Keski
Moderator: Beheerdersteam
Re: Keski
Leuk project Leo!
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... s-t25cf002
Hier zie je ook wel een hobbel in de response.
Bij de Scan-speak 9900 had ik ook zo'n dip in de response,veroorzaakt door de faciliteiten van de tweeter.
Waarschijnlijk is dat bij de Seas ook het geval.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... s-t25cf002
Hier zie je ook wel een hobbel in de response.
Bij de Scan-speak 9900 had ik ook zo'n dip in de response,veroorzaakt door de faciliteiten van de tweeter.
Waarschijnlijk is dat bij de Seas ook het geval.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Keski
De Keski kon ik inderdaad wel binnen meten. Moet er wel een momentje zijn dat ik de ruimte voor mezelf beschikbaar heb. Dat moment had ik vorige week. Met de resultaten ben ik even aan het prutsen geweest en heb een voorlopig filtertje verzonnen: De gesimuleerde frequentiekarakteristiek. De stippelllijn is de response met de metingen op 15° De fase. Loopt prachtig gelijk zeker in het overname gebied rond 1900Hz.
Deze resultaten vond ik wel de moeite waard om het testfilter eens op te bouwen dus de onderdelen besteld bij RumoH. Duurde door het weer een paar dagen, maar gisteren werd ik verblijd met een doosje met inhoud: Direct aan de slag gegaan Uiteraard konden ze niet gelijk uitgeprobeerd worden. Ik heb geen stands op de juiste hoogte (wel even besteld) en het was hier thuis weer televisie prime-time. Dus 's avonds laat maar even op de keukentafel gezet, nog geen meter uit elkaar, en aangesloten op een Nobsound versterkertje, aangestuurd via bluetooth. Dat viel niet tegen, ondanks de provisorische setup. Het geluid staat volkomen los en het geluidsbeeld strakte zich uit tot zeker een meter buiten de spreakers. De klank is aangenaam.
De bedoeling van dit project was een soortgelijke, maar iets groter maatje, speaker te ontwerpen als de Calimero. Moest natuurlijk ook wat meer te bieden hebben. Dat lijkt wel te gaan lukken.
Ik ga ze voorlopig even beluisteren, ook in de woonkamer, om te horen of er nog wat finetuning nodig is. Ook even nameten of het resultaat een beetje overeenkomt met de simulatie. In deze voorlopige vorm kunnen ze wel mee naar Hengelo op 7 februari. De Minimum Maximum ga ik niet meer redden voor die tijd.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 11 jan 2026, 15:10, 3 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Keski
Vorige week al wat metingen in huis gedaan op 1 m afstand. Was even snel-snel, ik heb geen metingen op 15 en 30° bijvoorbeeld.
Toch ziet het er prettig uit. Komt redelijk overeen met de simulatie hierboven. Ik heb er nu ook al een paar keer goed naar geluisterd en ze klinken zoals het hoort.
Al met al best tevreden met mijn eerste filterpoging. Eerst maar eens mee naar Hengelo en horen wat het publiek er van vindt.
Al met al best tevreden met mijn eerste filterpoging. Eerst maar eens mee naar Hengelo en horen wat het publiek er van vindt.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Keski
Op de afgelopen luisterdag in Hengelo heeft deze natuurlijk ook even voor de microfoon van Stefan gestaan. Zag er best prima uit, maar de meting met de tweeter in reversed phase gaf een wat versmeerd beeld. Dat was niet helemaal conform de simulatie maar het was me wel bekend dat er sedert de eerste metingen wat verloop was opgetreden. De simulatie was overigens gemaakt met metingen aan de units die net een jaar of 4 in ruste waren geweest. Inmiddels is de boel wat warm gedraaid en is het stof er af getrild.
Ik heb zelf thuis opnieuw metingen gedaan na de luisterdag en toen gaf de simulatie op basis waarvan het testfilter gemaakt was, ongeveer hetzelfde resultaat als wat in Hengelo geconstateerd werd. De werkelijke metingen weken ook best wel af van mijn eerdere metingen: Op basis van deze metingen heb ik een filterwijziging in elkaar geprutst die de volgende simulatie geeft. De stippellijn is de FR met de tweeter in tegenfase. Het lijkt mij dat de dip die daar ontstaat geheel tegemoet komt aan de compulsieve karaktertrekjes van serieuze filterontwerpers.
Wordt vervolgd
Re: Keski
Tussen de fase van mid en de fase van tweet. Maar dat is alleen relevant als je de offset tussen beide gecompenseerd hebt. B.v. met een 2e orde LP_mid + 3e orde Hp_tweet. En je die offset ook in de simulatie hebt opgegeven. Dat laatste is automatisch het geval als met de werkelijk gemeten waarden van de impulsresponsie gesimuleerd hebt en de mic niet verplaatst heb bij het meten.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Keski
Ik heb dual channel gemeten, dus de akoestische offset zit in de metingen. Het startpunt van het timewindow wordt door Arta bepaald met behulp van de referentie van het tweede kanaal. Uiteraard zijn de microfoon en de speaker niet verplaatst tussen de metingen van woofer en tweeter. De daaruit verkregen fasekarakteristiek, (de echte, niet de minimum) is getekend in het plaatje boven het filter. Blauw is de woofer en groen is de tweeter. Groen gestippeld is de tweeter in tegenfase en hier dus niet van belang.
Netter op elkaar krijg ik ze niet. Ze lopen van 1500 tot 3500 Hz precies gelijk.
Netter op elkaar krijg ik ze niet. Ze lopen van 1500 tot 3500 Hz precies gelijk.
Re: Keski
We bedoelen hetzelfde en het is ook netjes. Maar wat je nu ziet is dat de fase van iedere speaker steeds 360 graden roteert t.g.v. de tijdsvertraging tussen speaker en mic. Daardoor krijg je die zig-zag. Heeft je software de mogelijkheid om het verschil van beide fasen te plotten dan elimineer je die zig-zag en wordt het idealiter een rechte lijn. Dan kun je beter het faseverschil gelijk zien.
Re: Keski
Oh, dat is jammer. zou wel handig zijn. Ik simuleer sinds jaar en dag alles in Microcap-Spice. Spice is een algemeen elektro/elektronica simulatie programma en daarin bepaal je alles zelf wat je wilt. Maar je moet dan ook wel alle modellen zelf bouwen. Het gaf mij 25 jaar geleden b.v. de mogelijkheid om een PR fatsoenlijk te simuleren.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Keski
Nee, dit is ook geen meting, maar een simulatie met behulp van metingen. De metingen zijn van de drivers apart, dus daar is helemaal geen sprake van faseverschil, alleen de absolute fase tov het time window.
Beide FRD's zijn geimporteerd in BoxSim en daar is deze simulatie gemaakt. In BoxSim zie je dus pas hoe het faseverloop van beide units zich tot elkaar verhoudt. BoxSim heeft niet de mogelijkheid om het verschil in fase van beide units te laten zien.
Heb ik ook niet nodig, want ik kan wel zien dat ze precies over elkaar heen vallen.
Maar nogmaals. het is een simulatie gemaakt van afzondelijke metingen van beide units (wel onder dezelfde omstandigheden, zoals microfoonafstand, afspeelvolume etc).
Als dit filter is aangepast, dan moet ik sowieso nog controlemetingen doen om te zien of de werkelijkheid deze simulatie een beetje benadert.
Beide FRD's zijn geimporteerd in BoxSim en daar is deze simulatie gemaakt. In BoxSim zie je dus pas hoe het faseverloop van beide units zich tot elkaar verhoudt. BoxSim heeft niet de mogelijkheid om het verschil in fase van beide units te laten zien.
Heb ik ook niet nodig, want ik kan wel zien dat ze precies over elkaar heen vallen.
Maar nogmaals. het is een simulatie gemaakt van afzondelijke metingen van beide units (wel onder dezelfde omstandigheden, zoals microfoonafstand, afspeelvolume etc).
Als dit filter is aangepast, dan moet ik sowieso nog controlemetingen doen om te zien of de werkelijkheid deze simulatie een beetje benadert.
Re: Keski
Als je tweet en mid apart 2-kanaals meet en tussentijds niet met de mic gaat sjouwen en het meetvenster niet verandert, is met de combinatie van beide metingen de offset automatisch verdisconteerd. Die metingen kun kun je zo voor de filtersimulatie gebruiken. Hoef je helemaal niks aan te (ver)prutsen verder! Sterker nog: Liever niet! Gaf alleen aan dat als je het verschil in fase van beide kunt plotten, je een wat duidelijker plaatje krijgt zonder die 360 graden roll over.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Keski
Ik heb het filter nu aangepast volgens bovenstaand schema. In klank maakt het niets uit, het karakter van de speaker is wat dat betreft gelijk gebleven. Ik heb wel de indruk dat het geluidsbeeld wat meer gestoken is. De oorsprong van de diverse geluidsbronnen is beter te bepalen. De 3 dimensionaliteit is wel toegenomen.
Ik denk dus dat het faseverloop tussen beide units wel beter is. Ik hoop in het weekend wat tijd te hebben voor controle metingen.
Ik denk dus dat het faseverloop tussen beide units wel beter is. Ik hoop in het weekend wat tijd te hebben voor controle metingen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 05 mar 2026, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.
