Meningen Karlsonkast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Barry2001 »

Shadow schreef: za 02 mei 2026, 8:08
Oh maar als het om aan te horen is dan komen ze ook naar Hengelo...
Goed plan Joram :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Nou en dan ben je eigenwijs en nieuwsgierig en dan ligt er op vrijdag avond ineens een hoop multiplex in je auto en na een dagje zagen en schroeven staat er 1 zo'n monster;
20260502_120120.jpg
20260502_120126.jpg
20260502_194545.jpg
20260502_194554.jpg
20260502_194608.jpg
20260502_201321.jpg
Dit is dus een Karlsonator, geen Karlson K12/K15, andere hoek van de baffle, meer een ML-TL dan BR of bandpass zoals het origineel zich gedroeg, Rudy leverde vandaag een hoop vilt en BAF, we kunnen aan de slag...
Maten 79x41,5x45 (hxbxd) en ze wegen al behoorlijk :-"
De eerste is een eind klaar op het gordijn na...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door beijert »

Ging toch kriebelen? Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Ik ook, misschien dat je niet om moet rijden naar Vlissingen :-"
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Walt »

Lekker bezig Joram, zal vast goed resultaat geven.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door wouter »

ben afgelopen week ook weer even in de Praxis geweest en datzelfde hardhouten multiplex gekocht, puur vanwege de looks - echt heel fraai.

Is nieuw in het assortiment bij de Praxis denk ik, ik had het i.i.g. nog nooit gezien.

Succes met je project, heel leuk. Ooit heb ik ook 2 Karlson kasten met 12" gehad in mijn slaapkamer als 15 jarige. Dat zijn geen kleine kastjes inderdaad. Deze ~resonator lijkt me nog flink hoger.

Voor mij was de kamer wel te klein om goed te klinken, hopelijk kun jij wel beleven wat de bedoeling van het ontwerp is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Walt »

Gewoon outdoors!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Dit is voor luisterdag fun en als het wat is gaan ze in de garage als nieuwe kasten om de Technics X1 daar af te lossen...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door beijert »

Hmm, past net :-k

Echt laag zit er toch niet in, en een leuk uitpobeersel voor ik de drivers afstof en op marktplaats slinger.
IMG_20260504_171919.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door richard »

MechanicalAnimal schreef: vr 01 mei 2026, 8:25
Mijn huidige KArslons zijn inderdaad verder voorzien van een piezo/hoorn-tweeter, ik meen van Fostex.
Waren die piëzo's niet van Motorola?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Walt »

Toen ik nog met PA bezig was, waren de Motorola piezo’s inderdaad de beste. Maar werden doorgaans alleen in budget spul toegepast.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Pjotr »

Zijn later telefoontjes gaan doen :lol: In die tijd gebruikte ik rechthoekige van Tandy. Waren ook prima en je had wat meer keuze.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door richard »

Pjotr schreef: wo 06 mei 2026, 19:09
Zijn later telefoontjes gaan doen :lol:
Ja, dat deed zelfs een papierfabriek.

En houtpulp heb je ook weer nodig voor woofermembranen; is het cirkeltje weer rond.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Barry2001 schreef: vr 01 mei 2026, 20:09
Zou zo’n Karlson wel eens willen horen, misschien een keer iets voor een luisterdag?
ik kom hier niet veel meer, maar als jij en @Shadow: het ff in de gaten houden en me een PB sturen dan kan ik kijken of ik mijn Karlson's kan meeslepen naar een ZBA-dag.

Ik heb ze 2 keer eerder meegenomen en aangesloten maar dat is al wel heel wat jaartjes geleden.

Zou leuk zijn om ze naast de Karlsonators te kunnen zetten en ten gehore te brengen :D

edit: ik heb het Luisterdag topic inmiddels gevonden
viewtopic.php?t=33217
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 11 mei 2026, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

richard schreef: wo 06 mei 2026, 18:44
MechanicalAnimal schreef: vr 01 mei 2026, 8:25
Mijn huidige KArslons zijn inderdaad verder voorzien van een piezo/hoorn-tweeter, ik meen van Fostex.
Waren die piëzo's niet van Motorola?
AFAIK waren mijnes echt van Fostex.

@richard: ik was abuis.....achter op de piezo staat het merk "Foster" en niet Fostex

Hier een foto van de achterzijde van het ding!
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 12 mei 2026, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef: za 02 mei 2026, 20:48
Nou en dan ben je eigenwijs en nieuwsgierig en dan ligt er op vrijdag avond ineens een hoop multiplex in je auto en na een dagje zagen en schroeven staat er 1 zo'n monster;

20260502_120120.jpg

20260502_120126.jpg

20260502_194545.jpg

20260502_194554.jpg

20260502_194608.jpg

20260502_201321.jpg

Dit is dus een Karlsonator, geen Karlson K12/K15, andere hoek van de baffle, meer een ML-TL dan BR of bandpass zoals het origineel zich gedroeg, Rudy leverde vandaag een hoop vilt en BAF, we kunnen aan de slag...
Maten 79x41,5x45 (hxbxd) en ze wegen al behoorlijk :-"
De eerste is een eind klaar op het gordijn na...
Hahahahahah, gaaf! ik zag je bouwtopic al ineens verschijnen, zal daar ook even kijken :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Aangezien mijn eigen Karlsons inmiddels al heel wat jaartjes oud zijn heb ik even een mail gestuurd naar https://klare.store/index.htm waar ik destijds, als student, de bouwset gekocht heb (een houtpakket en drivers+filter). :mrgreen:

ik heb ze even gevraagd of er heden ten dage nog een ge-update versie verkocht wordt.

Een houtpakket is niet nodig want ik ben geen student meer dus gereedschap is aanwezig (en een berg resthout :rofl: ).

Als zo'n setje geen drol kost dan lijkt het me wel leuk om de laatste iteratie te bouwen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef: di 13 aug 2019, 19:46
Ik zou sowieso iets anders bouwen :lol:
en toch bouwt 'ie anno 2026 een setje Karlsonators :rofl: :mrgreen:


:wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik betrap me er ook op dat ik zo'n beetje jaarlijks wel eens het zoekwoord "Karlson" invoer in de zoekfunctie van het forum op DIYaudio :sure:


Hilarisch om te zien dat er inmiddels zelfs mensen aan de slag zijn gegaan met het Karlson--principe en een 3D-printer :rofl:

Mini-Karlsonator.png
ZIt een 1,5 inch drivertje in


Ik heb al wel eens kleine versies gezien van de Karlson-kast met een fullrange drivertje van 6,5 tot 10 inch en zelfs met composetjes voor in de auto maar ik had niet verwacht ooit een versie in PLA of ander filament te zien :goeie:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

MechanicalAnimal schreef: di 12 mei 2026, 12:00
Shadow schreef: di 13 aug 2019, 19:46
Ik zou sowieso iets anders bouwen :lol:
en toch bouwt 'ie anno 2026 een setje Karlsonators :rofl: :mrgreen:


:wink:
Da's ook omdat metingen laten zie dat dat wel een verbetering in weergave is, plus als fullrange met coax niet gaat dan een 12" basdriver erin en midhoog sectie erop...maar dan zijn we weer in Hengelo van de partij...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

@Shadow: hahaha, ja klopt ook, de Karlsonator lijkt me een iets ander beestje maar ik vond het wel geinig die opmerking van je te zien ineens ;-)

Ben echt razend benieuwd naar je set....en Hengelo....wie weet krijg ik nog wat te horen van Klaré op mijn vraagje en sta ik weer naast je met een hagelnieuw setje :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Zoals ik al zei; 'ik zou sowieso iets anders bouwen' en dan doel ik op de ouderwetse versie met een breedbander en evt een tweeter, ik hoop dat een PA Coax een beter resultaat geeft en anders - zoals gezegd - een dedicated baskast ervan maken.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Tom Magchielse »

Het doorrekenen met Akabak BEM lukt steeds beter, en het programma heeft ook de nodige updates gehad. Daarmee is nu een min of meer definitieve doorrekening van de Karlson kast gedaan. Zoals ik al eerder schreef, kun je de Karlson kast opvatten als een (beetje vreemd gevormde) basreflex kast, met daarvoor een variant van de "K-Coupler", de uitvinding van Karlson.
KarlsonBox.png
Nu kunnen we dus weer de bijdragen van de basreflex kast en de totale responsie vergelijken.
KarlsonBR.png
Karlson 1.png
Je ziet tamelijk duidelijk dat de K-coupler ( curve Karlson 1)nogal wat onregelmatigheden veroorzaakt. In de stralingsweerstand is ook te zien dat de voorzijde van de conus in deze situatie enkele forse resonanties " ziet", in het gebied 600-1000 Hz. Of de daaruit voortvloeiende pieken en dalen ook hoorbaar zullen zijn, is de vraag.
In de laagprestaties verandert door toevoegen van de K-coupler maar weinig, de afstemming is met de "K" iets lager, verm door de luchtmassa achter de gordijnen.
Ikzelf heb al eerder mijn twijfels geuit aan de achtergronden van de Karlson kast, maar hopelijk kunnen we Akabak niet van vooringenomenheid verdenken..
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Dank voor je werk hiermee @Tom Magchielse: , kun je eens je licht schijnen op de Karlsonator die ik nu aan het bouwen ben?
Karlsonator.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Pjotr »

Mooi werk Tom. Denk niet dat Akabak vooringenomen is. Vergeet ook niet dat het een jaren '50 product is en dat toen een gat in een kast al een BR resonator was. Bovendien waren de versterkervermogens nog niet zo als vandaag :D Dat ie nu nog populair is... :think: Zullen de magische gordijntjes wel zijn :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”