuk om ze eens naast een ander setje te kunnen plaatsen, ik heb met trots de spreekwoordelijke poedelprijs in ontvangst genomen in het onderlinge vergelijk :lol:
Walt schreef: zo 31 mei 2026, 10:19
Hoe deden Joram zijn Karlsonators het? Voldoende krachtig en diep laag?
Schunnig goed! Die klonken echt fenomenaal en renden rondjes om mijn K12's heen :rofl:

Wat gaat dat moeiteloos hard door 96 dB rendement. Het geheel klonk gewoon strak edoch warm en ruim voldoende laag. Heerlijke luidspreker, zeer natuurlijke weergave IMHO. Zo'n dikke coax doet het goed zeg.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door MechanicalAnimal »

rodi schreef: zo 31 mei 2026, 16:25
Ik heb een hele tof dag gehad! Veel mooie dingen gezien!
Daarnaast heb ik zeer veel hulp en raad van Satefan en Tabcam gekregen met mijn speakers. We hebben een snelle meetset gedaan. Fijn dat iedereen er zo rekening mee hield met stil zijn als we het vroegen. (METING!) Na de meting gelijk in de grote ruimte de demo gegeven. Veel luisteraars, veel lovende reacties op de afwerking. Vaak de opmerking dat ze groter waren dan verwacht. Qua naam moet ik misschien het desktop maar laten varen, want ze staan dan bij mij wel op het bureau, maar kunnen veel meer dan dat. Ze vulden de ruimte naar mijn idee erg goed en dat met het filter wat er net even snel ingeladen was.UM2861@ZBAdag300526#4.jpegUM2861@ZBAdag300526#3.jpegUM2861@ZBAdag300526#2.jpeg
Dit vond ik echt superleuk om even gezien te hebben; Geen enkel probleem wmb om even mijn kop te houden op het commando METING!.

Hartstikke gaaf dat @satefan: en @TabCam: je hierbij wilden helpen met hun kennis en kunde, dat is de community-spirit! dikke pluim verdient jongens :goeie: .

Buiten een prachtige afwerking klonken ze ook fantastisch. Bonuspunten voor het 3D-printen!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door wouter »

Wowly schreef: za 30 mei 2026, 13:19
PXL_20260530_111737851.jpg
Is er een topic van Dre zijn Eton/Morel 2-weg?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door MechanicalAnimal »

@wouter: Volgens mij niet, maar ik zal @dre: er eens bijroepen ;-)
martinhagenbeek
Berichten: 26
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 19:49

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door martinhagenbeek »

Wederom genoten van alles wat er te zien en te horen was, maar vooral de gezelligheid en de leuke gesprekken. @Bas, dank voor de uitstekende organisatie, was weer top geregeld !! Voor mij was het best spannend hoe de DML’s ontvangen zouden worden, ik had maar 1 second opinion maar het was inspirerend dat dit soort technieken tot enthousiasme heeft geleid. Ik twijfel of ik het verder zal optimaliseren (kleiner/beter) of dat ik met iets heel anders aan de gang ga.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door Pjotr »

Leuk Martin. Ik vond het frappant wat je met de DML's hebt bereikt: Een rustig en evenwichtig klankbeeld, echt gewoon "Lekker". M.i. zou een desktop versie zeker de moeite waard zijn. Laag zal dan wel iets anders moeten maar a la :D
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door asterduc »

rodi schreef: zo 31 mei 2026, 16:25
Daarnaast heb ik zeer veel hulp en raad van Satefan en Tabcam gekregen met mijn speakers. We hebben een snelle meetset gedaan. Fijn dat iedereen er zo rekening mee hield met stil zijn als we het vroegen. (METING!) Na de meting gelijk in de grote ruimte de demo gegeven. Veel luisteraars, veel lovende reacties op de afwerking. Vaak de opmerking dat ze groter waren dan verwacht. Qua naam moet ik misschien het desktop maar laten varen, want ze staan dan bij mij wel op het bureau, maar kunnen veel meer dan dat. Ze vulden de ruimte naar mijn idee erg goed en dat met het filter wat er net even snel ingeladen was.UM2861@ZBAdag300526#4.jpegUM2861@ZBAdag300526#3.jpegUM2861@ZBAdag300526#2.jpeg

Ook nog de tip gekregen dat een betere DAC meer ruimtelijkheid zou gaan geven. Daarom in het laatste uurtje nog eens geprobeerd de monitors digitaal aan te sluiten. In ruimte 2 had ik echt ineens dat de boel helemaal open trok, naar mijn mening was dit zeer ruimtelijk!UM2861@ZBAdag300526.jpeg
heel bijzondere set was het die je daar had. Het 3D frontje is top, heel mooi gedaan. Aansturing top notch. Kastje ook keurig gebouwd.
Ik had je topic niet gevolgd en wist ook niets van je ontwerp. Toen ik de eerste songs hoorde spelen had ik daar een gemengd gevoel bij. Totaal anders dan wat ik gewend ben en wat ik zo op het eerste zicht zou verwachten. Ik had best wat tijd nodig om eraan te wennen.
Toen je mij vertelde hoe de speaker was opgebouwd kon ik het beter plaatsen. De tweeter ken ik, die heb ik ook in een ontwerp zitten, doch daar klinkt hij compleet anders (aansturing). Het concept van de semi-PA mid en bas drivers vind ik heel goed geslaagd, dat had ik niet verwacht, misschien dat ik met die woofer zelf eens aan de slag ga.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door asterduc »

en voor de nieuwsgierigen, zo zag het kleinste setje er binnenin uit :lol:
Bijlagen
IMG_20230920_185601.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door richard »

asterduc schreef: wo 03 jun 2026, 21:30
en voor de nieuwsgierigen, zo zag het kleinste setje er binnenin uit :lol:
Welke is dat? Lijkt me geen Märklin.
Laatst gewijzigd door richard op do 04 jun 2026, 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: wo 03 jun 2026, 11:22
Leuk Martin. Ik vond het frappant wat je met de DML's hebt bereikt: Een rustig en evenwichtig klankbeeld, echt gewoon "Lekker". M.i. zou een desktop versie zeker de moeite waard zijn. Laag zal dan wel iets anders moeten maar a la :D
:( die had ik zo graag gehoord, jammer dat het naar voren gehaald was , net gemist.
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”