L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Moderator: Beheerdersteam
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ardon ken(de) ik goed. Hij heeft nog bij mijn bedrijf gewerkt. Zal in 2010 geweest zijn.
Maar uitbesteden voelt dan toch alsof ik het niet zelf gedaan heb.
Maar uitbesteden voelt dan toch alsof ik het niet zelf gedaan heb.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Jammer. Hmmm..... volgend project maar weer gewoon buigtriplex?

- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
ah, dat is spijtig te horen Michael, je hebt het in elk geval geprobeerd...zachtjes uitgedrukt.MichaelB schreef: ↑ma 06 apr 2026, 9:23Jullie zijn het wel gewend inmiddels dat het bij mij "soms wat langer" duurt, toch?
Helaas moet ik bij dit ontwerp de handdoek in de ring gooien...
Het lukt niet om het ontwerp mooi recht uit de printer te krijgen.
Zodra ik hoger ga printen blijft deze kromtrekken, ook het laatste ronde ontwerp.
Alles heb ik geprobeerd, verschillende fan instellingen, printkamer lang laten opwarmen, langzamer printen, grote/kleine dunne/dikke brims.
Het blijft omhoog trekken.
Misschien als ik een keer de stoute schoenen aantrek en een H2C koop dat 'ie dan uit de mottenballen komt.
Ondertussen zit ik niet stil en ben met een geheel ander ontwerp met een CSS SDX7 en Tang Band W3-2141 bezig.
Maar helaas gaat dit ontwerp voorlopig de kast in.
succes met je volgende uitdaging gewenst in elk geval.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ardon maakt nu complete Etalage poppen en dat in print/spuitwerk, heb er toen wat van gezien.
Dus Mans groot, kan uiteraard ook een vrouw zijn.

Dus Mans groot, kan uiteraard ook een vrouw zijn.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ik gok dat dit komt door krimp tijdens het afkoelen. Is het een idee om het op te bouwen uit die kleinere plakken die wel netjes recht blijven? Dan is het ook minder "rampzalig" als er een keer een mislukt.MichaelB schreef: ↑ma 06 apr 2026, 9:23Jullie zijn het wel gewend inmiddels dat het bij mij "soms wat langer" duurt, toch?
Helaas moet ik bij dit ontwerp de handdoek in de ring gooien...
Het lukt niet om het ontwerp mooi recht uit de printer te krijgen.
Zodra ik hoger ga printen blijft deze kromtrekken, ook het laatste ronde ontwerp.
Alles heb ik geprobeerd, verschillende fan instellingen, printkamer lang laten opwarmen, langzamer printen, grote/kleine dunne/dikke brims.
Het blijft omhoog trekken.
Misschien als ik een keer de stoute schoenen aantrek en een H2C koop dat 'ie dan uit de mottenballen komt.
Ondertussen zit ik niet stil en ben met een geheel ander ontwerp met een CSS SDX7 en Tang Band W3-2141 bezig.
Maar helaas gaat dit ontwerp voorlopig de kast in.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Je ziet het al zodra de print hoger wordt dan +/- 10cm, dan lift deze al een beetje.
Ik heb een testprint gemaakt en die was mooi vlak.
In losse stukken printen is een optie, echter wilde ik dat juist vermijden omdat dat weer veel lijm- en plamuurwerk oplevert.
Het deel waar ik niet goed in ben en te weinig geduld voor heb (afwerking).
Ik heb overwogen om het in delen te printen zoals de foto's hierboven. Dat is een optie die kan werken.
Alleen die afwerking...
Ik heb een testprint gemaakt en die was mooi vlak.
In losse stukken printen is een optie, echter wilde ik dat juist vermijden omdat dat weer veel lijm- en plamuurwerk oplevert.
Het deel waar ik niet goed in ben en te weinig geduld voor heb (afwerking).
Ik heb overwogen om het in delen te printen zoals de foto's hierboven. Dat is een optie die kan werken.
Alleen die afwerking...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ah, dat wist ik niet. Maar misschien dat hij nog wat tips kan geven. Succes met de voortgang in elk geval.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Je zou er een design feature van kunnen makenMichaelB schreef: ↑wo 08 apr 2026, 8:56Je ziet het al zodra de print hoger wordt dan +/- 10cm, dan lift deze al een beetje.
Ik heb een testprint gemaakt en die was mooi vlak.
IMG_0079.jpg
IMG_0080.jpg
IMG_0081.jpg
IMG_0082.jpg
In losse stukken printen is een optie, echter wilde ik dat juist vermijden omdat dat weer veel lijm- en plamuurwerk oplevert.
Het deel waar ik niet goed in ben en te weinig geduld voor heb (afwerking).
Ik heb overwogen om het in delen te printen zoals de foto's hierboven. Dat is een optie die kan werken.
Alleen die afwerking...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ik heb een Bambulab H2D en als ik de file heb wil ik hem wel eens printen voor je, om te kijken of dat goed gaat...
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Print je met een brimmetje? Die randjes geven relatief weinig oppervlak om aan het bed te hechten. Je kan meestal de brim zo instellen dat ie aan de binnenkant van t model komt. Ziet er van buiten wat netter uit na verwijderen van de brim.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Klopt, met een brim van 10mm aan de binnenzijde.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Wat ik me zit aftevragen.
Kan je de wanden niet hol printen?
Dan de boel opstapelen tot gewenste hoogte en dan de wanden afvullen met een 2k goedje wat je bvb ook voor het afgieten van transformatoren gebruikt. of misschien wel leuker met gietbeton vol gooien.
Door het dun wandig printen is de tempratuur wat beter te regelen en trekt mogelijk minder of in elk geval gelijk.
De sterkte komt dan later door de vulling.
Kan je de wanden niet hol printen?
Dan de boel opstapelen tot gewenste hoogte en dan de wanden afvullen met een 2k goedje wat je bvb ook voor het afgieten van transformatoren gebruikt. of misschien wel leuker met gietbeton vol gooien.
Door het dun wandig printen is de tempratuur wat beter te regelen en trekt mogelijk minder of in elk geval gelijk.
De sterkte komt dan later door de vulling.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op za 11 apr 2026, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
In 1x printen is uiteraard wenselijk, zonder veel nabewerking.
Zoals ik vroeg, maar ik kreeg geen reactie: als ik de file heb wil ik hem wel eens op de H2D testen. Warping is echt irritant maar met 3Dlac zit het muurvast is mijn ervaring.
Zoals ik vroeg, maar ik kreeg geen reactie: als ik de file heb wil ik hem wel eens op de H2D testen. Warping is echt irritant maar met 3Dlac zit het muurvast is mijn ervaring.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
@wouter: ik las over je opmerking heen, excuses!
Je zegt 3Dlac, die heb ik liggen alleen nog niet geprobeerd
Het schijnt met PETG-CF ook beter te hechten op de textured pei dan de gladde supertack.
Mijn gedachte was juist dat het met de supertack beter zou hechten...
Ik ga het nog één keer proberen met de PEI + 3DLac en als dat niet lukt, dan overweeg ik je aanbod!
Step-file heb ik al toegevoegd (even hernoemt naar .pdf anders kon ik hem niet toevoegen).
EDIT: verkeerde file toegevoegd, moment, ik zoek de juist erbij!
Je zegt 3Dlac, die heb ik liggen alleen nog niet geprobeerd
Het schijnt met PETG-CF ook beter te hechten op de textured pei dan de gladde supertack.
Mijn gedachte was juist dat het met de supertack beter zou hechten...
Ik ga het nog één keer proberen met de PEI + 3DLac en als dat niet lukt, dan overweeg ik je aanbod!
Step-file heb ik al toegevoegd (even hernoemt naar .pdf anders kon ik hem niet toevoegen).
EDIT: verkeerde file toegevoegd, moment, ik zoek de juist erbij!
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Dit is het juiste bestand.
Alleen hernoemen naar .step
Alleen hernoemen naar .step
- Bijlagen
-
- Final versie middendeel 2.pdf
- (439.31 KiB) 6 keer gedownload
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Gelukkig maar! Ik heb nog niet gereageerd, maar vind/vond het wel super vervelend dat je prints niet de kwaliteit hadden die je wenst. Ik heb met PLA en ABS geen problemen met de hechting op het printbed gehad met geen enkel onderdeel. Dus mocht dit niet werken zou ik toch nog eens ABS overwegen. Dan moet je wel de printer ergens hebben waar je geen last van de lucht hebt, want het riekt wel en schijnt niet zo goed voor je te zijn 
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ben ik hier blij mee?
Nou, best wel!
Er is nog wel wat ongelijkheid, maar die is minimaal. Het midden in de speaker is ietjes hoger, dus de randen zijn wel wat omhoog gekomen, maar dit schat ik op een halve mm. Hierdoor draait de speaker als het waren over het midden, maar dit is zo minimaal dat ik het wel aandurf om een tweede te printen
Nu nog een mooie integratie met de subwoofer (SDX7) bedenken. Daar heb ik een ontwerp van gemaakt, maar die oplossing vind ik niet mooi.
Ziet er uit als een puist aan de achterkant.
Nou, best wel!
Er is nog wel wat ongelijkheid, maar die is minimaal. Het midden in de speaker is ietjes hoger, dus de randen zijn wel wat omhoog gekomen, maar dit schat ik op een halve mm. Hierdoor draait de speaker als het waren over het midden, maar dit is zo minimaal dat ik het wel aandurf om een tweede te printen
Nu nog een mooie integratie met de subwoofer (SDX7) bedenken. Daar heb ik een ontwerp van gemaakt, maar die oplossing vind ik niet mooi.
Ziet er uit als een puist aan de achterkant.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Hoe bedoel je dat?
Ik heb gekeken om hem aan de onderzijde te plaatsen, dat zou nog een optie zijn.
Dan moet het intern wel aangepast worden, maar doordat dit ontwerptechnisch een clusterf*ck geworden is, is dat wel heel lastig.
Het is nu één grote tekening met één tijdlijn (met veel consistentiefouten) waar eigenlijk niets meer mee te beginnen is
Dit is het eerste grote ontwerp dat ik in Fusion heb gemaakt.
Hiervoor alleen kleine ontwerpjes of reeds bestaande zaken die ik alleen aangepast heb.
Eigenlijk, volgens mij heb ik dat al eerder gezegd, moet ik opnieuw beginnen met hetzelfde ontwerp en dan wel gestructureerd werken.
Alles in aparte componenten en netjes met parameters, constraints en relaties.
Ik heb gekeken om hem aan de onderzijde te plaatsen, dat zou nog een optie zijn.
Dan moet het intern wel aangepast worden, maar doordat dit ontwerptechnisch een clusterf*ck geworden is, is dat wel heel lastig.
Het is nu één grote tekening met één tijdlijn (met veel consistentiefouten) waar eigenlijk niets meer mee te beginnen is
Dit is het eerste grote ontwerp dat ik in Fusion heb gemaakt.
Hiervoor alleen kleine ontwerpjes of reeds bestaande zaken die ik alleen aangepast heb.
Eigenlijk, volgens mij heb ik dat al eerder gezegd, moet ik opnieuw beginnen met hetzelfde ontwerp en dan wel gestructureerd werken.
Alles in aparte componenten en netjes met parameters, constraints en relaties.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
De sub past in de voet, TOP!
De bracing daar heb ik weggehaald, alleen nog wat andere interne aanpassingen doen, maar gaat wel werken.
Moet nog een ei leggen over de voet die er onder komt of voetJES om het geheel iets meer van de grond te laten komen.
Een grotere hoek geven ziet er gek uit, vind ik, aangezien de bovenkant dezelfde afschuining heeft.
Goed, deel 2 is geprint, de bovenkant.
Past als een TIET, zit strak rondom
Door het felle strijklicht er op worden de lijntjes extra benadrukt op de foto.
In het echt ziet het er egaler uit (maar kan je uiteraard wel zien dat het een print is).
Vraag die ik nog niet voor mezelf beantwoord heb: ga ik hem volledig formaat bouwen of toch een kleinere variant?
En de afwerking? Zo laten of voorzien van fineer / spuiten?
Dat is ook zoiets: heb niets meer vernomen van de spuiter waar ik de stukken eind vorig jaar naartoe gebracht heb.
De bracing daar heb ik weggehaald, alleen nog wat andere interne aanpassingen doen, maar gaat wel werken.
Moet nog een ei leggen over de voet die er onder komt of voetJES om het geheel iets meer van de grond te laten komen.
Een grotere hoek geven ziet er gek uit, vind ik, aangezien de bovenkant dezelfde afschuining heeft.
Goed, deel 2 is geprint, de bovenkant.
Past als een TIET, zit strak rondom
Door het felle strijklicht er op worden de lijntjes extra benadrukt op de foto.
In het echt ziet het er egaler uit (maar kan je uiteraard wel zien dat het een print is).
Vraag die ik nog niet voor mezelf beantwoord heb: ga ik hem volledig formaat bouwen of toch een kleinere variant?
En de afwerking? Zo laten of voorzien van fineer / spuiten?
Dat is ook zoiets: heb niets meer vernomen van de spuiter waar ik de stukken eind vorig jaar naartoe gebracht heb.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Eerst maar eens muziek maken.
Afwerken kan als de techniek klaar is.
Maar mooi dat het printen nu lukt.
De aanhouder wint.
Afwerken kan als de techniek klaar is.
Maar mooi dat het printen nu lukt.
De aanhouder wint.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ben het met je eens hoor v.w.b. afwerking, alleen is dat voor iemand als ik: "alles" vooraf willen weten, wel lastig 
Heerlijk om met CAD te ontwerpen.
Zo zie ik nu dat, als ik de woofer monteer, de bracing niet ver genoeg weggehaald is.
Je ziet deze door het membraan van de woofer komen.
Zou lullig zijn om daar na een print van 33 uur achter te komen.
Zo is er wel ruimte genoeg voor het frame en de magneet:
Idee voor de pootjes:
Heerlijk om met CAD te ontwerpen.
Zo zie ik nu dat, als ik de woofer monteer, de bracing niet ver genoeg weggehaald is.
Je ziet deze door het membraan van de woofer komen.
Zou lullig zijn om daar na een print van 33 uur achter te komen.
Zo is er wel ruimte genoeg voor het frame en de magneet:
Idee voor de pootjes:
