In het geval van de middentoners zou het verschil veroorzaakt kunnen worden door een serie elco die een deel van zijn capaciteit verloren heeft door veroudering, in het geval van de tweeter zou het om verdroogde ferrofluid kunnen gaan.
Ik denk echter dat de oorzaak in dit geval is dat de drivers van de luidspreker welke zachter speelt door overbelasting is veroorzaakt, daarbij zijn de spreekspoeltjes te heet geweest en verkleurd, daardoor komen sommig wikkelingen elektrisch aan elkaar te liggen, de drivertjes gaan daardoor zachter spelen, naast het feit dat de parameters uiteraard ook veranderen.
Door de drivers te meten qua parameters kom je daar achter, ikzelf gebruik echter een snellere methode om dit aan te tonen.
Ik sluit de drivertjes aan op een LCR meter welke op de impedantiemeting stand ingesteld staat, er gaat dan een stroompje van 1000 Hz door het drivertje lopen, in het geval van de LCR meter die ik heb.
Drivertjes van een goede kwaliteit welke in goede staat zijn liggen met hun gemeten waarde dicht bij elkaar, ik gebruik dit ook om drivers met elkaar te matchen trouwens.
Echter wanneer een driver een afwijking heeft dan komt daar ineens een hele andere, lagere meetwaarde uit.
als ik alleen al mijn vinger zachtjes op de conus leg, of ik leg een zeer klein gewichtje op de conus dan verandert de gemeten waarde en dan wijkt deze stevig af van de overige drivers omdat de driver dan afwijkt van de rest.
Ik gebruik deze methode al bijzonder lang, juist ook met tweedehands drivers, zonder uitzondering heeft deze methode het altijd juist aangetoond als een driver een afwijking had, zoals een te heet geworden spreekspoel of uitzakking van de conus, ook dan veranderd de impedantie op 1000 Hz.
Verder kun je met zo'n LCR meter ook de elco's doormeten, en al met al heb je dan in no time het euvel boven water.