3weg systeem vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door markbakk »

Dat denk ik ook, kan ze nu wel mooi naast elkaar vergelijken, ik hoop natuurlijk wel dat dit beter klinkt dan de Countach.
Dat hoop ik uiteraard ook voor je. Het is niet per se mijn ervaring door de jaren heen. Mijn 2 centen: neem even de tijd bij het vergelijken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Barry2001 »

Zou een mooi luisterdag experiment kunnen zijn. In Hengelo hebben veel mensen de Countach al gehoord.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

peterl schreef: zo 14 sep 2025, 10:27
De basis is klaar en nu kan ik eerst de randen en onderzijde zwart maken als bescherming, gaten boren voor de drivers en de filterset monteren, daarna weer verder.
:goeie: lekker bezig hoor, goed de gang erin zo :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Henkjan »

surrounds?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Ik zag dat de filtering ook voor de tweeter en de woofer geïnverteerd zijn, wordt dit vaker gedaan de plus en min omgedraaid aan de driver?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door John P »

Dat is meestal het geval bij filters van een oneven orde, soms niet om het gemakkelijk te maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Het hangt er maar helemaal van af hoe het het beste uitkomt in een bepaalde configuratie. Er is geen vast recept voor. Daarbij is het ook afhankelijk van de offset van de units onderling. Staan ze versprongen of niet t.o.v. elkaar b.v.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

vandaag het fineer binnen gekregen en de lijm, ik heb een kleins stukje getest op hoeken hoe dat werkt.
He snijden gaat wel goed maar bij het schuren lijkt het papier randje wat vervelend te doen over de rand, wil ik dat ook weg hebben dan moet ik aan de goede zijde ook lichtelijk schuren en mijn vraag is of je dat terug gaat zien?
Vandaag ook de 3D geprinte rand gekregen voor de woofers.
Bijlagen
16.jpg
17.jpg
18.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Mooi zeg!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

De eerste achterkant zit er op en ik ben zeer tevreden, wel veel werk.
Denk dat ik met die ene kant wel 2 uur bezig ben geweest, denk dat het volgende deel wel beter gaat, de achterzijde heeft het vak voor de hypex die weer uitgesneden moest worden op gevoel, beetje bij beetje., zijkanten hebben dat probleem gelukkig niet.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

ja, dat fineer is wel weer prachtig hoor! :)

die geprintte ringen zijn gaaf zeg, dat is echt wel een briljant idee, dat zorgt voor een nextlevel sjieke afwerking zeg :goeie: :goeie: :goeie:

ik heb zelf een Bambu printer en print voornamelijk al zaken die ontworpen zijn maar het wordt tijd eens zo'n tekenprogrammatje onder de knie te krijgen merk ik :P
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

MechanicalAnimal schreef: do 18 sep 2025, 9:31
die geprintte ringen zijn gaaf zeg, dat is echt wel een briljant idee, dat zorgt voor een nextlevel sjieke afwerking zeg

ik heb zelf een Bambu printer en print voornamelijk al zaken die ontworpen zijn maar het wordt tijd eens zo'n tekenprogrammatje onder de knie te krijgen merk ik
Die heb ik op school laten printen, ze zijn 28cm dus te groot voor een normale 3D printer, zij hebben er ook een staan die 35x35 kan printen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door rodi »

Ik ben nieuwsgierig hoe jij de ringen bevestigd. In mijn eigen project probeer ik dit met magneten, maar door de sterke magnetische velden van de speaker zelf is het een beetje uitkienen waar je deze plaatst.

Ook ben ik benieuwd hoe de achterkant van de ring eruit ziet. :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Walt »

De Faital RS-350 woofer ziet er wel een stuk eleganter uit zo met die ring, een wolf in schaapskleren nu.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

peterl schreef: do 18 sep 2025, 20:42
MechanicalAnimal schreef: do 18 sep 2025, 9:31
die geprintte ringen zijn gaaf zeg, dat is echt wel een briljant idee, dat zorgt voor een nextlevel sjieke afwerking zeg

ik heb zelf een Bambu printer en print voornamelijk al zaken die ontworpen zijn maar het wordt tijd eens zo'n tekenprogrammatje onder de knie te krijgen merk ik
Die heb ik op school laten printen, ze zijn 28cm dus te groot voor een normale 3D printer, zij hebben er ook een staan die 35x35 kan printen.
inderdaad, mijn Bambu red dat ook niet.....misschien net dwars en rechtopstaand met supports, maar het is dan nog maar de vraag hoe die print er dan uitkomt, gewoon plat op het bed printen lijkt mij het meest wenselijk. Gelukkig zijn er legio printservices tegenwoordig te vinden .


Welk filament is dit? PLA of ABS?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

Walt schreef: vr 19 sep 2025, 8:21
De Faital RS-350 woofer ziet er wel een stuk eleganter uit zo met die ring, een wolf in schaapskleren nu.
ja sjiek he :goeie: Mijn Ciare en PHL hebben ook zo'n forse foamrand, nou heb ik nog de befaamde rammelroosters ervoor maar zo'n ring zet me wel aan het denken, erg fraaie oplossing.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

De onderzijde is volledig vlak en hij is van ABS of PLA, hij vroeg me of hij warm werd en daar heeft hij de keuze op gemaakt. Ik denk dat ik hem met een paar punten kit ga lijmen, heb ook wel aan magneetjes gedacht maar denk dat ik dat niet ga doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

rodi schreef: vr 19 sep 2025, 2:10
Ik ben nieuwsgierig hoe jij de ringen bevestigd. In mijn eigen project probeer ik dit met magneten, maar door de sterke magnetische velden van de speaker zelf is het een beetje uitkienen waar je deze plaatst.

Ook ben ik benieuwd hoe de achterkant van de ring eruit ziet. :)
Je kunt ook dun klittenband overwegen --> Amazon en anders nippies: https://www.rumoh.eu/search?sSearch=+Nippies Die laatste gebruik ik meestal voor losse frontjes maar die komen wel heel precies qua plaatsing. En i.d.d. een paar kleine dotjes Bisontix en het zit ook vast maar niet definitief vast!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Pjotr schreef: vr 19 sep 2025, 8:52
En i.d.d. een paar kleine dotjes Bisontix en het zit ook vast maar niet definitief vast!
precies, dat was ook mijn gedachte.
De lijm vliegt er wel door, heb nog 2 kilo extra besteld, sta dus nu een beetje on hold :relax:
Ook ben ik benieuwd hoe de achterkant van de ring eruit ziet. :)
Dit is de achterzijde, vlak dus.
En nog een voorbeeldje van 2 kanten geplakt.
Bijlagen
19.jpg
20.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

mooi dat vlamverloop, chapeau :goeie: :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Zekers =D>
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Barry2001 »

Goed gelukt zo Peter!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Kalimba »

Prachtig zeg!

Heb je ook zo'n vlies achter op je fineer zitten? Ik heb dat probleem ook met een vlies randje. Moeilijk weg te krijgen zonder teveel fineer weg te schuren.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Kalimba schreef: vr 19 sep 2025, 19:18
Prachtig zeg!

Heb je ook zo'n vlies achter op je fineer zitten? Ik heb dat probleem ook met een vlies randje. Moeilijk weg te krijgen zonder teveel fineer weg te schuren.
Klopt met vlies, maar met een scherp mes is dat op te lossen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

De eerste is kant en klaar om gewaxt te worden, de 2e speaker moet ik nog aan 2 kanten fineren.
Ik ben redelijk tevreden voor de eerste keer, neem aan dat het nog veel strakker kan langs de randen.
Zou ik aan 0,75l osmo hardwax olie voldoende hebben?
Bijlagen
20.jpg
21.jpg
Laatst gewijzigd door peterl op di 23 sep 2025, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”