Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door cool »

24/7 zal je nooit halen. Als het de helft is ben je 10 jr. verder en staat er allang een opvolger verwacht ik zo.....
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Duclaasie »

Walt schreef: za 20 sep 2025, 9:36
Ha Pjotr,

Hoewel DSD 256 erg goed klinkt, speelt DSD 512 ook erg fraai, lijkt mij nog wat analoger klinken, meer natuurlijk, maar dit is natuurlijk alleen een optie als de NUC het veilig op langere termijn aankan. Als de NUC ermee stopt is het duidelijk, ben meer op zoek naar de wat subtielere signalen die kunnen duiden op gebrek van koeling. Of moet ik niet te moeilijk doen en de manual volgen; onder de 50% CPU dan zit je nog wel goed?

Groetjes Walter
Hoe weet je dat het analoger klinkt als je in je set geen analoge bron gebruikt? Tijd om vinyl te introduceren Walt, dan kun je nog heel lang blijven tweaken en zoeken naar de ultieme weergave
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Marp »

Ach, in de thuisomgeving zijn NUC's van Intel vooral populair geworden om 24/7 te worden gebruikt in meterkasten en homelabs. Veelal voor een uitgebreide mix van toepassingen als virtualisatie, privé cloudcomputing, domotica, NAS en media-streaming. Ze blijken dus toch wel breder inzetbaar te zijn dan voor huishoudelijk- en kantoorgebruik, en daar lijkt Intel in de afgelopen jaren ook wel op te hebben ingespeeld.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Fedde »

Daarom is het handig om een modulaire PC te hebben. Als een voeding kapot gaat vervang je die gewoon, tientjes werk. Ik zou me niet te druk maken... en over ~5 jaar is de tech weer een stuk beter dus kan je mooi upgraden...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Marp schreef: za 20 sep 2025, 14:13
Ach, in de thuisomgeving zijn NUC's van Intel vooral populair geworden om 24/7 te worden gebruikt in meterkasten en homelabs. Veelal voor een uitgebreide mix van toepassingen als virtualisatie, privé cloudcomputing, domotica, NAS en media-streaming. Ze blijken dus toch wel breder inzetbaar te zijn dan voor huishoudelijk- en kantoorgebruik, en daar lijkt Intel in de afgelopen jaren ook wel op te hebben ingespeeld.
Algemeen gebruik dus en daarbij staan ze meestal toch voor 95% van de tijd, zo niet meer, uit hun neus te peuteren :D Voor power computing heb je gewoon wat anders nodig wat daar beter op toegerust is. Maar al vaker genoemd: Mijn HP micro PC'tje, welke vergelijkbaar is met de NUC, doet probleemloos PCM --> DSD256. Dan staat ie continu op 1/2 TPD (TPD van 30 Watt) zonder echt warm te worden en de fan hoger op te jagen. DSD512 doet ie ook wel maar na een minuut of 2 geeft ie het op wegens oververhitting. Met slim programmeren zou het moeten kunnen, Gerard heeft PCM --> DSD512 tenslotte ook aan de praat gekregen op een frambozen Pietje.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Op zich kon ik gisteren 1.5 uur zonder problemen met de DSD 512 spelen, enige wat me opviel is dat de bovenkant van de NUC (= het koel lichaam) behoorlijk warm werd, ben het eens met Fedde, ik verwacht maximaal 5 jaar lifespan, langer hoeft niet, maar ik wil ook niet na 6 maanden het ding getoast hebben. De vorige NUC zat ik wel op 70% CPU maar die was aktief gekoeld, en werd ook zeker minder warm. Dus het is nog even aftasten wat wijsheid is, wat Pjotr ook zegt, DSD 256 is ook niet gek.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Grappig dat bijna alle audiofielen praten over analoog wanneer het mooi klinkt .
Tenzij je een langspeelplaat hebt van voor de jaren 80 is analoog helemaal niet meer evident .
Blijkbaar is analoog een synoniem geworden voor mooi geluid met daarbij dan refererend aan vroeger terwijl mede door de apparatuur het tegenwoordig echt wel wat beter klinkt dan in het verleden :lol:
Eigenlijk wil je zeggen wat klinkt het nu prachtig digitaal 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: za 20 sep 2025, 15:16
Op zich kon ik gisteren 1.5 uur zonder problemen met de DSD 512 spelen, enige wat me opviel is dat de bovenkant van de NUC (= het koel lichaam) behoorlijk warm werd, ben het eens met Fedde, ik verwacht maximaal 5 jaar lifespan, langer hoeft niet, maar ik wil ook niet na 6 maanden het ding getoast hebben. De vorige NUC zat ik wel op 70% CPU maar die was aktief gekoeld, en werd ook zeker minder warm. Dus het is nog even aftasten wat wijsheid is, wat Pjotr ook zegt, DSD 256 is ook niet gek.

Groetjes Walter
Je speelt geen 24/7 muziek toch? Een paar uur flink belasten is geen enkel probleem. Daarna daalt het gebruik tot vrijwel niets en koelt hij weer volledig af. Je kunt die NUCs flink belasten, zodra hij begint te haperen weet je dat het tijd is om terug te gaan naar 256. Als hij niet hapert, gewoon doorspelen. Je zal nog eerder een ondergedimensioneerde voeding van een desktop toasten, dan zo’n NUC.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Jeroen,

Je hebt gelijk, ik ga het gewoon proberen, zou zonde zijn als het gewoon goed gaat, en ik toch nog wat klank potentie laat liggen door op DSD 256 te blijven…

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Gewoon er voor zorgen dat dat NUC je en/of PC tje wat vrij staat zodat er wat convectie omheen mogelijk is, de thermiek die mogelijk ontstaat zal het luisteren niet verstoren.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik heb de NUC op 10mm Audiomaat Wonderwood (padoek) blokjes gezet, wie weet helpt het nog wat met de koeling en het ontkoppelen.
Bijlagen
IMG_0720.jpeg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door MichaelB »

jeroen_d schreef: za 20 sep 2025, 17:37
Walt schreef: za 20 sep 2025, 15:16
Op zich kon ik gisteren 1.5 uur zonder problemen met de DSD 512 spelen, enige wat me opviel is dat de bovenkant van de NUC (= het koel lichaam) behoorlijk warm werd, ben het eens met Fedde, ik verwacht maximaal 5 jaar lifespan, langer hoeft niet, maar ik wil ook niet na 6 maanden het ding getoast hebben. De vorige NUC zat ik wel op 70% CPU maar die was aktief gekoeld, en werd ook zeker minder warm. Dus het is nog even aftasten wat wijsheid is, wat Pjotr ook zegt, DSD 256 is ook niet gek.

Groetjes Walter
Je speelt geen 24/7 muziek toch? Een paar uur flink belasten is geen enkel probleem. Daarna daalt het gebruik tot vrijwel niets en koelt hij weer volledig af. Je kunt die NUCs flink belasten, zodra hij begint te haperen weet je dat het tijd is om terug te gaan naar 256. Als hij niet hapert, gewoon doorspelen. Je zal nog eerder een ondergedimensioneerde voeding van een desktop toasten, dan zo’n NUC.
Helemaal mee eens.
Ik heb een NUC al 9,5 jaar 24/7 draaien voor de videobewaking.
Staat op een constante 28-35% met uitschieters boven de 50% (afhankelijk van alle bewegingen en de AI rommel).

Nooit problemen mee gehad. Gewoon proberen en bij overbelasting gaat 'ie gewoon throttlen en weet je genoeg.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Mijn oude NUC had een fan, als je in HQ player een te zware instelling koos, liep de CPU vrolijk naar 100% en begon de weergave te stotteren, het bleek dat 70-80% CPU toen goed ging, de CPU was de bottleneck, niet de koeling, ding werd niet echt warm. Nu is het omgekeerd, met de huidige instellingen zit ik rond de 40-45% CPU nu.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Je hebt nu een radiator functie in plaats van een ventilator om de warmte kwijt te raken, en dus is er met meer oppervlakte een grotere afgifte mogelijk van de warmte, vandaar dat het oppervlakte van de bovenzijde een bijna dubbele is door de gril functie, je kunt er maar beter geen vlees op braden zo warm moet hij ook weer niet worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: zo 21 sep 2025, 15:41
Mijn oude NUC had een fan, als je in HQ player een te zware instelling koos, liep de CPU vrolijk naar 100% en begon de weergave te stotteren, het bleek dat 70-80% CPU toen goed ging, de CPU was de bottleneck, niet de koeling, ding werd niet echt warm. Nu is het omgekeerd, met de huidige instellingen zit ik rond de 40-45% CPU nu.
Wat is je probleem nou? Als ie het niet leuk meer vindt gaat ie vanzelf throttelen en/of er mee stoppen. Beide ga je ongetwijfeld horen!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Er is geen probleem, maar ik moet even wennen aan het idee, dat deze NUC dus echt warm kan worden, voor het idee, na 2 uur spelen kun je ongeveer 5 seconde je hand er vlak ophouden, dan wordt het te heet en laat je los.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Tja, dat warm worden is een keuze. Ik heb dan toch liever een onhoorbaar fannetje er in. In die van mij draait het radiaal fannetje eigenlijk alleen stationair op minimum om die 15 a 17 wattjes weg te werken. Met de deksel er af moet je echt je oor in het fannetje stoppen om hem enigszins te kunnen horen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Je kunt er altijd nog een fan op leggen om de boel een beetje te koellen.
Dan zou je het wat langer kunnen volhouden
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: zo 21 sep 2025, 16:53
...voor het idee, na 2 uur spelen kun je ongeveer 5 seconde je hand er vlak ophouden,
Lijkt me toch niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de condensatoren. Zitten die er niet in of zijn het kookvaste exemplaren?
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Fedde »

Je kan eventueel een 200, 250 of 300 mm fan er op leggen en die heel zachtjes laten draaien. Dan hoor je hem niet...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Als Jeroen aangeeft dat het wel goed is zo, dan geloof ik dat, hij speelt al langere tijd met een zelfde exemplaar. Extra losse fans zie ik niet zo zitten, dan zou ik praktisch liever weer DSD 256 pakken.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Marp »

Wanneer je je hand pijnloos 5 seconden op een warm oppervlak kan leggen, zal de temperatuur hooguit zo'n 46°C zijn. Als je bedenkt dat de behuizing in dit geval tevens de heatsink van de cpu is, valt dat reuze mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Het verschilt nogal met het materiaal: Voor metaal zal het tussen 45 en 50 gr zijn. Hangt ook van de coating af. Maar voor hout is het ong 70 graden.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Marp, bedankt, ik dacht zelf dat het dan iets van 60-65 graden was, dan valt 45-50 graden heel erg mee…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Dacht je dat ie van hout was?
Plaats reactie