Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Kappa7 »

Olaf Analogue schreef: wo 22 okt 2025, 12:07
Ik ben in het algemeen ook nooit zo kapot van "modificaties" van de "audio" goeroes, doorgaans is zo'n versterkertje in de originele vorm goed uitgedacht en prima ontworpen, met het onkundig solderen met brandplekken op de bedrading, het lijmen van dingen die niet in een versterker thuis horen (zijn dat houten blokjes? Wat zijn het eigenlijk?) en het kiezen van componenten welke niet in evenwicht zijn met het toestel zelf maak je vaak meer kapot dan dat het er beter op zou worden
Jammer van zo'n leuk ding.
Dat goed uitgedacht valt dus erg tegen.
Origineel is het een leuk ding maar meer ook niet.
Het loont zeker om een aantal TS modificaties uit te voeren.
Die zijn allemaal goed gedocumenteerd en werken!
weet je niet waar je mee bezig bent dan is het zinvol om zelf eens eens met de TS me te doen dan verwerf je tenminste kennis.
Anders niet te veel van de aangegeven modificaties afwijken, dat is vragen om problemen!
Ow ja, heb zelf een jaar later de TS gevolgd met de EL84 PP versterker.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

OK, wederom dank voor reacties. Ik weet dat ik me op glad ijs begeef door zonder veel kennis van elektronica modificaties uit te voeren en als het dan misgaat jullie er mee lastig te vallen. Excuses daarvoor. Ik heb overwogen me aan te sluiten bij de Tube Society maar het is er nog niet van gekomen, wellicht in de toekomst, ik vind het nl. wel heel leuk om me in de materie te verdiepen en wat aan zo'n versterkertje te sleutelen. Heb laatst filmpjes van Uncle Doug over basisprincipes van de componenten van een buizenversterker bekeken, heel verhelderend voor iemand als ik!

Alles op een rijtje zettend zijn jullie het er geloof ik over eens dat een defecte koppelcondensator de belangrijkste kandidaat is voor het doorbranden van de kathodeweerstand. Omdat blijkbaar lastig te meten is of de condensatoren in orde zijn, in ieder geval voor iemand als ik, heb ik besloten het versterkertje naar de technicus van De Groef te brengen. Deze man werkt al 40 jaar bij De Groef en heeft deze condensatoren zelf ontworpen. En ik moet zeggen, ze klonken tot voor kort erg goed, echt beduidend beter dan de originele caps (sorry, ik moet het toch even kwijt).

Ik zal verslag uitbrengen van de bevindingen. Normaals dank voor het meedenken.

Anko
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Kappa7 »

Tis andersom de c is kapot gegaan door een overleden weerstand.
Kan gewoon een defect geweest zijn van de weerstand of er is gewoon teveel stroom door gegaan.
Is lastig vast te stellen wat het geweest is.
Vervangen van de weerstand en c en dan eerst zonder buizen de spanningen meten.
Eens zien of alle spanningen aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Pjotr »

Laat de deskundige van de Groef dat nou maar bepalen. Zo'n kathodeweerstand die normaliter 0,4 watt verstookt gaat niet zomaar stuk. Die EL84 moet flink DC uitgestuurd geweest zijn en dat kan alleen via een lekke koppelcondensator met de stuurtrap: C1/C2 dus! Of anders een bedradingsfout/sluiting ergens.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Walt »

Ha Buisbuzz,

Ben je in de gelegenheid een keer langs Delft te komen? Ik heb een aurexx (zie mijn topic), wel veel lijm gebruikt intern door vorig eigenaar, maar UGT enzo goed, als je hem kan ophalen, mag je hem gratis hebben van me.

Lig zelf momenteel wel in ziekenhuis (nierstenen) dus kan wel pas als ik weer beetje terug in running ben.

Groetjes Walter
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

Ja, ik brand mijn vingers er niet meer aan, ga morgen naar De Groef.

Wat een aardig aanbod Walter! Ik woon in Groningen en kom eigenlijk nooit in de buurt van Delft. Maar je gebaar wordt zeer gewaardeerd. Mocht er toch van alles achter vandaan komen dan trek ik nog eens bij je aan de bel. Vooralsnog heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Walt »

Laten we even wachten wat de uitkomst is… Op zich heeft zich ook al een andere liefhebber via PM al gemeld, dus mijn exemplaar zal sowieso nieuw baasje krijgen.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

Top!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door democles »

Als je in Groningen woont is Appingedam niet zo ver.
Mocht je er helemaal niet uitkomen PM me maar.
Goed dat je naar de filmpjes op YT kijkt,kun je veel van leren.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

Da’s idd niet ver, Appingedam. Dank voor aanbod! Eerst De Groef maar eens even consulteren. Ze hebben me tenslotte die koppelcaps verkocht die volgens jullie de meest waarschijnlijke bron van het probleem is.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

Gisteren versterkertje naar De Groef gebracht. Duurt nog wel even voor er naar gekeken wordt, de technische man Frans komt pas volgende week woensdag weer langs. Hij is inmiddels met pensioen maar komt nog wel elke week een dag om wat reparatiewerk te doen. Ik moet nog even geduld hebben dus. Wordt vervolgd.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

Ik heb de versterker eergisteren weer opgehaald. Deed het gewoon toen Frans van De Groef het aansloot. Frans heeft ook de bypass cap doorgemeten die ik er uitgehaald had en die was ook nog ok. Ik had ook gemeten en waarden vlogen toen alle kanten op, dus ik dacht dat het kapot was zoals hier werd aangegeven. Heb de cap er thuis weer ingezet en versterkertje speelt weer als vanouds. Blijft raadsel wat oorzaak is van doorbranden kathode weerstand. Hou daarom nog wel mijn hart vast wat de toekomst brengt, maar voor nu is het probleem uit de wereld.
Nogmaals dank voor jullie support

Groet, Anko
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Pjotr »

Merkwaardig. Dat was wel de boosdoener en heeft hij heeft even op de condensator geklopt of zo? Mica C's zij mechanisch gammele dingen. Toch maar even in de gaten houden! Die weerstand was doorgebrand en bruin geblakerd/stonk verbrand. Of was ie gewoon onzichtbaar stuk? Doorbranden doet ie door teveel stroom er door. Zou toch nog eens de spanning op het stuurrooster van de UL84 meten en in de gaten houden.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

De kathode weerstand was compleet doorgebrand (ontploft). Dus blijkbaar veel te veel stroom er doorheen. Maar heeft de ontkoppelcap dus niet beschadigd zoals de verwachting was.
Spanning op het stuurrooster van de EL84 meten, hoe doe ik dat veilig? Ik heb nog nooit gemeten aan componenten in een versterker die onder spanning staat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Pjotr »

Met een goede digitale universeel meter, DVM, als je die hebt. Je meet dan de spanning over de roosterweerstanden R9 en R10. Daar moet 0V over staan. Wees i.d.d. erg voorzichtig dat je niet per ongeluk sluiting maakt met de meetpennen en pas op voor de hoogspanning. De weerstanden R9 en R10 zitten aan 1 kant aan massa, zet daar als eerste de meetpen op, of gebruik een meetklemmetje naar massa.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

IMG_9289.jpeg
Toch voor zekerheid maar even fotootje:
- zwarte pen aan de massa (ik heb gekozen voor massa luidsprekeraansluiting, klemmetjes op massa-kant weerstand lukt niet)
- rode pen aan de weerstand (niet-massa kant uiteraard).

Komt het zo goed?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Pjotr »

Op zich zou dat goed moeten gaan. Ik neem zelf altijd dan wel de massa aansluiting op de print zelf. Maar dit is wellicht makkelijker.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

Oh, vergeten te vragen: buizen erin of juist niet?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Pjotr »

Maakt niet uit voor het resultaat. Maar veiliger is met. Ik weet niet hoe hoog de hoogspanning oploopt als er geen belasting van de buizen is en of de condensatoren dat kunnen hebben. Het gaat om de lekstroom door de koppel C's: C1 en C2. Is dat in orde dan staat er sowieso 0V over de roosterweerstanden R9 en R10. Met en zonder buizen.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

Sorry, ik voel me heel dom: multimeter op gelijkstroom of wisselstroom stand?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Pjotr »

Al doende leert men: Op gelijkspanning! dus " V= "
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

Gelukt! R9 en R10 meten beide 0V. Hieperdepiep!!!!
Wederom dank!!!

Nu ik toch aan het meten ben, als ik de spanningen checken wil meten zoals die op het schema’s van de Tube Society staan aangegeven, waar zet ik dan de meetpennen? Ik wil graag wat leren!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Kappa7 »

Wat dat betreft zal je dan eerst je weg moeten kunnen vinden in de versterker.
Probeer de componenten te identificeren dan wordt ook de plek om te meten gelijk een stuk duidelijker.
Volg het schema van uit de voeding en meet daar de spanningen ten opzichte van de GND.
Bij binnenkomst uit het stopcontact is het wisselstroom (AC dat meet je tussen de fase en de 0) en gaat het de transformator in. ook dan is het nog steeds AC. Dan is het uitzoeken welke aftaking van de transformator je hoogspanning geeft, ook dat is AC die volg je naar de gelijkrichter en vanaf daar wordt het DC. van af dat punt kan je de spanningen terug vinden die in het schema staan.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

Dank, dat gaat lukken. En dus altijd de ene meetpen op gnd en andere op het punt waar je de spanning van wilt weten toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Pjotr »

Jep. Een hele goede oefening wat Kappa aangeeft: En om dan het hele schema aan de hand van de werkelijke versterkeronderdelen eens uit te tekenen! Leuke klus voor een regenachtige dag als vandaag :mrgreen: Leer je veel van hoe e.e.a. aan elkaar zit en krijg je er wat meer feeling mee. Mag je best af en toe spieken op het schema wat je al hebt. Hoe het allemaal werkt is niet zo belangrijk, dat komt wellicht mettertijd wel eens.
Plaats reactie