Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
24/7 zal je nooit halen. Als het de helft is ben je 10 jr. verder en staat er allang een opvolger verwacht ik zo.....
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hoe weet je dat het analoger klinkt als je in je set geen analoge bron gebruikt? Tijd om vinyl te introduceren Walt, dan kun je nog heel lang blijven tweaken en zoeken naar de ultieme weergaveWalt schreef: ↑za 20 sep 2025, 9:36Ha Pjotr,
Hoewel DSD 256 erg goed klinkt, speelt DSD 512 ook erg fraai, lijkt mij nog wat analoger klinken, meer natuurlijk, maar dit is natuurlijk alleen een optie als de NUC het veilig op langere termijn aankan. Als de NUC ermee stopt is het duidelijk, ben meer op zoek naar de wat subtielere signalen die kunnen duiden op gebrek van koeling. Of moet ik niet te moeilijk doen en de manual volgen; onder de 50% CPU dan zit je nog wel goed?
Groetjes Walter
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ach, in de thuisomgeving zijn NUC's van Intel vooral populair geworden om 24/7 te worden gebruikt in meterkasten en homelabs. Veelal voor een uitgebreide mix van toepassingen als virtualisatie, privé cloudcomputing, domotica, NAS en media-streaming. Ze blijken dus toch wel breder inzetbaar te zijn dan voor huishoudelijk- en kantoorgebruik, en daar lijkt Intel in de afgelopen jaren ook wel op te hebben ingespeeld.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Daarom is het handig om een modulaire PC te hebben. Als een voeding kapot gaat vervang je die gewoon, tientjes werk. Ik zou me niet te druk maken... en over ~5 jaar is de tech weer een stuk beter dus kan je mooi upgraden...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Algemeen gebruik dus en daarbij staan ze meestal toch voor 95% van de tijd, zo niet meer, uit hun neus te peuterenMarp schreef: ↑za 20 sep 2025, 14:13Ach, in de thuisomgeving zijn NUC's van Intel vooral populair geworden om 24/7 te worden gebruikt in meterkasten en homelabs. Veelal voor een uitgebreide mix van toepassingen als virtualisatie, privé cloudcomputing, domotica, NAS en media-streaming. Ze blijken dus toch wel breder inzetbaar te zijn dan voor huishoudelijk- en kantoorgebruik, en daar lijkt Intel in de afgelopen jaren ook wel op te hebben ingespeeld.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Op zich kon ik gisteren 1.5 uur zonder problemen met de DSD 512 spelen, enige wat me opviel is dat de bovenkant van de NUC (= het koel lichaam) behoorlijk warm werd, ben het eens met Fedde, ik verwacht maximaal 5 jaar lifespan, langer hoeft niet, maar ik wil ook niet na 6 maanden het ding getoast hebben. De vorige NUC zat ik wel op 70% CPU maar die was aktief gekoeld, en werd ook zeker minder warm. Dus het is nog even aftasten wat wijsheid is, wat Pjotr ook zegt, DSD 256 is ook niet gek.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Grappig dat bijna alle audiofielen praten over analoog wanneer het mooi klinkt .
Tenzij je een langspeelplaat hebt van voor de jaren 80 is analoog helemaal niet meer evident .
Blijkbaar is analoog een synoniem geworden voor mooi geluid met daarbij dan refererend aan vroeger terwijl mede door de apparatuur het tegenwoordig echt wel wat beter klinkt dan in het verleden
Eigenlijk wil je zeggen wat klinkt het nu prachtig digitaal
Tenzij je een langspeelplaat hebt van voor de jaren 80 is analoog helemaal niet meer evident .
Blijkbaar is analoog een synoniem geworden voor mooi geluid met daarbij dan refererend aan vroeger terwijl mede door de apparatuur het tegenwoordig echt wel wat beter klinkt dan in het verleden
Eigenlijk wil je zeggen wat klinkt het nu prachtig digitaal
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je speelt geen 24/7 muziek toch? Een paar uur flink belasten is geen enkel probleem. Daarna daalt het gebruik tot vrijwel niets en koelt hij weer volledig af. Je kunt die NUCs flink belasten, zodra hij begint te haperen weet je dat het tijd is om terug te gaan naar 256. Als hij niet hapert, gewoon doorspelen. Je zal nog eerder een ondergedimensioneerde voeding van een desktop toasten, dan zo’n NUC.Walt schreef: ↑za 20 sep 2025, 15:16Op zich kon ik gisteren 1.5 uur zonder problemen met de DSD 512 spelen, enige wat me opviel is dat de bovenkant van de NUC (= het koel lichaam) behoorlijk warm werd, ben het eens met Fedde, ik verwacht maximaal 5 jaar lifespan, langer hoeft niet, maar ik wil ook niet na 6 maanden het ding getoast hebben. De vorige NUC zat ik wel op 70% CPU maar die was aktief gekoeld, en werd ook zeker minder warm. Dus het is nog even aftasten wat wijsheid is, wat Pjotr ook zegt, DSD 256 is ook niet gek.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Jeroen,
Je hebt gelijk, ik ga het gewoon proberen, zou zonde zijn als het gewoon goed gaat, en ik toch nog wat klank potentie laat liggen door op DSD 256 te blijven…
Groetjes Walter
Je hebt gelijk, ik ga het gewoon proberen, zou zonde zijn als het gewoon goed gaat, en ik toch nog wat klank potentie laat liggen door op DSD 256 te blijven…
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Gewoon er voor zorgen dat dat NUC je en/of PC tje wat vrij staat zodat er wat convectie omheen mogelijk is, de thermiek die mogelijk ontstaat zal het luisteren niet verstoren.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb de NUC op 10mm Audiomaat Wonderwood (padoek) blokjes gezet, wie weet helpt het nog wat met de koeling en het ontkoppelen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Helemaal mee eens.jeroen_d schreef: ↑za 20 sep 2025, 17:37Je speelt geen 24/7 muziek toch? Een paar uur flink belasten is geen enkel probleem. Daarna daalt het gebruik tot vrijwel niets en koelt hij weer volledig af. Je kunt die NUCs flink belasten, zodra hij begint te haperen weet je dat het tijd is om terug te gaan naar 256. Als hij niet hapert, gewoon doorspelen. Je zal nog eerder een ondergedimensioneerde voeding van een desktop toasten, dan zo’n NUC.Walt schreef: ↑za 20 sep 2025, 15:16Op zich kon ik gisteren 1.5 uur zonder problemen met de DSD 512 spelen, enige wat me opviel is dat de bovenkant van de NUC (= het koel lichaam) behoorlijk warm werd, ben het eens met Fedde, ik verwacht maximaal 5 jaar lifespan, langer hoeft niet, maar ik wil ook niet na 6 maanden het ding getoast hebben. De vorige NUC zat ik wel op 70% CPU maar die was aktief gekoeld, en werd ook zeker minder warm. Dus het is nog even aftasten wat wijsheid is, wat Pjotr ook zegt, DSD 256 is ook niet gek.
Groetjes Walter
Ik heb een NUC al 9,5 jaar 24/7 draaien voor de videobewaking.
Staat op een constante 28-35% met uitschieters boven de 50% (afhankelijk van alle bewegingen en de AI rommel).
Nooit problemen mee gehad. Gewoon proberen en bij overbelasting gaat 'ie gewoon throttlen en weet je genoeg.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Mijn oude NUC had een fan, als je in HQ player een te zware instelling koos, liep de CPU vrolijk naar 100% en begon de weergave te stotteren, het bleek dat 70-80% CPU toen goed ging, de CPU was de bottleneck, niet de koeling, ding werd niet echt warm. Nu is het omgekeerd, met de huidige instellingen zit ik rond de 40-45% CPU nu.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je hebt nu een radiator functie in plaats van een ventilator om de warmte kwijt te raken, en dus is er met meer oppervlakte een grotere afgifte mogelijk van de warmte, vandaar dat het oppervlakte van de bovenzijde een bijna dubbele is door de gril functie, je kunt er maar beter geen vlees op braden zo warm moet hij ook weer niet worden.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wat is je probleem nou? Als ie het niet leuk meer vindt gaat ie vanzelf throttelen en/of er mee stoppen. Beide ga je ongetwijfeld horen!Walt schreef: ↑zo 21 sep 2025, 15:41Mijn oude NUC had een fan, als je in HQ player een te zware instelling koos, liep de CPU vrolijk naar 100% en begon de weergave te stotteren, het bleek dat 70-80% CPU toen goed ging, de CPU was de bottleneck, niet de koeling, ding werd niet echt warm. Nu is het omgekeerd, met de huidige instellingen zit ik rond de 40-45% CPU nu.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Er is geen probleem, maar ik moet even wennen aan het idee, dat deze NUC dus echt warm kan worden, voor het idee, na 2 uur spelen kun je ongeveer 5 seconde je hand er vlak ophouden, dan wordt het te heet en laat je los.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Tja, dat warm worden is een keuze. Ik heb dan toch liever een onhoorbaar fannetje er in. In die van mij draait het radiaal fannetje eigenlijk alleen stationair op minimum om die 15 a 17 wattjes weg te werken. Met de deksel er af moet je echt je oor in het fannetje stoppen om hem enigszins te kunnen horen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je kunt er altijd nog een fan op leggen om de boel een beetje te koellen.
Dan zou je het wat langer kunnen volhouden
Dan zou je het wat langer kunnen volhouden
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je kan eventueel een 200, 250 of 300 mm fan er op leggen en die heel zachtjes laten draaien. Dan hoor je hem niet...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als Jeroen aangeeft dat het wel goed is zo, dan geloof ik dat, hij speelt al langere tijd met een zelfde exemplaar. Extra losse fans zie ik niet zo zitten, dan zou ik praktisch liever weer DSD 256 pakken.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wanneer je je hand pijnloos 5 seconden op een warm oppervlak kan leggen, zal de temperatuur hooguit zo'n 46°C zijn. Als je bedenkt dat de behuizing in dit geval tevens de heatsink van de cpu is, valt dat reuze mee.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het verschilt nogal met het materiaal: Voor metaal zal het tussen 45 en 50 gr zijn. Hangt ook van de coating af. Maar voor hout is het ong 70 graden.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Marp, bedankt, ik dacht zelf dat het dan iets van 60-65 graden was, dan valt 45-50 graden heel erg mee…
