EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi Willy betreffende de Socket savers of draden denk ik zelf dat de draden onder de buisvoet dat het lood om oud ijzer is
Maar wat degelijkheid betreft denk ik dat mijn methode beter is
Immers ik heb 9 contacten overgangen mannetje vrouwtje minder per buis
Tov 9 soldeer verbindingen met stevige draad welke ook recht zijn en dikker en minder kans op een slecht contact
Misschien dat er andere reden zien welke ik niet zie Willy laat eens horen
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Zolang je de draden niet te lang maakt (zodat je maximaal dezelfde hoogte als de socketsaver aanhoudt) zie ik geen probleem.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Nee precies Willy , gewoon rechte stukken draad onder de buisvoet naar de gaatjes in de print.
Dan het volgende :(
Ik kan geen Zip bestand uitpakken
Ik kan een unzip ding downloaden maar die download is gratis
Dan ga ik het installeren en wil men voor de goedkoopste versie 43€ hebben
Dan moet ik maar afwachten of het geen afzetter is die gemakkelijk geld wil verdienen
Ik ga dit niet proberen.

Dus ik weet niet hoe ik dat moet oplossen :?:
Gewoon maar proberen een proef afdruk maken op meten en dan berekenen hoeveel het aangepast moet worden

ik ga maandag naar Grafisch Centrum.n.l in Etten leur om het chassis plaat uit printen op A2 maar ik hoop dat het op de plaats waar ik ga ook daadwerkelijk een A2 printer staat en het niet ergens anders vandaan opgestuurd wordt
Daar zit ik ook met het probleem dat het een afbeelding is en geen pdf
Dus ook met eventuele A3 aan elkaar plakken heb ik dat probleem
moet ik een medewerker hebben die dit op de juiste afmetingen wil proberen uit te printen
Zo niet weet ik niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen
Is het in pdf niet op te sturen Willy ?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Olaf Analogue »

Met 7-zip kun je alles uitpakken.
Is gratis en blijft gratis:
https://www.7-zip.org/a/7z2600-x64.exe

Hetzelfde geldt voor Peazip:
https://github.com/peazip/PeaZip/releas ... .WIN64.exe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Ga het direct proberen Olaf
Bedankt
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Werkt Olaf
Alleen Willy heeft het getekend met Splan8
En ik heb nog een pakket uit 2016 en dat heb ik gekregen, Legaal ! maar abbacom wilt niet updaten , in het Duits kreeg ik antwoord, maar dat snapte ik niet
Maar ik kan niks met Splan file bij een Copyshop , ik ga Willy benaderen
Misschien dat hij het naar PDF kan exporteren
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

De tekening is niet te exporteren naar PDF. De afdruk moet uiteraard 1:1 overeenkomen met de reële afmetingen en dat is een probleem. Zelfs met Coreldraw lukte het me niet.

Dat je met sPlan 7.0 een bestand van V8.0 niet kan openen is normaal. Daarom stuur ik ook dikwijls de gratis viewer van sPlan 8.0 mee. Deze kan die bestanden openen en bekijken maar niet wijzigen. Afdrukken kan er wel mee en daarmee kan je de tekening perfect afdrukken, op A3 (2 pagina's liggend) of op A2.

In bijlage die viewer.
Bijlagen
sPlan80_Viewer.zip
(1.87 MiB) 7 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Ok Willy .
Ik heb dat probleem ook met een Autocad tekening afdrukken dat ik moet schalen soms wel 3-4 x alvorens ik de juiste afmetingen
Heb
Bedankt voor je viewer Splan8
Ga komende week naar de Copyshop en hoop dat ze dat willen installeren ( Als ik een winkel had waar ik mijn boterhammen mee moest verdienen,) en er komt een vreemde binnen met dat verzoek , dan zou ik het niet doen
Ik heb geen A3 printer
Dus ik moet wat anders verzinnen Willy
Ik heb over 2 -3 weken alle onderdelen en dan maar de gaten over nemen voor Potmeter is het lastigste
Met de hoogte ervan kun je niet mee rommelen Komt wel goed.
Bedankt I.i.g.
Grt
Bert
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Pjotr »

Willy_61 schreef: zo 22 feb 2026, 8:49
De tekening is niet te exporteren naar PDF. De afdruk moet uiteraard 1:1 overeenkomen met de reële afmetingen en dat is een probleem. Zelfs met Coreldraw lukte het me niet.
Kun je ook niet naar PDF printen? Dacht dat dat nu standaard in W11 zit: Uitvoerapparaat --> Microsoft Print to PDF. Of het is een Microsoft functie die met Office mee kwam. Ik doe dat vaak standaard met grotere dan A4 tekeningen e.d.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Naar PDF printen is goed voor tekst en alles waarvan de afmetingen niet kritisch zijn. Ik heb dat geprobeerd en de afmeting van 355 mm was na printen 344 mm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Pjotr »

Dat is nog netjes. Je zit sowieso met de krimp e.d. van het papier. Of je moet op polyesterfilm printen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Ach het gaat om veel minder dan 1 mm onderlinge afstand maar het is in 2 delen geprint met de totaal maat er bij
Dus ik kan het aan elkaar plakken met plakband op een papier eronder
En dan op het aluminium overnemen

Dus al zet het 1-2 mm uit of krimpt het 1- 2 mm Wat ik nog nooit heb meegemaakt, het komt goed!
Als mijn aluminium plaat maar ook niet teveel uitzet en krimpt t.o.v de print en pasen dit jaar op Pinksteren valt :roll:
Grapje

Willy heeft de tekening gemaakt verzonden ik heb ze inmiddels ontvangen
Na ruim een week heeft de post het hier bezorgd
Ik heb daar contact over gehad met hem , hij wilde het al nogmaals sturen
Dankjewel Willy voor de hulp :goeie: :goeie:
Maar !!!
Woensdag had ik nog geen trafo,s ontvangen vanuit Toroidy :(
Betaald op 15/16 februari
Email gestuurd en vrijdag werd mij weer verzocht aanvullend geld over te maken 14.08€
( ik blijf dat discutabel vinden )
Dat was mij eerder ook al gevraagd door dezelfde persoon , precies hetzelfde bedrag ! en toen overgemaakt
Dezelfde persoon die het eerder ook vroeg bevestigde de ontvangst de dag erop
Haar bevestiging van ontvangst van het bedrag en kopie van mijn overmaking gestuurd afgelopen vrijdag

Ik kreeg vanmiddag bericht dat er een foutje was gemaakt en dat mijn geld niet aan de order was gekoppeld
Zucht.
18-19 maart wordt het verzonden
Maar Ik boor geen gaten voor ik de trafo,s in mijn vingers heb
Zal je zien dat de diameter net 2 mm groter is en moet ik 10 -20 sleufgaatje van 3 mm vijlen en ook de zet lijnen zijn dan fout
Ook de potmeters zitten dan te laag dus ook die gaten moet ik dan omhoog vijlen
Gaten aan de achterkant idem
Dus ik wacht nog maar een paar weekjes
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Henkjan »

OpaBert schreef: ma 16 mar 2026, 13:35
Maar Ik boor geen gaten voor ik de trafo,s in mijn vingers heb
:goedzo: ja dat hebben velen al op de verkeerde manier geleerd dat dit belangrijk is
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Je speelt op veilig Bert, zeker zo goed!
Geduld en niet opwinden scheppen de beste resultaten :relax:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Henk Jan
Is toch mooi HJ 72 jaar en merkbaar wat bij geleerd in ruim 62 jaar dat ik met radio bezig ben :lol:
Het begon met oude buizen radio,s die ik met buizen wisselen soms weer werkend kreeg :yeah:
Die buizenradio,s stonden bij de vuilnis emmer zo,n gegalvaniseerde ton met deksel .
Ik had een zelfgemaakte kar met wielen van een kinderwagen daar haalde de ik de radio,s mee naar huis
Het volgende dat ik leerde als ze weer werkten , dat je ze niet op een bolderkar moet zetten en er een paar km stoep op stoep af slepen naar een school vriendje Want eenmaal daar gekomen was de radio weer stuk :(


Willy de buisvoet el34 zit bij mij op hoogte volume potmeter is 25 mm
De messing afstand houders zitten op de printplaat vast geschroefd
Voorlopig heb ik de EL34 voeten nog Niet! Gesoldeerd
de EL34 voeten heb en een flens , ík schroef meteen met die 2 schroeven door de aluminium boven plaat ook de buisvoeten door die flens vast
Moeilijk verhaal, hoop dat je het snapt 8-[

De ECC buisvoeten hebben een bevestiging in het midden , dus die komen niet aan de aluminium bovenplaat vast
Bij jou zitten er buisvoet verhoger dingen tussen

Maar bij de EL34 met name is mijn vraag !
Heb jij dat ook zo opgelost ?
Misschien heb jij een ander type volume potmeter gebruikt een kleinere ?
dan kan die plaat nog 4 mm zakken als ik een rechthoek 24x27 mm uit dat aluminium frees kan alles dus 4 mm zakken
Bijlagen
IMG_3949.jpeg
IMG_3947.jpeg
IMG_3951.jpeg
IMG_3952.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Bert bij mij zitten er Piher-potentiometers in.
Pas met de laatste EL84 versterker zijn we overgeschakeld naar andere pot-meters.

Wat betreft de buisvoeten dat moet je zelf bepalen, er komt een kap over. Zorg wel dat de draden naar de voeten niet TE lang zijn.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Die bedrading onder aan de buisvoeten houd me bezig
Als ik een plaat gebruik over de EL34 voeten dan zit ik op 25 mm Dat wordt bepaald door de hoogte van die grote potmeter
Als ik de potmeter hoogte aanhoudt van de Toon regeling en Balans En de 2 47uF 400 Volt elco,s van dan kan ik 4 mm zakken is 21 mm
Dan zijn de pootjes onder de voeten EL34 10 mm
Dat is ook denk ook ongeveer de hoogte van de Piher plastic potmeters.
Als het met de Piher potmeters goed gaat Willy dan is die 21 mm waar ik dan ook maar als hoogte waar ik voor kies

Lager kan nog wel iets enkele mm , dan geen aluminium plaat erover , maar dan gaat de warmte straling van de EL34 echt de onderdelen op de print opwarmen .
Daar houden we niet van O:)
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Volg de montage van de buisvoeten op pagina 8.
Als je condensatoren hebt die te hoog zouden zijn, moet je die door andere (lagere, dikwijls recentere) vervangen.
Als je dat niet doet zal je moeten experimenteren hoe je het verder monteert.
Ik heb hier geen EL34 versterker meer staan en kan dus niks mee bekijken.

Wel weet ik dat er bij de ECC83-buizen geen hitte probleem was, ik twijfel zelfs of ik de socket savers heb gebruikt. De voorgestelde hoogte van de EL34 is optimaal zoals te zien op de afbeeldingen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Aha ik ga kijken Pagina 8 . Dankjewel Willy
Nou dat is weer stik toeval O:) nee we hebben het beide goed uitgezocht wat mogelijk is Willy :D
Jij hebt bij de octal voet een ander als ik heb onder de montageflens een afstand bus van 20 mm
Bij mij zit ook een afstand bus van 20 mm bovenkant flens octalvoet is dan 20+dikte flens is 21mm
Dat is 21 zal wel een tiende minder zijn ,maar daar kijk ik niet naar.
Heb jij toevallig een tekening van de print met de maten erin ?
Ik moet ze nu over nemen dat is altijd beetje +/- potlood dikte
Vooral de maten het midden van de octal voet zou handig zijn , maar je moet er geen tijd in steken om die maten te gaan tekenen
Alleen als je daar een tekening van hebt O:)
Warmte straling van ECC83-82 is er nauwelijks , het is echt bij de EL34 te doen , daarom heb ik C12 47 uF 450 volt onder de print gedaan die staat er zo kort bij , dat ik dacht dat gaat een keer fout , onder is ook iets van 15-20 mm en geen warmte
Bedankt voor je hulp weer in ieder geval :bakkie:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Heb je het programma Sprint-Layout60?
Daarmee kan je alle afmetingen op de print layout lezen.

Ik dacht eerst om het te doen met de viewer maar daar gaat dat niet.
Ik heb alleszins geen lijst met die afmetingen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Ja ik sprint lay-out 6.0 Willy dat heb ik O:)
staat de lay-out online ?
EDIT layout Gevonden Willy O:)

En meteen 2 de vraag de BC107 Heb ik niet op de print :think:
mag ik die vervangen door wat anders ik heb tig transistoren heb bijvoorbeeld de 2N2222 in dezelfde blikken behuizing met lipje
Staat 6 volt op en 8 mA dat kan die 2N2222 ook makkelijk hebben ik meen 30 volt en de bc107 45 Volt
Maar kan misschien beter gewoon die BC107B er in doen :think:
Weet niet waar ik met mijn hoofd zat met bestellen, waarschijnlijk gedacht dat ik die had of misschien gevraagd aan jou of Anne


PS
De elco,s de laagste die ik kan vinden is 25 mm hoog 47 uf 450 volt :think:
Dan past die plaat weer niet vlak op de buisvoet wat 21 mm is
Ik heb bij Conrad EOO en Reichelt gekeken
Niet bij mouser Farnell gezocht vanwege hoge order kosten mogelijk dat jij ze daar gevonden hebt
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Als je de BC107B hebt moet je niet verder zoeken.
De elco,s de laagste die ik kan vinden is 25 mm hoog 47 uf 450 volt :think:
Dan past die plaat weer niet vlak op de buisvoet wat 21 mm is
Ik heb bij Conrad EOO en Reichelt gekeken
Niet bij mouser Farnell gezocht vanwege hoge order kosten mogelijk dat jij ze daar gevonden hebt
Blijkbaar wil jij de buizen "bloot" plaatsen en niet onder een kap zoals het eigenlijk ontwerp is.
Dan moet je die elco's misschien onder de print plaatsen?

Ik bestel trouwens mijn elco's allemaal bij Reichelt, maar ik begrijp dat, als je de buizen zichtbaar wil opstellen, er problemen opduiken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Komt goed Willy
ik wil die plaat over de printplaat en een kap er overheen Dubbelop dus
Ik heb de maten uit de lay-out kunnen halen met Sprint 6.0
Transistortjes besteld

Ik heb vandaag een keer of 4-5 een soldering gebroken van de 6x9 is 54 solderingen met schoonmaken andere keer viel het uit mijn vingers op de vloer
Ik heb aan die ecc voeten vrij stevige koper draad gesoldeerd
En dat brak los , een perfecte afdruk erop van het pootje van de buisvoet !
In die pootjes hebben ze een reliëf geperst om ze sterker te maken dat zie ik dan ook in de kapotte soldering
Maar Waarom! dat die tin zo slecht hecht snap ik niet.
Of is de soldeer niet voldoende afgekoeld ik ben er door verrast in ieder geval
Ik vertrouw dit niet voldoende omdat in mijn versterker te laten Willy
Vind het heel vreemd
Bijlagen
IMG_3954.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 17 mar 2026, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef: di 17 mar 2026, 16:44
Als je de BC107B hebt moet je niet verder zoeken.
De elco,s de laagste die ik kan vinden is 25 mm hoog 47 uf 450 volt :think:
Dan past die plaat weer niet vlak op de buisvoet wat 21 mm is
Ik heb bij Conrad EOO en Reichelt gekeken
Niet bij mouser Farnell gezocht vanwege hoge order kosten mogelijk dat jij ze daar gevonden hebt
Blijkbaar wil jij de buizen "bloot" plaatsen en niet onder een kap zoals het eigenlijk ontwerp is.
Dan moet je die elco's misschien onder de print plaatsen?

Ik bestel trouwens mijn elco's allemaal bij Reichelt, maar ik begrijp dat, als je de buizen zichtbaar wil opstellen, er problemen opduiken.
Ja inderdaad dan zijn die 2 elco,s te hoog , ik dacht dat jij lagere gevonden had ? Maar ik zet ze gewoon aan de onderkant van de print
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Berichtje van Toroidy O:)
Hi,

The order was sent today. Please accept our apologies for the delay and the oversight on our part.
Plaats reactie