Ultimate Desktop Monitor
Moderator: Beheerdersteam
Re: Ultimate Desktop Monitor
Erg fraai hoor! Als het klinkt zo als het er uit ziet moet dat helemaal goed komen.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik ben er superblij mee! Echt heel trots. En het is niet op professioneel niveau, maar ik kom best in de buurt. Maar voor gewoon in mijn tuin onder een overkapping met provisorische spuitcabines etc is het echt heel goed gelukt!
Nu gaat wat mij betreft het finetunen beginnen. Ik had voor de afwerking last van wat diffractie op een heel klein kiertje tussen zwarte frontplaat en kast. Het kiertje was eerst 1 tot 1,5mm aan de onderkant en boven ongeveer 0,5mm. Aan de bovenkant is dit nu precies passen, onder zit er nog een klein kiertje 0,5-0,8mm. Dit geeft toch nog wat diffractie zowel bij mid als tweeter: Dit is de rechterspeaker, eenvoudige meting op het bureau, gate van 3ms. Ik ben hiervoor toch alleen maar geïnteresseerd in mid en hoog.
Blauw en groen zijn met een klein stukje tape, paars en geel zonder. Foto van de meting met het stukje tape. Ik wil nog wel eens gaan kijken of ik de frontplaat nog iets strakker op maat kan krijgen. Ook heb ik nog wel een idee om de piefjes nog wat beter te krijgen, ze breken vrij snel af.
Overigens viel me op de de mid nu echt ander meet dan eerder. Overigens komt dit meer overeen met de frequentieplot van de fabrikant. Daarom ook nog maar eens de andere speaker gemeten op precies dezelfde plek.
links is turqoise en roze, rechts is geel en paars. Toch wel wat kleine verschillen. Ik wil nog wel proberen dat beter te krijgen, want ik verwacht dat dit niet de drivers zijn.
Bij de mid denk ik dan aan de schapenwol in de kast. De flamex boven en onder is echt gelijk, maar de wol zit misschien iets anders.
Bij de tweeter heb ik nu zo'n dun randje tochtband tussen tweeter en waveguide gedaan. Als ik echt zeer inzoom dan zit er bij de ene tweeter net een iets dikker kiertje tussen WG en tweeter. Ik ga het nog maar eens proberen zonder tochtband. Eerder had ik ook al afwijkingen toen de tweeter een haar uit het midden zat.
Dus allemaal kleine verschillen, maar ik ga nog finetunen, daarvoor klinkt dit nu al te goed en ziet het er te mooi uit.
Nu gaat wat mij betreft het finetunen beginnen. Ik had voor de afwerking last van wat diffractie op een heel klein kiertje tussen zwarte frontplaat en kast. Het kiertje was eerst 1 tot 1,5mm aan de onderkant en boven ongeveer 0,5mm. Aan de bovenkant is dit nu precies passen, onder zit er nog een klein kiertje 0,5-0,8mm. Dit geeft toch nog wat diffractie zowel bij mid als tweeter: Dit is de rechterspeaker, eenvoudige meting op het bureau, gate van 3ms. Ik ben hiervoor toch alleen maar geïnteresseerd in mid en hoog.
Blauw en groen zijn met een klein stukje tape, paars en geel zonder. Foto van de meting met het stukje tape. Ik wil nog wel eens gaan kijken of ik de frontplaat nog iets strakker op maat kan krijgen. Ook heb ik nog wel een idee om de piefjes nog wat beter te krijgen, ze breken vrij snel af.
Overigens viel me op de de mid nu echt ander meet dan eerder. Overigens komt dit meer overeen met de frequentieplot van de fabrikant. Daarom ook nog maar eens de andere speaker gemeten op precies dezelfde plek.
links is turqoise en roze, rechts is geel en paars. Toch wel wat kleine verschillen. Ik wil nog wel proberen dat beter te krijgen, want ik verwacht dat dit niet de drivers zijn.
Bij de mid denk ik dan aan de schapenwol in de kast. De flamex boven en onder is echt gelijk, maar de wol zit misschien iets anders.
Bij de tweeter heb ik nu zo'n dun randje tochtband tussen tweeter en waveguide gedaan. Als ik echt zeer inzoom dan zit er bij de ene tweeter net een iets dikker kiertje tussen WG en tweeter. Ik ga het nog maar eens proberen zonder tochtband. Eerder had ik ook al afwijkingen toen de tweeter een haar uit het midden zat.
Dus allemaal kleine verschillen, maar ik ga nog finetunen, daarvoor klinkt dit nu al te goed en ziet het er te mooi uit.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Ultimate Desktop Monitor
Klopt, dergelijke "rimpels" zijn het gevolg van reflecties. Kan diffractie zijn maar evengoed reflectie van de microfoonstandaard of ophanging. Wees dus ook bedacht op dat laatste.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Prachtig!
Hoe ziet de gecombineerde meting van woofer en tweeter er uit Rodi?
Hoe ziet de gecombineerde meting van woofer en tweeter er uit Rodi?
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik heb daarom eerder een andere meetmicrofoon met een lange buis aangeschaft. Met het kleine stukje tape op de speaker (zie de foto van het meten met de speaker op het bureau) is de rimpel weg.
Dit is de simulatie van het huidige filter. of bedoel je dit niet?
Vanaf 300hz, want was gewoon op mijn bureau, dus daaronder slaat het kant nog wal. Daarom ook niet onder hoeken. Ik heb de woofers niet close gemeten. Althans dat dacht ik. Ik ben vandaag bij mijn beste vriend geweest om even lekker te luisteren naar zijn set en heb als test ook mijn speakers meegenomen. Hij heeft een stel speaker gebaseerd op vertigo's in combinatie met een 12"inch sub. Deze set is compleet afgesteld op de ruimte dmv diraclive. Als we mijn monitoren vergeleken met zijn complete set misste er iets sublaag wat logisch was, maar de dynamiek was echt superieur. Ook stemmen klink mooi vol maar ook open. Rond het laag bij100-200hz was er nog wat veel energie. Dat heb ik met eq wat ingedamd, vooral op de rechterspeaker die dichter bij de muur stond als de rechter.
Het teveel aan dit gebied komen doordat het filter daar nog niet goed is, maar ook de plaatsing was erg dicht op de muur wat dit versterkt.
En ben echt heel blij met de looks! Dus bedankt aan iedereen voor de complimenten!
Re: Ultimate Desktop Monitor
Holy MOLY: en dat met wat laagjes aan elkaar gesmolten plastic 
Echt heel HEEL knap gedaan zeg!
Echt heel HEEL knap gedaan zeg!
Re: Ultimate Desktop Monitor
Danku!!
Ik heb nog eens na zitten denken over dat kleine kiertje onder de middriver wat een beetje diffractie veroorzaakt. Tot nu toe geen enkel onderdeel nagemeten, alles leek altijd goed te passen. De opening in de speaker tbv de frontplaat is 290mm hoog. De frontplaat zou 289,8mm moeten zijn. Bij nameten blijkt deze 288mm! Daardoor ontstaat dus de kier, want om de waveguide zit het goed en naar beneden mist er dan lengte.
Ik denk dat ik voor het eerst een onderdeel heb waarbij er wat krimp van het materiaal is. Daarom heb ik de krimpfactor nu aangepast naar 99,5%, want we praten echt maar over 0,5% krimp.
Ik ga dus opnieuw printen en heb gelijk wat andere zaken aangepast.
Piefje:
Met een ring eromheen zorgde ik dat er de juiste afstand tussen de speakerkast en de frontplaat zat. Het piefje printte ik rechtop en lijmde dit dan vast in de frontplaat. Door het rechtop printen breekt dit vrij snel en het is lastig eruit te halen.
Oud ontwerp op de printplaat: Nieuw ontwerp:
In de frontplaat zijn de gaten voor de piefjes net iets groter en hebben nu M6 schroefdraad. Het piefje bestaat nu uit 2 onderdelen: een klein moertje met hexagonaal gat voor het piefje en het piefje is ook een hexagonale vorm, zodat ik het plat kan printen. Dit print ik dus op deze manier: Qua instellingen heb ik de infill nu op 100% gezet. Dan kan ik het makkelijk kleiner schuren mocht het nu te groot zijn.
Ook wil ik de waveguide nog gaan aanpassen zodat de tweeter nog beter strak er tegen aanzit. Omdat ik ook qua afstraling net nog iets beter wil, heb ik hificompass benaderd voor de tekening van de WG104-22. Nu heb ik de Wg104-16 gebruikt. De 22 heeft tussen 5khz-10khz een nog gelijkmatigere directivity. Naar mijn idee zal dit een nog nét iets beter resultaat geven. Dus we maken nog steeds stapjes naar nóg beter!
Ik heb nog eens na zitten denken over dat kleine kiertje onder de middriver wat een beetje diffractie veroorzaakt. Tot nu toe geen enkel onderdeel nagemeten, alles leek altijd goed te passen. De opening in de speaker tbv de frontplaat is 290mm hoog. De frontplaat zou 289,8mm moeten zijn. Bij nameten blijkt deze 288mm! Daardoor ontstaat dus de kier, want om de waveguide zit het goed en naar beneden mist er dan lengte.
Ik denk dat ik voor het eerst een onderdeel heb waarbij er wat krimp van het materiaal is. Daarom heb ik de krimpfactor nu aangepast naar 99,5%, want we praten echt maar over 0,5% krimp.
Ik ga dus opnieuw printen en heb gelijk wat andere zaken aangepast.
Piefje:
Met een ring eromheen zorgde ik dat er de juiste afstand tussen de speakerkast en de frontplaat zat. Het piefje printte ik rechtop en lijmde dit dan vast in de frontplaat. Door het rechtop printen breekt dit vrij snel en het is lastig eruit te halen.
Oud ontwerp op de printplaat: Nieuw ontwerp:
In de frontplaat zijn de gaten voor de piefjes net iets groter en hebben nu M6 schroefdraad. Het piefje bestaat nu uit 2 onderdelen: een klein moertje met hexagonaal gat voor het piefje en het piefje is ook een hexagonale vorm, zodat ik het plat kan printen. Dit print ik dus op deze manier: Qua instellingen heb ik de infill nu op 100% gezet. Dan kan ik het makkelijk kleiner schuren mocht het nu te groot zijn.
Ook wil ik de waveguide nog gaan aanpassen zodat de tweeter nog beter strak er tegen aanzit. Omdat ik ook qua afstraling net nog iets beter wil, heb ik hificompass benaderd voor de tekening van de WG104-22. Nu heb ik de Wg104-16 gebruikt. De 22 heeft tussen 5khz-10khz een nog gelijkmatigere directivity. Naar mijn idee zal dit een nog nét iets beter resultaat geven. Dus we maken nog steeds stapjes naar nóg beter!
Re: Ultimate Desktop Monitor
Het wordt nog een race tegen de klok. Ik heb de tekeningen van waveguides binnen gekregen en ben druk aan de gang om de nieuwe waveguides af te werken. (na deze tekeningen aangepast te hebben voor implementatie in mijn ontwerp, printen, grondlak, kleurlak)
Toch ook gelijk maar de stap gezet om deze ook nog netter te maken door putjes ook te plamuren en glad te schuren.
Morgen polijsten tot zijdeglans en alles monteren. Dan ga ik weer meten. Het is dus nog een race tegen de klok, maar dan hoeft er denk ik fysiek niets meer te veranderen! Dan is het alleen nog meten en/of filters finetunen!
Toch ook gelijk maar de stap gezet om deze ook nog netter te maken door putjes ook te plamuren en glad te schuren.
Morgen polijsten tot zijdeglans en alles monteren. Dan ga ik weer meten. Het is dus nog een race tegen de klok, maar dan hoeft er denk ik fysiek niets meer te veranderen! Dan is het alleen nog meten en/of filters finetunen!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ultimate Desktop Monitor
goedzo, dat is wel de traditie hè, op de avond van te voren tot ver na bedtijd nog bezig 
Re: Ultimate Desktop Monitor
@Henkjan: het gaat wel sta meer die richting op. Vandaag wel flink op geschoten tijdens mijn vrije dag:
- frontplates en waveguides geschuurd tot p3000.
-Bij een frontplaat ging ik dit de kleurlaag heen, dus bij gespoten en weer schuren
-alles gepolijst
- in een automatisme de lak afgenomen met ontvetter. Dat had ik niet moeten doen, dat gaat niet goed met 1k lak.
- vamwege de reactie van de lak met de ontvetter later weer polijsten
- afstandsbusjes/piefjes op alle losse delen gemonteerd
-tweeters overzetten naar nieuwe waveguides
- alles monteren.
De waveguides hebben wel allerlei upgrades:
- mooiere uitsparingen voor de piefjes
- achterwand is dunner zodat de frontplaat beter uit te lijnen is
- een ronde uitsparing net zo groot als een ronde uitsparing op de tweeter((wat oorspronkelijk het roostertje zat) waarin nu precies een dunne oring past voor de afdichting. En dat tussen al het huishouden door, kids hun huiswerk overhoren, boodschappen ,etc. Het was een drukke dag. Maar ik ben dus nog niet aan meten toe gekomen en nu gaat dat niet meer, dan maak ik de kids wakker. Ik heb mijn hoop dus op morgen direct na het eten gevestigd
- frontplates en waveguides geschuurd tot p3000.
-Bij een frontplaat ging ik dit de kleurlaag heen, dus bij gespoten en weer schuren
-alles gepolijst
- in een automatisme de lak afgenomen met ontvetter. Dat had ik niet moeten doen, dat gaat niet goed met 1k lak.
- vamwege de reactie van de lak met de ontvetter later weer polijsten
- afstandsbusjes/piefjes op alle losse delen gemonteerd
-tweeters overzetten naar nieuwe waveguides
- alles monteren.
De waveguides hebben wel allerlei upgrades:
- mooiere uitsparingen voor de piefjes
- achterwand is dunner zodat de frontplaat beter uit te lijnen is
- een ronde uitsparing net zo groot als een ronde uitsparing op de tweeter((wat oorspronkelijk het roostertje zat) waarin nu precies een dunne oring past voor de afdichting. En dat tussen al het huishouden door, kids hun huiswerk overhoren, boodschappen ,etc. Het was een drukke dag. Maar ik ben dus nog niet aan meten toe gekomen en nu gaat dat niet meer, dan maak ik de kids wakker. Ik heb mijn hoop dus op morgen direct na het eten gevestigd
Re: Ultimate Desktop Monitor
Zo de metingen zijn gedaan. Gelijk maar geprobeerd in rew.
Tweeter met de oude waveguide(wg104-16): Tweeter in de nieuwe waveguide(wg104-22): Zoals te zien loopt deze in het tophoog minder sterk af en straalt iets meer rond. Ook iets minder dipjes en piekjes, maar de andere was al heel goed.
Daarom snel een filter ermee gesimuleerd: Echter heb ik waarschijnlijk toch iets verkeerd gedaan met de offset bepalen. PLan van aanpak:
metingen van tweeter+mid samen en tweeter+woofers vergelijken met de simulatie hiervan. Dat blijft een beetje trial en error. Ik dacht dat ik het wel goed kreeg maar bij nameten krijg in rew dit resultaat: Dus ik doe iets verkeerd met de instelling in REW. Had ik misschien toch beter Arta kunnen gebruiken, maar ik wilde dit graag proberen. Afijn het filter op basis van de oude waveguide heb ik weer ingeladen, dat vind ik lekkerder klinken. Niet perfect, maar voor nu even het beste wat ik heb. Zaterdag hoop ik het lek boven water te krijgen met het meten met REW. En dan kan ik daarna een keer in een grote ruimte gaan meten en lekker gaan knutselen in Vituixcad tot het perfect is.
Tweeter met de oude waveguide(wg104-16): Tweeter in de nieuwe waveguide(wg104-22): Zoals te zien loopt deze in het tophoog minder sterk af en straalt iets meer rond. Ook iets minder dipjes en piekjes, maar de andere was al heel goed.
Daarom snel een filter ermee gesimuleerd: Echter heb ik waarschijnlijk toch iets verkeerd gedaan met de offset bepalen. PLan van aanpak:
metingen van tweeter+mid samen en tweeter+woofers vergelijken met de simulatie hiervan. Dat blijft een beetje trial en error. Ik dacht dat ik het wel goed kreeg maar bij nameten krijg in rew dit resultaat: Dus ik doe iets verkeerd met de instelling in REW. Had ik misschien toch beter Arta kunnen gebruiken, maar ik wilde dit graag proberen. Afijn het filter op basis van de oude waveguide heb ik weer ingeladen, dat vind ik lekkerder klinken. Niet perfect, maar voor nu even het beste wat ik heb. Zaterdag hoop ik het lek boven water te krijgen met het meten met REW. En dan kan ik daarna een keer in een grote ruimte gaan meten en lekker gaan knutselen in Vituixcad tot het perfect is.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Kun je er niet gelijk een workshopje VituixCAD van maken indien belangstelling?
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik heb echt de wijsheid niet in pacht. Daarvoor moet ik er echt wat vaker gebruik van maken. Het voelt nu nog veel als trial and error. Maar wie weet dat ik na morgen zelf ook een stuk wijzer ben qua meten. En als iemand wat vraagt dan deel ik graag wat ik wel weet!
Re: Ultimate Desktop Monitor
Zo na de meetsessie op de ZBAdag in Breda hebben we geluisterd naar dit filter:
Nog niet perfect, maar al in de goede richting. (alleen mid en tweeter, woofers hebben we op gehoor/smaak gedaan)
Thuis ben ik gaan kijken of ik dit nu juist kon simuleren: Paars is de meting( representatief vanaf ongeveer 250hz) zwart is totaal , blauw en groen zijn de drivers apart. Dit komt goed overeen vanaf 2khz, daaronder 1db eronder. Best prima, maar het liefst zou ik dit spot on zien. Daarom heb ik net nog een keer mijn meetopstelling erbij gepakt. Helaas wel een bevestiging van mijn microfoonstandaard kapot gedraaid. vanwege de lange steel aan de microfoon moet dat strak om niet te laten zakken. Daarom nu met de microfoon rechtop gemeten met de calibratiefile voor 90graden. Het komt best goed in de buurt, maar net niet helemaal. Het liefst zou ik dit superstrak zien.
Ik had in het weekend al zitten simuleren in VTX om te kijken of ik tot een beter resultaat kwam. Daarbij had ik zelfs met allpass filters de fase perfect op elkaar gekregen in de simulatie. Dat gaf in de meting niet helemaal het resultaat wat het zou moeten zijn. Uiteindelijk heb ik het filter iets simpeler gemaakt en dat geeft dit als resultaat.
Paars stippel is meting, zwart is simulatie. Dit klinkt echt nog gebalanceerder en rustiger dan zaterdag!
Toch blijft wel een beetje knagen dat ik de simulatie niet perfect overeen kan laten komen met de meting. Het zit hem voornamelijk in de fase in mijn idee. Ik weet echter nog niet hoe ik dit nu beter moet krijgen. Als er iemand nog raad heeft hoor ik het graag. Want zodra ik de metingen en simulaties overeen kan laten komen, dan wil een meting in een grotere ruimte gaan organiseren, zodat ik het laag en mid ook nog beter op elkaar kan afstemmen.
Een plaatje met wat meer specs van het verloop gemeten(paarse stippelijn linksboven) en allerlei gesimuleerde gegevens: Nu voorlopig maar lekker luisteren!
Thuis ben ik gaan kijken of ik dit nu juist kon simuleren: Paars is de meting( representatief vanaf ongeveer 250hz) zwart is totaal , blauw en groen zijn de drivers apart. Dit komt goed overeen vanaf 2khz, daaronder 1db eronder. Best prima, maar het liefst zou ik dit spot on zien. Daarom heb ik net nog een keer mijn meetopstelling erbij gepakt. Helaas wel een bevestiging van mijn microfoonstandaard kapot gedraaid. vanwege de lange steel aan de microfoon moet dat strak om niet te laten zakken. Daarom nu met de microfoon rechtop gemeten met de calibratiefile voor 90graden. Het komt best goed in de buurt, maar net niet helemaal. Het liefst zou ik dit superstrak zien.
Ik had in het weekend al zitten simuleren in VTX om te kijken of ik tot een beter resultaat kwam. Daarbij had ik zelfs met allpass filters de fase perfect op elkaar gekregen in de simulatie. Dat gaf in de meting niet helemaal het resultaat wat het zou moeten zijn. Uiteindelijk heb ik het filter iets simpeler gemaakt en dat geeft dit als resultaat.
Paars stippel is meting, zwart is simulatie. Dit klinkt echt nog gebalanceerder en rustiger dan zaterdag!
Toch blijft wel een beetje knagen dat ik de simulatie niet perfect overeen kan laten komen met de meting. Het zit hem voornamelijk in de fase in mijn idee. Ik weet echter nog niet hoe ik dit nu beter moet krijgen. Als er iemand nog raad heeft hoor ik het graag. Want zodra ik de metingen en simulaties overeen kan laten komen, dan wil een meting in een grotere ruimte gaan organiseren, zodat ik het laag en mid ook nog beter op elkaar kan afstemmen.
Een plaatje met wat meer specs van het verloop gemeten(paarse stippelijn linksboven) en allerlei gesimuleerde gegevens: Nu voorlopig maar lekker luisteren!
Re: Ultimate Desktop Monitor
Is toch al heel netjes? Staar je er niet te veel blind op: Je oren 5cm hoger of lager t.o.v. je meetpositie en het is weer anders
Zeker near field. Bovendien lijkt het of de curven van hoog en laag asymmetrisch zijn t.o.v. elkaar.
