Klein und Hummel Telewatt VS-56

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Zag op marktplaats een mooie VS56 waarbij ook de elko's zijn vervangen. Hier zitten ze ook dicht tegen de trafo aan.
vb marktpl.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

Punt is een beetje dat het 2x 50uF in 1 huisje is. Dat is typisch een oude constructie bij buizen amps. Dergelijke elco's worden eigenlijk niet meer regulier gemaakt. Je zou kunnen overwegen ze te vervangen voor 4 losse moderne elco's. B.v. deze: https://www.eoo-bv.nl/radial-47uf82uf/2 ... hicon.html of deze https://www.eoo-bv.nl/radial-47uf82uf/1 ... elite.html
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Dat idee van 4 losse elko's is niet verkeerd. Ik zag dat men de oude elko open maakt en dan 2 nieuwe elko's erin zet zoals op onderstaande foto's.
reuse old cap 2.jpg
reuse old cap 3.jpg
Zal dan eerst de elko ontladen. Het voordeel is dan dat ik het op de originele manier kan aansluiten.

de link die je gaf voor: 68uF 400V 105°C, Ø12,6 x 46,6 mm, Raster: 5 mm, Long Life, Elite PQ, zou dan moeten passen in de oude elko (2x 12,6 mm). Lengte denk ik ook. Ik neem aan dat 68uF i.p.v 50uF niet veel uitmaakt.

Is dit een goed alternatief of zouden jullie dit anders aanpakken.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Kijk even op het NFOR forum bij tips & truuks. Daar staat dit ook beschreven
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

68uF is ook prima! Maakt idd niet zoveel uit.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Heb ze besteld (68uF).

Bedankt voor de link naar NFOR. Zeer informatief en handig voor toekomstige projecten.

Heb inmiddels een elko open gemaakt en dat ging relatief makkelijk.
1000015444.jpg
1000015443.jpg
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door 211audio »

Er worden er nog zat regulier gemaakt en gebruikt;

TAD, Mundorf, JJ, F+T, K&D, MA en nog veel andere merken.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Lampje »

Misschien hier eens kijken
https://www.die-wuestens.de/eindex.htm
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Shadow »

Jukebox Revival verkoopt ze ook....gewoon in NL
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

Klopt, maar ze passen (bijna) niet... :roll:

TAD, Mundorf, JJ zijn boutique merken die niet zelf produceren. F+T is wel een origineel oudje, de rest ken ik niet. De specs van de JJ die hij heeft zijn echt minimaal. Kun je toch beter zelf 2 Nichicon, Panasonic e.d. in het oude huisje klussen.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door 211audio »

Volgens mij heeft Mundorf een eigen fabriek in Keulen.
JJ Electronics ook, maar dan in Slowakije. TAD ontwerpt wel de specs voor de condensatoren, maar laat ze maken door partners.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door 211audio »

svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Ik heb meerdere NOS elco's gezien op o.a. Ebay. Maar hoe betrouwbaar is dat nu ? Raakt zo'n elco niet buiten spec na al die jaren ?
Heb ergens gelezen dat iemand goede metingen had maar bij gebruik viel die buiten spec.

Probeer eerst met 2 nieuwe elco's in de oude behuizing. Mocht dat niet het gewenste resultaat geven dan zal ik hier zeker naar kijken.

Nog een vraag met betrekking tot het gebruik van juiste kabel. Is 20 AWG geschikt voor dit klusje ?

20AWG (TUOFENG, Solid Single Core Tinned Copper Wire)
Laatst gewijzigd door svennivito op do 04 dec 2025, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

NOS kan goed zijn, kan slecht zijn. In elco's zit een elektrolyt (geleidende vroeistof) wat verdampt. Het hangt helemaal van de afdichting af hoe goed ze op den duur nog zijn. Blauwe Philipsen waren vaak na 10 jaar al heen. Amerikaanse Mallory zijn meestal na 25 jaar nog als nieuw. Meeste fabrikanten garanderen een shelf life van 15 jaar. Voor dit soort klusje gebruik meestal 0,7mm vertint koperdraad.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door democles »

http://www.askjanfirst.com/dindex.htm
Kijk in katalogus onder F/T elco,s,daar staat een 50-50 met kleinere afmeting.
Bijlagen
elco.jpg
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Bedankt voor de link :D
Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag of er 2 beschikbaar zijn. Even afwachten wat de reactie is.

Ga ondertussen wel verder met het gebruiken van de oude behuizing met nieuwe elko's.
Moet dit nu eenmaal afmaken sinds ik er al aan begonnen ben.

Hieronder wat ik tot dusver heb gedaan.
1000015505.jpg
1000015504.jpg
Weet nog niet wat de beste manier is voor de minpool. Zoals op de foto of gewoon blanke kabel naar buiten zodat het in contact komt met de aluminium behuizing. Of via de bovenkant waar het drukventiel zit.

Tevens zit ik nog een beetje in dubio met de oude aansluitingen voor pluspool aan de binnenzijde zoals op onderstaande foto. Heb het al iets uitgeboord. Misschien dat dit een probleem kan zijn (te dicht bij de minpool). Kan het misschien iets opvullen met hotglue.
646541.jpg
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Heb besloten om de min via de bovenkant te laten lopen door het overdrukventiel. De gele draad verbind ik dan weer met de originele ring die op zijn beurt weer contact maakt met de alu behuizing.
1000015520.jpg
1000015522.jpg
1000015523.jpg
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

democles schreef: vr 05 dec 2025, 15:56
http://www.askjanfirst.com/dindex.htm
Kijk in katalogus onder F/T elco,s,daar staat een 50-50 met kleinere afmeting.
Heb deze besteld aangezien dit de meest logische vervanging is.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Alle blauwe valvo's en de 2 50 50uF vervangen. Was lastig klusje maar het is gelukt en hoop dat het er acceptabel uit ziet.
Zal later nog wat foto's plaatsen.

Set up: Canton Ergo RC-L incl. control unit, oppo dac HA-2

Eigenlijk werkt alleen de "BAND" input. Bij alle andere inputs incl. phono is het rechter kanaal nauwelijks hoorbaar. Zet ik de amp op MONO dan zijn wel beide kanalen aanwezig.

Bij input "BAND" is het wel zo dat wanneer ik de balans helemaal naar 1 kanaal draai dan kun je nog steeds zachtjes het andere kanaal horen (visa versa).

Wel is het geluid nu zuiver te noemen. Geen brom. Met de oppo dac en DSD (stockfish records) klinkt het zeer aantrekkelijk. Het laag is erg mooi en de harde tik op de zijkant van de drum is perfect.

Alle waarnemen heb ik gedaan op gevoel. Nog niks na gemeten. Tevens is dit de eerste keer dat ik het geluid hoor uit een buizenversterker.

Nu moet ik dus uitvogelen waar het probleem zit bij de andere inputs. Zag overigens een ander schema die meer overeenkomt met mijn VS-56. Ik kwam er achter toen ik zocht op het schema naar input "BAND". Het eerder getoonde schema heeft daar staan "MAGNETOPHONE". Hieronder het andere schema
Bijlagen
Telewatt_VS56_c_sch.png
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

:oops: Realiseer me nu pas dat Magenotophone en Band hetzelfde zijn
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door RobertD »

De din plug ingang van Band is anders bedraad dan de andere ingangen als ik het goed zie op mijn telefoon.
Je zult daar waarschijnlijk iets moeten aanpassen.
Maak bij een van de ingangen de draad van pin 1 eens los en leg die aan pen 4. Dan heb je denk ik wel stereo.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Ja dat was het probleem :)

Volgens het schema din plug aangepast (pin 1 en 3). Bedankt voor de tip.

Hieronder nog paar foto's met de vervangen condensators.
1000015603.jpg
1000015605.jpg
1000015606.jpg
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Hoor graag als jullie nog wat advies hebben over wat ik nog zou kunnen aanpassen of veranderen. Die ontbrompotmeter bijv. zouden jullie die alsnog vervangen of gewoon die twee weerstanden laten zitten ?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Lekker laten zitten. Meestal helpt draaien aan die potmeter niets. Je hebt nu toch ook geen brom?
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Klopt geen brom. Dan laat ik dat zo zitten.

Enige waar ik nu wat moeite mee heb is het inkomend signaal. Het is vaak aan de harde kant. Als ik mijn dac op bitperfect zet in Daphile (dus geen digitaal volume control) dan kan het soms te hard binnen komen afhankelijk van wat het is DSD FLAC etc.
Laatst gewijzigd door svennivito op di 16 dec 2025, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie