[Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

[Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door MechanicalAnimal »

Als trotse eigenaar van een zelfgebouwd setje Karlson's heb ik altijd al eens een kleiner formaat hiervan willen bouwen, gewoon voor de gein.

Mijn originele set:
Karlsons1 small.jpg
Door de jaren heen heb ik diverse uitvoeringen in klein formaat al eens voorbij zien komen, voorzien van exclusieve vintage breedbandertje's tot en met Lo-Fi composetjes uit de autoradio-wereld. Het is er echter nooit van gekomen hier eens mee verder te gaan.

Geinspireerd door de bouw van de Karlsonators door Shadow geraakte ik weer eens op het DIYaudio-forum en stuitte daar op 2 verschillende topics over kleinformaat Karlson's:

de ".53Xformfactor Karlsonator"


De "Xki Karlson 6th order bandpass"




Beide luidsprekers zijn door de jaren heen voorzien van diverse drivers, van een single tot een dual-setup per kast.

Uitgangspunten bouw:

Kast:
Ik heb gekozen voor de Xki-kasten omdat die verhoudingsgewijs lijken op mijn Karlsons, de Karlsonators vind ik wat uit verhouding door de extra hoogte in de kast.

Driver:
Door wat leeswerk in de topics heb ik gekozen voor de Dayton Audio PA130-8.
Met nog geen 35 euro per stuk en een hoop restmateriaal aan plaatwerk al in huis wordt dit een leuk en laagdrempelig projectje om me even 2 avondjes in de week achter Netflix weg te krijgen.


Homepage Dayton Audio
https://www.daytonaudio.com/product/73/ ... iver-8-ohm
13706-dayton-audio-pa130-8-inpage1.jpg
Metingen:

via https://www.audiophonics.fr/en/midrange ... 13706.html
grafiek 13706-dayton-audio-pa130-8-inpage2.jpg
Bouwtekening:
Vooralsnog wordt het deze kast.
Bouwtekening.jpg
Shits and Giggle's?
"Wat is dat nou weer" kan ik allicht een aantal zich horen afvragen........ruw vertaald......"omdat het kan" en ik het gewoon leuk vind om weer eens even wat te maken :goedzo:

Afwerking:
Ik heb nog geen flauw idee wat ik hier aan afwerking wil gaan doen. Fineer? misschien....of toch eens dat kekke Oberflex proberen? Dan kan ik daar eens ervaring mee op doen.

Maar allicht wordt het flightcase-spetterlak of een goedkoop blikje grondverf van de Action. Geen idee nog.


Disclaimertje:
Allicht bekend bij wat oude rotten hier.....ik heb van speakertechniek niet veel kaas gegeten. Ik heb ook niet echt de ambitie me hierin veel te verdiepen zoals het meten en simuleren. Ik heb onwijs veel respect voor de DIY-ers die dit kunnen en zelfs vanaf 0 een dijk van speaker te kunnen ontwikkelen, ik ben echter meer een speaker-na-bouwer dan een speakerbouwer.



Wordt vervolgd!!! :rock:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 25 mei 2026, 18:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door MechanicalAnimal »

Gereserveerd!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door Pjotr »

MechanicalAnimal schreef: wo 20 mei 2026, 9:45
Bouwtekening:
Vooralsnog wordt het deze kast.

Bouwtekening.jpg
Dat heeft niets meer van doen met een Karlson kast. Dat is gewoon een BR kast met slotpoort en extra kleuring door zijreflecties van de zijkanten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door Shadow »

Leuk! :yeah:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: wo 20 mei 2026, 9:57
MechanicalAnimal schreef: wo 20 mei 2026, 9:45
Bouwtekening:
Vooralsnog wordt het deze kast.

Bouwtekening.jpg
Dat heeft niets meer van doen met een Karlson kast. Dat is gewoon een BR kast met slotpoort en extra kleuring door zijreflecties van de zijkanten.
Toch meer een hoornreflex ala Picolino lijkt me?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door MechanicalAnimal »

Pjotr schreef: wo 20 mei 2026, 9:57
MechanicalAnimal schreef: wo 20 mei 2026, 9:45
Bouwtekening:
Vooralsnog wordt het deze kast.

Bouwtekening.jpg
Dat heeft niets meer van doen met een Karlson kast. Dat is gewoon een BR kast met slotpoort en extra kleuring door zijreflecties van de zijkanten.
Hey Pjotr,

Goed dat je me even triggert, ik was er van uit gegaan dat ook deze kast wordt voorzien van de "Karlson-opening" maar dat deze ontbreken op de tekening..

Ik ben met 1 van de bouwers die met deze tekening gebouw heeft aan het mailen, let wel dat sommige posts daar ook al meer dan 10 jaar oud zijn. Hij gaat even een afmeting nameten voor mij (de inwendige breedte van de kast ontbreekt bijvoorbeeld) en dan ga ik hem even vragen of hij even een foto kan maken meteen.

Mocht het inderdaad zo zijn dat dit "slechts"een BR kast is dan heb ik altijd deze versie nog: :mrgreen:
Bouwtekening styrkv Dayton PA130-8 XKI.jpg
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op wo 20 mei 2026, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef: wo 20 mei 2026, 9:58
Leuk! :yeah:
Jij bedankt voor de inspiratie weer even wat te gaan bouwen :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door Pjotr »

Als BR kast kun je hem gewoon met WinISD dimensioneren a.d.h. van de speakerparameters. Lijkt mij zinniger. Of je dan nog een knik in het front maakt??? Zou ik eerder het hele front schuin zetten.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door MechanicalAnimal »

@Pjotr:
Mochten de karakteristieke vleugels van de Karlson kast niet in dat ontwerp zitten dan pak ik die andere kast, mijn oog wil ook wat :wink:

Ik kan die BR-kast er dan nog wel naast maken, allicht is dat dan toch een leuk stapje om eens met dat WInISD te klooien en ik kan ze dan eens AB-en.

Met een volgende meeting kan het hele spul dan zo mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door Pjotr »

Punt is dat die "gordijntjes" niets bijdragen aan de BR eigenschappen van de Karlson, zoals Tom al uitvoerig heeft besproken. Hooguit wat aan de BR afstemming (poort wordt wat langer met een wat lagere Q). De gordijntjes doen alleen wat met de spreiding van midden en hoog vanaf het front van de speakerunit.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik heb Tom zijn onderwerp doorgenomen (ik snap daar domweg het grootste deel niet van hoor) maar wat ik meekreeg is inderdaad zoals jij het zegt de gordijnen/vleugels wel wat meegeven aan de "sound".

Maar zoals ik aangaf, het optische aspect van de Karlon's speelt voor mij een grote rol, vandaar de bouw van deze kleine uitvoering voor de lol.

Je zult zelf wel horen in Breda dat mijn fullsize Karlson's ook echt niet uitblinken in SQ hoor......het kan alleen wel lekker schandalig hard voor die paar knaken, maar ja, het kan vast net zo goedkoop én veel beter.

De garage van ons nieuwe huis wordt langzaam omgezet naar "workshop" en voor die ruimte wil misschien wel een set nieuwe "PA-bakken" bouwen onder het motto veel voor weinig. Denk aan de "JBL 4367-kloon" Asathor of de Albany.
De keuze is reuze omdat zelfs Celestion ontwerpen heeft en zelfs een soort PoorMans Calpamos heeft :rofl: .
Maar goed.....dat is voor nu wel aardig offtopic.


Wél ontopic is dat mijn Dayton Audio PA130's inmiddels op het DHL-pakketpunt zijn aanbeland, die kan ik mooi op de terugweg oppikken :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door Pjotr »

Sowieso leuk een mini Karlson! Maar dan wel een echte authentieke :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik ga mijn best doen er iets fraais van te maken, allicht geraken ze nog eens op de pijnbank bij @Tom Magchielse: :rofl:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [Long-term]Mini-Karlson's! The Shits and Giggles-edition.

Bericht door MechanicalAnimal »

Zaagplannetje met het gratis programma Opticutter.

https://www.opticutter.com/cut-list-optimizer
zaagplanS.jpg
Nu hopen dat mijn invalzaag snel terug komt van reparatie, paar weekjes terug in een onbewaakt ogenblik van de werkbank gevallen. Was niet goed aan het opletten en toen kukelde die er zo vanaf :-# Hopelijk zaterdag ophalen bi Baptist.

Ben niet zo'n fan van die grote platen op mijn zaagtafel, ik zaag meestal alles even ruw voor.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”