Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Heb jaren lang Phoenix gold cyclone woofers gebruikt in mijn home theater, die gingen zeer laag(10hz)Moesten alleen 1 x per jaar worden gereviseerd.(kun je zelf doen).
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Grappig allemaal dit ,ik haal met mijn set gemakkelijk 20 hrtz .
Sterker nog ik moet er een notch op zetten anders vliegt het uit de bocht tenminste dat is wat de metingen laten zien .
Ik hoor het echter niet met of zonder notch ,zal de leeftijd wel zijn
Sterker nog ik moet er een notch op zetten anders vliegt het uit de bocht tenminste dat is wat de metingen laten zien .
Ik hoor het echter niet met of zonder notch ,zal de leeftijd wel zijn
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
20 Hz is de absolute grens en er is een hoog niveau nodig om het te horen. Via een goede hoofdtelefoon kan het lukken. Via luidsprekers zal je het eerder voelen dan daadwerkelijk horen.
De eerder genoemde frequentie van 17 Hz is absoluut niet hoorbaar. Wel waarneembaar als een fysieke trilling.
De eerder genoemde frequentie van 17 Hz is absoluut niet hoorbaar. Wel waarneembaar als een fysieke trilling.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Iets met foon (phon).
Om 30 Hz met dezelfde intensiteit te ervaren als 1 kHz op 80 dB moet je het met 10 dB versterken. Hoe lager je gaat, hoe groter de relatieve versterking.
Zit de verhouding goed in het muzieksignaal? Je installatie moet het nog goed kunnen reproduceren.
Dat kost volume, oppervlak en vermogen. Of de goede compromissen kiezen en hier tevreden mee zijn.
Wat betreft dat muzieksignaal moet je maar afwachten, moet immers ook goed klinken op een NS10.
Om 30 Hz met dezelfde intensiteit te ervaren als 1 kHz op 80 dB moet je het met 10 dB versterken. Hoe lager je gaat, hoe groter de relatieve versterking.
Zit de verhouding goed in het muzieksignaal? Je installatie moet het nog goed kunnen reproduceren.
Dat kost volume, oppervlak en vermogen. Of de goede compromissen kiezen en hier tevreden mee zijn.
Wat betreft dat muzieksignaal moet je maar afwachten, moet immers ook goed klinken op een NS10.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Mijn MFBtjes lopen recht tot 20Hz. Maar mijn ervaring is dat je op die frequenties ( bijv een orgel) dat je dan meer naar vervorming zit te luisteren die veroorzaakt wordt door de constructie van je ruimte en de spullen die er in staan.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, ook dat nog. Er begint van alles mee te trillen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Op het toilet hoor ik meer het effect van de lage frequenties door de wanden van gipsplaat van wat er zich afspeelt in de woonkamer

-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat is beter dan dat je in de woonkamer kan horen wat er in de wc afspeelt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als Walter nou gewoon die 15 inchers in zijn balkondeur schroeft kan ie zo laag gaan als hij wil! Zit hij in een CB en kan hij helemaal uit zijn bol gaan (of buik, dat blijft de vraag) met Aftab. Wat wil ie nog meer?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Misschien zit er in dat kamertje een muurkast, niet op gelet, maar dan kun je ook leuke dingen doen met een woofer in de deur ervan.
Helemaal als je dan een stevigere deur maakt die goed luchtdicht afsluit.
Helemaal als je dan een stevigere deur maakt die goed luchtdicht afsluit.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
18 inchers Pjotr, ik heb het idee nog niet helemaal afgeschoten om die te gebruiken. Ik lees op verschillende fora dat ripole ook in kleine ruimtes goed werkt… wat enigzins tegenstijdig is met het golflengte verhaal en geen druk kunnen zetten.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dit is ook een geinig ontwerp, letterlijk geen kast:
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zo verbind ik de units altijd als ze verzonden moeten worden.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik laat zo met nieuwe speakers ze altijd een paar daagjes inspelen met ruisbursts. Maken ze niet zo'n herrie 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, het vreemde is zelfs, dat de eigenaar de woofers in tegenfase aansluit, dus perfecte opheffing zou je zeggen, kan me niet voorstellen hoe dat zou moeten werken. Beide woofers in fase is dan een soort ripole maar met massa loading aan 1 kant. Ook in die configuratie lastig voorstellen dat hier laag uit kam komen. Anderzijds had Tony Gee gewoon een keer 21 inchers los opgesteld, en dan werkte ook al…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja natuurlijk. De conus is zo groot dat die een flinke baffle vormt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, en uit fase bewegen de conussen in de zelfde richting. Dus ze maken elkaar het werk "lichter"...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wat ik ergens ooit gelezen heb is het vooral de 0 die bij de opening ontstaat wat een voordeel oplevert in de luisterruimte.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
We gaan het zien, zo’n korf van twee gekoppelde woofers is makkelijk te maken als een eerste test, wat draadeind, afstandshouders en moeren. Hier ga ik dan uiteraard de grote 18 inch RCF woofers voor gebruiken. De Thomessen modules zijn binnen trouwens:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Een forumlid had deze twee plate amps al een tijd ongebruikt liggen. De Thomessen 2.4 is een tijdje gebruikt geweest op een 15 inch sub, de Thomessen 1.6 is nieuw. Beide modules zijn aan de Variac weer tot leven gewekt, en werken volgens de verkoper nog goed, dus hopelijk is een re-cap niet direct aan de orde. De prijs voor de twee modules samen was overigens erg netjes, dus ik heb het gokje maar genomen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wat korte draadstangen en ringen/moeren M8 gehaald:
