Goed plan Joram
Meningen Karlsonkast
Moderator: Beheerdersteam
Re: Meningen Karlsonkast
Nou en dan ben je eigenwijs en nieuwsgierig en dan ligt er op vrijdag avond ineens een hoop multiplex in je auto en na een dagje zagen en schroeven staat er 1 zo'n monster;
Dit is dus een Karlsonator, geen Karlson K12/K15, andere hoek van de baffle, meer een ML-TL dan BR of bandpass zoals het origineel zich gedroeg, Rudy leverde vandaag een hoop vilt en BAF, we kunnen aan de slag...
Maten 79x41,5x45 (hxbxd) en ze wegen al behoorlijk
De eerste is een eind klaar op het gordijn na...
Dit is dus een Karlsonator, geen Karlson K12/K15, andere hoek van de baffle, meer een ML-TL dan BR of bandpass zoals het origineel zich gedroeg, Rudy leverde vandaag een hoop vilt en BAF, we kunnen aan de slag...
Maten 79x41,5x45 (hxbxd) en ze wegen al behoorlijk
De eerste is een eind klaar op het gordijn na...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Meningen Karlsonkast
ben afgelopen week ook weer even in de Praxis geweest en datzelfde hardhouten multiplex gekocht, puur vanwege de looks - echt heel fraai.
Is nieuw in het assortiment bij de Praxis denk ik, ik had het i.i.g. nog nooit gezien.
Succes met je project, heel leuk. Ooit heb ik ook 2 Karlson kasten met 12" gehad in mijn slaapkamer als 15 jarige. Dat zijn geen kleine kastjes inderdaad. Deze ~resonator lijkt me nog flink hoger.
Voor mij was de kamer wel te klein om goed te klinken, hopelijk kun jij wel beleven wat de bedoeling van het ontwerp is.
Is nieuw in het assortiment bij de Praxis denk ik, ik had het i.i.g. nog nooit gezien.
Succes met je project, heel leuk. Ooit heb ik ook 2 Karlson kasten met 12" gehad in mijn slaapkamer als 15 jarige. Dat zijn geen kleine kastjes inderdaad. Deze ~resonator lijkt me nog flink hoger.
Voor mij was de kamer wel te klein om goed te klinken, hopelijk kun jij wel beleven wat de bedoeling van het ontwerp is.
Re: Meningen Karlsonkast
Dit is voor luisterdag fun en als het wat is gaan ze in de garage als nieuwe kasten om de Technics X1 daar af te lossen...
Re: Meningen Karlsonkast
Hmm, past net
Echt laag zit er toch niet in, en een leuk uitpobeersel voor ik de drivers afstof en op marktplaats slinger.
Echt laag zit er toch niet in, en een leuk uitpobeersel voor ik de drivers afstof en op marktplaats slinger.
Re: Meningen Karlsonkast
Waren die piëzo's niet van Motorola?MechanicalAnimal schreef: ↑vr 01 mei 2026, 8:25Mijn huidige KArslons zijn inderdaad verder voorzien van een piezo/hoorn-tweeter, ik meen van Fostex.
Re: Meningen Karlsonkast
Toen ik nog met PA bezig was, waren de Motorola piezo’s inderdaad de beste. Maar werden doorgaans alleen in budget spul toegepast.
Re: Meningen Karlsonkast
Zijn later telefoontjes gaan doen
In die tijd gebruikte ik rechthoekige van Tandy. Waren ook prima en je had wat meer keuze.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
ik kom hier niet veel meer, maar als jij en @Shadow: het ff in de gaten houden en me een PB sturen dan kan ik kijken of ik mijn Karlson's kan meeslepen naar een ZBA-dag.
Ik heb ze 2 keer eerder meegenomen en aangesloten maar dat is al wel heel wat jaartjes geleden.
Zou leuk zijn om ze naast de Karlsonators te kunnen zetten en ten gehore te brengen
edit: ik heb het Luisterdag topic inmiddels gevonden
viewtopic.php?t=33217
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 11 mei 2026, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
AFAIK waren mijnes echt van Fostex.richard schreef: ↑wo 06 mei 2026, 18:44Waren die piëzo's niet van Motorola?MechanicalAnimal schreef: ↑vr 01 mei 2026, 8:25Mijn huidige KArslons zijn inderdaad verder voorzien van een piezo/hoorn-tweeter, ik meen van Fostex.
@richard: ik was abuis.....achter op de piezo staat het merk "Foster" en niet Fostex
Hier een foto van de achterzijde van het ding!
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 12 mei 2026, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
Hahahahahah, gaaf! ik zag je bouwtopic al ineens verschijnen, zal daar ook even kijkenShadow schreef: ↑za 02 mei 2026, 20:48Nou en dan ben je eigenwijs en nieuwsgierig en dan ligt er op vrijdag avond ineens een hoop multiplex in je auto en na een dagje zagen en schroeven staat er 1 zo'n monster;
20260502_120120.jpg
20260502_120126.jpg
20260502_194545.jpg
20260502_194554.jpg
20260502_194608.jpg
20260502_201321.jpg
Dit is dus een Karlsonator, geen Karlson K12/K15, andere hoek van de baffle, meer een ML-TL dan BR of bandpass zoals het origineel zich gedroeg, Rudy leverde vandaag een hoop vilt en BAF, we kunnen aan de slag...
Maten 79x41,5x45 (hxbxd) en ze wegen al behoorlijk
De eerste is een eind klaar op het gordijn na...
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
Aangezien mijn eigen Karlsons inmiddels al heel wat jaartjes oud zijn heb ik even een mail gestuurd naar https://klare.store/index.htm waar ik destijds, als student, de bouwset gekocht heb (een houtpakket en drivers+filter).
ik heb ze even gevraagd of er heden ten dage nog een ge-update versie verkocht wordt.
Een houtpakket is niet nodig want ik ben geen student meer dus gereedschap is aanwezig (en een berg resthout
).
Als zo'n setje geen drol kost dan lijkt het me wel leuk om de laatste iteratie te bouwen.
ik heb ze even gevraagd of er heden ten dage nog een ge-update versie verkocht wordt.
Een houtpakket is niet nodig want ik ben geen student meer dus gereedschap is aanwezig (en een berg resthout
Als zo'n setje geen drol kost dan lijkt het me wel leuk om de laatste iteratie te bouwen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
Ik betrap me er ook op dat ik zo'n beetje jaarlijks wel eens het zoekwoord "Karlson" invoer in de zoekfunctie van het forum op DIYaudio
Hilarisch om te zien dat er inmiddels zelfs mensen aan de slag zijn gegaan met het Karlson--principe en een 3D-printer
ZIt een 1,5 inch drivertje in
Ik heb al wel eens kleine versies gezien van de Karlson-kast met een fullrange drivertje van 6,5 tot 10 inch en zelfs met composetjes voor in de auto maar ik had niet verwacht ooit een versie in PLA of ander filament te zien
Hilarisch om te zien dat er inmiddels zelfs mensen aan de slag zijn gegaan met het Karlson--principe en een 3D-printer
ZIt een 1,5 inch drivertje in
Ik heb al wel eens kleine versies gezien van de Karlson-kast met een fullrange drivertje van 6,5 tot 10 inch en zelfs met composetjes voor in de auto maar ik had niet verwacht ooit een versie in PLA of ander filament te zien
Re: Meningen Karlsonkast
Da's ook omdat metingen laten zie dat dat wel een verbetering in weergave is, plus als fullrange met coax niet gaat dan een 12" basdriver erin en midhoog sectie erop...maar dan zijn we weer in Hengelo van de partij...
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
@Shadow: hahaha, ja klopt ook, de Karlsonator lijkt me een iets ander beestje maar ik vond het wel geinig die opmerking van je te zien ineens
Ben echt razend benieuwd naar je set....en Hengelo....wie weet krijg ik nog wat te horen van Klaré op mijn vraagje en sta ik weer naast je met een hagelnieuw setje
Ben echt razend benieuwd naar je set....en Hengelo....wie weet krijg ik nog wat te horen van Klaré op mijn vraagje en sta ik weer naast je met een hagelnieuw setje
Re: Meningen Karlsonkast
Zoals ik al zei; 'ik zou sowieso iets anders bouwen' en dan doel ik op de ouderwetse versie met een breedbander en evt een tweeter, ik hoop dat een PA Coax een beter resultaat geeft en anders - zoals gezegd - een dedicated baskast ervan maken.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Meningen Karlsonkast
Het doorrekenen met Akabak BEM lukt steeds beter, en het programma heeft ook de nodige updates gehad. Daarmee is nu een min of meer definitieve doorrekening van de Karlson kast gedaan. Zoals ik al eerder schreef, kun je de Karlson kast opvatten als een (beetje vreemd gevormde) basreflex kast, met daarvoor een variant van de "K-Coupler", de uitvinding van Karlson.
Nu kunnen we dus weer de bijdragen van de basreflex kast en de totale responsie vergelijken.
Je ziet tamelijk duidelijk dat de K-coupler ( curve Karlson 1)nogal wat onregelmatigheden veroorzaakt. In de stralingsweerstand is ook te zien dat de voorzijde van de conus in deze situatie enkele forse resonanties " ziet", in het gebied 600-1000 Hz. Of de daaruit voortvloeiende pieken en dalen ook hoorbaar zullen zijn, is de vraag.
In de laagprestaties verandert door toevoegen van de K-coupler maar weinig, de afstemming is met de "K" iets lager, verm door de luchtmassa achter de gordijnen.
Ikzelf heb al eerder mijn twijfels geuit aan de achtergronden van de Karlson kast, maar hopelijk kunnen we Akabak niet van vooringenomenheid verdenken..
In de laagprestaties verandert door toevoegen van de K-coupler maar weinig, de afstemming is met de "K" iets lager, verm door de luchtmassa achter de gordijnen.
Ikzelf heb al eerder mijn twijfels geuit aan de achtergronden van de Karlson kast, maar hopelijk kunnen we Akabak niet van vooringenomenheid verdenken..
Re: Meningen Karlsonkast
Dank voor je werk hiermee @Tom Magchielse: , kun je eens je licht schijnen op de Karlsonator die ik nu aan het bouwen ben?
Re: Meningen Karlsonkast
Mooi werk Tom. Denk niet dat Akabak vooringenomen is. Vergeet ook niet dat het een jaren '50 product is en dat toen een gat in een kast al een BR resonator was. Bovendien waren de versterkervermogens nog niet zo als vandaag
Dat ie nu nog populair is...
Zullen de magische gordijntjes wel zijn 
