zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: zuivere DSD dac

Bericht door ralph »

Alvast dank Pjotr.

Iemand een mening of als vervangende opamp de ADA4899-1YRDZ voldoende van kwaliteit is, de hele LTC serie is geschrapt omdat een fabriek gestopt is? Dit is volgens AD de logische vervanger maar wellicht is AD8099 ook een optie hoewel die minimaal 5V nodig heeft (circuit nog niet zo goed bekeken om te weten of dit beschikbaar is…)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja dat is een goede vervanger. Probleem is de andere pin layout.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: zuivere DSD dac

Bericht door ralph »

Tjaa, iets verder lezen dan enkel de sheet van vervangende parts waar dit kleine detail niet op staat. Dat wordt nog even puzzelen…

Edit, de ada4899 lijkt we dezelfde pinout te hebben, de ad niet
Laatst gewijzigd door ralph op zo 02 nov 2025, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Welke moet ie vervangen? Je kunt ook even kijken bij de OPA16xx serie van TI.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

ralph schreef: zo 02 nov 2025, 12:18
Tjaa, iets verder lezen dan enkel de sheet van vervangende parts waar dit kleine detail niet op staat. Dat wordt nog even puzzelen…

Edit, de ada4899 lijkt we dezelfde pinout te hebben, de ad niet
Nee is SOIC-8 en de LTC6228 heeft SOT-23-6 op de DSC3 print.

Een bruikbare vervanger is de LT6200 in de SOT-23-6 versie. Minder bandbreedte en slew rate dus de 4.7pF zal niet zozeer nodig zijn hoewel het geen kwaad kan. Wel hetzelfde lage ruisniveau en dat wil je graag want het is de voeding van het weerstands netwerk aan de uitgang van de DAC.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: zuivere DSD dac

Bericht door ralph »

en hop, alle componenten besteld op de trafo na. Jammer dat nxp onderdelen levertijden hebben, mogelijk tot januari op twee 74LVC157APW,118
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ben inmiddels bezig om weer eens met de HQ Player aan de gang en heb de processor aangepast.
heb nu een i7-9700k in de machine zitten en eens op zoek gegaan naar waar dan de grens ligt voor deze processor.
Dat draait nu op DSD512
Ik zit dan op de onderstaande processor load.
Schermafbeelding 2026-02-01 115113.png
Dat is dan met het onderstaande filter en modulator.
Schermafbeelding 2026-02-01 115402.png
Verschil met DSD256 is de resolutie en natuurlijkheid is er nog weer op vooruit gegaan.
Dit is wel weer een mooie vooruitgang.
Ik denk er nu zeker over om voor deze machine maar eens een licentie aan te gaan schaffen.
Mogelijk de volgende stap maar eens een ander moederbord zoeken zo dat er ook een video kaart bij kan om ook de cuda offload te kunnen gebruiken.
Al is dat niet echt nodig, ik heb al even gekeken waar de grens ligt voor deze machine en die kan ook de AHM7EC8B modulator draaien op DSD1024 wat voor de toekomst wel prettig is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Is er iets in een groupbuy verkrijgbaar, die versie waar ik printjes voor had laten bakken was de verkeerde (d'oh) en blijft wel een leuke ontwikkeling dit....
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Ik begreep van Jeroen, dat hij de DSD dac naar een nog hoger niveau heeft getrokken, denk echter dat deze verbeteringen aan de Daudio versie toebehoren, en verder niet bekend zullen worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Ja dat zullen we nooit weten dan :shock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ik speel nog steeds met de versie die ook hier op het forum te vinden is hoor.
Die heb ik nu op DSD 512 draaien iets wat eerder nog niet goed lukte.
Dat geeft al een goede verbetering.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Ik denk dat dat al in de top 1% zit George...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

DSD512 met ASDM7EC-super 512+fs klinkt erg fraai.
DSD1024 met AHM7EC8B geeft nog meer openheid, rust en dynamiek.
Die laatste twee eigenschappen lijken misschien of/of maar toch is dat niet het geval.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Ha Jeroen, met die laatste setting en jouw meest recente print ontwerp, zit je nu dichter op de Master Fidelity Nadac D?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Dat wel, maar het niveau van de Master Fidelity NADAC D haal je denk ik alleen als je SDM modulatie hardwarematig direct voor de DAC zet, met een kwaliteit vergelijkbaar met die van HQPlayer. Dat doe ik nog steeds met de AK4137 en die haalt dat niveau niet, hoewel ook al erg mooi.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik heb aan de nieuwe (commerciële) DAC metingen gedaan en daarbij ingezoomd op de vervorming bij een laag niveau van -60dB. Een 1kHz sinus is nog steeds goed hoorbaar dan op de speakers.

Het valt daarbij op dat de specifieke DSD1024 modulators van HQPlayer het zeer goed doen met deze FIRDAC oplossing met 32 weerstanden en 33 niveaus.
Er zit inmiddels een actieve uitgangstrap in op basis van de OPA1632 ipv de trafo's. Klinkt beter en ja, de vervorming wordt nu wel erg laag! :D
Hieronder wat plaatjes.

DSD1024 -10dB 1kHz
rob rechts -10dB 1kHz 48k DSD.png
DSD1024 -10dB 17+18kHz IMD
rob rechts IMD -10dB 48k DSD.png
DSD1024 -60dB 1kHz
rob rechts -60dB 1kHz.png
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 24 mar 2026, 21:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Deze modulators van HQPlayer zijn multibit SDM waardoor ze extra goed werken op deze DAC, bv AHM7EC8B waarmee ik gemeten heb. Maar ook de 1-bit modulators zoals ASDM7EC super doen het heel goed. Dan is het interessant om te vergelijken hoe de AK4137 het doet, die ook in de DAC zit om PCM af te kunnen spelen zonder HQPlayer. Handig voor de SPDIF ingangen.

Dan valt op dat het best goed gaat bij hogere signaalniveau's, maar dat het bij de lage niveau's van -60dB bij het derde plaatje toch wat minder goed is. De vervormingscomponenten zitten dan wel beneden -120dB, maar het is een breed spectrum. Voor mij is dit een verklaring waarom HQPlayer toch beduidend beter klinkt op dit type DAC. Je kunt je voorstellen dat bij muziek een zeer breed spectrum van spikes ontstaat wat het toch net wat minder transparant laat klinken.

AK4137 DSD256 -10dB 1kHz
AK4137 -10dB.png
AK4137 DSD256 -7dB 17+18kHz IMD
AK4137 IMD -7dB.png
AK4137 DSD256 -60dB 1kHz versus HQPlayer met de AMSDM7EC 512+fs modulator op DSD256
AK4137 vs AMSDM7EC 512+fs DSD256 -60dB.png
Bij dit laatste plaatje is het geel de AK4137. Het groene spectrum van HQPlayer laat een ideaal plaatje zien. Ik heb het meteen op maximale bandbreedte gemeten, waardoor het SDM spectrum van de gebruikte geluidskaart voor de meting ook zichtbaar wordt. De geluidskaart heeft namelijk zijn eigen analoog digitaal omzetter die ook met een sigmadelta techniek werkt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Is die AK4137 niet met de USB card aan te sturen?

Of is dit een bewuste keuze die USB ingang te reserveren voor de streamer.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Deze meting is met de USB verbinding gedaan. Die gebruik ik ook wel zonder HQPlayer bv voor streaming van Youtube.

En je zegt het fout: USB reserveren voor de streamer? Je bedoelt waarschijnlijk USB alleen rechtstreeks op de DAC.
Nee, het zit zo: als de USB een DSD signaal ziet dan schakelt een multiplexer direct door naar de DAC. Als de USB een PCM signaal ziet dan gaat het de AK4137 in, via een SRC4192 die eerst 4xfs upsampling doet. Die laatste heb ik bij de meting overgeslagen, door HQPlayer zelf een PCM 176.4kHz te laten aanbieden ipv DSD.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Helder. O:)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Dat zijn wel hele mooie plaatjes zo!
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

jeroen_d schreef: di 24 mar 2026, 21:37
AK4137 DSD256 -60dB 1kHz versus HQPlayer met de AMSDM7EC 512+fs modulator op DSD256
AK4137 vs AMSDM7EC 512+fs DSD256 -60dB.png

Bij dit laatste plaatje is het geel de AK4137. Het groene spectrum van HQPlayer laat een ideaal plaatje zien. Ik heb het meteen op maximale bandbreedte gemeten, waardoor het SDM spectrum van de gebruikte geluidskaart voor de meting ook zichtbaar wordt. De geluidskaart heeft namelijk zijn eigen analoog digitaal omzetter die ook met een sigmadelta techniek werkt.
Kun je bij het gele grafiekje de vervormingsproducten verschuiven in frequentie door een kleine digitale offset bij de sinus op te tellen? Zo ja, dan is het waarschijnlijk ofwel intermodulatie tussen frequentiegemoduleerde idle tones net onder en net boven de halve sigma-delta bemonsteringsfrequentie of tussen een zo'n toon en een paaltje op de halve sigma-delta bemonsteringsfrequentie. Zie ook https://www.diyaudio.com/community/atta ... f.1311719/

Een offset van 0,001 zou bij DSD512 al een verschuiving van ruim 11 kHz moeten geven, als ik het uit mijn hoofd goed uitreken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik heb niet de indruk dat dit aan de hand is met de modulator van de AK4137. Los daarvan, als het wel zo is, dan levert deze wetenschap helaas niets op.

Ik zal het deze week nog eens nameten maar volgens mij hebben de modulators van HQPlayer, zeker de nieuwere EC versies, veel minder last van deze verhoogde vervorming bij lage niveaus. Ook als het geen quasi multibit versies zijn.
Plaats reactie