L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Resinprint:
IMG_2554.jpeg
IMG_2555.jpeg

Dit is wel veel mooier dan een FDM printer zeg :shock:
Het is nog een eerste test, die is wat kromgetrokken, maar dat is volgens Oscar (de vriend) op te lossen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

Leuk om je vorderingen weer te zien MichaelB, zo'n project hangt aan elkaar van de trails en ook genoeg errors....denk dat we daar allemaal wel over kunnen meepraten.

Houd moed en heb geduld!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Ik/we zijn nog steeds aan het itereren.
Het is verrassend hoe het vasthouden van een werkelijk model of 1 op 1 proefprint weer allerlei vragen en inzichten opwerpt.

- Het magneetjes idee voor de frontjes is in ieder geval helemaal van de baan.
- Klemmen om de schroefkopjes staat ook op losse schroeven (pun intended) :-#

Nu is het idee om het volgende te proberen: ouderwets "pressfit speakergrill bevestigingen".
Schermafbeelding 2025-09-30 100931.png
Ik heb even snel een mock-up in Fusion gemaakt, die worden nu geprint. Puur om te zien hoe sterk/flexibel het is.
Als dit sterk genoeg is, dan wordt dit één geheel met de frontjes. De voetjes zitten er nu alleen aan voor de test.

In de behuizing worden dan gaten meegeprint waarin ik dopjes druk van TPU.
Naar dit voorbeeld:
Schermafbeelding 2025-09-30 105719.png
Het lijkt allemaal geneuzel in de marge, maar dit moet ik wel allemaal weten en getest hebben voordat ik een grote print voor de behuizing aan ga zetten. Het verbaast me wel dat juist in dit deel zoveel tijd gaat zitten. Iets "simpels" als een frontje.

Nog maar 6 weken tot Assen...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Piefjes: :lol:
IMG_2589.jpg
Zo dan, dit is sterker dan verwacht. Met m'n blote handen, computerhandjes, kan ik er geen beweging in krijgen.
Sterk zat.

Volgende stap: meeprinten met een voorplaat en uitsparingen in de baffle maken. Vervolgens TPU inserts printen en een nieuwe test-baffle.
Oh ja, dat printen van de voorplaat gaat nu nog in FDM, maar mogelijk in resin. Daar gaan we nog een ei over leggen.

We komen er wel.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Zoiets dus:
photo_2025-09-30_20-18-13.jpg
En er dan achter komen dat aan de onderkant van het frame de pennetje wel erg laag moeten komen en er op de baffle helemaal geen ruimte is om een uitsparing te maken waar deze in moeten...
Scherm­afbeelding 2025-09-30 om 20.25.30.png
Buiten dat ze nu door de centreeruitsparingen gaan (die kan ik verplaatsen), blijft er niet genoeg ruimte over.

Als ik alleen gaten maak waar de pennetjes in vallen, dus zonder TPU, zou dat dan goed gaan?
Eigenlijk kom ik daar maar op 1 manier achter door een testblokje te printen met openingen van 5.05, 5,1, 5,15 en 5,2mm.
Scherm­afbeelding 2025-09-30 om 20.57.33.png
Zo geschiedde, wordt nu geprint.

manman, wat een clusterf*ck aan testen... :hide:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Blokje geprint, testje gedaan, past lekker in 5,05 en 5,10mm.
Misschien niet de mooiste oplossing, maar het worden dus gaatjes/buisjes in de baffle om de voorplaat te monteren.
Aangezien het uit het zicht zit kan ik er wel mee leven(ish).

Iets anders wat ik over het hoofd gezien heb, de tilt van de speakers naar achteren...
Dat hebben ze nu niet en dan komt de array net onder oorhoogte (die hou ik op 120cm) uit.
Gelukkig is dit eenvoudig aan te passen door de voet aan de voorzijde iets hoger te maken.
Ik zet deze zekerheidshalve ook iets verder naar voren.

Mijn vorige line-arrays heb ik daarom een subtiele hoek van 87 graden gegeven (eigenlijk nog te weinig op een luisterafstand van 3-4 meter).
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

Complimenten even voor je verslaglegging en je manier van schrijven, ik vind je topic erg vermakelijk om te volgen :goeie: thanks :)

Diep respect ook voor je design skills, ik kan je daarbij helaas niet helpen want ik ben #generatieruitjespapier ;-)

Keep up the good work Michael :goedzo:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

MechanicalAnimal schreef: vr 03 okt 2025, 9:28
Complimenten even voor je verslaglegging en je manier van schrijven, ik vind je topic erg vermakelijk om te volgen :goeie: thanks :)

Diep respect ook voor je design skills, ik kan je daarbij helaas niet helpen want ik ben #generatieruitjespapier ;-)

Keep up the good work Michael :goedzo:
Ha thanks!
Leuk om te lezen dat het gewaardeerd wordt :goedzo:

Eigenlijk neem ik jullie mee vanaf nul en komen al mijn experimenten voorbij. Ook de (vele) mislukkingen :mrgreen:
Iemand zei ooit, kan me niet meer herinneren wie: "het zijn geen mislukkingen, maar stapjes dichterbij de oplossing".
Daar hou ik me ook maar aan vast.

Het leven is veel te mooi en leuk om je hierdoor op je kop te laten zitten toch?

Vandaag nog even geen update, het non-audio leven kwam tussendoor en ik heb veel zitten lezen/kijken over comb-filtering en shading.
Nou, dat boek heb ik maar weer dichtgeslagen. Dat zou me een knoepert aan onderdelen en soldeerwerk opleveren...
Respect voor degene die dat wel toepassen!
Mijn array wordt lekker gemaakt om op een sweetspot naar de muziek te luisteren.
Je blijft maar op je bips zitten. Ik tape een grote X op de bank en daar zit IK :lol:

Oh ja, waar ik wel uit ben: ze worden niet in PETG-CF geprint.
Ik zie daar geen noodzaak meer voor. Het wordt gewoon PETG.

Helaas is het pakket met een proefstuk niet goed bij de spuiter aangekomen. Pakket ging om onduidelijke reden weer retour afzender.
Heb hem ge-appt dat ik het volgende week kom langs brengen (is in Utrecht en ik woon in Soest), dan weet ik zeker dat het aankomt.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

"het zijn geen mislukkingen, maar stapjes dichterbij de oplossing".

zeker weten doe ik het niet...maar check mijn signature eens :wink:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Meuh, deze week niet zoveel gedaan. Zat even niet zo goed tussen de oren, maar dat is weer achter de rug :goedzo:

Goed, wat heb ik dan wel gedaan?

Frontje geprint met piefjes.
Uiteraard eerst de gelukte kant laten zien:
IMG_2608.jpeg
En niet de mislukte kant, die tijdens de print los van het printbed gekomen is [-X :
IMG_2609.jpeg
Ook ben ik vandaag langs de spuiter geweest met 2 proefstukken, zodat zij kunnen kijken of en hoe dit mooi af te werken is.
Heb aangegeven dat het nog wel even duurt voordat de speaker er is, dus ze hebben alle tijd.
Hij vond het wel een leuke uitdaging. Petg hebben ze nog nooit behandeld.

Ik heb ook het bovenste deel van de behuizing aangepast zodat het frontje er in "geklikt" kan worden.
Niet zo spannend.
Eerst maar weer eens een nieuw frontje printen zodat ik daarmee kan testen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Ben wel benieuwd waar die spuiter mee komt. Spuiten is een vergelijkbaar verhaal als lijmen ;)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Ha! heb hem inderdaad ook verteld over het lijmen.

Toen ik alles aan hem uitgelegd had vroeg hij ook: "waarom bouw je niet gewoon in hout zoals iedereen?".
"Goeie vraag", zei ik. "Ik denk omdat het kan en ik het wel een leuke uitdaging vind (nog wel) en ik al eens in hout, metaal en kunststof gebouwd heb". Moest 'ie wel om lachen. :lol:

Zodra de spuiter een proefstuk klaar heeft ga ik kijken. "Kan niet" is in ieder geval ook een antwoord.

Ik vertelde hem dat als het spuiten niet lukt, ik een folie/wrap overweeg.
Zijn ervaring met folies/wraps was niet zo goed, in de zin van: de meeste laten na 10-12 jaar op de hoeken los.
Dit betreft dan wel hoofdzakelijk meubels en keukens.

Een houtfineer zou ik het mooiste vinden, maarja... :-k
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Nee, dit ligt niet stil, echt niet :wink:

Vele, vele testen verder kom ik steeds meer tot de conclusie dat (mooi) printen, liefst met zo min mogelijk afwerking in PETG niet zo praktisch is... :cry:
Met name de voorzijde geeft me hoofdpijn. Hoe ik het ook print, er zal altijd een voorplaat/doek o.i.d. voor moeten komen.

Voorplaatjes met een doekje er omheen heb ik aan gedacht, maar dan kom ik weer terug op de lijmsaga: er plakt bijna niets.
Liefst zet je het doek vast met een nietje en lijm aan de achterzijde van het frame, maar dat gaat beide niet.
Ik heb ook een frame geprint met aan de achterzijde een uitsparing waarin je dan een 2e frame drukt om daar het doek tussen te spannen, maar dat werkt ook niet goed, want wederom: is niet goed te lijmen en je hebt 8 handen nodig (helaas geen foto's van gemaakt en al gedoneerd aan de vuilstort).

Ik zat te kijken naar HT-PLA van Polymaker. Dat is PLA welke zonder nabakken (annealing) tot 75c aan kan.
Helaas ook met nadelen: het is een stuk minder sterk dan PETG en PLA . In sommige gevallen 50% minder, vooral de laagsterkte (kleefkracht) en kost 25 euro per rol (18 nodig). Met diverse testen erbij waarschijnlijk 20.
(dan denk ik ook weer: een hobby mag geld kosten (niet tegen m'n vrouw zeggen :-$ )) Dus dat aspect weeg ik maar even niet mee.

Toch maar weer naar standaard PLA kijken? :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

ABS geen optie? Al schijn je daarvoor wel een goede afzuiging nodig te hebben.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef: vr 24 okt 2025, 10:31
ABS geen optie? Al schijn je daarvoor wel een goede afzuiging nodig te hebben.
Heb ik overwogen, maar daar is het kromtrekken en krimpen weer een serieuze factor.
Vooral vanwege de grootte van de prints. Kleine prints zal het wel loslopen.

ASA is ook een overwegeing, dat schijnt iets stabieler te zijn.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door cool »

Je schreef "Ik heb ook een frame geprint met aan de achterzijde een uitsparing". Als je een sleuf in de achterkant hebt kun je er toch een stuk rond rubber, zeg 6mm, in drukken? Blijft echt wel zitten....
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

cool schreef: vr 24 okt 2025, 11:44
Je schreef "Ik heb ook een frame geprint met aan de achterzijde een uitsparing". Als je een sleuf in de achterkant hebt kun je er toch een stuk rond rubber, zeg 6mm, in drukken? Blijft echt wel zitten....
Het "probleem" daarmee is dat het frame maar 5mm dik is.
Dikker is geen banaan (vind ik). Je hebt dus maar erg weinig diepte om er iets in te drukken.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door cool »

Dat wordt lastig inderdaad..Succes!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door John P »

Dubbelzijdig tape?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

John P schreef: vr 24 okt 2025, 14:19
Dubbelzijdig tape?
Dat was een matig idee tot ik een paar weken geleden de VHB tapes (Very High Bond) van 3M ontdekte en dan specifiek "3M VHB 5952".
Daarmee kan je ook materialen vastzetten met zeer lage oppervlaktespanning.
Totaal niet meer aan gedacht!! :goedzo:

Korte uitleg:
Hoe kwam ik daarbij, nou mijn zoontje heeft zo'n led-licht-strip onder zijn buro die lopende kleuren kan weergeven. Gamers hebben dat vaak.
Die strip was er met de sterkste dubbelzijdige normale tape al meerdere keren onderuit gevallen.
Toen bekeek ik die strip eens goed en lijkt gemaakt van PE/PP oid.

Opzoek gegaan naar dubbelzijdig tape wat dit wel kan vasthouden en zo vond ik "3M VHB 5952".
Zit nu MUURvast. Ik denk dat als we dit willen verwijderen je met een plamuurmes aan de gang moet :goeie:

Goed idee dus, senks!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

*ding dong*, ASA+ is net binnengekomen.
Dit weekend ga ik een heel deel in ASA printen om te kijken of dit goed gaat zonder teveel krimp.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Toch gisteravond nog aangezet.
Builtplate netjes schoongemaakt met 99% alcohol.
20 minuten laten voorverwarmen op 100 graden.
Print gestart, eerste lagen werden netjes geplaatst.

Toen keek ik na 25 minuten eens op de camera:
IMG_2703.jpeg
Volgens mij kunnen we dit wel classificeren als een faal :rofl:

Ziet er erger uit dan het is, want de fanbehuizing zit met magneetjes vast, die kon ik zo terugklikken.
Print was ook netjes gestopt met een error.

Wel raar dit, want de eerste lagen ging er echt goed op.
Kijk maar eens naar het onderstaande plaatje, daar kan je zelfs de afdruk van de tekst van het printbed lezen!
camphoto_758783491.jpeg

Straks maar eens opzoek naar een oplossing.
Ik heb nog een spuitbus 3DLac hechtspray liggen, wellicht dat dat werkt.
41v07vc7zML._AC_SL1000_.jpg
- Compatible build plates: Magnetic, PEI, flexible, silicone, glass, etc.
- Compatible materials: PLA, ABS, ASA, PETG, flexibles.
- Temperature limits: 100-110 °C.
- Cleaning: Cloth with water.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Helaas dit gaat niet lukken.
Net ruim 40 minuten laten voorverwarmen, maar de kamertemperatuur komt niet hoger dan 44 graden, terwijl 60 graden nodig is (voor zulke grote objecten).
Zelfs al zou het met 3DLac blijven zitten, dan is er nog de layer-adhesion (kleefkracht tussen de lagen) die, hoe hoger je komt in de print, steeds meer gaat lijden onder de lagere temperatuur t.o.v. net boven het printbed.

Voor kleine(re) objecten in het midden zal het vast werken, maar niet met iets wat het gehele printbed gebruikt en 25cm hoog wordt.

Kom ik toch weer op PLA en PETG.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

:yeah:
photo_2025-10-30_18-20-43.jpg
Heb hem terug geappt dat ik heel benieuwd ben naar het resultaat EN wat de kosten worden voor het spuiten van 2 speakers.
Hopelijk gaat het meevallen [-o<
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Walt »

Vrees voor je, dat het ff schrikken gaat zijn…
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”