Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Goedendag forum leden.

Ik was bij toeval deze luidsprekers tegen gekomen en gezien de prijs kon ik ze niet laten staan.
Was gewoon geïnteresseerd en was benieuwd waar er misschien nog verbetering te halen valt.

Allereerst ik ken het ontwerp niet.
Heeft eerder op de bekende verkoopsite gestaan met een mooie maar vreemde verkooptext.
Namelijk dat ze er 1500uur aan ontwerp tijd hebben ingestoken, en dan geen filter ontwikkelen....

Het lijkt op een tqwt maar is aan de onderkant open.
Ik moet hem nog open maken om te kijken wat er aan demping gebruikt is.
Ook ben ik van mening dat de wanden rondom de driver bekleed moeten worden met felt?
En dan de grootste vraag, het filter?
Ik heb er geen kaas van gegeten maar wil het wel proberen om te realiseren of wellicht als iemand een schop de goede richting uit kan geven.

Afmetingen van de baffle zijn, 910mmX210mm
En de opening is 400mm
De lijn lengte loopt taps en is als volgt 460mm bij 280mm in een punt.

Ik denk zelf dat er wel potentie in dit ontwerp zit.
Maar dat allereerst de lii getemperd moet worden en dat ik dan ook denk dat de algehele weergave verbeterd word.
Bijlagen
IMG_20251230_125931910_HDR.jpg
IMG_20251230_125936952_HDR.jpg
IMG_20251230_131044168.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door richard »

Zou je eerst moeten meten hoe de curve loopt.Dan kan het filter gericht worden ontworpen.
Of je begint op het gehoor met een spoel van 1 tot 1,5 mH met daaraan parallel een weerstand van 8 Ohm in serie met de luidspreker.

Maar 1500 uur om dit te ontwerpen?
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Dat die gemeten moet worden om er zeker van te zijn weet ik.
Wellicht dat er iemand in friesland dit kan en wil?
Ik heb hier helaas de apparatuur niet voor :-D
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door John P »

Ik denk dat je hier te maken hebt met een enkel gevouwen voight pipe. Een fatsoenlijk sperfilter kan het best gemaakt worden na een akoestische meting. Spelen met demping kan altijd, dat is toch meer een probeer en verzaak (eventjes) oefening.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door satefan »

marchetto schreef: di 30 dec 2025, 13:17
Namelijk dat ze er 1500uur aan ontwerp tijd hebben ingestoken, en dan geen filter ontwikkelen....
UUhhhmmmmm....je kunt gerust stellen dat het filter de meeste tijd van een ontwerp kost. Dus waar ze die 1500 uur aan besteed hebben? Klinkt als een straf verkooppraatje.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door pappaleo »

Beetje de blabla die ik vaker hoor als er Lii bij betrokken is.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

satefan schreef: di 30 dec 2025, 13:46
marchetto schreef: di 30 dec 2025, 13:17
Namelijk dat ze er 1500uur aan ontwerp tijd hebben ingestoken, en dan geen filter ontwikkelen....
UUhhhmmmmm....je kunt gerust stellen dat het filter de meeste tijd van een ontwerp kost. Dus waar ze die 1500 uur aan besteed hebben? Klinkt als een straf verkooppraatje.
Vond ik ook maar ben wel benieuwd hoever ik het kan krijgen als er wel de juiste stappen worden genomen
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

pappaleo schreef: di 30 dec 2025, 14:26
Beetje de blabla die ik vaker hoor als er Lii bij betrokken is.

Soms wel, soms ook niet.
Lii is de laatste jaren wel een soort van hype
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Wat ik vreemd vind is dat de onderzijde open is?
Wat zou hiervan het voordeel zijn tov dicht maken met een afgestemde basspoort erin plaatsen of zo maken dat die eventueel als test is te proberen?
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Zojuist eerst even test gedaan met de wiim ultra hun roomfit en toen er duidelijk een verbetering waargenomen in het hele geluidsbeeld.
Vooral het hoog is meer getemd en laag is veel duidelijker.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door richard »

marchetto schreef: di 30 dec 2025, 17:18
Wat ik vreemd vind is dat de onderzijde open is?
Mat de spleet tussen vloer en kast heb je de perfecte afstemming. Tenminste als de 1500 uur ergens aan is besteed.

Misschien je opgeven voor Hengelo?
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Als we kijken naar de ruimte tussen vloer en luidspreker.
Wat zou dan handig zijn?
Heb het idee dat dit nu teveel is maar ja welke vorm of maat moet je aanhouden...

Ja, wellicht dat Hengelo een idee is inderdaad
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door richard »

marchetto schreef: di 30 dec 2025, 17:57
maar ja welke vorm of maat moet je aanhouden...
Uitgangspunt dat de huidige vorm optimaal is. Tenminste als ik er 1500 uur over na zou denken.
Mogelijk is de hoogte van de spleet x de omtrek gelijk aan het oppervlak van de opening aan de onderzijde (of iets groter).
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Blijft bijzonder om erover na te denken waar ze die uren in verstopt hebben als die al echt gebruikt zijn bij het ontwerpen ervan.
Er zal ergens een theorie zijn.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door Kappa7 »

Er zijn waarschijnlijk heel veel testkastjes gemaakt voor ze de juiste gevonden hebben.
Als je daar in de verkeerde keuzes blijft maken kan je wel 1500 uur vol maken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door richard »

Er van uit gaande dat de 1500 uur geen commerciële prietpraat is.

Komt prietpraat niet voor in audioland, zal dus de waarheid zijn; al is de een wat sneller van begrip dan de ander.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door wouter »

Ik heb ook 9 jaar gewerkt aan een commercieel model, alleen is het uiteindelijke model niet direct meer hetzelfde als waarmee ik begon ;-)
Vorm, liters, opzet, drivers... Allemaal anders.

Wellicht zijn er diverse kasten getest, en bleek dit de beste versie met de Lii.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

richard schreef: di 30 dec 2025, 19:55
Er van uit gaande dat de 1500 uur geen commerciële prietpraat is.

Komt prietpraat niet voor in audioland, zal dus de waarheid zijn; al is de een wat sneller van begrip dan de ander.
Dat klopt wel.
Daarom vond ik het voor de prijs wat ik ervoor betaald heb leuk om te proberen.
Nu met een actieve filtering best te behappen.
Wellicht dat dit met een goed opgebouwd filter beter word.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door wouter »

oh, dat is wel te doen denk ik; passief nabouwen wat je actief als 'beter' hebt ervaren. Maar dan is wel even een meting nodig aan de impedantie, of een vergelijkbare plot vinden van bijv. een luidspreker in Boxsim. En dan passief de respons nabouwen, is nog behoorlijk goed te doen hoor!

download/file.php?id=39735&mode=view
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Zal er 1 dezer dagen even induiken.
Ook eens een betere mic aanschaffen om via de simpele wiim app een meting uit te laten voeren en alle gegevens nagaan om tot een besluit te komen.
Ik weet dat Gerjan steegstra in de buurt woont.
Wellicht dat die er heil in ziet om mij te helpen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door hannesie »

marchetto schreef: di 30 dec 2025, 18:34
Blijft bijzonder om erover na te denken waar ze die uren in verstopt hebben als die al echt gebruikt zijn bij het ontwerpen ervan.
Er zal ergens een theorie zijn.
Waarschijnlijk hebben ze zich uren achter de oren gekrabbeld en dat kost tijd, en als je dan niet weet hoe dat op te lossen. :hide:
Ik heb het ooit wel meegemaakt dat er een filter was wat voor een dergelijk soort breedbander de boel aangenaam werd.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Dat zou zomaar eens zo kunnen zijn.
En dan heb je met een leuke kast en zogenaamde leuke drivers misschien iets te verkopen.
Nogmaals, als ik kijk waarvoor ze bij ons staan.
Ga ik kijken wat ik ervan kan maken binnen budget dat het leuk blijft.
En misschien verbeteren waar mogelijk.
Zoals eerder vermeld met digitale filtering veel winst kunnen behalen.
En merk dat er nog meer in zit.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

wouter schreef: di 30 dec 2025, 21:11
oh, dat is wel te doen denk ik; passief nabouwen wat je actief als 'beter' hebt ervaren. Maar dan is wel even een meting nodig aan de impedantie, of een vergelijkbare plot vinden van bijv. een luidspreker in Boxsim. En dan passief de respons nabouwen, is nog behoorlijk goed te doen hoor!

download/file.php?id=39735&mode=view
Deze aanpassing in de wiim app geeft het beste resultaat.
Nu uitzoeken hoe we hieruit een filter gaan opstellen.
Bijlagen
Screenshot_20260104-212637.WiiM Home.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door satefan »

Wat je hier ziet is dat, omdat er geen filter is en er dus ook geen bafflestep-compensatie is, de boost in het laag dat nu wat compenseert. Je zult denk ik meer 'fundament' ervaren. Dat kan nog wel verbeteren als je de 125 en 150hz ook nog wat boost.

Maar een echte meting doen geeft natuurlijk veel meer inzicht. Dit is een beetje 'trial and error' - niets mis mee overigens.

Neem ze mee naar de luisterdag in Hengelo, dan kunnen we dat daar doen ;-)
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Heb even naar de datum voor Hengelo gekeken en helaas valt dit in het weekend dat ik moet werken.
Even heen en weer word lastig.
Woon in het noorden (Franeker)

Ondertussen contact met een mede forumlid om te kijken wat deze combinatie op papier doet.
En dan van daaruit meten en kijken wat we gaan toepassen is denk ik het idee.

Heb ondertussen een test gedaan met de onderzijde dicht maken en een poort toepassen dit resulteert in een rustiger geluid maar wel een veel dieper laag.
Hieruit merk ik wel dat de ruimte tussen onderzijde luidspreker en vloer te groot is.
Hier heb ik ook een test paneel gemaakt dat er 2cm ruimte ontstaat en gesloten is aan de voorzijde en open aan de achterzijde met taps lopend aan de zijkant.

Nu eerst maar eens theoretisch kijken wat het de kast doet in dit ontwerp en wellicht gaan we dit nog aanpassen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”