TL's nader bekeken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Inventor

Re: TL's nader bekeken

Bericht door Inventor »

Tom,

Dank voor je reactie. Je noemt 'koppelvolume' en 'transformator' maar dat begrijp ik niet helemaal. Ik weet echter niet of mijn verbale schets goed is overgekomen. Voor de zekerheid, hier een grafische schets van wat ik bedoelde:
schematische tekening smalle pijp met tapse koppelstukken.png
Stel dat die smalle pijp 2m lang is en een doorsnede-oppervlak heeft van 20% Sd.

Van de tapse delen snap ik dat die als akoestische transformator werken. Maar ik snap nog niet waarom het geheel wat ik schets minder goed zou werken dan een enkele lange pijp met doorsnede-oppervlak 1xSd... Kun je dat uitleggen?

Vr.gr. Pieter
markbakk

Bericht door markbakk »

Volgens mij schrijft Tom niet dat die pijp zelf minder goed zou werken. De optredende impedantieveranderingen in de sectie tussen conus en pijp vormen natuurlijk wel een ‘uitdaging’. Hoe je het ook vormgeeft, ergens krijg je een issue. En om het praktisch en hanteerbaar te houden, is pijpoppervlak = Sd misschien het beste uitgangspunt. Je zou ook met recht kunnen stellen dat het oppervlak veel groter zou moeten zijn…
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Ik sluit me aan bij het commentaar van Mark.
Een geleidelijke overgang van grotere naar kleinere diameter betekent een transformatie van lagere druk met een hogere (deeltjes) snelheid ( de conus) naar een hogere druk met lagere deeltjessnelheid. Die lagere snelheid in de pijp maakt het dempend materiaal minder effectief. Demping ontstaat door het snelheidsverschil in de luchtlagen in het materiaal. En de zo gewenste tegendruk op de conus, die uitwijking en vervorming reduceert, wordt minder. Als de pijp erg smal wordt, gaat het geheel over in een reflexpijp!
Inventor

Bericht door Inventor »

Ik kwam zojuist een website tegen met verhelderende animaties van golffenomenen:
Acoustics and Vibration Animations - Daniel A. Russell
https://www.acs.psu.edu/drussell/demos.html

Eén van deszelfs pagina's toont hoe de reflectie van een golf aan het uiteinde van een gesloten danwel open pijp ontstaat:
What happens at open and closed ends of a pipe?
https://www.acs.psu.edu/drussell/Demos/ ... -ends.html

Dit lijkt mij interessant voor hen die het functioneren van een transmissielijn- of ander soort pijpachtige luidsprekerbehuizing willen begrijpen. Ook relevant m.b.t. Tom's uitleg van het 'golf bij open pijp uiteinde gedrag' in het oude Meningen Karlson kast draadje dat recent aandacht kreeg. Het TL-onderzoeksverhaal alhier lijkt mij nu de meest geëigende plek lijkt om deze animaties onder de aandacht te brengen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”