L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
hoe zitten die vezels georiënteerd in het uiteindelijke product is de vraag natuurlijk
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Algemeen valt mij de sterkte van 3d geprinte objecten tegen. Zij zijn vaak bros. Als het echt sterk moet zijn en het is niet te groot dan laat ik de objecten in rvs printen bij jlcpcb in China. Of breng later in het object structuren aan van ander materiaal.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Het is in bijna alle gevallen minder sterk dan de varianten zonder CF, dat was mij al bekend.
In mijn geval gaat het me meer om de afwerking en zorgt het er voor dat het iets minder taai is.
Hopelijk een beetje de combinatie tussen PLA en PETG.
De keuze voor PETG is genomen vanwege de hogere temperatuurbestendigheid en veel minder onderhevig aan omgevingsinvloeden.
Meerprijs valt reuze mee. In bulk met een korting heb ik iets meer dan 14 euro per KG betaald.
Wat me wel een beetje zorgen baart: in onafgewerkte vorm en vastpakken, hoeveel van die vezels komen er dan vrij?
Ik zie wel bijna de noodzaak om ze na het bouwen meteen te voorzien van een laagje lak.
In mijn geval gaat het me meer om de afwerking en zorgt het er voor dat het iets minder taai is.
Hopelijk een beetje de combinatie tussen PLA en PETG.
De keuze voor PETG is genomen vanwege de hogere temperatuurbestendigheid en veel minder onderhevig aan omgevingsinvloeden.
Meerprijs valt reuze mee. In bulk met een korting heb ik iets meer dan 14 euro per KG betaald.
Wat me wel een beetje zorgen baart: in onafgewerkte vorm en vastpakken, hoeveel van die vezels komen er dan vrij?
Ik zie wel bijna de noodzaak om ze na het bouwen meteen te voorzien van een laagje lak.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Dat zou ik zeker uitzoeken als je het vaker gaat gebruiken. Chopped strand glasvezel, wat ter versteviging van polyester wordt gebruikt, is zo los kankerverwekkend vanwege de kritische vezellengte. Het is daarbij niet zo zeer het materiaal zelf maar de lengte van de losse vezeltjes.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Rodi zijn "ultimate desktop monitor" heeft me een kick-in-da-butt gegeven en vanmorgen de printer omgebouwd zodat deze ook carbon en andere materialen kan printen. Eerste testprintje is klaar en alles is goed gegaan.
Nu moet ik eigenlijk een grote print aanzetten...
EDIT: print aangezet voor het eerste grote deel. Over 40 uur weten we of het gelukt is.
Nu moet ik eigenlijk een grote print aanzetten...
EDIT: print aangezet voor het eerste grote deel. Over 40 uur weten we of het gelukt is.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ik ben benieuwd!! En stukje bij beetje wordt het steeds mooier. Dat is het voordeel van printen, als iets niet goed gaat, kan je makkelijk aanpassen. 
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
<zachtjes anders hoort de printer het> "het zit nog steeds vast en ziet er gaaf uit".
Ik had dus constant met de "supertack" buildplate problemen met het loslaten op de hoeken van grote objecten die helemaal tot de randen gaan.
Heb met m'n warmtecamera gekeken, want ik dacht dat het daar misschien ook aan zou kunnen liggen, maar het verschil is minimaal. De plate wordt goed egaal verwarmd.
Na weer een testprint met het CF filament zag ik dat dit op de eerste laag al loskwam, kon het er zo vanaf pakken, dus die faalde ook.
Toen de normale PEI plate weer gepakt, daar heb ik dit immers nooit gehad en een testprint gestart en die bleef meteen goed vastzitten!
Tot dusver gaat die probleemloos
Bedacht me vannacht wel ineens: ik heb geen testprint met dit filament gedaan voor de passing van de speakertjes...](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Ik zou de print kunnen stoppen en eerst testen, maar denk dat ik het gewoon ga gokken en door laten gaan. Het is immers al halverwege.
Past het niet, dan gooi ik 20 euro aan filament en 40 uur printen weg.
Wijsheid is: print stoppen, passen, eventueel aanpassen en weer starten...
Ik ga even overleggen met een 3d-print vriend wat hij zou doen. Ik neig naar printen tot 2 speakertjes-hoogte en dan stoppen.
Zal je zien dat het past als een tiet... (en dan baal ik uiteraard van het niet door laten gaan
).
Op zich is dit natuurlijk v.w.b. tijd niets op het grote geheel. Als ik hem volledig groot print, dan zit ik op een totale printduur van +/- 460 uur.
Ik had dus constant met de "supertack" buildplate problemen met het loslaten op de hoeken van grote objecten die helemaal tot de randen gaan.
Heb met m'n warmtecamera gekeken, want ik dacht dat het daar misschien ook aan zou kunnen liggen, maar het verschil is minimaal. De plate wordt goed egaal verwarmd.
Na weer een testprint met het CF filament zag ik dat dit op de eerste laag al loskwam, kon het er zo vanaf pakken, dus die faalde ook.
Toen de normale PEI plate weer gepakt, daar heb ik dit immers nooit gehad en een testprint gestart en die bleef meteen goed vastzitten!
Tot dusver gaat die probleemloos
Bedacht me vannacht wel ineens: ik heb geen testprint met dit filament gedaan voor de passing van de speakertjes...
Ik zou de print kunnen stoppen en eerst testen, maar denk dat ik het gewoon ga gokken en door laten gaan. Het is immers al halverwege.
Past het niet, dan gooi ik 20 euro aan filament en 40 uur printen weg.
Wijsheid is: print stoppen, passen, eventueel aanpassen en weer starten...
Ik ga even overleggen met een 3d-print vriend wat hij zou doen. Ik neig naar printen tot 2 speakertjes-hoogte en dan stoppen.
Zal je zien dat het past als een tiet... (en dan baal ik uiteraard van het niet door laten gaan
Op zich is dit natuurlijk v.w.b. tijd niets op het grote geheel. Als ik hem volledig groot print, dan zit ik op een totale printduur van +/- 460 uur.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ik ben wel nieuwsgierig wat je nu gedaan hebt?
Ik heb geen grote delen vooraf getest. Maar ik print met ABS, dat is toch weer anders als jij hebt. Bij mij pastte het gelukkig top. Maar ik heb per deel maar 2 nopjes om horizontaal uit te lijnen(op de hoeken/afrondingen). Langs de rand waar de delen verticaal tegen elkaar komen heb ik iets meer nopjes, maar deze zijn veel minder diep omdat dit verticaal geprint moet kunnen worden.
Ik heb geen grote delen vooraf getest. Maar ik print met ABS, dat is toch weer anders als jij hebt. Bij mij pastte het gelukkig top. Maar ik heb per deel maar 2 nopjes om horizontaal uit te lijnen(op de hoeken/afrondingen). Langs de rand waar de delen verticaal tegen elkaar komen heb ik iets meer nopjes, maar deze zijn veel minder diep omdat dit verticaal geprint moet kunnen worden.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Hier ben ik als eerste print erg tevreden over!
Er is nog wel wat "ringing" te zien (de ghosting aan de randen aan de rechterzijde van speakertjes en aan de achterkant op de hoek), maar dat is te tunen. Ook rond de speakergaten moet ik nog wat tunen.
De afwerking vind ik zo van de printer af zelfs zo mooi dat ik deze niet verder ga afwerken!
De speakertjes gingen er ook met een heerlijke "klik" in, die passen als gegoten.
Oh ja, hier hoeft wat mij betreft ook geen frontje meer voor (maar kan ik altijd later nog beslissen).
Er is nog wel wat "ringing" te zien (de ghosting aan de randen aan de rechterzijde van speakertjes en aan de achterkant op de hoek), maar dat is te tunen. Ook rond de speakergaten moet ik nog wat tunen.
De afwerking vind ik zo van de printer af zelfs zo mooi dat ik deze niet verder ga afwerken!
De speakertjes gingen er ook met een heerlijke "klik" in, die passen als gegoten.
Oh ja, hier hoeft wat mij betreft ook geen frontje meer voor (maar kan ik altijd later nog beslissen).
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
(EDIT: Oh, nu snap ik opmerking, ben ik doorgegaan of gestopt, nou zie hierboven de keuze: doorgegaanrodi schreef: ↑zo 22 feb 2026, 20:37Ik ben wel nieuwsgierig wat je nu gedaan hebt?
Ik heb geen grote delen vooraf getest. Maar ik print met ABS, dat is toch weer anders als jij hebt. Bij mij pastte het gelukkig top. Maar ik heb per deel maar 2 nopjes om horizontaal uit te lijnen(op de hoeken/afrondingen). Langs de rand waar de delen verticaal tegen elkaar komen heb ik iets meer nopjes, maar deze zijn veel minder diep omdat dit verticaal geprint moet kunnen worden.
<dan hier wat geleuter>
Bedoel je voor wat betreft de uitlijning?
Daar heb ik aan de onderzijde van ieder deel 4 nokjes en een tegenovergestelde uitsparing voor gemaakt.
Ik heb best wat testprints van te voren gedaan. Denk bij elkaar zeker 25-30. Een aantal grote delen, prints van 15-20 uur en vele kleine.
Het waren vooral tests om te zien of er iets werkbaars uit te krijgen was, plus uiteraard de grote rode variant, het eerste idee. Die heb ik volledig geprint en weer uit elkaar gehaald en aan de kliko gedoneerd
Daarna heb ik het over een totaal andere boeg gegooid en ben met het huidige ontwerp verder gegaan.
<einde geleuter>
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Dat ziet er overtrad echt "af" uit!!! Jaloers dat je dat bij mij ptint met de afrondingen niet zo goed lukt. Maar om de speakers in 12 delen te printen vind ik echt minder fijn als gebruik maken van de mogelijkheden qua printformaat.
En ik werk met vergelijkbare nokjes en gaten voor de uitlijning van de delen op elkaar
Goed gelukt, dus nu lekker door!!
En ik werk met vergelijkbare nokjes en gaten voor de uitlijning van de delen op elkaar
Goed gelukt, dus nu lekker door!!
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Senks! 
Volgende print is alweer bezig met een aanpassing aan de "acceleration speed" voor de buitenste wand.
Deze heb ik van 5000mm/s² teruggebracht naar een conservatieve 2000mm/s². Voegt slechts 40 minuten aan de totale tijd toe, peanuts.
Overmorgen gaan we zien of dit afdoende is of dat deze nog verder teruggebracht moet worden i.c.m. de algehele snelheid voor de buitenste wand.
Volgende print is alweer bezig met een aanpassing aan de "acceleration speed" voor de buitenste wand.
Deze heb ik van 5000mm/s² teruggebracht naar een conservatieve 2000mm/s². Voegt slechts 40 minuten aan de totale tijd toe, peanuts.
Overmorgen gaan we zien of dit afdoende is of dat deze nog verder teruggebracht moet worden i.c.m. de algehele snelheid voor de buitenste wand.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Goed, de print is nog bezig, die laat ik doorgaan. Is vanmiddag rond 15:00 klaar.
Helaas zal ik deze twee prints niet gaan gebruiken, want ik zag gisteravond nog een knoert van een fout.
Ik sla het project op, in de Bambu slicer, maar vergeet dat dit een testproject was. Sla het ook niet op met die naam.
Open het project, gooi de print er in, ga printen en zie gisteravond pas dat ik het aantal walls en de infill totaal verkeerd heb staan...
Het staat nu op 3 walls 30% infill. Dit had moeten zijn: 4 walls 15% infill. Die laatste geeft een veel stijver geheel. Verbruikt zelfs iets minder filament en is een paar uur sneller.
Ik laat de print wel doorgaan om te kijken of de ghosting/ringing nu weg is, maar dit is wel "een beetje jammer".
Hiermee gooi ik 1,5Kg filament en 40 uur printen weg
Helaas zal ik deze twee prints niet gaan gebruiken, want ik zag gisteravond nog een knoert van een fout.
Ik sla het project op, in de Bambu slicer, maar vergeet dat dit een testproject was. Sla het ook niet op met die naam.
Open het project, gooi de print er in, ga printen en zie gisteravond pas dat ik het aantal walls en de infill totaal verkeerd heb staan...
Het staat nu op 3 walls 30% infill. Dit had moeten zijn: 4 walls 15% infill. Die laatste geeft een veel stijver geheel. Verbruikt zelfs iets minder filament en is een paar uur sneller.
Ik laat de print wel doorgaan om te kijken of de ghosting/ringing nu weg is, maar dit is wel "een beetje jammer".
Hiermee gooi ik 1,5Kg filament en 40 uur printen weg
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Hmmm, dit moet ik anders gaan aanpakken.
Ik zie nu pas dat op beide prints aan de achterkant de hoeken omhoog gekomen zijn.
Daar moet ik het ontwerp op gaan aanpassen en rondingen mee gaan geven.
Ook is de ghosting op de 2e print maar minimaal minder, daar zal ik de outerwall acceleration nog lager gaan zetten.
Werkt dat niet, dan ga ik de algehele snelheid aanpassen. Dat laatste doe ik liever niet teveel, want dan gaat de printtijd echt enorm omhoog.
Ik kan ook nog kijken naar een andere snelheid vanaf een bepaalde hoogte, dat ga ik uitzoeken.
Ik zie nu pas dat op beide prints aan de achterkant de hoeken omhoog gekomen zijn.
Daar moet ik het ontwerp op gaan aanpassen en rondingen mee gaan geven.
Ook is de ghosting op de 2e print maar minimaal minder, daar zal ik de outerwall acceleration nog lager gaan zetten.
Werkt dat niet, dan ga ik de algehele snelheid aanpassen. Dat laatste doe ik liever niet teveel, want dan gaat de printtijd echt enorm omhoog.
Ik kan ook nog kijken naar een andere snelheid vanaf een bepaalde hoogte, dat ga ik uitzoeken.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Dit zou dan de andere optie zijn, met een ronde achterkant.
Moet alleen de sub er nog in plaatsen, dat zou dan een SDX7 worden.
Het interne volume moet ik nog berekenen en ook zien hoe ik de sub dan mooi op het ronde vlak laat aansluiten.
Moet alleen de sub er nog in plaatsen, dat zou dan een SDX7 worden.
Het interne volume moet ik nog berekenen en ook zien hoe ik de sub dan mooi op het ronde vlak laat aansluiten.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Dit zou het dan moeten worden.
Deze vorm blijft wel mooi op het printbed zitten. Althans, tot deze hoogte.
Hopelijk zal dat ook zo zijn als 'ie volledig geprint wordt...
Wellicht dat ik nog iets doe aan de overgang van de voor- naar de achterkant, maar dit kan me ook wel bekoren.
Vanavond eens zien hoe ik 1 of 2 SDX7's hier mooi aan de achterzijde in kan monteren.
Sowieso wat het met de inhoud gaat doen, want dat heb ik helemaal nog niet bekeken of berekend
Deze vorm blijft wel mooi op het printbed zitten. Althans, tot deze hoogte.
Hopelijk zal dat ook zo zijn als 'ie volledig geprint wordt...
Wellicht dat ik nog iets doe aan de overgang van de voor- naar de achterkant, maar dit kan me ook wel bekoren.
Vanavond eens zien hoe ik 1 of 2 SDX7's hier mooi aan de achterzijde in kan monteren.
Sowieso wat het met de inhoud gaat doen, want dat heb ik helemaal nog niet bekeken of berekend
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Jullie zijn het wel gewend inmiddels dat het bij mij "soms wat langer" duurt, toch?
Helaas moet ik bij dit ontwerp de handdoek in de ring gooien...
Het lukt niet om het ontwerp mooi recht uit de printer te krijgen.
Zodra ik hoger ga printen blijft deze kromtrekken, ook het laatste ronde ontwerp.
Alles heb ik geprobeerd, verschillende fan instellingen, printkamer lang laten opwarmen, langzamer printen, grote/kleine dunne/dikke brims.
Het blijft omhoog trekken.
Misschien als ik een keer de stoute schoenen aantrek en een H2C koop dat 'ie dan uit de mottenballen komt.
Ondertussen zit ik niet stil en ben met een geheel ander ontwerp met een CSS SDX7 en Tang Band W3-2141 bezig.
Maar helaas gaat dit ontwerp voorlopig de kast in.
Helaas moet ik bij dit ontwerp de handdoek in de ring gooien...
Het lukt niet om het ontwerp mooi recht uit de printer te krijgen.
Zodra ik hoger ga printen blijft deze kromtrekken, ook het laatste ronde ontwerp.
Alles heb ik geprobeerd, verschillende fan instellingen, printkamer lang laten opwarmen, langzamer printen, grote/kleine dunne/dikke brims.
Het blijft omhoog trekken.
Misschien als ik een keer de stoute schoenen aantrek en een H2C koop dat 'ie dan uit de mottenballen komt.
Ondertussen zit ik niet stil en ben met een geheel ander ontwerp met een CSS SDX7 en Tang Band W3-2141 bezig.
Maar helaas gaat dit ontwerp voorlopig de kast in.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Jammer, je was al zo goed onderweg.
Buiten de deur laten printen zal wel te kostbaar worden lijkt me.
Buiten de deur laten printen zal wel te kostbaar worden lijkt me.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Geen idee eigenlijk, daar heb ik nog nooit naar gekeken.
Maar eigenlijk vind ik wel dat ik dit zelf zou moeten kunnen doen.
Ik snap ook niet zo goed, waardoor deze onderdelen steeds kromtrekken, want ik heb al meer grote objecten met deze printer geprint.
Niet zo groot, maar toch wel aanzienlijk. Het zal hem er nu vooral in zitten dat ik bijna de gehele build-plate gebruik i.c.m. de hoogte en massa.
Maar eigenlijk vind ik wel dat ik dit zelf zou moeten kunnen doen.
Ik snap ook niet zo goed, waardoor deze onderdelen steeds kromtrekken, want ik heb al meer grote objecten met deze printer geprint.
Niet zo groot, maar toch wel aanzienlijk. Het zal hem er nu vooral in zitten dat ik bijna de gehele build-plate gebruik i.c.m. de hoogte en massa.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ardon (was Vinculum hier op het forum) was een pionier toen het 3d printen begon, en is een webshop in diy printers begonnen. Die webshop is er niet meer, wel heeft hij er zijn werk van gemaakt. Heeft voor mij ook (commercieel, geen hobby) eea gedaan, weet zeker dat hij voor een hobbyproject wel wat kan doen. En als je (begrijpelijk) het zelf wil doen kan hij je vast tips geven.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ardon (was Vinculum hier op het forum) was een pionier toen het 3d printen begon jaren geleden, en is een webshop in diy printers begonnen.
Die webshop is er niet meer, wel heeft hij er zijn werk van gemaakt. Heeft voor mij ook (commercieel, geen hobby) eea gedaan, weet zeker dat hij voor een hobbyproject wel wat kan doen. En als je (begrijpelijk) het zelf wil doen kan hij je vast tips geven.
Die webshop is er niet meer, wel heeft hij er zijn werk van gemaakt. Heeft voor mij ook (commercieel, geen hobby) eea gedaan, weet zeker dat hij voor een hobbyproject wel wat kan doen. En als je (begrijpelijk) het zelf wil doen kan hij je vast tips geven.
