Hoezo
Gitaarverterker 2x50 Marshall
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Maar wel de kortste verbindingen op die manier!En je hoef natuurlijk niet alles verticaal op het turretbordje te leggen
En per buis zijn eigen gedeelte op het bordje,dat had de bedenker van dit alles ook goed uitgedokterd en heb ik zoveel mogelijk proberen over te nemen met de plaatsing op het turrent bord. Het enige tot nu toe waar de verbindingen wat langer worden is bij de eindbuizen,gezien de signalen daar een stuk groter zijn zie ik daar minder problemen als bij de ingangsbuizen met evt., rotzooi oppikken via de bedrading.
Maar ik ben er nog niet,moet nog een smoorspoel,diode brug,AC/DC gloei schakeling,buizen FX,negatieve bias print en een uitgang trafo kwijt ,ergens
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Even flink aan de bak vandaag.
Een negatieve bias print gefabriceerd,een podium voor de gelijkricht dioden en de 230V aansluiting in het chassis gezaagd.
We kunnen weer wat afstrepen
Een negatieve bias print gefabriceerd,een podium voor de gelijkricht dioden en de 230V aansluiting in het chassis gezaagd.
We kunnen weer wat afstrepen
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Even een tijd niks gedaan aan dit projectje,het was te koud in mijn schuurtje.
En nu het weer wat beter wordt heb ik niet genoeg puf,
Een aantal maanden er tegenaan kijken en niets doen is ook niks.............
Om toch de grijze cellen te stimuleren en alles weer op te pakken eerst maar eens een tussendoortje.
Ray plaatste een gitaar pedaaltje genaamd,,Expandora,,.
Een aantal fimpjes bekeken op YT,toch wel een leuk dingetje!
Maar even verder zoeken op het net.
Een aantal schema,s gevonden. Kunnen we dat maken?
Vast wel
Uiteindelijk 2 schema,s gecombeneerd.
1 met een drive schakeling,die de standen schakelaars op het origineel vervangt
En 1 met een bas boost,en wat andere opamp,s.
Printje ontworpen. Kastje besteld en wat onderdeeltjes.
En dan begint het aloude passen en meten. Een begin gemaakt met het plaatsen van wat onderdelen. Mijn nieuwe HAKKO soldeerstation doet het goed!!
En nu het weer wat beter wordt heb ik niet genoeg puf,
Een aantal maanden er tegenaan kijken en niets doen is ook niks.............
Om toch de grijze cellen te stimuleren en alles weer op te pakken eerst maar eens een tussendoortje.
Ray plaatste een gitaar pedaaltje genaamd,,Expandora,,.
Een aantal fimpjes bekeken op YT,toch wel een leuk dingetje!
Maar even verder zoeken op het net.
Een aantal schema,s gevonden. Kunnen we dat maken?
Vast wel
Uiteindelijk 2 schema,s gecombeneerd.
1 met een drive schakeling,die de standen schakelaars op het origineel vervangt
En 1 met een bas boost,en wat andere opamp,s.
Printje ontworpen. Kastje besteld en wat onderdeeltjes.
En dan begint het aloude passen en meten. Een begin gemaakt met het plaatsen van wat onderdelen. Mijn nieuwe HAKKO soldeerstation doet het goed!!
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Het printje zit in elkaar.
En de gaten in de behuizing zijn geboord. Voor de diodes die uiteindelijk het distortion/Fuzz geluid maken heb ik IC pinnetjes geplaatst op de print.
Mocht de boel werken dan kan ik het geluid voicen door verschillende diodes te proberen.
De mate van wordt bij de diodes bepaald door de vF van de diode.
Een beroemd pedaaltje ,de KLON, heeft germanium diodes met een 0,38vF.
Heb wat BAT46 shotky diodes uitgemeten op 0,38 ter vergelijk een 1N4148 heeft iets van in de 0,7. deze worden gebruikt in de modernere pedaaltjes.
https://www.coda-effects.com/2018/08/th ... s.html?m=1
https://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?t=32837
En de gaten in de behuizing zijn geboord. Voor de diodes die uiteindelijk het distortion/Fuzz geluid maken heb ik IC pinnetjes geplaatst op de print.
Mocht de boel werken dan kan ik het geluid voicen door verschillende diodes te proberen.
De mate van wordt bij de diodes bepaald door de vF van de diode.
Een beroemd pedaaltje ,de KLON, heeft germanium diodes met een 0,38vF.
Heb wat BAT46 shotky diodes uitgemeten op 0,38 ter vergelijk een 1N4148 heeft iets van in de 0,7. deze worden gebruikt in de modernere pedaaltjes.
https://www.coda-effects.com/2018/08/th ... s.html?m=1
https://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?t=32837
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Met decal papier de belettering er op gezet en het kastje voorzien van een aantal blanke lak lagen.
Nu zijn de touwtjes aan de beurt.
Nu zijn de touwtjes aan de beurt.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
De bedrading zit er in.
Morgen de opamp,s er in drukken en testen.

Morgen de opamp,s er in drukken en testen.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Ja, spannend!
De opamp,s er in gedrukt,was even vogelen met al die bedrading maar gelukt
Dan maar even voor de test de boel ingeplugd in een akoestisch versterkertje.
Hij doet het niet!!
En het ledje gaat niet aan!
Na wat meetwerk kwam ik er achter dat de voedings plug verkeerd was aangesloten.
Er zitten twee pootjes aan voor de plus aansluiting en ik had de verkeerde gepakt
Omgesoldeerd en weer proberen.
Het doet het! YESSSSSSSSS
Maak later wel even een filmpje als ik mijn buizen spul heb opgetuigd.
Nu maar even verder met de buren pesten
De opamp,s er in gedrukt,was even vogelen met al die bedrading maar gelukt
Dan maar even voor de test de boel ingeplugd in een akoestisch versterkertje.
Hij doet het niet!!
En het ledje gaat niet aan!
Na wat meetwerk kwam ik er achter dat de voedings plug verkeerd was aangesloten.
Er zitten twee pootjes aan voor de plus aansluiting en ik had de verkeerde gepakt
Omgesoldeerd en weer proberen.
Het doet het! YESSSSSSSSS
Maak later wel even een filmpje als ik mijn buizen spul heb opgetuigd.
Nu maar even verder met de buren pesten
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Even om aan te geven hoe het klinkt.
Dit komt aardig in de buurt.
En dan met de BAT46 diodes op 10:30 min.
Ik denk dat ik later nog wat oranje led,s probeer. op 12:25 min.
Het klinkt wel leuk in dit filmpje.
Dit komt aardig in de buurt.
En dan met de BAT46 diodes op 10:30 min.
Ik denk dat ik later nog wat oranje led,s probeer. op 12:25 min.
Het klinkt wel leuk in dit filmpje.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Zullen we nog 1?
Nou vooruit dan.
Iets kleinere schakeling maar wel met veel passen en meten om het in een kastje te krijgen.
Een overdrive de Zendrive gaat het worden. Printje ontworpen. Morgen het printje fabrieken.
Nou vooruit dan.
Iets kleinere schakeling maar wel met veel passen en meten om het in een kastje te krijgen.
Een overdrive de Zendrive gaat het worden. Printje ontworpen. Morgen het printje fabrieken.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Het printje zit in elkaar.
Stukjes hard plastic onder de potmeters geplakt om kortsluiting met de print te voorkomen.
Op naar het kastje
Stukjes hard plastic onder de potmeters geplakt om kortsluiting met de print te voorkomen.
Op naar het kastje
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Met de kleimethode de gaten voor de potmeters bepaald.
(tip! de Lidel heeft een stappenboor waar ook tussen maten op staan zoals voor de pot,s 7mm, voor weinig
)
De rest afgemeten.
En bijna alle gaten zitten er in.
Alleen het gat voor de led nog bepalen.
Nu wat bedenken voor de belettering van het kastje.
(tip! de Lidel heeft een stappenboor waar ook tussen maten op staan zoals voor de pot,s 7mm, voor weinig
En bijna alle gaten zitten er in.
Alleen het gat voor de led nog bepalen.
Nu wat bedenken voor de belettering van het kastje.
Laatst gewijzigd door democles op di 24 mar 2026, 0:57, 2 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
dat gaat weer lekker 
jij doet in je eentje zowat meer dan de rest van het forum samen
jij doet in je eentje zowat meer dan de rest van het forum samen
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Alle touwtjes zitten er aan.
Vanavond maar even proberen.
Vanavond maar even proberen.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Die doet het,
Geen ruis geen brom,alle pot,s werken.
Einde projectje.
Geen ruis geen brom,alle pot,s werken.
Einde projectje.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Vandaag bij de Pandora Box een extra schakelaar geplaatst.
Nu kan ik schakelen tussen hard diode clipping of oranje led . Maar even geprobeerd wat voor effect de LED,s hebben.
Het volume van de Pandora wordt een stuk meer,was te verwachten, en de vervorming een stuk minder.
Eigenlijk wordt het dan een clean boost met een een regelbaar rafelig randje , zonder verlies van hoge tonen.
Al met al een geslaagde toevoeging.
Nu kan ik schakelen tussen hard diode clipping of oranje led . Maar even geprobeerd wat voor effect de LED,s hebben.
Het volume van de Pandora wordt een stuk meer,was te verwachten, en de vervorming een stuk minder.
Eigenlijk wordt het dan een clean boost met een een regelbaar rafelig randje , zonder verlies van hoge tonen.
Al met al een geslaagde toevoeging.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Ik kon me herinneren dat ik vroeger ook een soort Booster pedaaltje had,geen vervormings ding, maar een volume verhoging met de druk op de knop.
Maar even rondneuzen op het net.
Ik vond deze wel een leuke. Misschien iets aanpassen.
Een beetje stoeien en walla het printje ontworpen. Printje gefabriekt.
Er zijn nog wat onderdeeltjes onderweg,tot later
Maar even rondneuzen op het net.
Ik vond deze wel een leuke. Misschien iets aanpassen.
Een beetje stoeien en walla het printje ontworpen. Printje gefabriekt.
Er zijn nog wat onderdeeltjes onderweg,tot later
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Het heeft even geduurd met het maken van het kastje,maar uiteindelijk gelukt.
Een laag primer, 2x witte mat verf en 4 lagen blanke auto lak.
De printen ontworpen en er op gezet met decalpapier .
De touwtjes er aan gesoldeerd,morgen de FET er indrukken en de bias afstellen op 4,5 tot 6V op de drain en dan proberen
Een laag primer, 2x witte mat verf en 4 lagen blanke auto lak.
De printen ontworpen en er op gezet met decalpapier .
De touwtjes er aan gesoldeerd,morgen de FET er indrukken en de bias afstellen op 4,5 tot 6V op de drain en dan proberen
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Oke,we doen nog eentje ,,de laatste,,.
Wel ietsje moeilijker als de vorigen.
vanaf 2 min.
De mensen van AION hadden het schema al geplaatst voor hun zelfbouw kitjes. Mooi dan heb ik dus een schema,nu nog alles op een printje zetten incl. de potmeters en dat zo compact mogelijk (sommige baantjes zijn 0,7mm)
Dit wordt het dan ,na wat gepuzzle. Was wat aan het passen met de potmeters en de afstanden bleken te krap bemeten!
Op het ontwerp de bovenste drie potmeters omgedraaid,nu gaat het passen.
De gefabriceerde print kan de kliko in,dat wordt een nieuwe maken.
De nieuwe print gemaakt,we kunnen weer verder
Wel ietsje moeilijker als de vorigen.
vanaf 2 min.
De mensen van AION hadden het schema al geplaatst voor hun zelfbouw kitjes. Mooi dan heb ik dus een schema,nu nog alles op een printje zetten incl. de potmeters en dat zo compact mogelijk (sommige baantjes zijn 0,7mm)
Dit wordt het dan ,na wat gepuzzle. Was wat aan het passen met de potmeters en de afstanden bleken te krap bemeten!
Op het ontwerp de bovenste drie potmeters omgedraaid,nu gaat het passen.
De gefabriceerde print kan de kliko in,dat wordt een nieuwe maken.
Laatst gewijzigd door democles op za 18 apr 2026, 1:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Bovendien erg decent om de knop bovenop het decolleté van de dame te plaatsen. Ik krijg wel erge progrock jaren 70 vibes.
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Bedankt jongens.
Vandaag de FET er in gedrukt en de biasspanning ingeregeld op de halve voedingsspanning,4,5v op de drain gemeten.
Ingeplugt en het doet het
Geen idee of de bias spanning hoger moet,voor nu hoor ik geen bijgeluiden.
Vandaag de FET er in gedrukt en de biasspanning ingeregeld op de halve voedingsspanning,4,5v op de drain gemeten.
Ingeplugt en het doet het
Geen idee of de bias spanning hoger moet,voor nu hoor ik geen bijgeluiden.
