Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Muug
Contacteer:

Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Muug »

Hoi,
eerder had ik hier al lopen boffen met een set Dali Grand speakers die ik in Apeldoorn bij Versnel Hifi had kunnen kopen. :rock:

Nu ontdek ik tijdens mijn metingen met Dirac Live dat het midden van de rechter speaker diverse decibels zwakker klinkt dan links. En ja, als ik beide speakers van plaats wissel dan zit het links.

Ik sluit even twee meetgrafiekjes in. In beide is het linkerkanaal gekleurd. De eerste keer staat de zwakke speaker rechts, de andere keer links. De brede dip is duideiljk zichtbaar.

Dus zit ik me af te vragen: kan ik hier zelf iets aan doen? Hoe kan ik controleren of het een driver is? Of misschien zit de fout in de cross-over filter? :think:
Maar wellicht is het verstandiger om ze gewoon bij een high-end audiozaak binnen te steken, niet?
Bijlagen
2026-04-03_19h38_05.png
2026-04-03_20h06_08.png
Ouwebok

Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links

Bericht door Ouwebok »

Ay, dat is niet fraai. Is die Dali Grand die d’Appolito luidspreker?
https://www.springair.de/en/dali-grand/ ... pW9Uqquo2r

Het lijkt op je metingen wel of dat een van de middentoners van de “tweede” luidspreker niet (goed) werkt.
Heb je nog garantie op je aankoop?

Kun je de frontjes verwijderen en per driver horen of en uit alle drivers geluid komt?
Kun je zien of dat een van de drivers is los geschroefd geweest? Zo ja, dan zou ik de / die middentoner(s) van de “tweede” luidspreker losschroeven en checken of dat de aansluitingen hetzelfde zitten; staat er een misschien omgepoold tot tegenfase?

Kun je bij het filter komen om het te inspecteren (en zie je daar verschil tussen de filters)?

Sorry, veel vragen, maar we zijn tenslotte ZELFbouwers hier, en dan willen we t natuurlijk zelf oplossen, alvorens geld bij dealers te besteden…
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Die speakers inderdaad. Ze zijn van 1998, ik heb ze nu 3 jaar, maar de garantie was slechts 3 maand.
Wellicht heb ik ze zo gekocht, het is pas recent dat ik ben beginnen begrijpen dat er iets aan de hand is met die ene speaker.
Ik zal mij er eens mee bezig houden. 8)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kan van alles zijn. Belangrijk is wel dat je ze op zelfde positie meet. Maar dat zit wel goed denk ik. Met die leeftijd denk ik toch al snel aan een verdroogde elco in het filter die niet helemaal meer lekker is. Foto'tje van het filter?
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Eerste test achter de rug. Track 25 van Eelco's eerste CD: octaafbandruis 1kHz, ongecorreleerd. Bij de zwakke speaker klinken niet enkel de middentoners zwak maar ook de tweeter. Het verschil met de goede speaker is echt vrij indrukwekkend.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Morgen eerst in de tuin werken. Dan 's avonds en zondag wat drivers demonteren.
rikpost

Bericht door rikpost »

Zit er ferrofluid in die mids en tweets dan zou het wel eens wat verdroogd kunnen zijn .
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Verdikkie het jeukt.
Fotootje. Volgens mij ben ik de eerste ter wereld die een foto van deze crossover filter op het internet smijt.

Interessante review met wat technische info. https://www.soundstagenetwork.com/reveq ... perplexity
Bijlagen
20260403_235835.jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

In het geval van de middentoners zou het verschil veroorzaakt kunnen worden door een serie elco die een deel van zijn capaciteit verloren heeft door veroudering, in het geval van de tweeter zou het om verdroogde ferrofluid kunnen gaan.

Ik denk echter dat de oorzaak in dit geval is dat de drivers van de luidspreker welke zachter speelt door overbelasting is veroorzaakt, daarbij zijn de spreekspoeltjes te heet geweest en verkleurd, daardoor komen sommig wikkelingen elektrisch aan elkaar te liggen, de drivertjes gaan daardoor zachter spelen, naast het feit dat de parameters uiteraard ook veranderen.

Door de drivers te meten qua parameters kom je daar achter, ikzelf gebruik echter een snellere methode om dit aan te tonen.

Ik sluit de drivertjes aan op een LCR meter welke op de impedantiemeting stand ingesteld staat, er gaat dan een stroompje van 1000 Hz door het drivertje lopen, in het geval van de LCR meter die ik heb.
Drivertjes van een goede kwaliteit welke in goede staat zijn liggen met hun gemeten waarde dicht bij elkaar, ik gebruik dit ook om drivers met elkaar te matchen trouwens.
Echter wanneer een driver een afwijking heeft dan komt daar ineens een hele andere, lagere meetwaarde uit.
als ik alleen al mijn vinger zachtjes op de conus leg, of ik leg een zeer klein gewichtje op de conus dan verandert de gemeten waarde en dan wijkt deze stevig af van de overige drivers omdat de driver dan afwijkt van de rest.
Ik gebruik deze methode al bijzonder lang, juist ook met tweedehands drivers, zonder uitzondering heeft deze methode het altijd juist aangetoond als een driver een afwijking had, zoals een te heet geworden spreekspoel of uitzakking van de conus, ook dan veranderd de impedantie op 1000 Hz.

Verder kun je met zo'n LCR meter ook de elco's doormeten, en al met al heb je dan in no time het euvel boven water.
LCR.jpeg
LCR2.jpeg
Walt

Bericht door Walt »

Alvorens te meten, kun je de mids en tweeter ook eens omwisselen tussen de kasten, blijft het probleem in dezelfde speaker, dan ligt het aan het filter waarschijnlijk.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

@Walt: Superidee. Dat ga ik eerst doen, vooraleer te meten.

Volgens de handleiding bedient het bovenste paar speaker terminals beide middentoners en de tweeter.

Alleszins dank voor het meedenken en de mooie meetprocedure. Ik ben niet gewend van te werken aan speakers. Maar samen met jullie heb ik er wel vertrouwen in. :goedzo:
Walt

Bericht door Walt »

Het filter is best netjes trouwens, mogelijk zijn de elco’s verlopen. Mocht je nog willen upgraden, de SCR MKP folie condensatoren zijn niet het beste qua klank, je kan eens nadenken over een mooie Intertechnik, Jantzen, Clarity Cap of Mundorf.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Zo. Ik heb even snel de tweeters gewisseld. Maar het probleem blijft aan dezelfde kant. Dat wijst echt richting crossover filter. Ik zal ook effe 1 middentoner wisselen, meer voor de sport nu.

Op de foto de tweeter.
Bijlagen
20260404_130315.jpg
Laatst gewijzigd door Muug op za 04 apr 2026, 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Op zich zou ik daar blij mee zijn, vervangende mids en tweeters zoeken is lastig dan het filter reviseren.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ja ik had al gelezen dat dat geen evidentie is.
Walt

Bericht door Walt »

Mooie tweeter, de Revelator zo te zien, serieuze speakers dus.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dali is ook een serieus merk. En de huidige modellen behoren zeker tot de top!
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Zo. Ook even 1 mid gewisseld. Maakt niets uit, dus met de drivers is niets mis.
Fotootje van de mid.
Bijlagen
20260404_131730.jpg
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Kom, nog een fotootje van de laag driver. Dan is dat compleet.
Bijlagen
20260404_001447.jpg
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

De crossover filter eruit halen zal wat later vandaag gebeuren. Het is tijd om te gaan winkelen. :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Check ook eerst op correcte polariteit, zit er niet een stekkertje verkeerd om ergens.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zo'n stekkertje wat met het verkeerde been uit bed is gestapt? Er zitten best wel wat bipolaire elco's in dat filter en het zou mij niet verbazen als er niet wat van slecht is geworden. Ook hier de wisseltruck en alleen het filter uitwisselen om te bezien of het euvel dan ook verplaatst.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Mja, ik zie de meerwaarde van het verwisselen van de filter niet zo, nu ik de driver test gedaan heb?

Mijn multimeter is trouwens deze. UNI-T UT139C. Ik zal de handleiding eens opsnorren.
Bijlagen
20260404_142648.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, dat is ook waar. Om de condensatoren enz. te checken heb je eigenlijk zo'n RCL-meter nodig als Olaf toonde. Dat gaat niet zo met een multimeter.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 04 apr 2026, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Goed dat je het zegt. In Aalst er is Gotron, die verkopen dat ongetwijfeld. En ik ben daar straks in de buurt.
Plaats reactie