"Bill" verder afbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

oke, misschien eerst het volume naar nul en dan schakelen?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door metabaron »

Ik heb een versterker met een schakelaar erin maar ik heb het misschien 2 keer gebruikt. Want op triode klinkt het het best. Aan vermogen niks te kort dus geen noodzaak te schakelen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door OpaBert »

Ik heb er ook een schakelaar in gezet Hij of Zij of UT :D Genderneutraal is nog klaar en heb het al meerdere keren gebruikt O:)
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Goede middag allemaal,

Het is voor mij al weer een poos geleden dat ik actief was hier op het forum.
Maar wilde hobby weer wat gaan oppakken.
Een aantal jaar geleden keek ik vaak op de website van TRiode Dick met zijn prachtige ontwerpen en verhalen daar bij.

Jammer genoeg kan ik die website niet meer vinden, misschien dat jullie weten waar ik die mooie ontwerpen en de bijbehorende beschrijvingen kan vinden?

M.v.g.
Cesar.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Zweitse »

Misschien even kijken op de site van Audio Creative, daar staan een aantal ontwerpen van Triode Dick.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Daar heb ik al gekeken maar staan jammer genoeg niet de oude artikelen van Dick.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Olaf Analogue »

Goedemiddag Cesar.

Hier kun je de webpagina als archief terugkijken:

https://web.archive.org/web/20160313092 ... eiding.htm
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Geweldig, niet alleen Bill maar ook de andere projecten kan ik nu vinden....
Dank je wel Olaf!!
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Ik zie wel dat de pagina's niet helemaal door scrollen naar beneden.

Bijvoorbeeld blz 4 van de Centurion stopt ineens abrupt....jammer...
Misschien een instelling?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Olaf Analogue »

Cesar schreef: ma 10 nov 2025, 13:40
Misschien een instelling?
Ik heb even gekeken, maar het ligt niet aan een instelling, de pagina houdt daar daadwerkelijk op helaas.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Ah ok, dat is jammer, komt voor op meerdere pagina's, ook bij de schema's etc.
Maar in ieder geval bedankt!!

Ik zoek nog even verder, misschien lukt het ...

-Cesar-
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Shadow »

Wat zoek je precies? Ik denk dat genoeg mensen hier die schema's opgeslagen hebben...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Ik heb ‘Bill’ gebouwd, m’n eerste buizenversterker, en nog wel een mapje met het artikel. Als het je om die versterker gaat dus. De versterker zelf heb ik verkocht.

Daarnaast is Dick altijd aanwezig op de luisterdag in Hengelo, kun je hem ook nog eea vragen.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Shadow schreef: ma 10 nov 2025, 20:19
Wat zoek je precies? Ik denk dat genoeg mensen hier die schema's opgeslagen hebben...
Het ging mij om het artikel over de Centurion maar ook de rest van de website vond ik erg interessant om nog eens door te nemen.
Ik zie bv bij de Centurion op de foto van die grote blikken condensatoren zitten.
Zat mij even af te vragen welke C dat nu precies is in het schema en wat daar een moderne vervanger voor zou zijn....

Kortom ik wilde de website nog eens lekker doornemen, jammer dat deze info niet meer onder de knop is te bereiken.

-Cesar-
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Barry2001 schreef: ma 10 nov 2025, 20:33
Ik heb ‘Bill’ gebouwd, m’n eerste buizenversterker, en nog wel een mapje met het artikel. Als het je om die versterker gaat dus. De versterker zelf heb ik verkocht.
Ja was ook mijn eerste zelf gebouwde versterker, achteraf nog wel eens een klein beetje spijt gehad dat ik hem heb verkocht.

Maar goed het gaat mij nu meer om algemene informatie, was een mooie website met mooie bouwverslagen.

Gr.
Cesar
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Marp »

Cesar schreef: ma 10 nov 2025, 20:38
Het ging mij om het artikel over de Centurion maar ook de rest van de website vond ik erg interessant om nog eens door te nemen.
Ik zie bv bij de Centurion op de foto van die grote blikken condensatoren zitten.
Zat mij even af te vragen welke C dat nu precies is in het schema en wat daar een moderne vervanger voor zou zijn....

Kortom ik wilde de website nog eens lekker doornemen, jammer dat deze info niet meer onder de knop is te bereiken.

-Cesar-

De meeste pagina's zijn meermaals geïndexeerd. De andere backups worden zichtbaar wanneer je uitbreekt uit het frame. Hier een link naar een volledige pag. 4, en hieronder de directe links naar alle subpagina's.


WayBackMachine > triodedick.com
Hoofdmenu:
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Dank je wel, ben al aan het lezen!!
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Muug »

Ah, is het daarom dat Marp me vroeg of ik de website van Dick nog heb? Het antwoord is "ja".
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Marp »

Dit vormde inderdaad de aanleiding. Bekijk je de website van TriodeDick in de WayBackMachine, dan verhindert het frame dat je elke bewaarde versie van een pagina kan zien. Het leek me handiger als we over een volledige mirror beschikken. Het waren alleen veel teveel pagina's om dat handmatig vanaf daar opnieuw op te bouwen. Gelukkig vond ik je bericht waarin je ermee wilde bijdragen aan het ZBA-archief.

Bedankt voor je aanvulling aan het archief! Als Dick er geen problemen mee heeft dat we hier een mirror hosten, kunnen we het (al dan niet voor ingelogde bezoekers) openbaar toegankelijk maken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Zou dat in elk geval met hem overleggen, of ‘ie er op zit te wachten.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Hallo,

Ik ben vandaag het project aan het terug lezen van de Bill via de eerder geposte linkjes.
Ik heb er zo goed als zeker een Bill op de kop getikt dus wil mij weer goed inlezen.
Ik heb de linkjes geprobeerd die een aantal post eerder gepost zijn door Marp.
Met de tekst werkt dat aardig maar bij bv deel 7 van de omschrijving van Bill ontbreken alle foto,s
Hebben jullie nog ideeën hoe dat beter zou kunnen. Zijn echt waardevolle foto's etc die je daar kon vinden van Triode Dick.

M.v.g.
Cesar
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Hallo,

Ik heb sinds kort weer een Bill versterker in huis die ben ik nu aan het controleren.
Dus ik zal wel met wat vragen gaan komen zoals de vorige keren.

Ik zie dat er voor de KT88 twee aansluitingen zitten op de trafo:
3,15V-0-3,15V en dat twee maal.
Het midden punt is niet naar het aardpunt gebracht.
Kan ik dat beter wel doen? Kan dat gewoon rechtstreeks?

Ik hoor graag van jullie.

M.v.g.
Cesar
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Shadow »

Nee, dat is de gloei van 6,3V - die staan nu in serie en een van die twee zal misschien via een weerstand al aan ground liggen, afhankelijk van de opbouw. Ik weet niet of er direct met wissel of gelijkstroom gegloeid wordt?
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Goede middag,

Ik ga de middenpoot van de 6,3V maar naar het aardpunt brengen, ik zie dat vaker terug komen.

Ik ben nu op mijn gemak de versterker aan het nalopen en aan het vergelijken met mijn vorige Bill projecten.
De versterker heeft langere tijd stil gestaan dus eerst de gloei maar controleren.
Deze Bill is uitgevoerd met AB ook wel leuk.
Hierbij wat foto's van de versterker.

-Cesar-
Bijlagen
20260126_124447.jpg
20260126_124128.jpg
20260126_124113.jpg
20260126_124046.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Shadow »

Suc6
Plaats reactie