Klein und Hummel Telewatt VS-56

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Beste forumleden,

Mijn naam is Sven, ben een enthousiaste audio liefhebber en amateur hobbyist.
Simpele reparaties of het afstellen van een cd speler middels oscilloscoop lukt me aardig. Maar de nodige basis kennis van electronica mis ik.

Desalniettemin heb ik een "Klein und Hummel Telewatt VS-56" via marktplaats gekocht. Aangezien ik op dit forum het ea heb gelezen over deze buizenversterker hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Wat ik tot dusver weet is dat hij aangaat en dat de buisjes gloeien. Ik kan hem nog niet testen omdat ik 1x ECC 808 mis. Heb deze besteld dus binnen een paar dagen kan ik testen.

Wat me opviel aan de onderkant, is een plek waar iets lijkt te zijn misgegaan (Foto1). Het is een van de afstel weerstanden (denk ik). Ik denk dat de waarde 100Ohm is. Op foto2 eenzelfde met waarde 50Ohm. Foto3 is het beschadigde onderdeel vanaf de bovenzijde.
Foto1
Foto1
Foto2
Foto2
Foto3
Foto3
Weten jullie wat dit precies is en wat eventueel een vervanging kan zijn ?

Ik denk namelijk dat ik deze moet vervangen aangezien het er erg fragiel uitziet. Ook breken er makkelijk stukjes van af.
Misschien dat roest de oorzaak is.

Hieronder nog een aantal foto's
Bijlagen
1000015094.jpg
1000015123.jpg
1000015124.jpg
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Het zou een ontbrompotmeter kunnen zijn. Zitten de gloeispanningen eraan? In ieder geval is hij ooit uitgefikt. Ik zou deze niet zomaar aanzetten. Zo te zien is het lang geleden.

Mocht je trouwens niet meer aan een ecc808 kunnen komen voor een normale prijs kan je ook de draden aan de buisvoet omsolderen zodat je een gewone ecc83 kunt plaatsen
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Ik denk dat de gloeispanning er niet meer aan zit. Zal deze in ieder geval vervangen. Zag deze ontbrompotmeters bij bendijkman zoals op onderstaande foto.
1.11Anti humm potmeters.jpg
Alleen ben ik niet helemaal zeker hoe ik hem moet aansluiten. Heb het idee dat er wat mee gerommeld is in het verleden.
De potmeter heeft 3 pootjes. In mijn geval is alleen het middelste pootje van de potmeter verbonden. Kan het zijn dat iemand ooit een soort van bypass heeft gemaakt met de 2 weerstanden ?
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Heb inmiddels wat onderdelen schoongemaakt en ontdaan van roest. Zag dat er op de ECL 82 waardes staan zoals 39 en 41. Is dit iets waar ik rekening mee moet houden als ik de buizen terug plaats in hun socket?
1000015137.jpg
1000015130.jpg
1000015131.jpg
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Nog ter verduidelijking een foto van een andere VS-56. En schema (verkregen via dit forum).
Amplificateur_telewatt_VS-56_21-1024x768.jpg
VS566.jpg
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Bypass zou kunnen als er twee weerstanden vlakbij zitten die de gloeidraden aan aarde leggen. Sowieso een prima idee.

Die codes op de ECL82 zou ik mij niet zoveel van aantrekken. Het zijn allemaal dezelfde buizen
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Bedankt voor de reacties :)

Ok die codes op de ECL82 trek ik me dan niks van aan.

De 2 weestanden die nu verbonden zijn met het middelste pootje van de potmeter zijn 100Ohm als ik me niet vergis. Op het middelste pootje meet ik aarde.

Kan het dan zo zijn dat het op deze manier moet werken (zoals op foto1) ? Dit zou kunnen verklaren dat alles leek te werken toen ik hem kort op de 220 had alvorens ik de kapotte potmeter zag en doorhad dat ik een ECC808 miste.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Die twee honderd ohm weerstanden zien er niet origineel uit. Kan dus goed dat die geplaatst zijn in plaats van de uitgefikte potmeter. Dat is dus gerepareerd.

De geschreven codes van de ecl82's zullen overigens wel meetwaardes zijn uit een buizentester
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Ok duidelijk. Bedankt voor de tip over de ecc83 en de snelle reacties. Ik had al een vermoeden maar met mijn gebrekkige kennis van elektronica was ik niet zeker.

Verwacht morgen te kunnen testen. Zal laten weten hoe het is gegaan.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Ben benieuwd!
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Zojuist getest en hij doet het min of meer.

Bij stereo is een van de kanalen erg zwak en heeft het een brom. Zet ik hem op mono dan lijkt het te werken.
Tevens viel me op dat het lijkt alsof 2 buisjes met name 1 niet genoeg voeding krijgen (ECC 808 omcirkeld op foto1).
1.jpg
2.jpg
Ik denk dat ik eerst maar de voeding moet meten naar de ECC 808. Verder moet ik de potmeters ook nog een keer goed reinigen.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Ik heb ook geen technische achtergrond, maar die ecc zou niet zoveel verschil moeten maken denk ik. Ik zou vanuit de eindbuizen terugwerken en eerst daar de koppelcondensatoren en de kathodeweerstanden vervangen zodat dat gewoon goed zit. Persoonlijk zou ik het hele gedeelte voor tone controls bypassen omdat het niets toevoegt voor moderne bronnen, maar ik weet niet hoezeer je aan originaliteit hecht.

Oh ja: het voedingsgedeelte. Dat zou ik ook opnieuw doen met verse elco's en weerstanden. Het ziet er nogal origineel uit
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Hoi Pcdg,

Ik snap wat je bedoeld ben alleen bang dat dat iets te lastig word voor mij. Wat betref de toonregeling ben ik het met je eens en geef ik de voorkeur aan een direct out alleen zou ik het dan zo doen dat ik middels een schakelaar het kan aan en uitschakelen.

Zou er iemand zijn hier op het forum die deze Telewatt V56 kan reviseren tegen betaling? Liefst in de buurt van 's-Hertogenbosch.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door RobertD »

svennivito schreef: di 11 nov 2025, 20:27
Zojuist getest en hij doet het min of meer.

Bij stereo is een van de kanalen erg zwak en heeft het een brom. Zet ik hem op mono dan lijkt het te werken.
Tevens viel me op dat het lijkt alsof 2 buisjes met name 1 niet genoeg voeding krijgen (ECC 808 omcirkeld op foto1).
Waaraan leid je dat af?
De buisjes op de voorgrond staan naar mijn idee roodgloeiend.
Begin eens met alle elco's te vervangen. Die gele mosterd condensatoren gaan bijna nooit kapot. Die elco's moeten DC tegenhouden en AC ontkoppelen. Als die nu ook DC doorlaten en het zijn kathode elco's dan loopt er teveel stroom door de buizen.

De twee 100Ohm weerstanden bij de ontbrompotmeter zijn daar als vervanging van die ontbrommer ingezet. Blijft wel de vraag waardoor die potmeter is uitgebrand.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Kan je solderen? Het is wel een leuk neditatief werkje en je steekt er veel van op tijdens het werk
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

RobertD schreef: wo 12 nov 2025, 16:17
svennivito schreef: di 11 nov 2025, 20:27
Zojuist getest en hij doet het min of meer.

Bij stereo is een van de kanalen erg zwak en heeft het een brom. Zet ik hem op mono dan lijkt het te werken.
Tevens viel me op dat het lijkt alsof 2 buisjes met name 1 niet genoeg voeding krijgen (ECC 808 omcirkeld op foto1).
Waaraan leid je dat af?
De buisjes op de voorgrond staan naar mijn idee roodgloeiend.
Begin eens met alle elco's te vervangen. Die gele mosterd condensatoren gaan bijna nooit kapot. Die elco's moeten DC tegenhouden en AC ontkoppelen. Als die nu ook DC doorlaten en het zijn kathode elco's dan loopt er teveel stroom door de buizen.

De twee 100Ohm weerstanden bij de ontbrompotmeter zijn daar als vervanging van die ontbrommer ingezet. Blijft wel de vraag waardoor die potmeter is uitgebrand.
Dit is alleen maar gebaseerd op wat mijn oren konden waarnemen. Bij het schakelen naar stereo optie was 1 kanaal zwak en had een brom.
Bij schakelen naar mono was de brom weg en nam het volume toe in dat ene kanaal.

De elco's vervangen moet me denk ik wel lukken. Zal in ieder geval niet zomaar meer de 220 erop zetten ivm met de roodgloeiende buisjes en god weet wat nog meer.

Bedankt voor het advies :)
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Pcdg schreef: wo 12 nov 2025, 18:21
Kan je solderen? Het is wel een leuk neditatief werkje en je steekt er veel van op tijdens het werk
Ja ik denk dat het me wel moet lukken. Wellicht dat ik jullie hulp goed kan gebruiken.
Zal beginnen met het zoeken naar vervanging voor die elco's.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Op onderstaande foto heb ik een rood kader aangebracht bij de componenten waarvan ik denk dat ik die moet vervangen.

Tevens zijn er de blauwe Valvo elko's waarvan ik niet zeker weet wat de exacte waarde is (+50/25 +14P +SP).
Ik denk dat het moet zijn 50uf 25v maar ben niet zeker. Zag dat iemand anders deze had vervangen voor 50v 47uf.

En die grote aluminium elko's van Siemens. wat zou hiervoor een goede vervanging zijn (50+ 50uf 350/385V-).
1000015124.jpg
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Je kan gewoon losse elco's gebruiken van 400 a 450 volt. Als je dubbele wil zijn er goede vervangers te koop bij Jukebox revival
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Deze heb ik zelf onlangs gebruikt:

https://www.jukebox-revival.eu/nl/produ ... lt-14421-p

Oh ja: kijk even of je de spanningscarroussel op 240 volt primair kan zetten. Ik heb je al een paar keer 220 horen zeggen, maar er komt al jaren iets van 235 volt uit het stopcontact. De buizen zullen deze stand een stuk prettiger vinden en je trafo wordt minder heet
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Bedankt voor de verwijzing naar jukebox-revival.
Welke zou je adviseren om die blauwe valvo elko's mee te vervangen ? Zag bij Reichelt 2 van panasonic maar weet eigenlijk niet goed wat geschikt zou zijn.

47uF 50V:
https://www.reichelt.com/ie/en/shop/pro ... aec-376241
https://www.reichelt.com/de/en/shop/pro ... 5_c-200355

Probeer ondertussen te begrijpen hoe het allemaal werkt middels het schema. Wat me opviel is dat de elko's van jukebox-revival 3 aansluitpinnen hebben. De orginele siemens (alu) elko's hebben 2 pinnen. Klopt het dat de min van die Siemens elko's op zijn alu behuizing zit ?

Dat van de spanningscarroussel was me bekend. Hij staat nu op 240.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Die van Reichelt zijn gewoon prima. Je probleem is alleen dat in hardwired versterkers axiale elco's worden gebruikt en die worden zeldzaam. Je hebt kans dat de pootjes niet lang genoeg zijn.

Je moet eigenlijk naar andere bronnen voor dit soort onderdelen. Jukebox revival heeft oude types, ook een legerdunp als Baco Army goods heeft dit soort onderdelen nog. In ieder geval in de fysieke winkel. Radiobeurzen als van de NVHR kan je wel wat krijgen. Aanstaande zaterdag is er een beurs in Driebergen. Moet je wel even snel lid worden, maar is de moeite waard.

En die alu elco's met twee pootjes: ja, de behuizing is de min. Met een nieuwe elco moet je de min daar weer met een draadje aan het chassis verbinden. Je kan een gaatje boren en een paar soldeerlipjes met een schroef en een gekarteld ringetje vlak bij de voedingselco's maken dan klopt het weer.

Ik wil gerust een keer meekijken, maar Den Bosch is niet helemaal mijn tegio.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Duclaasie »

Vishay maakt sowieso nog axiale elco’s
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Shadow »

Kijk eens bij EOO op de site....
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Helaas was het geen optie voor mij om naar Driebergen te rijden dit weekend, maar bedankt voor het aanbod.
Zal zeker overwegen om in de toekomst een keer langs te komen bij dit soort evenementen.

De 2 Siemens Elko's zijn nu verwijderd. Het ziet er naar uit dat ze niet direct in contact waren met her chassis (min). Een soort van Mylar ringetje voorkomt contact met het chassis. De min van de elko's word aangesloten via andere weg.
1000015289.jpg
Heb 1 probleem en dat is dat het gat nu te klein is voor de nieuwe elko's. Vraag me af of ik dit groter kan krijgen met een stappenboor. Misschien dat het metaal te hard is. Tevens heb ik nu elko houders die ze dan op hun plaats kan houden. Past net :)
1000015290.jpg
Wacht nog op de bestelling van Reichelt dus weet nog niet of de pootjes lang genoeg zijn.

Eerder stelde ik de vraag of de min op de behuizing van de elko zit. Zie nu pas dat dat gewoon vermeld staat op de elko zelf.
Plaats reactie