Hypno Phono voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Kappa7 »

Om de aarde uit je stopcontact te scheiden van de audio GND is het gebruikelijk om dat via een diode brug te doen.
Daarmee wordt er een drempel gemaakt van 2x de drempel spanning van de diode, daaronder blijft de boel gescheiden maar gebeurd er wat dan gaat de diode in geleiding en is de boel gewoon veilig.
Duclaasie

Bericht door Duclaasie »

Ik zit nog even te denken over de voeding @kappa7.
IMG_6834.jpeg
Voor CX heb ik een 100nF gebruikt, maar je had ook nog gedachten over het gebruik van een 1R weerstand. Moest die dan niet op positie Rs met een brug over Cs? Of heeft Rf die functie al?
Duclaasie

Bericht door Duclaasie »

nmiddels is al het bestelde binnen en kan het opbouwen en passen en meten beginnen. Vanavond de kasten in elkaar gezet en de printjes gedemonteerd van de snijplank. Nu wordt het heel goed passen, meten en uitdenken wat qua posities het beste is.
B80DB684-2152-4144-ACE5-1F78644DE18A.jpeg
IMG_6837.jpeg
IMG_6840.jpeg
IMG_6841.jpeg

Bedrading wil ik uiteraard zo kort als mogelijk hebben, om parasitaire capaciteit en dergelijke te voorkomen. Voor de voeding wordt het nog even puzzelen vanwege het strooiveld van de trafo en de 230 Volt bekabeling die ik eigenlijk zo kort mogelijk wil houden.
Duclaasie

Bericht door Duclaasie »

Vanavond nog eventjes bezig geweest met de voeding.
IMG_6854.jpeg
IMG_6855.jpeg

Van de voeding naar de phono komt een Sommercable SC Pegasus. Deze kabel is dubbel afgeschermd en heeft twee aparte kabels met beide 4 aders. Perfect om 4 keer de DC over te brengen en meteen per kanaal gescheiden. De kabel wordt uitgevoerd via een EMC wartel en krijgt aan de andere kant een 10-polige Neutrik XLR. De mantel van de buitenkabel en binnenkabels wordt in de voeding dmv steraarde geaard. Hier komt de aarde binnen en de afscherming van de trafo komt hier ook bij.
Duclaasie

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels gaat het met de voeding de goede kant op en heb ik de spanning getest. Wel moet er nog goed contact komen tussen alle losse chassisdelen. Door de lak en coating hebben deze geen goed contact. Kwestie van op een aantal plaatsen een plekje kaal maken voor goed contact. Ook moet de LED in de aan/uit knop nog aangesloten met een weerstandje in serie. De gelijkgerichte spanning is 25,5 Volt en op de schakelaar staat 9-24V aangegeven voor de LED.

Wanneer dat gedaan is en de stekker aan de kabel zit kan ik aan de phono beginnen. 
IMG_6864.jpeg
IMG_6865.jpeg
Aarding en afscherming zitten allemaal op hetzelfde sterpunt met de mogelijkheid om deze ook lost te kunnen nemen. 
Duclaasie

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels beginnen met de phono en na het inbouwen van de Salas Shunts tussentijds de spanning even testen. Tot mij grote verdriet ging dat dat mis…. De LEDjes brandden zeer zwak en en gelijkgerichte spanning was van 25Volt naar 4 volt gezakt, dikke sluiting dus. Voor de zekerheid de behuizing van de Mosfets naar het koellichaam gemeten op isolatie en daar zat dus de fout. Lang verhaal kort, bij het boren en tappen was een opstaand randje met lichte braam ontstaan. Na de tijd had ik de gaten niet verzonken. Bij het aandraaien van de boutjes prikt dit dus door het isolatiemateriaal heen en hadden sowieso 6 Mosfets een mooie sluiting te pakken.

De vraag nu is dus wat er aan schade is. Met de multimeter de Mosfets allemaal doorgemeten en het lijkte erop dat ze in alle mogelijke richtingen geleiden… Moet ik ze voor een adequate meting allemaal los solderen, of kan ik net zo goed alles nieuw bestellen?
IMG_6872.jpeg
IMG_6874.jpeg
IMG_6878.jpeg
IMG_6879.jpeg
De boosdoeners
950AB83A-4A42-4783-9FCD-C41D9492E207.jpeg
De gaatjes die nu dus wel netjes verzonken zijn
Duclaasie

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels bij een kanaal nieuwe Mosfets gemonteerd en Q1 en Q4 vervangen. Helaas nog steeds geen werkende voeding en de spanning kakt compleet in als ik spanning op de Salas zet. Van de gelijkgerichte 25V blijft nog 7 volt over als ik de Salas aansluit.

Voor de kenners de volgende info:
Bij zowel de positieve als de negatieve voeding lichten de LEDs lichtjes op. De Mosfets die er uit komen heb ik me de multimeter in diode stand getest van Drain maar Scource en vice versa. Sperren in de ene richting en geven een spanning van ca, 0,7 V of 0,5 V in de andere richting. Met de diode stand van de MM contact gemaakt tussen Gate en Source en de Mosfet schakelt. Na kortsluiten gate en Scource valt hij weer af. Het lijkt erop dat de Mosfets het hebben overleefd, of in ieder geval niet compleet zijn uitgefikt.

Q1 en Q4 zijn vervangen voor nieuwe exemplaren. Met mijn beperkte elektronica kennis begin ik dus te vrezen voor J1 en J3…
Plaats reactie