Hypex Nilai Class D technology

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Robbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:30
Locatie: Haarlem

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Robbie »

Hallo Kappa,

Ik vind het (veel) makkelijker dan een Ikea kastje en als je de bouwbeschrijving goed volgt dan is het makkelijk te doen.
Mijn enige punt was dat de twee kleine printjes tbv schakelkabel als een geheel worden geleverd, die moet je dus breken.
Maar... als je echt goed naar de plaatjes kijkt, is dat eigenlijk ook geen vraag. Voor die 2 printjes had ik zekerheid nodig en heb gebeld.
Binnen 5 minuten wist ik het zeker en kon verder. Totaal heeft het 1,5 uur gekost (Alpha audio claimt de helft).
SPEELT DE STERREN VAN DE HEMEL..., ik heb de stereo versie.

Succes,
Rob.
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door RobT »

Het is zeker te doen. Las ergens dat het in 1,5 a 2 uur gefixt kon zijn, nou echt niet, had wat langer nodig..
Ik vond de tekeningetjes in de handleiding soms onduidelijk, het bekijken van de assemblagevideo op de site hielp toen goed.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Vhond »

Robbie schreef: vr 15 dec 2023, 22:34
Hallo Kappa,

Ik vind het (veel) makkelijker dan een Ikea kastje en als je de bouwbeschrijving goed volgt dan is het makkelijk te doen.
Mijn enige punt was dat de twee kleine printjes tbv schakelkabel als een geheel worden geleverd, die moet je dus breken.
Maar... als je echt goed naar de plaatjes kijkt, is dat eigenlijk ook geen vraag. Voor die 2 printjes had ik zekerheid nodig en heb gebeld.
Binnen 5 minuten wist ik het zeker en kon verder. Totaal heeft het 1,5 uur gekost (Alpha audio claimt de helft).
SPEELT DE STERREN VAN DE HEMEL..., ik heb de stereo versie.

Succes,
Rob.
Gek dat ik daar niet eerder over gelezen heb, maar hoe heb je die dan gebroken? Zitten er kleine tussenstukjes tussen?
Robbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:30
Locatie: Haarlem

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Robbie »

Het kan zijn dat het nu anders is, want mijn Nilai staat er inmiddels 3/4 jaar.
Bij mijn exemplaar was het dus een klein printje van ca. 2*4 cm met een soort perforatie in het midden waardoor die goed te breken was.
Ik weet het niet meer zeker, maar er staat me bij dat breken kon met twee handen, zonder gereedschap, de twee halfjes kwamen elk aan een uiteinde van de bandkabel (CB-5). Een printje werd bevestigd aan achterpaneel en de andere aan het voorpaneel, met kabel CB-5 ertussen.

Succes,
Rob.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Vhond »

Helder
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Vhond »

Heeft iemand wel eens gekeken naar de (discreet) opgebouwde buffer van de Nilai en daar iets aan op te merken?

Voor Purifi modules worden bv. ook andere OpAmps toegepast (bv. Sparkos) in de buffer??
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Shadow »

Lekker vervorming toevoegen....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Pjotr »

Valt wel mee met die Sparkos dingen. 'Tis meer hype. Als je een Purifi/Nilai wilt opleuken moet je gewoon wat anders dan Purifi of Nilai kopen. Of een duur netsnoer ervoor, dat kan ook :twisted:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Shadow »

Als ik me goed herinner, waren er wat testresultaten ergens met die Sparkos dingen - en was dat niet beter meettechnisch dan het origineel...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Pjotr »

Ach ze willen ook een plakje worst op hun boterham. De argumenten voor een discreet opgebouwde audio op-amp, voor zover men die toen bedacht had, zijn sowieso al meer dan 20 jaar achterhaald. Dit is categorie feiten tegenover subjectieve interpretatie en dat blijft oeverloos.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Vhond »

Wat ik me echter wel meen te herinneren was Bruno P. wel te spreken over een versterkerbouwer die een andere inputbuffer had gebouwd dan de standaard Purifi module (weet even niet meer de naam van de fabrikant).

Het betrof wel een wat duurdere en niet Opamp (maar discreet opgebouwde) buffer. En tsja ook Purifi kijkt naar kosten hoor... een chip is nou eenmaal makkelijker van de plank gehaald dan dat je een aparte discrete buffer gebouwd heb (zoals bij de Nilai wel gedaan is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Henkjan »

aan de andere kant heb ik Bruno bij een presentatie horen zeggen dat die discreet opgebouwde buffers er zijn voor beter presterende audiofiele marketing, niet op basis van betere technische metingen
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Vhond »

Ja en waarom dan Mola Mola van BP (duurder is beter toch)?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Henkjan »

dat zeg ik, audiofiele marketing
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Vhond »

Dat begrijp ik, maar welke Bruno moet ik nu geloven volgens jou??
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door timpert »

De Bruno die denkt: "Ik weet dat het voor de prestaties niet nodig is om een discrete buffer te gebruiken, maar de klant wil het graag, dus ik maak iets leuks voor 'm.". Het alternatief is de klant een preek geven over waarom hij fout zit, waarop de klant chagrijnig wegloopt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Pjotr »

Zou gewoon in je eigen oren geloven. In een klassieke klasse-A/B zitten sowieso geen op-amps aan de ingang vanwege de spanningen aldaar. Is gewoon praktisch: Op-amps hebben maar een beperkt voedingsbereik.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Shadow »

timpert schreef: ma 05 jan 2026, 16:30
De Bruno die denkt: "Ik weet dat het voor de prestaties niet nodig is om een discrete buffer te gebruiken, maar de klant wil het graag, dus ik maak iets leuks voor 'm.". Het alternatief is de klant een preek geven over waarom hij fout zit, waarop de klant chagrijnig wegloopt.
=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Shadow »

ds23man schreef: di 17 mei 2022, 16:01


Hypex sales heeft een prijsindicatie afgegeven:

Nilai500DIY: € 350,-
PS500DIY: € 250,-
Nilai500 mono kit: € 820,-
Nilai500 stereo kit: € 1225,-

DIY PreAmplifier kit: € 1225,-

Ex. BTW
Prijzen zijn in 4 jaar niet verhoogd :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Shadow »

Iemand de voorversterker in gebruik eventueel met een digitale ingangskaart en RPi?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Wieger61 »

Ik gebruik gebalanceerd een Alps quadro 10k volumepot tussen Denafrips Enyo en de Nilai stereo. Werkt prima met medium versterking ingesteld op de Nilai print.
Plaats reactie