Gitaarverterker 2x50 Marshall

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

democles schreef: vr 05 dec 2025, 16:12
Kunnen we alles kwijt?
Hoezo :think: Zie nog heel veel lucht tussen de componenten :D En je hoef natuurlijk niet alles verticaal op het turretbordje te leggen :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

En je hoef natuurlijk niet alles verticaal op het turretbordje te leggen :mrgreen:
Maar wel de kortste verbindingen op die manier!
En per buis zijn eigen gedeelte op het bordje,dat had de bedenker van dit alles ook goed uitgedokterd en heb ik zoveel mogelijk proberen over te nemen met de plaatsing op het turrent bord.
2x50.jpg
Het enige tot nu toe waar de verbindingen wat langer worden is bij de eindbuizen,gezien de signalen daar een stuk groter zijn zie ik daar minder problemen als bij de ingangsbuizen met evt., rotzooi oppikken via de bedrading.

Maar ik ben er nog niet,moet nog een smoorspoel,diode brug,AC/DC gloei schakeling,buizen FX,negatieve bias print en een uitgang trafo kwijt ,ergens :-k
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Even flink aan de bak vandaag.
Een negatieve bias print gefabriceerd,een podium voor de gelijkricht dioden en de 230V aansluiting in het chassis gezaagd.
We kunnen weer wat afstrepen :D
Bijlagen
DSC09312.JPG
bias print.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Shadow »

Lekker bezig =D>
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Even een tijd niks gedaan aan dit projectje,het was te koud in mijn schuurtje. :?
En nu het weer wat beter wordt heb ik niet genoeg puf,
Een aantal maanden er tegenaan kijken en niets doen is ook niks.............

Om toch de grijze cellen te stimuleren en alles weer op te pakken eerst maar eens een tussendoortje.
Ray plaatste een gitaar pedaaltje genaamd,,Expandora,,.
Een aantal fimpjes bekeken op YT,toch wel een leuk dingetje!

Maar even verder zoeken op het net.
Een aantal schema,s gevonden.
EDGE-MOD.jpg
FUZZ EXPANDORA.jpg
Kunnen we dat maken?
Vast wel :D

Uiteindelijk 2 schema,s gecombeneerd.
1 met een drive schakeling,die de standen schakelaars op het origineel vervangt
En 1 met een bas boost,en wat andere opamp,s.

Printje ontworpen.
EXpandora eindprint.jpg
Kastje besteld en wat onderdeeltjes.
En dan begint het aloude passen en meten.
DSC09318.JPG
DSC09324.JPG
Een begin gemaakt met het plaatsen van wat onderdelen.
DSC09323.JPG
Mijn nieuwe HAKKO soldeerstation doet het goed!!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Barry2001 »

Goed bezig, de guitarman bouwt weer :rock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Het printje zit in elkaar.
En de gaten in de behuizing zijn geboord.
ic pinnen.jpg
DSC09325.JPG
diodes.jpg
Voor de diodes die uiteindelijk het distortion/Fuzz geluid maken heb ik IC pinnetjes geplaatst op de print.
Mocht de boel werken dan kan ik het geluid voicen door verschillende diodes te proberen.
De mate van wordt bij de diodes bepaald door de vF van de diode.
Een beroemd pedaaltje ,de KLON, heeft germanium diodes met een 0,38vF.
Heb wat BAT46 shotky diodes uitgemeten op 0,38 ter vergelijk een 1N4148 heeft iets van in de 0,7. deze worden gebruikt in de modernere pedaaltjes.

https://www.coda-effects.com/2018/08/th ... s.html?m=1

https://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?t=32837
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Met decal papier de belettering er op gezet en het kastje voorzien van een aantal blanke lak lagen.
Nu zijn de touwtjes aan de beurt.
Bijlagen
DSC09329.JPG
DSC09330.JPG
DSC09331.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

De bedrading zit er in.
Morgen de opamp,s er in drukken en testen. :hide: :lol:
Bijlagen
DSC09333.JPG
DSC09335.JPG
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door John P »

Dat je zo kan gaan slapen, veel te spannend.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Ja, spannend!
De opamp,s er in gedrukt,was even vogelen met al die bedrading maar gelukt :D
Dan maar even voor de test de boel ingeplugd in een akoestisch versterkertje.
Hij doet het niet!!
En het ledje gaat niet aan!
Na wat meetwerk kwam ik er achter dat de voedings plug verkeerd was aangesloten.
Er zitten twee pootjes aan voor de plus aansluiting en ik had de verkeerde gepakt :?
Omgesoldeerd en weer proberen.
Het doet het! YESSSSSSSSS
Maak later wel even een filmpje als ik mijn buizen spul heb opgetuigd.
Nu maar even verder met de buren pesten :lol:
Bijlagen
DSC09336.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Even om aan te geven hoe het klinkt.
Dit komt aardig in de buurt.

En dan met de BAT46 diodes op 10:30 min.

Ik denk dat ik later nog wat oranje led,s probeer. op 12:25 min.
Het klinkt wel leuk in dit filmpje.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Zullen we nog 1?
Nou vooruit dan. :lol:

Iets kleinere schakeling maar wel met veel passen en meten om het in een kastje te krijgen. :-k

Een overdrive de Zendrive gaat het worden.
Zen overdrive.jpg
Printje ontworpen.
overdrive.png
Morgen het printje fabrieken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Het printje zit in elkaar.
Stukjes hard plastic onder de potmeters geplakt om kortsluiting met de print te voorkomen.
Op naar het kastje :D
Bijlagen
DSC09338.JPG
DSC09339.JPG
DSC09341.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Met de kleimethode de gaten voor de potmeters bepaald.
(tip! de Lidel heeft een stappenboor waar ook tussen maten op staan zoals voor de pot,s 7mm, voor weinig :wink: )
DSC09343.JPG
De rest afgemeten.
En bijna alle gaten zitten er in.
Alleen het gat voor de led nog bepalen.
Nu wat bedenken voor de belettering van het kastje.
Bijlagen
DSC09344.JPG
DSC09345.JPG
DSC09346.JPG
DSC09347.JPG
Laatst gewijzigd door democles op di 24 mar 2026, 0:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Henkjan »

dat gaat weer lekker :goedzo:

jij doet in je eentje zowat meer dan de rest van het forum samen :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Alle touwtjes zitten er aan.
Vanavond maar even proberen.
Bijlagen
DSC09349.JPG
DSC09354.JPG
DSC09355.JPG
DSC09360.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Die doet het, :D
Geen ruis geen brom,alle pot,s werken.
Einde projectje.
Bijlagen
DSC09362.JPG
DSC09363.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Vandaag bij de Pandora Box een extra schakelaar geplaatst.
Nu kan ik schakelen tussen hard diode clipping of oranje led .
FUZZ EXPAND.png
Maar even geprobeerd wat voor effect de LED,s hebben.
Het volume van de Pandora wordt een stuk meer,was te verwachten, en de vervorming een stuk minder.
Eigenlijk wordt het dan een clean boost met een een regelbaar rafelig randje , zonder verlies van hoge tonen.
Al met al een geslaagde toevoeging.
Bijlagen
DSC09365.JPG
DSC09366.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Ik kon me herinneren dat ik vroeger ook een soort Booster pedaaltje had,geen vervormings ding, maar een volume verhoging met de druk op de knop.
:-k
Maar even rondneuzen op het net.
Ik vond deze wel een leuke.
Boost.png
Misschien iets aanpassen.
Een beetje stoeien en walla het printje ontworpen.
boost  fet.png
Printje gefabriekt.
DSC09368.JPG
DSC09369.JPG

Er zijn nog wat onderdeeltjes onderweg,tot later
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Het heeft even geduurd met het maken van het kastje,maar uiteindelijk gelukt.
Een laag primer, 2x witte mat verf en 4 lagen blanke auto lak.
De printen ontworpen en er op gezet met decalpapier .
De touwtjes er aan gesoldeerd,morgen de FET er indrukken en de bias afstellen op 4,5 tot 6V op de drain en dan proberen :hide:
Bijlagen
DSC09371.JPG
DSC09384.JPG
DSC09385.JPG
DSC09386.JPG
DSC09387.JPG
DSC09388.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Oke,we doen nog eentje ,,de laatste,,.
Wel ietsje moeilijker als de vorigen. :?

vanaf 2 min.
De mensen van AION hadden het schema al geplaatst voor hun zelfbouw kitjes.
andromeda s.png
Mooi dan heb ik dus een schema,nu nog alles op een printje zetten incl. de potmeters en dat zo compact mogelijk (sommige baantjes zijn 0,7mm) :-k
Dit wordt het dan ,na wat gepuzzle.
Andromeda de lux overdrive.png
Was wat aan het passen met de potmeters en de afstanden bleken te krap bemeten!
Op het ontwerp de bovenste drie potmeters omgedraaid,nu gaat het passen.
De gefabriceerde print kan de kliko in,dat wordt een nieuwe maken. :?
aangepaste pots.png
De nieuwe print gemaakt,we kunnen weer verder :D
DSC09389.JPG
Laatst gewijzigd door democles op za 18 apr 2026, 1:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Kappa7 »

Tis een waar kunstwerk geworden =D>
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door John P »

Bovendien erg decent om de knop bovenop het decolleté van de dame te plaatsen. Ik krijg wel erge progrock jaren 70 vibes.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Bedankt jongens.
Vandaag de FET er in gedrukt en de biasspanning ingeregeld op de halve voedingsspanning,4,5v op de drain gemeten.
Ingeplugt en het doet het :yeah:



Geen idee of de bias spanning hoger moet,voor nu hoor ik geen bijgeluiden.
Plaats reactie