L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Gisteravond besteld:
IMG_2706.jpeg
Hiermee kan ik 1 speaker printen met wat extra voor de mislukkingen (die ik hier dan testprints noem :wink: ).
Walt schreef: vr 31 okt 2025, 0:12
Vrees voor je, dat het ff schrikken gaat zijn…
Initieel heeft hij 400 euro genoemd, maar ik denk dat dat inderdaad niet het bedrag gaat zijn wat ik volgende week ga horen :roll:

Ik hield er met de keuze voor het filament al rekening mee. PETG-CF (Carbon Fiber) ziet er zonder afwerking ook al leuk uit.
Zou, van wat ik op internet zie, een stuk minder moeten glimmen dan normaal PETG. Dat glimt echt teveel, doet heel plastic aan (wat het natuurlijk ook is).
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Gisteren is het filament binnengekomen, nu nog het lef verzamelen om een print te starten.
Heb alles wel 10x doorgelopen om te zien of ik toch niet ergens nog een foutje of verbetering zie...

Redden voor de luisterdag ga ik het nevernooit, maar voor de volgende zou toch wel haalbaar moeten zijn (zei hij met volle overtuiging).
Die hebben we vaker gehoord...
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door rodi »

Ik ken dat gevoel! Ik heb het voornemen om dus met op te schrijven zodat ik hopelijk geen kleine zaken meer vergeet!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Dit leeft nog hoor :wink:
Alles is in huis, maar ik ben nu lekker snel met het andere speakertje bezig.
Even wat licht vertier tussendoor.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Beetje tastbaar resultaat tussendoor is ook wel eens fijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Hmmm, vervelend probleem.
Afgelopen week weer het e.e.a. geprint en zelfs op het "Super Tack" printbed van Bambu heb ik delen die van het printbed komen, tijdens het printen.

Ik kon dit bij de Hexibase speakertjes oplossen door er een brim van 1cm rondom te printen (dan wordt er 1 enkele laagdikte van 1cm breed aan het object vastgeprint), dit trek je er na het printen zo vanaf. Dit voorkomt dat de hoeken en zijden omhoog komen.

Helaas is dat bij deze speaker niet mogelijk, omdat deze op grote delen het gehele printbed in beslag neemt.
Scherm­afbeelding 2025-12-10 om 13.54.59.png
Scherm­afbeelding 2025-12-10 om 13.54.41.png
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door John P »

Kan die brim niet naar binnen staan ipv naar buiten?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Oh verrek man! Je hebt gelijk.
Bij deze delen kan 'ie aan de binnenzijde, want het is hol en geen vlakke bodem :goedzo:

Ga ik meteen proberen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Scherm­afbeelding 2025-12-10 om 14.16.11.png
Zo zou het dan printen en dat is eigenlijk nog mooier dan buitenlangs, want er blijft wel eens een heel dun randje zitten en het wordt op deze manier op veel meer plekken ondersteunt.
Man, dat ik daar niet aan gedacht heb... Thanks man!! :yeah:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Goed, nu zijn de Hexibase's af en "moet" ik hier wel mee verder hè? :mrgreen:
Ben je maar zo 2 maanden verder.

Laat ik van de week beginnen met het ombouwen van mijn P1S naar de carbonvariant (nog steeds niet gedaan).
Dat houdt in dat de extrudergears en nozzle gewisseld worden met gehard stalen varianten, omdat de PETG CF (carbon fibre) de boel anders in no-time versleten heeft.

Moet eerlijk zeggen dat ik er wel een beetje zenuwachtig voor ben om hier weer mee aan de slag te gaan...
Er zijn nog best wat losse eindjes die opgelost moeten worden.
Moet er "gewoon" mee aan de slag gaan en de problemen (nee, laten we zeggen: uitdagingen), gaandeweg aanpakken.

Oh ja, de spuiter, moet ik ook nog steeds naartoe. Daar is het totaal niet van gekomen in december.

In ieder geval zal hier de komende weken weer meer gepost gaan worden :goedzo:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Andere ideeën om het mezelf wat makkelijker te maken:
Final versie v33 4 delen.jpg
Final versie v32 3 delen.jpg
Final versie v33 2 delen.jpg
Persoonlijk vind ik dan de kleinste versie het leukst.
Deze moet dan wel op een standaard geplaatst worden.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Niemand op- of aanmerkingen? :wink:

Ik ga denk ik echt voor de kleine variant.
Minder spannend, ik weet het, maar wel veel haalbaarder.
Komt ook mooier uit met 1 SDX7 in de achterkant.

Die zou zo maar eens "klaar" kunnen zijn voor het einde van dit jaar :hide:

Oh ja, vergeten hier te melden, maar ik heb 4 SDX7's kunnen overnemen van Martijn via Marktplaats!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door John P »

Als je de kleine pakt moet je nog eens nadenken over de vorm van de bodem als die op een standaard komt. Ik vindt de middelste het mooiste maar ik heb geen smaak zeggen ze.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Er is geen slechte smaak wat dit betreft hoor :wink:

Het is voor mij OF de volledige versie, daarna de kleinste, en dan de middelste.
Ik ga toch beginnen met de delen waar de speakertjes in zitten en kan er altijd nog delen bij printen.

De standaard moet ik nog ontwerpen en ik dacht daar in de bovenplaat dezelfde "halve maan" vorm in te frezen (of ik print die ook).
Dan komt de voet aan de voorzijde in een uitsparing (hoeft maar 1mm diep te zijn), zodat deze stevig staat.
Aan de achterzijde van de voet kan ik ook iets verzinnen zodat deze ergens in valt.

OF ik verander de hele voet, dat kan ook nog :lol: . Dat is het mooie van allemaal losse delen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

photo_2026-01-21_18-28-58.jpg
Whoop, daar zijn ze.
Was vergeten hoe gaaf deze drivers eruit zien =D>
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

MichaelB schreef: wo 14 jan 2026, 11:30
Andere ideeën om het mezelf wat makkelijker te maken:

Persoonlijk vind ik dan de kleinste versie het leukst.
Deze moet dan wel op een standaard geplaatst worden.
easy...go big or go home :lol:

en ja, dat zijn inderdaad een paar knappe drivers om te zien :goeie:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Goed dat je hier wat post, want dit moet wel warm gehouden worden :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door hannesie »

Ik ben het ook wel met hem eens, dus wie weet.

Ik kan mij nog heel goed herinneren dat we die andere (Proof of the Concept) in Breda aan de praat hadden, ben ook zeker benieuwd naar deze.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door RonnyB »

PETG-CF was voor mij een grote uitdaging. Ter lering en vermaak zal ik enkele van mijn ervaringen delen.

- De ombouw van de mechaniek en extruder naar een voor CF geschikte machine was al een hele uitdaging. Er moest er heaterblok op van max 300grdC ipv 250grdC en mijn indirekte filament voeding moest een degelijke direkte voeding worden. Voor de ombouw waren de messing transport wielen al na 10m PETG-CF versleten. Dus mijn Ender 3d max omgebouwd met een Sprite direct extruder. Het aanpassen in de software en tientallen firmware updates later heb ik het na 2 maand goed werkend gekregen.

- Toen het printen begon had ik totaal geen hechting aan mijn bodemplaat en vaak halverwege grote objecten lieten los. Dus ook hier verschillende platen en temp.instellingen getest.Heb nu een hele ruwe plaat en gebruik de speciale hechtspray.

- Na al die maanden was mijn filament vochtig geworden en dat zag je aan druppels en uitstulpingen in het werkstuk. Dit opgelost met het aanschaffen van een filamentdroger.

Dus 3 a 4 maand later rolden de eerste behuizingen met PETG-CF uit de printer. Het is gelukkig hobby en heb veel geleerd over 3D print hard en software.
IMG_1173.png
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Poeh, praat me niet over de uitdagingen met het printen van grote objecten met PETG...
Totaal ander beestje dan standaard PLA.

Met PLA heb ik het printbed van m'n oude Creality CR-10S gevuld (40x40x40cm) en dat was geen probleem (als ik de printer eenmaal goed aan de praat had, maar dat is een ander verhaal).

Zelfs op m'n Bambu heb ik bij heel grote PETG prints problemen met hechting en loskomen. Iets wat ik nog niet eerder meegemaakt had met PLA (tenzij het m'n eigen ontwerpfout was). Zelfs met de supertack plate. Daar zitten kleinere PETG prints soms echt muurvast, maar grotere prints willen toch omhoog kruipen aan de randen.

Printen met CF verwacht ik geen extra problemen v.w.b. slijtage mee. De duurdere XC printers van Bambu zijn met dezelfde onderdelen gebouwd als wat ik ga inbouwen en daar zijn, voor zover ik weet, geen problemen mee.

Het grootste probleem zal de bed-adhesion zijn en uiteraard zie je dat altijd pas nadat de print al uren bezig is en kan je die dan weggooien... ](*,)
Blijft spannend om delen te printen die per stuk 40 uur duren (x6 voor de grote variant om 1 speaker te printen).
Je kan dit filament niet zo snel printen.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door RonnyB »

Daarom succes. Een beetje geluk moet je hebben. En voormij hielp het goed drogen van het filament.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

ik zie @RonnyB: en @MichaelB: het over CF hebben.......nou ben ik verre van een expert (ik pruts maar wat aan met mijn P1S in PLA) maar ik trof de laatste tijd aardig wat "debunk"-filmpjes aan op youtube over CF-versies van filament en dat dat in veel gevallen totaal niet de ugrade zou zijn in sterkte ten opzcihte van de reguliere non-CF variant van veel filament.

zoals gezegd.....ik heb geen diepe kennis en ervaring maar allicht was dat aan jullie voorbij gegaan dat CF niet de heilige graal niet zoveel waar maakt als leek te beloven bij de opkomst ervan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Shadow »

CF is? Carbon Filament?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door RonnyB »

Ik gebruik PETG-CF voor onderdelen in afvulmachines. Het is bestendig tegen hogere temperaturen(door PETG ipv PLA) en het is wel iets taaier/sterker. Ligt wel aan het gehalte en vorm van de carbon vezels. over de toepassing bij luidsprekers kan ik niets zeggen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef: ma 16 feb 2026, 8:49
CF is? Carbon Filament?
yup
RonnyB schreef: ma 16 feb 2026, 9:20
Ik gebruik PETG-CF voor onderdelen in afvulmachines. Het is bestendig tegen hogere temperaturen(door PETG ipv PLA) en het is wel iets taaier/sterker. Ligt wel aan het gehalte en vorm van de carbon vezels. over de toepassing bij luidsprekers kan ik niets zeggen.
ah duidelijk, jij weet dus waar je het over hebt :goedzo: .

de filmpjes die ik zag daar verbaasde ik me wel over hoe beperkt CF kan zijn wat sterkte betreft. De markerting-machines draaiden natuurlijk op volle toeren toen dat spul als filament op de markt kwam.

Vooral de hobby-bob moet echt wel kijken of de meerprijs van CF het geld waard is was een beetje de consensus die ik mee kreeg.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”