EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Ik vertrouwde de soldeer verbindingen niet , het is heel vreemd.
Met het demonteren van de voeten liet ik een voet uit mn vingers vallen en viel er weer een draad af
Ben blij dat ik de knoop heb doorgehakt.
Ik had nog wat andere buisvoeten voor ECC buizen met vergulde contacten en lipjes waar je een draad door kan steken
Alleen geen gat in het midden om ze op de print te monteren .
Daar zitten beugeltjes voor bij , die kon ik nu niet gebruiken. Moest dus wat anders verzinnen
In het midden zat een soort klinknagel die heb ik er uit geboord.
En er de M3 bout met verzonken kop in gezet
De koper draad is 1 mm en te dik voor die sleufjes in de soldeer lipjes
Ik heb het zo opgelost.
Dat valt niet uit elkaar !!
Bijlagen
IMG_3963.jpeg
IMG_3972.jpeg
IMG_3979.jpeg
IMG_3980.jpeg
IMG_3992.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door douwebakker »

Ha die Bert, schiet het wel een beetje op? Ik heb eventueel nog wel een set printen van deze versterker liggen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi Douwe,
Ja het schiet al op hoor.
Ik maak het mezelf alleen moeilijker dan nodig.
Ik heb voor de volume een groter potmeter er op Maar de As is een cm korter.
Net te kort voor een koppel bus die steekt dan voor de andere assen uit.
Dus daar moet ik wat aan doen , lukt wel. O:)
Daarom ook mijn aluminium niet gezet , ik wilde eventueel de mogelijkheid om hem langer te maken.
Achteraf had ik een kant kunnen zetten , maar ik had die plaat al.
Maar Nee Douwe ik heb geen printen nodig
Het is toch nog een behoorlijk kostbaar project geworden
De Trafo,s daar verschrok ik van Ruim 400€ , die heb ik begin februari besteld.
Frontjes bij Tubetown iets van 50€ ex versturen
Maar ik had de rest van de onderdelen verder wel al eerder gekocht en deels de Versterker print bestukt.
De Buisvoet ECC82 ECC83 heb ik er nog maar pas op gezet.
Maar had ik liggen , dus die prijs ben gelukkig ook vergeten. :D
Had ik nog een hele rare soldeer ervaring met die grijze print voeten
Ik had daar koper draden om ze hoger boven de print te plaatsen Maar dat ging niet goed :-s
Lees maar even een bladzijde terug Douwe
Uiteindelijk andere buisvoeten erop gezet.vertrouwde het niet
De voeding print ervoor ook al een jaar , of langer geleden, al bestukt
Ik heb het voor jou even op elkaar gelegd
Dan heb je een idee hoever ik ben O:)
Willy heeft het allemaal verrekte goed bekeken hoe het allemaal in elkaar past =D> =D>
Bijlagen
IMG_0054.jpeg
IMG_0055.jpeg
IMG_0056.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Net entree had ik niet , is in bestelling, dat het nog mooier gemaakt
Terug naar de :bakkie:
Bijlagen
IMG_4044.jpeg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door pappaleo »

Ziet er prachtig uit. Je zou bijna die versterker achterstevoren neerzetten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Je versterker heeft toch al een mooi achterwerk :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Pjotr »

Daar sluit ik mij bij aan. Dat wordt erg fraai Bert :rock:

Mooi die oplossing zo met die nieuwe voetjes en dat koperdraad zo.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Dankjewel allemaal voor de complimentjes
Wat er met die andere voetjes mis is snap ik niet
Ze zijn geschikt voor solderen in een gaatje van een print
Maar als je er een draad aansoldeert lijkt het wel of er een soort afstoting plaats vind
Op de 50 soldeerverbindingen zijn er zeker 10 als je er wat mee rommelt schoonmaken, buigen , laten vallen dat gebeurt mij steeds meer , liet er een soldeer verbinding los , heel raar , de soldeer vloeit normaal, maar erna laat het los
Daarom heb ik die andere voeten gaan gebruiken, ik vertrouwde er niet meer .
Als je de soldeerverbinding ziet is het net of er geen hechting is geweest Nergens niet! op het hele oppervlak :-s
Heel vreemd.
Bijlagen
IMG_3954.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Pjotr »

Gewoon rommel Bert. Zal wel Chinees soldeer geweest zijn en daar zit veel troep tussen wat vaak helemaal niet is wat het belooft te zijn. Maar tin zachtsoldeer is sowieso kwetsbaar voor mechanische belasting en is jouw oplossing zo als het moet. En al helemaal met die buisvoeten die door warmtewisseling steeds uitzetten en krimpen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Nou dat soldeer van stannol heb ik hier op opgemaakt en ook nog Kester soldeer geprobeerd zonder vloeimiddel en vloeimiddel uit een tube geprobeerd
image.jpg
Maar Duits en Amerikaans , the enemy from whitin , volgens J.D Vance . dat zal het probleem zijn
Kijk Japans dan kom je voor verrassingen , denk aan pearl harbour.
Opmerking van Trump , Tegenover de Japanse P.M. in het Witte Huis
Genoeg erover
Input print zit er ook op
IMG_4053.jpeg
Geen stekkertjes gebruikt tussen die coax en print Even aan gedacht om er SMA op te zetten :lol:
Het is een berg draad zeg tjonge goed dat het geen quadrafonie is
Een Toren van trafoo,s , het is lager dan de EL34 , ik heb tussen de transformatoren 4 mm rubber tussen gelegd dan verschuift het niet en de draden hebben wat meer ruimte
Nu positie print bepalen gaten boren en verstevigingen aan brengen opzij
Bijlagen
IMG_4051.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Tjonge jonge
Dat mijn keuze om niet die plastic Piher potmeters te gebruiken zulke consequenties had , heb ik me niet kunnen voorstellen
Anders had ik geprobeerd Willy de print wat laten veranderen , misschien had hij het ook niet erg gevonden om te doen
De As lengte van deze potmeters , zijn echt 100x beter , had geen mm korter mogen zijn , dan had ik alle potmeters van de print moeten solderen en er toch die plastic dingen op moeten zetten
Maar ik heb hierdoor echt alles uit de kast moeten halen
De achterkant van de frontplaat zit min of meer tegen de print
De onderkant van versterker is nu toch een vergiet , ik heb de gaten van de tekening aan gehouden maar de print moest een 5-6 mm naar voren .h
De Volume potmeter was echt te kort maar met wat solderen van een messing asje in een messing bus die nu door die kunststof front heen moet er toch een knop wiebel vrij op kunnen schroeven
Echt weer een hoop gepruts om dat goed werkend te krijgen
Ga weer een week wat anders doen , even ontspannen
Bijlagen
IMG_4063.jpeg
IMG_4064.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Bert, als je veranderingen aanbrengt aan het oorspronkelijk ontwerp, moet je uiteraard eerst nagaan wat er allemaal wijzigt en moet aangepast worden, zo niet kom je dik in de problemen.
Als je de hoofdprint zoveel naar voor brengt is het logisch dat het "gatenplan" niet meer gaat passen.
Dat is uiteraard zo met alles wat je van positie verandert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Ja ik heb er eigenlijk nooit goed overdacht een potmeter merk A of B dat de As lengte zoveel zou verschillen
Maar er zit 1 cm verschil in tussen die Piher en die Alpha en ik denk dat Douwe die ook gekocht heeft !!
Ja het is mijn eigen stommiteit Willy
wentel niks af op jou
Ik heb gewoon moeite om verder dan m’n neus lang is vooruit te kijken
En meestal komt het altijd wel op zijn pootjes terecht , omdat ik net zolang blijf klootzakken tot het goed is
Gewoon eigen schuld Willy
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door 211audio »

Dag Bert,
Er zijn ook as-koppelingen te krijgen (6,3 mm) Dan kun je alles op de originele positie monteren.

Te krijgen bij Bol of Reichelt:

link naar koppeling
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

goed idee zeg, voor 2,75€
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door 211audio »

Ik heb ze vroeger vaak gebruikt om een inputschakelaar achterin vlak bij de RCA connectoren te plaatsen. Met een 6mm as van 30…50cm en een askoppeling, is dat mooi te realiseren
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door 211audio »

Een voorbeeld van een verleng as:

Er zijn ook mooiere assen te krijgen (Conrad) verchroomd of chroomstaal. Maar die zijn weer iets duurder.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Dan wordt het net weer te lang en past het niet meer op de bodemplaat
Ik heb die as koppelingen maar die zijn een 22 mm lang en ik heb er die nog langer zijn
Ddat ging fout met de ALPS potmeter dus ook geprobeerd
Je het die ondersteuning nodig in het front anders is het erg wiebelig( vind ik )
Oh ja er zijn ook kruiskoppelingen kan je er met 2 gewoon op zij
Bij Alie express gekocht
Maar bedankt voor het mee denken
Bijlagen
IMG_4069.jpeg
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door 211audio »

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi 211
Die gebruik ik bij de Alpha potmeters
Niet bij de ALPS dat past niet maar daar is hij ook niet zo nodig.
Die ALPS Potmeter staat bijna 1,5 cm verder naar voren
Maar ik heb ze wel gebruikt bij de ALPHA potmeters
Heeft ook consequenties als ik die bij de ALPS zou gebruiken moet
De ALPHA potmeter as is 25 mm en steekt 11 mm voor bij de print
Die 11 mm as lengte ben ik helemaal kwijt aan de lengte van de halve koppel bus komt er 8 mm bij wat de as steun nodig heeft aan de binnenkant , dus mijn print moet minimaal 11+8 mm naar achter is 19 mm dat gaat maar net , maar het lukte niet
Ik Weet nu niet goed waarom
Nu ik er zo tegen aan kijk zou het passen :?
Als ik de print erin gelegd zou hebben met de koppel bussen over de potmeters geschoven dan had het kunnen werken.
Maar die gaten in de bodemplaat komen niet uit , dus toch een vergiet.
Wie weet dat ik motivatie vind om de print dus naar achteren te schuiven 5 stukjes as erbij maken
Nu ik heb nog een proefopstelling gemaakt alles zit klem tegen elkaar ik heb dan 41 mm wil het probleemloos kunnen draaien moet ik er ongeveer 1 mm bij doen dat is 42 mm nu zit het front op 20 mm
Dus de print moet dan 22 mm naar achter en ik heb het opgemeten 23,5mm afstand is er
Stukje papier gebruikt om de afstand te kunnen meten.

In theorie moet het kunnen :-k :think:
Bijlagen
IMG_4072.jpeg
IMG_4073.jpeg
IMG_4074.jpeg
IMG_4075.jpeg
IMG_4076.jpeg
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door 211audio »

Het ziet er fantastisch uit Bert!
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door douwebakker »

Ook ik heb nog de printen liggen voor deze versterker. Het is mijn bedoeling daar eerdaags mee te beginnen.
In plaats van de Toroidy ugt’s wil ik de VDV6040PP van Amplimo gaan gebruiken. Niet helemaal ideaal misschien maar hiervan heb ik er nog 2 liggen. Mochten ze niet aan mijn verwachting voldoen dan kan ik altijd nog een paar Toroidy’s bestellen. Eerst maar even de overige onderdelen bij elkaar verzamelen. En het chassis maken natuurlijk.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door OpaBert »

Leuk Douwe
Ik zie graag jouw vorderingen
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door Willy_61 »

Douwe ik denk dat de kwaliteit van de VDV6040PP vergelijkbaar is met die van Toroidy.
Wel opletten met de wikkelrichting: die voor de CFB moeten tegengesteld zijn met de wikkelrichting van de primaire.
UGT1-2.jpg
VDV6040PP.jpg
Je moet dus 2 van de 5 secundaire windingen omgekeerd gebruiken voor de CFB.
VDV-6040-PP-2_datasheet.pdf
(125.33 KiB) 7 keer gedownload
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB

Bericht door douwebakker »

De montageplaat voor VDV6040PP
In verband met de beschikbare ruimte passen de ugt’s niet naast elkaar op het chassis. Daarom worden ze eerst op een montageplaat bevestigd en nadien met behulp van M4 afstandshouders op het chassis bevestigd.
De onderste ugt word ondersteboven door middel van 55mm afstandshouders gemonteerd en voor de bovenste kunnen 10mm afstandshouders worden gebruikt.
Naamloos.png
Plaats reactie