Ik denk dat dat te maken heeft met de spreiding die de waveguide veroorzaakt die groter is waardoor er minder directe energie is.
Denk dat je dat ook gehoormatig moet compenseren.
Maar ben er ook maar pas kort mee bezig.
Rob
Moderator: Beheerdersteam
Dat ben ik wel van plan, als zich vandaag geen tweedehands vervanger aandient bestel ik een nieuwe.
Je weet dat ik een luie fl*kker ben, Auke, maar waar staat dit in dat onleesbare boek?Ronkel schreef: ↑wo 07 jan 2026, 12:51Stereo is altijd een compromis en daarmee een kwestie van smaak. Toole schrijft er uitgebreid over in Sound Reproduction. Er is altijd een trade-off tussen scherpte van de afbeelding en "ruimtelijkheid" door laterale reflecties. Tegelijkertijd is er de 2 kHz crosstalk dip die zorgt voor dofheid als de ruimte erg gedempt en/of de speaker erg directioneel is.
Balen dat dat bordje is overleden trouwens. Gaat het paartje nog speelklaar zijn voor de luisterdag?
Minder haast en op tijd rust wel
De PiFi genereert toch ook I2S? Zit daar geen MCLK signaal bij in dan? Die is toch ook nodig om S/PDIF en Toslink te kunnen bakken. En daarvoor heeft ie 2 kristal oscillators aan boord voor veelvouden van 44.1 en 48.timpert schreef: ↑zo 18 jan 2026, 17:49Ik gebruik een PiFi digi+, dat is een op een WM8804 gebaseerde S/PDIF output voor de Raspberry Pi. De Pi kan zelf alleen maar de standaard I2S signalen genereren, te weten bit clock, l/r clock en data. De ADAU1701 heeft echter ook een MCLK signaal nodig, en dat kan de Pi niet produceren. Direct met I2S kan dus niet, ik moet via de I2S -> S/PDIF -> I2S route gaan. De WM8804 doet clock recovery (en produceert dus ook een MCLK), dus via die route kan ik wel digitaal van de Pi naar het Wondom JAB5 bordje. De PiFi heeft een trafo op de S/PDIF uitgang, dus er is geen risico op een aardlus.
En het werkt nu: als ik de Pi aanzet verbindt die automatisch met mijn telefoon hotspot en krijg ik een Spotify Connect endpoint erbij. De kwaliteit van deze opstelling is beter dan wat met Bluetooth te halen is, en mocht het er de 7de toch de brui aan geven, dan heb ik Bluetooth nog altijd als terugvaloptie.
Maar daarvan had jij al laten zien dat het binnen bereik van de DHZer ligt. Vandaar dat ik voor de akoestische variant ben gegaan.