Gitaarverterker 2x50 Marshall

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Voor mijn volgende project in de wondere wereld van de gitaarversterkers was ik wat aan het rondneuzen en vond dit schema.
2x50 Marshall.jpg
Misschien dat mede gitaarversterker bouwers cq. reparateurs even naar het schema kunnen kijken.
Alle suggesties zijn welkom.
Bijlagen
Marshall_Dual_50.pdf
(379.71 KiB) 26 keer gedownload
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Shadow »

Pffft dat maakt een hoop herrie ](*,)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door ray5150 »

Als ik zo vrij mag zijn. kijk ook eens naar de Hiwatt versterkers.
Bijvoorbeeld de DR504. veel over te vinden op Google.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Bedankt jongens.
Heb me een beetje verdiept in die HIWATT.
Leuk om te lezen dat het geliefd was om zijn clean sound. (Gilmore , P Floyd) en goed werkt met externe pedaaltjes.
En de manier waarop.
Het schema van de HIWATT laat zien dat de PI gebiast wordt door een kathode volger,wat de vervorming van de PI clean houd en dat te samen met een aparte (lees niet regulair) toonstack en pressence regeling.
DR504OL.gif
https://ampbooks.com/mobile/classic-cir ... -inverter/

Een nadeel voor mij is dan dat de voeding +500v DC moet zijn en ik kom dan maar tot 440v met wat ik heb liggen :?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Barry2001 »

Wat is je doel demo, wil je een bestaande versterker nabouwen? Of nabouwen met iets van een twist erin?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

Het is een typisch fixed bias. Lekker voor "clean spelen". En niet zo geschikt als overdrive op zich en dus niet zo voor een "hoop herrie". Dus idd wat is het doel?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Shadow »

Die 100W plexi's zijn clean idd, maar zo hard....veel metal jongens in mijn omgeving waren er gek op icm met de Boss Metal Zone ervoor...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Tja wat is het doel?
Eigenlijk iets maken met wat ik heb liggen.
Het schema wat ik vond is geen bestaande versterker maar een bedenksel van https://sluckeyamps.com/index.htm.

Via MP had ik een versterker combo op de kop getikt eigenlijk voor de twee Vintage 30 speakers (2002 Engelse productie) die er in zaten.
Ashdown PM 60.jpg
De versterker deed het niet,maar wat frommelen aan het master volume bracht het ding tot leven :rock:
Het probleem met deze versterker was de opbouw op 1 print en onvoldoende koeling.
Alle potmeters waren direct op de print gezet en dan wil er wel eens een pootje los gaan.........
Ashdown.jpg
Op zich had ik de versterker kunnen reviseren,maar wat is er dan leuker de uitgangstrafo (2x EL34) er uit te halen en daar wat anders mee te doen.
En persoonlijk vond ik het een oer lelijk ding :lol:
De set buizen was dan een bonus :D
De restanten bouw ik om tot een een cabinet met de 2x60W 12 inch V30 speakers.
Een win/win/win situatie dacht ik en dat voor een zeer klein prijsje....... :-"
Laatst gewijzigd door democles op vr 21 nov 2025, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

democles schreef: vr 21 nov 2025, 13:41
Tja wat is het doel?
Eigenlijk iets maken met wat ik heb liggen.
Gewoon lekker doen dan! Een echte handgebouwde "Democles" ben je zo weer kwijt :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Maar even iets tastbaars in elkaar gemept.
Gaat het passen? :hide:
Nee natuurlijk niet,het standaard bordje komt 6 baantjes te kort!! :lol:
Morgen er maar wat op verzinnen....komt goed. :think:
Bijlagen
DSC09288.JPG
DSC09289.JPG
2x50.jpg
bijna goed.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Het bordje verlengt,
Alle turrent,s staan er nu op.
DSC09291.JPG
DSC09292.JPG
Volgende stap de doorverbindingen.
DSC09298.JPG
En de hoogspanning doorverbindingen aan de onderkant.
DSC09299.JPG
DSC09300.JPG
Morgen de soldeerbout opwarmen,genoeg voor vanmdaag :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

Mooi! Wordt eens tijd dat je zelf die bordjes bij JLPCB laat maken :D Denk dat je ook nog goedkoper uit bent.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Misschien als ik aan een SOLDANO begin.
Goedkoper, ik denk het niet. (2x 2mm bordje 14 euro kant en klaar om turrent.s te meppen)
Maar voor nu, werken met wat ik heb liggen. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

democles schreef: ma 24 nov 2025, 3:23
2x 2mm bordje 14 euro kant en klaar om turrent.s te meppen
Das zeker een nette prijs!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Op naar het plaatwerk :lol:
Passen en meten..
Bijlagen
DSC09301.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Eerst maar even de ringkern voeding trafo verpakking gemaakt.
Alu pijp 5mm dik met 3mm afdekplaten.
Bijlagen
DSC09304.JPG
DSC09305.JPG
DSC09306.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Henkjan »

sjiek hoor
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door ray5150 »

Ik dacht heel even dat je een Bixonic Expandora had gescoord. :lol:
https://www.google.com/search?sa=X&sca_ ... 2&dpr=1.25
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Ja het lijkt er een beetje op :lol:
Moest eerst even zoeken wat dat was,,,,,
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Verder met passen en meten.
meten.JPG
Demo, waarom die twee extra potmeters ? :think:
Bijlagen
2x50.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Shadow »

Stel je die vraag aan jezelf?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Ja,het is een kwestie van wel of niet!
Twee extra potmeters.
1 voor een post PI master volume,omdat dit ding in theorie best wel hard gaat.
Bassman_MV_Type-2.png
1 voor een Depth regeling ,eigenlijk een variabele terugkoppeling regeling om de bas in de eindversterker te kunnen regelen.
Depth 2.jpg
Of alles origineel laten, volgens het schema :-k
2x50 Marshall.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Nee, toch maar doen,we zien wel waar het schip strand :lol:
-2 extra potmeters
-buizen FX loop
-eerste twee buizen op DC gloeien
-6,3v wissel spanning gloei optillen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Henkjan »

:rock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Passen en meten.
Kunnen we alles kwijt?
Bijlagen
DSC09310.JPG
Plaats reactie