Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Pjotr »

.. dubbel
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 04 apr 2026, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Pjotr »

Maar die meet weer geen ESR (de serie weerstand) van een condensator. En ze zijn vrij prijzig. Een goedkoop maar redelijk goed Chinees dingetje van een paar tientjes: viewtopic.php?t=33260&hilit=capaciteit+meten

https://www.amazon.nl/DollaTek-Kleurrij ... 100&sr=8-2
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door VintageHarry »

Hier slechts een simpele Uni-T UT603 LCR-meter, die meet geen ESR. Maar komt het vaak voor dat de ESR van zo’n bipolaire elco te hoog wordt terwijl de capaciteit nog wel binnen de specs is? Sowieso vervang ik die dingen liefst in wat oudere speakers (en bij voorkeur door MKT/MKP maar dat is hier niet de discussie ;)).
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door eQuanD »

Het verbaast me ook dat er hier zoveel bipolaire elco’s worden gebruikt. Wat me ook opvalt is dat bij de speaker waar het midden zwakker is, ook het hoog veel vroeger afvalt. Ik denk dat deze Scanspeak D2904/DA (ik denk SS classic serie want nog met een gewone magneet) nog ferrofluïd heeft.
Eventueel wil ik Muug graag verder helpen om álle condensatoren en units uit te meten om zo tot een goed eindresultaat te komen. (Knokke-Heist België).
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door richard »

eQuanD schreef: za 04 apr 2026, 16:27
Het verbaast me ook dat er hier zoveel bipolaire elco’s worden gebruikt
Ja, best goede luidsprekerunits, maar wat filteronderdelen betreft heeft de boekhouder van Dali zich niet laten overtuigen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door rikpost »

Is het niet handiger om alles wat aan veroudering onderhevig is in het filter te vernieuwen .
Hoef je niets te meten ook .
Mits de waarden goed afleesbaar zijn uiteraard
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door 90000006 »

Esr meters en meetbruggen zijn mooi, maar met de simpele capaciteits functie van je multimeter zul je ook al een heel eind komen met dit probleem verwacht ik. Van alle elco's één pootje los solderen en capaciteit meten. Is die meer dan zeg 10% te laag, dan is het ding in elk geval aan vervanging toe. En ik gok dat de boosdoener aanzienlijk meer dan dat zal afwijken.
Zou ook nog kunnen dat er een losse soldering in je filter zit. Loepje gebruiken, bij twijfel doorpiepen en/of er tegen aan duwen met een klein schroevendraaiertje om te kijken of er beweging in zit.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Kappa7 »

Gewoon even alle solderingen voor de zekerheid even laten vloeien is wat dat betreft wel iets wat wel is aan te raden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Pjotr »

Kan geen kwaad, maar losse solderingen zijn zeker goed voor gekraak. Of het moet helemaal los hangen. Daarvan zie ik geen melding.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Muug »

Amai. 25,5cm op 18cm groot.

Enkel verwijderbaar als ik de driverkabels van hoog en middendrivers los soldeer. Die driverkabels gaan nl omhoog doorheen een gat in het horizontale tussenschot. En dat gat is opgevuld met zo van die smeltlijm uit een lijmpistool.

Ter herinnering: de onderste twee speakerterminalaansluitingen zijn voor het laag. Het probleem zit dus ergens hogerop in de filter.

Het schema van deze filter niet kennende, zegt mijn logisch verstand dat het lijkt alsof er een voor het midden en hoog gemeenschappelijke "kraan" niet meer geheel openstaat, waardoor die drie drivers tegelijk in gelijke mate stiller klinken. Klinkt dat voor jullie ook logisch? En zoja, welke component zou dat kunnen veroorzaken? Ik tracht gewoon door zo na te denken sneller de schuldige te kunnen vinden.
Bijlagen
20260404_184301.jpg
20260404_184218.jpg
Screenshot_20260404-184038_Gallery.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Kappa7 »

Je kunt nu een pootje van de bipolaire elcos lo halen en meten met de DMM.
Dat doe je met je DMM in onderstaande stand.
Schermafbeelding 2026-04-04 190705.png
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Jan Geert »

Heeft een van die rode draden rechts nou een oplawaai gehad?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Muug »

He? Waarom denk je?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Muug »

Kappa7 schreef: za 04 apr 2026, 19:09
Je kunt nu een pootje van de bipolaire elcos lo halen en meten met de DMM.
Dat doe je met je DMM in onderstaande stand.
Schermafbeelding 2026-04-04 190705.png
Zal ik doen! :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Henkjan »

Muug schreef: za 04 apr 2026, 19:21
He? Waarom denk je?
20260404_184218~2.jpg
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door 90000006 »

Heeft klem gezeten maar zal het probleem niet zijn verwacht ik. Zachtjes aan de kabel trekken, als je rek voelt betekent dat dat de binnen ader gebroken is. Je kan hem ook even doorpiepen natuurlijk.

Trek ook even aan alle draadjes van de spoelen, er wil nog wel eens een draad breukje ontstaan waar de draden in de print zitten. Ook die doorpiepen vanaf de soldeer zijde van de print.

Oh en als er twee middentoners parallel staan, moet je ze beide wisselen. Als je er maar eentje wisselt terwijl de andere een deels verbrandde spreekspoel heeft zal die het niveau omlaag blijven trekken en denk je ten onrechte dat het probleem in het filter zit. DC weerstand van alle drivers meten geeft een indicatie maar multimeters zijn niet zo nauwkeurig bij lage weerstandswaarden. Dus omwisselen is beter.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Muug »

Goed gezien.
Even van nabij gekeken.
De mantel is wat vreemd op die plaats maar niet door. De kabel an sich ligt niet bloot en is stevig.

Beide mids wisselen, zal ik doen!

Morgen meet ik ook wat dingetjes door. Vanavond filmpje kijken. :goedzo:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Olaf Analogue »

Voor wat het waard is heb ik het filter in een schema uitgetekend.
Sommige componenten kon ik in de foto's niet aflezen.
De waarde van spoelen weet ik uiteraard niet.
Dali_Grand_PNG.png
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 05 apr 2026, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door eQuanD »

Knap gedaan. De belangrijkste elco’s in dit geval hier zijn de 2 gele serie elco’s bij mid. Ook best meteen de gele parallel elco voor laag nazien. De 2x 18uF elco’s in serie met een weerstand is eerder voor impedantie correctie, doch ook wel belangrijk.
Dan is nog het feit dat de ene tweeter veel eerder afvalt dan de andere, alhoewel daar enkel MKP condensatoren zijn gebruikt.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door 90000006 »

Een probleem in de mid sectie zou eigenlijk niet kunnen verklaren dat ook de tweeter minder doet, tenzij er misschien een deels kortgesloten mid spreekspoel speelt en de versterker een erg hoge uitgangsimpdantie heeft (buizen bak of iets zonder feedback). Maar een fatsoenlijke stabiele solid state versterker zou daar geen last van moeten hebben.

Enige wat zowel midden als hoog afval zou kunnen verklaren is dat de eerste serie spoel van de woofer in sluiting ligt. Dan ziet de versterker 120uF, daar gaat ook de dikste versterker het wel een beetje moeilijk mee hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Pjotr »

Hoewel er op de foto niet te zien is welke D2904 tweeter het is, zo te zien zien een DA oftewel Dali special, mag je wel verwachten dat na 30 jaar het FF verdroogd kan zijn. Zoals al eerder opgemerkt. Dus 1 voor 1 die elko's checken/vervangen en dan verder zien naar de units. Spoelen en weerstanden vergaan niet snel. Alhoewel weerstanden ook brak kunnen worden bij overbelasting.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door dre »

Waren de tweeters al gewisseld?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Walt »

Ja
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Muug »

Het besef is ondertussen ingedaald dat deze speakers wegens hun leeftijd een heel grondige onderhoudsbeurt nodig hebben, zodat mijn NAD M33 versterker ze nog mooier kan laten zingen dan voorheen. Daarvoor is mijn kennis absoluut ontoereikend. Er is een forumlid dat ondertussen zijn hulp heeft aangeboden om ze beide compleet door te meten en te repareren. Aan hem de eer om zich eventueel kenbaar te maken.
Het verdere revisieverhaal kan hier misschien later door hem verder verteld worden.

Alleszins indrukwekkend om dat schema al opgesteld te hebben!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door rikpost »

Nou dat is zeker knap van Olaf zo van een paar plaatjes :rock:
Plaats reactie