Klein und Hummel Telewatt VS-56
Moderator: Beheerdersteam
-
svennivito
Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56
Zag op marktplaats een mooie VS56 waarbij ook de elko's zijn vervangen. Hier zitten ze ook dicht tegen de trafo aan.
Punt is een beetje dat het 2x 50uF in 1 huisje is. Dat is typisch een oude constructie bij buizen amps. Dergelijke elco's worden eigenlijk niet meer regulier gemaakt. Je zou kunnen overwegen ze te vervangen voor 4 losse moderne elco's. B.v. deze: https://www.eoo-bv.nl/radial-47uf82uf/2 ... hicon.html of deze https://www.eoo-bv.nl/radial-47uf82uf/1 ... elite.html
-
svennivito
Dat idee van 4 losse elko's is niet verkeerd. Ik zag dat men de oude elko open maakt en dan 2 nieuwe elko's erin zet zoals op onderstaande foto's.
Zal dan eerst de elko ontladen. Het voordeel is dan dat ik het op de originele manier kan aansluiten.
de link die je gaf voor: 68uF 400V 105°C, Ø12,6 x 46,6 mm, Raster: 5 mm, Long Life, Elite PQ, zou dan moeten passen in de oude elko (2x 12,6 mm). Lengte denk ik ook. Ik neem aan dat 68uF i.p.v 50uF niet veel uitmaakt.
Is dit een goed alternatief of zouden jullie dit anders aanpakken.
Zal dan eerst de elko ontladen. Het voordeel is dan dat ik het op de originele manier kan aansluiten.
de link die je gaf voor: 68uF 400V 105°C, Ø12,6 x 46,6 mm, Raster: 5 mm, Long Life, Elite PQ, zou dan moeten passen in de oude elko (2x 12,6 mm). Lengte denk ik ook. Ik neem aan dat 68uF i.p.v 50uF niet veel uitmaakt.
Is dit een goed alternatief of zouden jullie dit anders aanpakken.
Kijk even op het NFOR forum bij tips & truuks. Daar staat dit ook beschreven
-
svennivito
Heb ze besteld (68uF).
Bedankt voor de link naar NFOR. Zeer informatief en handig voor toekomstige projecten.
Heb inmiddels een elko open gemaakt en dat ging relatief makkelijk.
Bedankt voor de link naar NFOR. Zeer informatief en handig voor toekomstige projecten.
Heb inmiddels een elko open gemaakt en dat ging relatief makkelijk.
Er worden er nog zat regulier gemaakt en gebruikt;
TAD, Mundorf, JJ, F+T, K&D, MA en nog veel andere merken.
TAD, Mundorf, JJ, F+T, K&D, MA en nog veel andere merken.
Misschien hier eens kijken
https://www.die-wuestens.de/eindex.htm
https://www.die-wuestens.de/eindex.htm
Klopt, maar ze passen (bijna) niet...
TAD, Mundorf, JJ zijn boutique merken die niet zelf produceren. F+T is wel een origineel oudje, de rest ken ik niet. De specs van de JJ die hij heeft zijn echt minimaal. Kun je toch beter zelf 2 Nichicon, Panasonic e.d. in het oude huisje klussen.
TAD, Mundorf, JJ zijn boutique merken die niet zelf produceren. F+T is wel een origineel oudje, de rest ken ik niet. De specs van de JJ die hij heeft zijn echt minimaal. Kun je toch beter zelf 2 Nichicon, Panasonic e.d. in het oude huisje klussen.
Volgens mij heeft Mundorf een eigen fabriek in Keulen.
JJ Electronics ook, maar dan in Slowakije. TAD ontwerpt wel de specs voor de condensatoren, maar laat ze maken door partners.
JJ Electronics ook, maar dan in Slowakije. TAD ontwerpt wel de specs voor de condensatoren, maar laat ze maken door partners.
-
svennivito
Ik heb meerdere NOS elco's gezien op o.a. Ebay. Maar hoe betrouwbaar is dat nu ? Raakt zo'n elco niet buiten spec na al die jaren ?
Heb ergens gelezen dat iemand goede metingen had maar bij gebruik viel die buiten spec.
Probeer eerst met 2 nieuwe elco's in de oude behuizing. Mocht dat niet het gewenste resultaat geven dan zal ik hier zeker naar kijken.
Nog een vraag met betrekking tot het gebruik van juiste kabel. Is 20 AWG geschikt voor dit klusje ?
20AWG (TUOFENG, Solid Single Core Tinned Copper Wire)
Heb ergens gelezen dat iemand goede metingen had maar bij gebruik viel die buiten spec.
Probeer eerst met 2 nieuwe elco's in de oude behuizing. Mocht dat niet het gewenste resultaat geven dan zal ik hier zeker naar kijken.
Nog een vraag met betrekking tot het gebruik van juiste kabel. Is 20 AWG geschikt voor dit klusje ?
20AWG (TUOFENG, Solid Single Core Tinned Copper Wire)
Laatst gewijzigd door svennivito op do 04 dec 2025, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
NOS kan goed zijn, kan slecht zijn. In elco's zit een elektrolyt (geleidende vroeistof) wat verdampt. Het hangt helemaal van de afdichting af hoe goed ze op den duur nog zijn. Blauwe Philipsen waren vaak na 10 jaar al heen. Amerikaanse Mallory zijn meestal na 25 jaar nog als nieuw. Meeste fabrikanten garanderen een shelf life van 15 jaar. Voor dit soort klusje gebruik meestal 0,7mm vertint koperdraad.
http://www.askjanfirst.com/dindex.htm
Kijk in katalogus onder F/T elco,s,daar staat een 50-50 met kleinere afmeting.
-
svennivito
Bedankt voor de link
Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag of er 2 beschikbaar zijn. Even afwachten wat de reactie is.
Ga ondertussen wel verder met het gebruiken van de oude behuizing met nieuwe elko's.
Moet dit nu eenmaal afmaken sinds ik er al aan begonnen ben.
Hieronder wat ik tot dusver heb gedaan. Weet nog niet wat de beste manier is voor de minpool. Zoals op de foto of gewoon blanke kabel naar buiten zodat het in contact komt met de aluminium behuizing. Of via de bovenkant waar het drukventiel zit.
Tevens zit ik nog een beetje in dubio met de oude aansluitingen voor pluspool aan de binnenzijde zoals op onderstaande foto. Heb het al iets uitgeboord. Misschien dat dit een probleem kan zijn (te dicht bij de minpool). Kan het misschien iets opvullen met hotglue.
Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag of er 2 beschikbaar zijn. Even afwachten wat de reactie is.
Ga ondertussen wel verder met het gebruiken van de oude behuizing met nieuwe elko's.
Moet dit nu eenmaal afmaken sinds ik er al aan begonnen ben.
Hieronder wat ik tot dusver heb gedaan. Weet nog niet wat de beste manier is voor de minpool. Zoals op de foto of gewoon blanke kabel naar buiten zodat het in contact komt met de aluminium behuizing. Of via de bovenkant waar het drukventiel zit.
Tevens zit ik nog een beetje in dubio met de oude aansluitingen voor pluspool aan de binnenzijde zoals op onderstaande foto. Heb het al iets uitgeboord. Misschien dat dit een probleem kan zijn (te dicht bij de minpool). Kan het misschien iets opvullen met hotglue.
-
svennivito
Heb besloten om de min via de bovenkant te laten lopen door het overdrukventiel. De gele draad verbind ik dan weer met de originele ring die op zijn beurt weer contact maakt met de alu behuizing.
-
svennivito
Heb deze besteld aangezien dit de meest logische vervanging is.democles schreef: ↑vr 05 dec 2025, 15:56http://www.askjanfirst.com/dindex.htm
-
svennivito
Alle blauwe valvo's en de 2 50 50uF vervangen. Was lastig klusje maar het is gelukt en hoop dat het er acceptabel uit ziet.
Zal later nog wat foto's plaatsen.
Set up: Canton Ergo RC-L incl. control unit, oppo dac HA-2
Eigenlijk werkt alleen de "BAND" input. Bij alle andere inputs incl. phono is het rechter kanaal nauwelijks hoorbaar. Zet ik de amp op MONO dan zijn wel beide kanalen aanwezig.
Bij input "BAND" is het wel zo dat wanneer ik de balans helemaal naar 1 kanaal draai dan kun je nog steeds zachtjes het andere kanaal horen (visa versa).
Wel is het geluid nu zuiver te noemen. Geen brom. Met de oppo dac en DSD (stockfish records) klinkt het zeer aantrekkelijk. Het laag is erg mooi en de harde tik op de zijkant van de drum is perfect.
Alle waarnemen heb ik gedaan op gevoel. Nog niks na gemeten. Tevens is dit de eerste keer dat ik het geluid hoor uit een buizenversterker.
Nu moet ik dus uitvogelen waar het probleem zit bij de andere inputs. Zag overigens een ander schema die meer overeenkomt met mijn VS-56. Ik kwam er achter toen ik zocht op het schema naar input "BAND". Het eerder getoonde schema heeft daar staan "MAGNETOPHONE". Hieronder het andere schema
Zal later nog wat foto's plaatsen.
Set up: Canton Ergo RC-L incl. control unit, oppo dac HA-2
Eigenlijk werkt alleen de "BAND" input. Bij alle andere inputs incl. phono is het rechter kanaal nauwelijks hoorbaar. Zet ik de amp op MONO dan zijn wel beide kanalen aanwezig.
Bij input "BAND" is het wel zo dat wanneer ik de balans helemaal naar 1 kanaal draai dan kun je nog steeds zachtjes het andere kanaal horen (visa versa).
Wel is het geluid nu zuiver te noemen. Geen brom. Met de oppo dac en DSD (stockfish records) klinkt het zeer aantrekkelijk. Het laag is erg mooi en de harde tik op de zijkant van de drum is perfect.
Alle waarnemen heb ik gedaan op gevoel. Nog niks na gemeten. Tevens is dit de eerste keer dat ik het geluid hoor uit een buizenversterker.
Nu moet ik dus uitvogelen waar het probleem zit bij de andere inputs. Zag overigens een ander schema die meer overeenkomt met mijn VS-56. Ik kwam er achter toen ik zocht op het schema naar input "BAND". Het eerder getoonde schema heeft daar staan "MAGNETOPHONE". Hieronder het andere schema
-
svennivito
- RobertD
- Contacteer:
De din plug ingang van Band is anders bedraad dan de andere ingangen als ik het goed zie op mijn telefoon.
Je zult daar waarschijnlijk iets moeten aanpassen.
Maak bij een van de ingangen de draad van pin 1 eens los en leg die aan pen 4. Dan heb je denk ik wel stereo.
Je zult daar waarschijnlijk iets moeten aanpassen.
Maak bij een van de ingangen de draad van pin 1 eens los en leg die aan pen 4. Dan heb je denk ik wel stereo.
-
svennivito
Ja dat was het probleem
Volgens het schema din plug aangepast (pin 1 en 3). Bedankt voor de tip.
Hieronder nog paar foto's met de vervangen condensators.
Volgens het schema din plug aangepast (pin 1 en 3). Bedankt voor de tip.
Hieronder nog paar foto's met de vervangen condensators.
-
svennivito
Hoor graag als jullie nog wat advies hebben over wat ik nog zou kunnen aanpassen of veranderen. Die ontbrompotmeter bijv. zouden jullie die alsnog vervangen of gewoon die twee weerstanden laten zitten ?
Lekker laten zitten. Meestal helpt draaien aan die potmeter niets. Je hebt nu toch ook geen brom?
-
svennivito
Klopt geen brom. Dan laat ik dat zo zitten.
Enige waar ik nu wat moeite mee heb is het inkomend signaal. Het is vaak aan de harde kant. Als ik mijn dac op bitperfect zet in Daphile (dus geen digitaal volume control) dan kan het soms te hard binnen komen afhankelijk van wat het is DSD FLAC etc.
Enige waar ik nu wat moeite mee heb is het inkomend signaal. Het is vaak aan de harde kant. Als ik mijn dac op bitperfect zet in Daphile (dus geen digitaal volume control) dan kan het soms te hard binnen komen afhankelijk van wat het is DSD FLAC etc.
Laatst gewijzigd door svennivito op di 16 dec 2025, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.