Hypex Nilai Class D technology
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypex Nilai Class D technology
Hallo Kappa,
Ik vind het (veel) makkelijker dan een Ikea kastje en als je de bouwbeschrijving goed volgt dan is het makkelijk te doen.
Mijn enige punt was dat de twee kleine printjes tbv schakelkabel als een geheel worden geleverd, die moet je dus breken.
Maar... als je echt goed naar de plaatjes kijkt, is dat eigenlijk ook geen vraag. Voor die 2 printjes had ik zekerheid nodig en heb gebeld.
Binnen 5 minuten wist ik het zeker en kon verder. Totaal heeft het 1,5 uur gekost (Alpha audio claimt de helft).
SPEELT DE STERREN VAN DE HEMEL..., ik heb de stereo versie.
Succes,
Rob.
Ik vind het (veel) makkelijker dan een Ikea kastje en als je de bouwbeschrijving goed volgt dan is het makkelijk te doen.
Mijn enige punt was dat de twee kleine printjes tbv schakelkabel als een geheel worden geleverd, die moet je dus breken.
Maar... als je echt goed naar de plaatjes kijkt, is dat eigenlijk ook geen vraag. Voor die 2 printjes had ik zekerheid nodig en heb gebeld.
Binnen 5 minuten wist ik het zeker en kon verder. Totaal heeft het 1,5 uur gekost (Alpha audio claimt de helft).
SPEELT DE STERREN VAN DE HEMEL..., ik heb de stereo versie.
Succes,
Rob.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Het is zeker te doen. Las ergens dat het in 1,5 a 2 uur gefixt kon zijn, nou echt niet, had wat langer nodig..
Ik vond de tekeningetjes in de handleiding soms onduidelijk, het bekijken van de assemblagevideo op de site hielp toen goed.
Ik vond de tekeningetjes in de handleiding soms onduidelijk, het bekijken van de assemblagevideo op de site hielp toen goed.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Gek dat ik daar niet eerder over gelezen heb, maar hoe heb je die dan gebroken? Zitten er kleine tussenstukjes tussen?Robbie schreef: ↑vr 15 dec 2023, 22:34Hallo Kappa,
Ik vind het (veel) makkelijker dan een Ikea kastje en als je de bouwbeschrijving goed volgt dan is het makkelijk te doen.
Mijn enige punt was dat de twee kleine printjes tbv schakelkabel als een geheel worden geleverd, die moet je dus breken.
Maar... als je echt goed naar de plaatjes kijkt, is dat eigenlijk ook geen vraag. Voor die 2 printjes had ik zekerheid nodig en heb gebeld.
Binnen 5 minuten wist ik het zeker en kon verder. Totaal heeft het 1,5 uur gekost (Alpha audio claimt de helft).
SPEELT DE STERREN VAN DE HEMEL..., ik heb de stereo versie.
Succes,
Rob.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Het kan zijn dat het nu anders is, want mijn Nilai staat er inmiddels 3/4 jaar.
Bij mijn exemplaar was het dus een klein printje van ca. 2*4 cm met een soort perforatie in het midden waardoor die goed te breken was.
Ik weet het niet meer zeker, maar er staat me bij dat breken kon met twee handen, zonder gereedschap, de twee halfjes kwamen elk aan een uiteinde van de bandkabel (CB-5). Een printje werd bevestigd aan achterpaneel en de andere aan het voorpaneel, met kabel CB-5 ertussen.
Succes,
Rob.
Bij mijn exemplaar was het dus een klein printje van ca. 2*4 cm met een soort perforatie in het midden waardoor die goed te breken was.
Ik weet het niet meer zeker, maar er staat me bij dat breken kon met twee handen, zonder gereedschap, de twee halfjes kwamen elk aan een uiteinde van de bandkabel (CB-5). Een printje werd bevestigd aan achterpaneel en de andere aan het voorpaneel, met kabel CB-5 ertussen.
Succes,
Rob.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Heeft iemand wel eens gekeken naar de (discreet) opgebouwde buffer van de Nilai en daar iets aan op te merken?
Voor Purifi modules worden bv. ook andere OpAmps toegepast (bv. Sparkos) in de buffer??
Voor Purifi modules worden bv. ook andere OpAmps toegepast (bv. Sparkos) in de buffer??
Re: Hypex Nilai Class D technology
Valt wel mee met die Sparkos dingen. 'Tis meer hype. Als je een Purifi/Nilai wilt opleuken moet je gewoon wat anders dan Purifi of Nilai kopen. Of een duur netsnoer ervoor, dat kan ook 
Re: Hypex Nilai Class D technology
Als ik me goed herinner, waren er wat testresultaten ergens met die Sparkos dingen - en was dat niet beter meettechnisch dan het origineel...
Re: Hypex Nilai Class D technology
Ach ze willen ook een plakje worst op hun boterham. De argumenten voor een discreet opgebouwde audio op-amp, voor zover men die toen bedacht had, zijn sowieso al meer dan 20 jaar achterhaald. Dit is categorie feiten tegenover subjectieve interpretatie en dat blijft oeverloos.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Wat ik me echter wel meen te herinneren was Bruno P. wel te spreken over een versterkerbouwer die een andere inputbuffer had gebouwd dan de standaard Purifi module (weet even niet meer de naam van de fabrikant).
Het betrof wel een wat duurdere en niet Opamp (maar discreet opgebouwde) buffer. En tsja ook Purifi kijkt naar kosten hoor... een chip is nou eenmaal makkelijker van de plank gehaald dan dat je een aparte discrete buffer gebouwd heb (zoals bij de Nilai wel gedaan is.
Het betrof wel een wat duurdere en niet Opamp (maar discreet opgebouwde) buffer. En tsja ook Purifi kijkt naar kosten hoor... een chip is nou eenmaal makkelijker van de plank gehaald dan dat je een aparte discrete buffer gebouwd heb (zoals bij de Nilai wel gedaan is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex Nilai Class D technology
aan de andere kant heb ik Bruno bij een presentatie horen zeggen dat die discreet opgebouwde buffers er zijn voor beter presterende audiofiele marketing, niet op basis van betere technische metingen
Re: Hypex Nilai Class D technology
Ja en waarom dan Mola Mola van BP (duurder is beter toch)?
Re: Hypex Nilai Class D technology
Dat begrijp ik, maar welke Bruno moet ik nu geloven volgens jou??
Re: Hypex Nilai Class D technology
De Bruno die denkt: "Ik weet dat het voor de prestaties niet nodig is om een discrete buffer te gebruiken, maar de klant wil het graag, dus ik maak iets leuks voor 'm.". Het alternatief is de klant een preek geven over waarom hij fout zit, waarop de klant chagrijnig wegloopt.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Zou gewoon in je eigen oren geloven. In een klassieke klasse-A/B zitten sowieso geen op-amps aan de ingang vanwege de spanningen aldaar. Is gewoon praktisch: Op-amps hebben maar een beperkt voedingsbereik.
Re: Hypex Nilai Class D technology
timpert schreef: ↑ma 05 jan 2026, 16:30De Bruno die denkt: "Ik weet dat het voor de prestaties niet nodig is om een discrete buffer te gebruiken, maar de klant wil het graag, dus ik maak iets leuks voor 'm.". Het alternatief is de klant een preek geven over waarom hij fout zit, waarop de klant chagrijnig wegloopt.
Re: Hypex Nilai Class D technology
Iemand de voorversterker in gebruik eventueel met een digitale ingangskaart en RPi?
Re: Hypex Nilai Class D technology
Ik gebruik gebalanceerd een Alps quadro 10k volumepot tussen Denafrips Enyo en de Nilai stereo. Werkt prima met medium versterking ingesteld op de Nilai print.
