loodsoldeer 60/40

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

loodsoldeer 60/40

Bericht door MichaelB »

Ik heb gezocht, maar kan het antwoord niet vinden...

Tot dusver soldeerde ik altijd met 60/40, maar ben die tube kwijt! #-o
Nu vind ik alleen nog een rolletje 40/60, maar dat is niet geschikt.

Tegenwoordig (eigenlijk al vele jaren) wordt alleen nog loodvrij gebruikt.
Heeft iemand een tip voor een merk / verhouding of toch maar gewoon weer een rolletje 60/40 kopen?
Het gaat om het de-solderen/solderen in een Denon platenspeler DP-47f uit 1985-1999.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door Pjotr »

Gaat niks boven Pb/Sn 40/60 voor de hobby! Beter nog met een paar procent zilver of koper (Ag, Cu) er bij in. En hoe dunner des te beter, dus iets van 0,5mm of 0,7mm. Neem beslist geen Chinees Alibaba/Amazon. Dat kan goed zijn maar de samenstelling is meestal onduidelijk/slecht en niet wat er op staat. Spul van de reguliere leveranciers als Mouser, Conrad, EOO e.d. kun je wel vertrouwen. B.v.: https://www.eoo-bv.nl/soldeertin/1758-s ... -05mm.html
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door ds23man »

Of Eleshop
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door Pjotr »

Die is dikker :D Dunner 0,7mm werkt gewoon prettiger. Koper en goud lossen op in gesmolten soldeer. Om dat te beperken wordt er soms wat zilver en koper toegevoegd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door MichaelB »

Top antwoorden, kan ik wat mee!
Ik ga zo 60/40 - 0,7mm bij Eleshop bestellen.
Wel jammer dat er voor een rolletje van 10,45 verzendkosten van 6,95 zijn...

Ik zie trouwens niet hoe je bij eoo-bv.nl kan bestellen?
Heb een account aangemaakt, maar ik krijg nergens een besteloptie te zien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door Pjotr »

Bestellen bij EOO is simpel een emailtje sturen met wat je hebben wilt (bestel no.). Past het door de brienvenbus dan komt het goedkoper als brief of brievenbuspakje.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef: wo 05 nov 2025, 12:21
Bestellen bij EOO is simpel een emailtje sturen met wat je hebben wilt (bestel no.). Past het door de brienvenbus dan komt het goedkoper als brief of brievenbuspakje.
Ga ik ze even een mailtje sturen. :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door Barry2001 »

Heb hier altijd Stannol tin 0.5, 0.7 en 1.0 mm op voorraad. Kun je alles wel mee. Wat grotere klossen, ondanks dat ik een klein stukje productie zelf doe en veel soldeer doe je er best lang mee. Maar Stannol als merk weet ik dat ik prettig spul koop, zit best veel verschil in merken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door Shadow »

Stannol en Multicore zijn prima, Felder ook maar thuis geen ervaring mee, alleen op het werk.
Ik heb nog wat lood-tin-zilver in 0,5mm liggen en daar ben ik heel zuinig op...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door OpaBert »

Ik heb een rolletje lood tin soldeer gekocht bij EOO welke hij aanbeveelt
Echter ik vind het rommel :(
1 het zag er grijs uit en niet glanzend
2 omdat er 3.5% vloeimiddel inzit , dit geeft onmiddellijk een hoop verbrande zwarte troep op je soldeer stift en ook op je soldeer verbindingen
Dit is het resultaat na 1 soldeer verbinding na elke soldeer verbinding maak ik nu mijn stiftje schoon op een soort pannen spons
Temp staat op 380 graden , dat zou nog wat lager kunnen, maar ik heb dit nog nooit eerder mee gemaakt in meer dan 45 jaar hobbyen en ook enkele jaren werkzaam geweest als reparateur in electronica
Maar Hij heeft ook ander soldeer !! maar daar kan ik niet over oordelen.
Ik zou het niet meer kopen , overigens is dit het eerste product waar ik niet tevreden over bent
Talloze eerdere aankopen waren altijd 100% in orde en hij verzend ook snel.
Oh ja mijn soldeer station is een Weller WSD81
Bijlagen
IMG_3382.jpeg
IMG_3381.jpeg
IMG_3385.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door Pjotr »

380 graden is veel te hoog voor dit soldeer! Het vloeimiddel verbrandt gelijk op die temperatuur. Sowieso voor het meeste moderne soldeer. Alleen met het ouderwets colofonium (dennenhars) vloeimiddel ging dat zo hoog maar verbrandde ook. Hiermee kun je het beste onder de 300 graden blijven. Hooguit 320 graden voor wat forser werk. In principe mag het vloeimiddel niet verkleurt zijn na het solderen. Indien wel, te hoge temperatuur en/of te lang door gestookt. Op zich is die Stannol uitstekend van kwaliteit. Die beschimmelt heus niet.

N.B. 380 graden is niet alleen niet leuk voor je soldeer, ook je soldeerpunten slijten hard dan.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door MichaelB »

Ik zal maar niet zeggen waar ik de bout vaak op heb staan om het lekker snel klaar te hebben...
Soldeerbeginneling als ik ben, heb ik er nooit bij stilgestaan dat het verbranden van het vloeimiddel een teken is van een te hoge temperatuur. Ik dacht altijd dat dat erbij hoorde. Net even gekeken en ik heb hem op 375 graden staan.

Geen idee of dat bij mijn "Aoyue Int 936" ook echt de temperatuur is die gehaald wordt. Ik betwijfel het, zou maar zo een stuk hoger of lager kunnen zijn.

Dat is dit ding:
IMG_2836.jpeg
Gelukkig heb ik mijn rolletje (no-name) 60/40 weer gevonden.
Daar zit geen fluxkern in, dus die heb ik er los bij.

Ha, ik zie net dat ik die in 2015 bij de Eleshop gekocht heb incl. de 60/40 soldeertin (1mm dik).
Daarvoor gebruikte ik altijd een 60Watt niet regelbare bout voor ALLES (lekker snel klaar) :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door OpaBert »

Pjotr ik kan met je meegaan op velerlei fronten maar ALLE SOLDEER die ik tot nu toe hebt gekocht of wel heb gekregen in 55 jaar dat ik mij kan herinneren En ik soldeer al van af midden jaren 60 Maar dat was met een 75 Watt 220 of 110 volt AC bout
Op de boekenplank en op het zeil waren zwarte strepen van die tijd weet ik dat niet meer
Maar vanaf 1975 ECHT meerdere rollen van 1Kg 1 mm opgesoldeerd en ook nog 500 gram
En Ook nog beroepshalve is dit nog nooit voorgekomen met een Weller magnetostaat met soldeer stift nr 7
Nee dit wat ik nu opmerk van dat verbrand van de Flux ligt niet aan die 360 graden dat ligt echt aan dit rolletje
Nog nooit opgemerkt , Je kan mij alles wijsmaken Maar dit niet Pjotr
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door Pjotr »

Wat jij wilt Bert. Maar alle 60/40 soldeer is zeker niet hetzelfde wat flux betreft! Wat let je eens een stift 6 te proberen?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door Marp »

Ik moet zeggen dat die rolletjes van Stannol me voor gemiddelde soldeerklusjes prima bevallen. Voor zwaarder werk grijp ik eigenlijk altijd terug naar grotere klossen met harskern uit de jaren 70, waar ik vrij zuinig op ben. Die verdraagt inderdaad wat hogere temperaturen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door Pjotr »

HF32 bevat duidelijk een milde niet agressieve flux variant. Datasheet: https://stannol.de/static_data/synology ... F32_EN.pdf

"HF32 can be used for hand-soldering and automatic wire feed operations. For manual soldering, the soldering iron tips should
be temperature-controlled, to prevent excessive heat from being applied to the wire.
"


Denk dat Bert beter af is met het ouderwetse meer agressieve HS10 soldeer: https://stannol.de/static_data/synology ... S10_EN.pdf
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: wo 12 nov 2025, 21:00
Wat jij wilt Bert. Maar alle 60/40 soldeer is zeker niet hetzelfde wat flux betreft! Wat let je eens een stift 6 te proberen?
Temp staat op 380 graden , dat zou nog wat lager kunnen, maar ik heb dit nog nooit eerder mee gemaakt in meer dan 45 jaar hobbyen en ook enkele jaren werkzaam geweest als reparateur in electronica
Maar Hij heeft ook ander soldeer !! maar daar kan ik niet over oordelen.
Ik zou het niet meer kopen , overigens is dit het eerste product waar ik niet tevreden over bent
Talloze eerdere aankopen waren altijd 100% in orde en hij verzend ook snel.
Oh ja mijn soldeer station is een Weller WSD81
Laatste regel Pjotr van dit eerder geposte reactie !!!

En advies en mijn ervaringen vertellen aan iemand die soldeer wilt kopen kan ik beter ook niet meer doen.
Jij wentelt opeens zijn de eigenschappen van dit soldeer af op mijn soldeer techniek
Ik geef ook aan dat ik dat nog NOOIT eerder in 45 jaar!! heb mee gemaakt en lees ook dat ik geen ! mening heb op de andere types die EOO ook heeft
Nooit eerder meegemaakt Nergens mee
Ja wel met S39 dan kreeg ik ook soms die zwarte troep met een gasvlam erop Maar dat is echt geen vergelijking
Ook niet met met mijn oude Weller magnetostat met stiftje 7 ik gebruikte zo nu en dan om blik te solderen nr 8 !
Ik ga niet mijn mening veranderen over dit Rolletje soldeer

En nogmaals 45 jaar andere rollen Kilo’s!! Op gesoldeerd en nog nooit eerder dit effect gehad
Verder hou ik erover op , Voor mij ligt het aan dit rolletje en de flux er in !
Ik koop volgende keer een ander merk bij Eleshop of Conrad en let ik op welke chemicaliën er inzit als vloeimiddel
Ik vind dit Rommel heb ik ook aan Norbert laten weten van EOO !!
En Pjotr heeft niet hetzelfde rolletje daar !! Maar vind wel dat ik mijn soldeer techniek aan moet passen en heeft meteen zijn mening klaar dat ik na 45 jaar er nog niks van bak , Zelfs voor voor NATO kabels gesoldeerd eind 70 er jaren Met nr 7 in de magnetostat
Nogmaals ik beveel dit type soldeer met 3.5% Vloeimiddel niet aan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door Pjotr »

Pardon OpaBert.........??? Dat HF32 is prima soldeer maar niet geschikt voor hogere temperaturen. Dat het jou niet bevalt kan ik verder niets aan doen hoor.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: loodsoldeer 60/40

Bericht door audiomanics »

Voor wat het waard is: ik heb diverse soorten 60/40 geprobeerd en vooral de chineze varianten waren ronduit bagger. Na 2 seconden vloeide het al niet meer.
Hele goede ervaringen heb ik met Velleman 60/40 soldeer. Dat spul blijft mooi vloeien en soldeert ook betrekkelijk schoon (even wat remmenreiniger en je poets zo alle hars weg)
Ik soldeer met een WE1010 op 380 graden, ook SMD met een fijne punt. Door de wat hogere temperatuur kan ik snel solderen zonder dat de boel verstookt wordt (uitval bij die kleine smd chips is nagenoeg nul )
Kees
Plaats reactie