Minimum-Maximum: Chocomel
Moderator: Beheerdersteam
Minimum-Maximum: Chocomel
Van de week heb ik vier 5" woofers op mogen halen van @beijert. In dit topic volgt het bouwverslag. Waarvan precies, staat nog open. Ik zat te denken aan een klein kastje met passieve radiator en DSP om zoveel mogelijk bas uit de drivers te halen. AudioXpress heeft daar een artikel over gepubliceerd: The DSP Assisted Reflex System - Squeeze More Bass from Every Reflex Design. Helemaal aan het eind, in het kader, staat een samenvatting.
Voor de hoge tonen is een dome tweeter een veilige keuze, al zit ik stiekem ook te denken aan een piëzo, als experiment hoe goed je die kan krijgen. Beijert heeft bij een eerdere luisterdag eens piëzo's meegenomen en dat klonk nog verrassend goed.
Voor de hoge tonen is een dome tweeter een veilige keuze, al zit ik stiekem ook te denken aan een piëzo, als experiment hoe goed je die kan krijgen. Beijert heeft bij een eerdere luisterdag eens piëzo's meegenomen en dat klonk nog verrassend goed.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: Chocomel
Ik heb er ook vier. De gevoeligheid is vrij laag en de Xmax houdt ook niet over. Beetje voorzichtigheid met bas boost met dsp is dus belangrijk.
Ik heb al een paar ideeën wat ik er mee ga doen, maar voor de meeste heb ik maar één paartje nodig.
Succes alvast
Ik heb al een paar ideeën wat ik er mee ga doen, maar voor de meeste heb ik maar één paartje nodig.
Succes alvast
Re: Minimum-Maximum: Chocomel
Dat is echt een heel goed artikel! Als het goed is, is extra een HP bekende oude koek, al is het maar 12dB/okt. En is de 80/20 regel maatschappelijk gezien inmiddels 90/10 geworden. Goed helder uitgelegd, alles netjes op een rij. Basiskennis die wel sticky mag w.m.b.Chocomel schreef: ↑zo 23 nov 2025, 9:34..........AudioXpress heeft daar een artikel over gepubliceerd: The DSP Assisted Reflex System - Squeeze More Bass from Every Reflex Design.
Re: Minimum-Maximum: Chocomel
Eens kijken of het wat kan worden met een pïezo:
Ziet er niet uit, zoals verwacht. De driver heeft meerdere behoorlijke sterke resonanties.
Met FIR-filter om de impulsrespons om te vormen naar iets beter, krijg je dit. De bedoeling is dat de impulsrespons van een hoogdoorlaatfilter op 2 kHz wordt. De gemeten impulsrespons (piëzo + filter) dooft inderdaad sneller uit:
en ook de frequentierespons wordt wat vlakker:
Het klinkt echter nog steeds nergens naar. Als je de microfoon een stukje verplaatst en opnieuw meet, krijg je flinke pieken op 5 en 15 kHz, daar waar er in de meting zonder filter een diepe dip zit. Die dip bestaat niet op een net andere microfoonpositie. Ik denk dat het plastic hoorntje daar de oorzaak van is, dat dat ding óók resoneert. Als je de pieken wegfiltert wordt geluid goed te pruimen. Een dome tweeter blijft wel een stuk beter.
Om echt te zeggen of een piëzo wat kan worden, zou dit experiment opnieuw moeten, met wat demping op het plastic hoorntje en metingen onder verschillende hoeken.
Ziet er niet uit, zoals verwacht. De driver heeft meerdere behoorlijke sterke resonanties.
Met FIR-filter om de impulsrespons om te vormen naar iets beter, krijg je dit. De bedoeling is dat de impulsrespons van een hoogdoorlaatfilter op 2 kHz wordt. De gemeten impulsrespons (piëzo + filter) dooft inderdaad sneller uit:
en ook de frequentierespons wordt wat vlakker:
Het klinkt echter nog steeds nergens naar. Als je de microfoon een stukje verplaatst en opnieuw meet, krijg je flinke pieken op 5 en 15 kHz, daar waar er in de meting zonder filter een diepe dip zit. Die dip bestaat niet op een net andere microfoonpositie. Ik denk dat het plastic hoorntje daar de oorzaak van is, dat dat ding óók resoneert. Als je de pieken wegfiltert wordt geluid goed te pruimen. Een dome tweeter blijft wel een stuk beter.
Om echt te zeggen of een piëzo wat kan worden, zou dit experiment opnieuw moeten, met wat demping op het plastic hoorntje en metingen onder verschillende hoeken.
Re: Minimum-Maximum: Chocomel
Welke drivers zijn dit?
Ik heb nog een setje Motorola's liggen zonder hoorn. Misschien meten die beter. En dan van daaruit kijken welke hoorn (if any) geschikt lijkt.
Ik heb nog een setje Motorola's liggen zonder hoorn. Misschien meten die beter. En dan van daaruit kijken welke hoorn (if any) geschikt lijkt.
Re: Minimum-Maximum: Chocomel
Deze: JB Systems JB 330
De piëzo's die ik in gedachten had, hebben een vergelijkbare bouw en bouwkwaliteit maar zijn rechthoekig, zoals de KSN1016A.
Dank je voor je aanbod, maar ik denk dat ik het bij een dome houd. De Motorola's schijnen inderdaad wel een stuk beter te zijn en ook demping te hebben tussen het elementje en de conus.
De piëzo's die ik in gedachten had, hebben een vergelijkbare bouw en bouwkwaliteit maar zijn rechthoekig, zoals de KSN1016A.
Dank je voor je aanbod, maar ik denk dat ik het bij een dome houd. De Motorola's schijnen inderdaad wel een stuk beter te zijn en ook demping te hebben tussen het elementje en de conus.
Re: Minimum-Maximum: Chocomel
En wat zijn de resultaten als de piëzo in een klankbord wordt geplaatst?
Re: Minimum-Maximum: Chocomel
Een enkele piëzo heb ik ook nog niet fraai horen klinken. Een array van piëzo's kan wel verrassend goed klinken.
Idealiter zitten ze dichter op elkaar dan mogelijk is met de standaard fysieke bouwvorm van de hoorntjes. Ik heb arrays gemaakt waarbij ik aan beide zijden een stukje afzaagde met een jig op een zaagtafeltje, dan aan elkaar lijmen. Dat kan wel goed klinken. Ik heb er 1016 piezo's voor gebruikt, de rechthoekige.
Het zijn goedkoop gefabriceerde dingen en er kan flink variatie in het gedrag zitten. Soms zit er een slechte tussen, die anders klinkt dan de meeste anderen. Een enkele keer een exemplaar waarvan de polariteit verkeerd om zit. Beide afwijkingen zijn funest voor een array. Ik heb ze altijd tevoren getest op ongeveer vergelijkbare klank en op polariteit. Gewoon ruis erdoor sturen is al genoeg om verschillen te horen. Mijn bron was een draagbaar FM radiootje, tussen twee zenders afgestemd.
Idealiter zitten ze dichter op elkaar dan mogelijk is met de standaard fysieke bouwvorm van de hoorntjes. Ik heb arrays gemaakt waarbij ik aan beide zijden een stukje afzaagde met een jig op een zaagtafeltje, dan aan elkaar lijmen. Dat kan wel goed klinken. Ik heb er 1016 piezo's voor gebruikt, de rechthoekige.
Het zijn goedkoop gefabriceerde dingen en er kan flink variatie in het gedrag zitten. Soms zit er een slechte tussen, die anders klinkt dan de meeste anderen. Een enkele keer een exemplaar waarvan de polariteit verkeerd om zit. Beide afwijkingen zijn funest voor een array. Ik heb ze altijd tevoren getest op ongeveer vergelijkbare klank en op polariteit. Gewoon ruis erdoor sturen is al genoeg om verschillen te horen. Mijn bron was een draagbaar FM radiootje, tussen twee zenders afgestemd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: Chocomel
Nee, zo gek ben ik niet. Als ik één paartje bijvoorbeeld inzet sls middentoner, dan gaat het andere paartje terug naar Mark.
