Gitaarverterker 2x50 Marshall
Moderator: Beheerdersteam
Gitaarverterker 2x50 Marshall
Voor mijn volgende project in de wondere wereld van de gitaarversterkers was ik wat aan het rondneuzen en vond dit schema.
Misschien dat mede gitaarversterker bouwers cq. reparateurs even naar het schema kunnen kijken.
Alle suggesties zijn welkom.
Misschien dat mede gitaarversterker bouwers cq. reparateurs even naar het schema kunnen kijken.
Alle suggesties zijn welkom.
- Bijlagen
-
- Marshall_Dual_50.pdf
- (379.71 KiB) 26 keer gedownload
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Als ik zo vrij mag zijn. kijk ook eens naar de Hiwatt versterkers.
Bijvoorbeeld de DR504. veel over te vinden op Google.
Bijvoorbeeld de DR504. veel over te vinden op Google.
Bedankt jongens.
Heb me een beetje verdiept in die HIWATT.
Leuk om te lezen dat het geliefd was om zijn clean sound. (Gilmore , P Floyd) en goed werkt met externe pedaaltjes.
En de manier waarop.
Het schema van de HIWATT laat zien dat de PI gebiast wordt door een kathode volger,wat de vervorming van de PI clean houd en dat te samen met een aparte (lees niet regulair) toonstack en pressence regeling. https://ampbooks.com/mobile/classic-cir ... -inverter/
Een nadeel voor mij is dan dat de voeding +500v DC moet zijn en ik kom dan maar tot 440v met wat ik heb liggen
Heb me een beetje verdiept in die HIWATT.
Leuk om te lezen dat het geliefd was om zijn clean sound. (Gilmore , P Floyd) en goed werkt met externe pedaaltjes.
En de manier waarop.
Het schema van de HIWATT laat zien dat de PI gebiast wordt door een kathode volger,wat de vervorming van de PI clean houd en dat te samen met een aparte (lees niet regulair) toonstack en pressence regeling. https://ampbooks.com/mobile/classic-cir ... -inverter/
Een nadeel voor mij is dan dat de voeding +500v DC moet zijn en ik kom dan maar tot 440v met wat ik heb liggen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Wat is je doel demo, wil je een bestaande versterker nabouwen? Of nabouwen met iets van een twist erin?
Het is een typisch fixed bias. Lekker voor "clean spelen". En niet zo geschikt als overdrive op zich en dus niet zo voor een "hoop herrie". Dus idd wat is het doel?
Die 100W plexi's zijn clean idd, maar zo hard....veel metal jongens in mijn omgeving waren er gek op icm met de Boss Metal Zone ervoor...
Tja wat is het doel?
Eigenlijk iets maken met wat ik heb liggen.
Het schema wat ik vond is geen bestaande versterker maar een bedenksel van https://sluckeyamps.com/index.htm.
Via MP had ik een versterker combo op de kop getikt eigenlijk voor de twee Vintage 30 speakers (2002 Engelse productie) die er in zaten. De versterker deed het niet,maar wat frommelen aan het master volume bracht het ding tot leven
Het probleem met deze versterker was de opbouw op 1 print en onvoldoende koeling.
Alle potmeters waren direct op de print gezet en dan wil er wel eens een pootje los gaan......... Op zich had ik de versterker kunnen reviseren,maar wat is er dan leuker de uitgangstrafo (2x EL34) er uit te halen en daar wat anders mee te doen.
En persoonlijk vond ik het een oer lelijk ding
De set buizen was dan een bonus
De restanten bouw ik om tot een een cabinet met de 2x60W 12 inch V30 speakers.
Een win/win/win situatie dacht ik en dat voor een zeer klein prijsje.......
Eigenlijk iets maken met wat ik heb liggen.
Het schema wat ik vond is geen bestaande versterker maar een bedenksel van https://sluckeyamps.com/index.htm.
Via MP had ik een versterker combo op de kop getikt eigenlijk voor de twee Vintage 30 speakers (2002 Engelse productie) die er in zaten. De versterker deed het niet,maar wat frommelen aan het master volume bracht het ding tot leven
Het probleem met deze versterker was de opbouw op 1 print en onvoldoende koeling.
Alle potmeters waren direct op de print gezet en dan wil er wel eens een pootje los gaan......... Op zich had ik de versterker kunnen reviseren,maar wat is er dan leuker de uitgangstrafo (2x EL34) er uit te halen en daar wat anders mee te doen.
En persoonlijk vond ik het een oer lelijk ding
De set buizen was dan een bonus
De restanten bouw ik om tot een een cabinet met de 2x60W 12 inch V30 speakers.
Een win/win/win situatie dacht ik en dat voor een zeer klein prijsje.......
Laatst gewijzigd door democles op vr 21 nov 2025, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar even iets tastbaars in elkaar gemept.
Gaat het passen?
Nee natuurlijk niet,het standaard bordje komt 6 baantjes te kort!!
Morgen er maar wat op verzinnen....komt goed.
Gaat het passen?
Nee natuurlijk niet,het standaard bordje komt 6 baantjes te kort!!
Morgen er maar wat op verzinnen....komt goed.
Het bordje verlengt,
Alle turrent,s staan er nu op.
Volgende stap de doorverbindingen. En de hoogspanning doorverbindingen aan de onderkant.
Morgen de soldeerbout opwarmen,genoeg voor vanmdaag
Alle turrent,s staan er nu op.
Volgende stap de doorverbindingen. En de hoogspanning doorverbindingen aan de onderkant.
Morgen de soldeerbout opwarmen,genoeg voor vanmdaag
Mooi! Wordt eens tijd dat je zelf die bordjes bij JLPCB laat maken
Denk dat je ook nog goedkoper uit bent.
Misschien als ik aan een SOLDANO begin.
Goedkoper, ik denk het niet. (2x 2mm bordje 14 euro kant en klaar om turrent.s te meppen)
Maar voor nu, werken met wat ik heb liggen.
Goedkoper, ik denk het niet. (2x 2mm bordje 14 euro kant en klaar om turrent.s te meppen)
Maar voor nu, werken met wat ik heb liggen.
Eerst maar even de ringkern voeding trafo verpakking gemaakt.
Alu pijp 5mm dik met 3mm afdekplaten.
Alu pijp 5mm dik met 3mm afdekplaten.
Ik dacht heel even dat je een Bixonic Expandora had gescoord.
https://www.google.com/search?sa=X&sca_ ... 2&dpr=1.25
https://www.google.com/search?sa=X&sca_ ... 2&dpr=1.25
Ja het lijkt er een beetje op
Moest eerst even zoeken wat dat was,,,,,
Moest eerst even zoeken wat dat was,,,,,
Verder met passen en meten.
Demo, waarom die twee extra potmeters ? 
Ja,het is een kwestie van wel of niet!
Twee extra potmeters.
1 voor een post PI master volume,omdat dit ding in theorie best wel hard gaat. 1 voor een Depth regeling ,eigenlijk een variabele terugkoppeling regeling om de bas in de eindversterker te kunnen regelen. Of alles origineel laten, volgens het schema
Twee extra potmeters.
1 voor een post PI master volume,omdat dit ding in theorie best wel hard gaat. 1 voor een Depth regeling ,eigenlijk een variabele terugkoppeling regeling om de bas in de eindversterker te kunnen regelen. Of alles origineel laten, volgens het schema
Nee, toch maar doen,we zien wel waar het schip strand
-2 extra potmeters
-buizen FX loop
-eerste twee buizen op DC gloeien
-6,3v wissel spanning gloei optillen
-2 extra potmeters
-buizen FX loop
-eerste twee buizen op DC gloeien
-6,3v wissel spanning gloei optillen