Mijn originele set: Door de jaren heen heb ik diverse uitvoeringen in klein formaat al eens voorbij zien komen, voorzien van exclusieve vintage breedbandertje's tot en met Lo-Fi composetjes uit de autoradio-wereld. Het is er echter nooit van gekomen hier eens mee verder te gaan.
Geinspireerd door de bouw van de Karlsonators door Shadow geraakte ik weer eens op het DIYaudio-forum en stuitte daar op 2 verschillende topics over kleinformaat Karlson's:
de ".53Xformfactor Karlsonator"
De "Xki Karlson 6th order bandpass"
Beide luidsprekers zijn door de jaren heen voorzien van diverse drivers, van een single tot een dual-setup per kast.
Uitgangspunten bouw:
Kast:
Ik heb gekozen voor de Xki-kasten omdat die verhoudingsgewijs lijken op mijn Karlsons, de Karlsonators vind ik wat uit verhouding door de extra hoogte in de kast.
Driver:
Door wat leeswerk in de topics heb ik gekozen voor de Dayton Audio PA130-8.
Met nog geen 35 euro per stuk en een hoop restmateriaal aan plaatwerk al in huis wordt dit een leuk en laagdrempelig projectje om me even 2 avondjes in de week achter Netflix weg te krijgen.
Homepage Dayton Audio
https://www.daytonaudio.com/product/73/ ... iver-8-ohm
Metingen:
via https://www.audiophonics.fr/en/midrange ... 13706.html
Bouwtekening:
Vooralsnog wordt het deze kast. Shits and Giggle's?
"Wat is dat nou weer" kan ik allicht een aantal zich horen afvragen........ruw vertaald......"omdat het kan" en ik het gewoon leuk vind om weer eens even wat te maken
Afwerking:
Ik heb nog geen flauw idee wat ik hier aan afwerking wil gaan doen. Fineer? misschien....of toch eens dat kekke Oberflex proberen? Dan kan ik daar eens ervaring mee op doen.
Maar allicht wordt het flightcase-spetterlak of een goedkoop blikje grondverf van de Action. Geen idee nog.
Disclaimertje:
Allicht bekend bij wat oude rotten hier.....ik heb van speakertechniek niet veel kaas gegeten. Ik heb ook niet echt de ambitie me hierin veel te verdiepen zoals het meten en simuleren. Ik heb onwijs veel respect voor de DIY-ers die dit kunnen en zelfs vanaf 0 een dijk van speaker te kunnen ontwikkelen, ik ben echter meer een speaker-na-bouwer dan een speakerbouwer.
Wordt vervolgd!!!