L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Moderator: Beheerdersteam
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
De steekcirkel staat idd er niet bij in de scheet:
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Thanks, die had ik al en staat er idd. niet bij.
Het testprintje is klaar, maar helaas heb ik die te dun geprint, morgen even een nieuwe van maken.
Zo op het oog lijkt het te kloppen, maar morgen weten we het zeker.
Het testprintje is klaar, maar helaas heb ik die te dun geprint, morgen even een nieuwe van maken.
Zo op het oog lijkt het te kloppen, maar morgen weten we het zeker.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ben benieuwd. Neem aan dat je nog steeds gaat LT'en met de minidsp? In dat geval zou ik de volledige ruimte benutten die je hebt voor de woofs. Dat levert de minste vervorming op.MichaelB schreef: ↑vr 12 sep 2025, 21:54
Wow, zijn die drivers al zo oud (of op de markt)?Henkjan schreef: ↑vr 12 sep 2025, 20:38![]()
Ik zal ze morgen even door WinISD halen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
nog ouder. in elk geval al vorige eeuw op de markt. ik heb nog een papieren IT catalogus waar ze in staan
maar het zijn echt fijne woofers hoor. dat subje uit dat oude topic speelt nog steeds (m'n jongste gebruikt t nu, met andere sats)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
ja, en dan hoef je ook minder te boosten wat weer gunstig is voor de uitslag die t woofertje moet maken. t zijn goede woofers, maar de xmax is beperkt
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Jazeker komt er een minidsp tussen.
Ik ga de hele ruimte benutten en evt. een LT gebruiken. Eerst meten hoe het zonder uitpakt.
Als versterker komt de amp ertussen die jaren geleden door Vinculum gebouwd is. Daar zit een minidsp in.
viewtopic.php?t=16327&hilit=ucd+box
Om initieel mee te spelen is die voldoende, maar ga ik t.z.t. veranderen naar een 2x4HD (mocht er nog iemand eentje op de plank hebben liggen
Klopt, maar 3,5mm one-way. Nog steeds voldoende voor genoeg luisterplezier en meer.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Yep! En je zult wel merken dat je met 2 ervan (L+R) samen met de roomgain, je plenty laag hebt. Maak je maar geen zorgen
Ben veel meer benieuwd wat de breedbandertjes doen in de array. Wat die voor plaatje neer zetten en aan detail en resolutie laten horen.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Pech dan dat Veronica niet meer 192AM van zee komt... 
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Inserts zijn inderdaad beter, maar ik heb altijd moeite om die dingen er recht in te krijgen.
Voor wat grotere objecten gaat het nog wel, maar 128x zie ik mezelf dat niet doen...
128 schroefjes er eerst indraaien (want ik wil absoluut niet in het membraan uitschieten) en er weer uit en er wéér in, is ook geen pretje hoor
Ik ga denk ik zo'n elektrische potloodschroevendraaier kopen.
Dit staat wel heel schattig zeg die hele kleine inbusschroefjes.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ja schattig dat tooltje! Ik heb zelf de IXO van Bosch. Maar met speakers hou ik het toch maar bij deze of de Torx variant:
Ik schroef ze daarom eerst op een stukje draadeind en zet ze vast met een moertje. Daarna zet ik het draadeindje losjes in de kolomboormachine en schroef ze zo in met een steeksleuteltje op het moertje. Crux is ook het gat niet te krap maken. Maar dan moet het object wel passen onder de kolomboor... Die Akozon inserts van Amazon hebben overigens fijne metrische draad aan de buitenkant. Die kun je dus met een tap voortappen en dan later met dikke trage secondelijm de inserts er in draaien.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Jaja, ik ben nog bezig, rustig maar allemaal! 
Gisteren wat zitten pielen met de bracing, want rondjes als openingen betekende heel veel extra support.
Een vriend opperde: "maak er dan 45 graden hoeken van". Duh, totaal niet aan gedacht.
Zo geschiedde:
Zo hebben de uitsparingen van de braching geen enkele support meer nodig
Verder ben ik nog steeds aan het finetunen v.w.b. verdeling van de te printen onderdelen en oriëntatie (dit kan enorm veel tijd en materiaal besparen).
Ook zorgt een andere oriëntatie er voor dat het onderdeel er anders uit komt te zien.
Links is liggend geprint, rechts staand.
Je ziet bij de linker een duidelijke trapvorm. Dat is niet veel mooier te maken, tenzij ik de laaghoogte verminder tot de helft, maar dat verhoogd de printtijd met 110%.
Rechts is al erg goed, bijna geen trapvorm aanwezig en ik kan dit nog beter maken, m.b.v. infill en walls. Dit heeft wel impact op de tijd, maar lang niet zoveel als de laaghoogte verminderen.
Kijkende naar de speakeruitsnede dan is liggend juist weer mooier:
Met een speaker erin valt het nog wel mee en ook als er in zwart geprint wordt, zal het nog minder opvallen.
Daarom print ik mijn proeven altijd in grijs, dat laat de imperfecties mooi zien.
Gisteren wat zitten pielen met de bracing, want rondjes als openingen betekende heel veel extra support.
Een vriend opperde: "maak er dan 45 graden hoeken van". Duh, totaal niet aan gedacht.
Zo geschiedde:
Zo hebben de uitsparingen van de braching geen enkele support meer nodig
Verder ben ik nog steeds aan het finetunen v.w.b. verdeling van de te printen onderdelen en oriëntatie (dit kan enorm veel tijd en materiaal besparen).
Ook zorgt een andere oriëntatie er voor dat het onderdeel er anders uit komt te zien.
Links is liggend geprint, rechts staand.
Je ziet bij de linker een duidelijke trapvorm. Dat is niet veel mooier te maken, tenzij ik de laaghoogte verminder tot de helft, maar dat verhoogd de printtijd met 110%.
Rechts is al erg goed, bijna geen trapvorm aanwezig en ik kan dit nog beter maken, m.b.v. infill en walls. Dit heeft wel impact op de tijd, maar lang niet zoveel als de laaghoogte verminderen.
Kijkende naar de speakeruitsnede dan is liggend juist weer mooier:
Met een speaker erin valt het nog wel mee en ook als er in zwart geprint wordt, zal het nog minder opvallen.
Daarom print ik mijn proeven altijd in grijs, dat laat de imperfecties mooi zien.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ken je dat? Dat je iets aan het ontwerpen bent en eigenlijk al te ver bent om het ontwerp significant te wijzigen, maar wel zou moeten doen...
Die knoop heb ik gisteren doorgehakt. Ik ben op de tijdlijn, die je in Fusion onderaan ziet, ongeveer 50% teruggegaan.
Het voordeel is wel dat ik nu weet wat ik allemaal moet aanpassen
Het is zo prettig om zo nu en dan met een vriend te kunnen sparren. Hij heeft jaren meer ervaring in Fusion.
Iets wat mij soms letterlijk 3 uur kost, piept hij in 10 minuten. Al zoveel van hem geleerd de afgelopen weken.
Kennis is echt macht!
Heb overwogen om ook een AMS te kopen, zodat ik zonder onderbreking kan door printen.
Voor wie dat nog niet kent, dat is het apparaat bovenop de printer, die automatisch de rollen wisselt.
Je zou dan ook in andere materialen of kleuren kunnen printen, maar mij gaat het vooral om het door kunnen printen.
Er zijn maar weinig betrouwbare leveranciers (in kwaliteit bedoel ik) die grote rollen van 2-3Kg PETG leveren.
Daarbij kom je met die grote rollen ook vaak erg ongunstig mee uit.
Alle onderdelen van de print wegen zo'n 1,8Kg per stuk en dat is niet eens met 100% infill. Ik wil gaan printen met 4 walls en 30% infill.
De verwachtte printtijd per onderdeel is zo'n 45 uur, dat keer 7. Twee weken per speaker, non-stop. Vandaar dat een AMS ook helpt, ik hoef dan niet zo in te zitten over filamentwissels.
Goed, genoeg gekletst. Vanavond weer verder met het ontwerp.
Die knoop heb ik gisteren doorgehakt. Ik ben op de tijdlijn, die je in Fusion onderaan ziet, ongeveer 50% teruggegaan.
Het voordeel is wel dat ik nu weet wat ik allemaal moet aanpassen
Het is zo prettig om zo nu en dan met een vriend te kunnen sparren. Hij heeft jaren meer ervaring in Fusion.
Iets wat mij soms letterlijk 3 uur kost, piept hij in 10 minuten. Al zoveel van hem geleerd de afgelopen weken.
Kennis is echt macht!
Heb overwogen om ook een AMS te kopen, zodat ik zonder onderbreking kan door printen.
Voor wie dat nog niet kent, dat is het apparaat bovenop de printer, die automatisch de rollen wisselt.
Je zou dan ook in andere materialen of kleuren kunnen printen, maar mij gaat het vooral om het door kunnen printen.
Er zijn maar weinig betrouwbare leveranciers (in kwaliteit bedoel ik) die grote rollen van 2-3Kg PETG leveren.
Daarbij kom je met die grote rollen ook vaak erg ongunstig mee uit.
Alle onderdelen van de print wegen zo'n 1,8Kg per stuk en dat is niet eens met 100% infill. Ik wil gaan printen met 4 walls en 30% infill.
De verwachtte printtijd per onderdeel is zo'n 45 uur, dat keer 7. Twee weken per speaker, non-stop. Vandaar dat een AMS ook helpt, ik hoef dan niet zo in te zitten over filamentwissels.
Goed, genoeg gekletst. Vanavond weer verder met het ontwerp.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Vanavond het design dus licht aangepakt, maar vooral het interne.
De plaatsing van de sub is ook hoger geplaatst. Dit komt printtechnisch beter uit. Voor het geluid zal het niet veel uitmaken, aangezien deze toch <200Hz zal spelen. Daarbij was ik vergeten dat er een aansluiting aan de achterzijde moeten komen, waarschijnlijk een vier-polige Neutrik, alhoewel ik dan wel minder flexibel ben vwb bekabeling. Nog even over nadenken.
Tevens de bevestiging van de onderlinge delen verandert zodat ik ook deze zoveel mogelijk zonder supports kan printen.
De onderlinge verdeling is nu als volgt geworden, van boven naar beneden: 49,5cm, 22,8cm x3, 49,5cm en het voetje.
Totale hoogte 125cm
Ik moet er ook nog een ei over leggen of ik de naad tussen de delen een bedoelde naad maak, een echte v-groef of dat ze toch afgewerkt (gespoten) gaan worden.
De plaatsing van de sub is ook hoger geplaatst. Dit komt printtechnisch beter uit. Voor het geluid zal het niet veel uitmaken, aangezien deze toch <200Hz zal spelen. Daarbij was ik vergeten dat er een aansluiting aan de achterzijde moeten komen, waarschijnlijk een vier-polige Neutrik, alhoewel ik dan wel minder flexibel ben vwb bekabeling. Nog even over nadenken.
Tevens de bevestiging van de onderlinge delen verandert zodat ik ook deze zoveel mogelijk zonder supports kan printen.
De onderlinge verdeling is nu als volgt geworden, van boven naar beneden: 49,5cm, 22,8cm x3, 49,5cm en het voetje.
Totale hoogte 125cm
Ik moet er ook nog een ei over leggen of ik de naad tussen de delen een bedoelde naad maak, een echte v-groef of dat ze toch afgewerkt (gespoten) gaan worden.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Ik vind een kast in segmenten opgedeeld door een sierstrip in wat voor vorm dan ook in de regel erg sjiek staan.
Zie de hier gebouwde paranello of een zsonus faber amati oid.
Zwarte bies afstekend tegen hout (zoals vaak op die luxe ski sloepjes) of gewoonweg een v groef die meegespoten wordt.
Geeft toch iets van luxe IMHO
Zie de hier gebouwde paranello of een zsonus faber amati oid.
Zwarte bies afstekend tegen hout (zoals vaak op die luxe ski sloepjes) of gewoonweg een v groef die meegespoten wordt.
Geeft toch iets van luxe IMHO
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Heb je helemaal gelijk in, vind ik ook.
Voegt wel weer extra afwerking toe. Iets waar ik dol op ben *ahum*.
Voegt wel weer extra afwerking toe. Iets waar ik dol op ben *ahum*.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Je kunt toch een V groef maken op de las.
Dan ben je gelijk eventuele kleine verspringing kwijt die je bijna altijd wel hebt.
Je ka er dan voor kiezen om de v groef nog wat te benadrukken met een wat donkerdere kleur.
Dan ben je gelijk eventuele kleine verspringing kwijt die je bijna altijd wel hebt.
Je ka er dan voor kiezen om de v groef nog wat te benadrukken met een wat donkerdere kleur.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Kan zeker.
Geen probleem zelfs.
Ik zal er eens een groefje in maken, kijken hoe dat er uit ziet.
Over de afwerking twijfel ik ook. Misschien vind ik het ook wel gaaf om ze zo te laten. In het mat of glans zwart PETG.
Je ziet dan hoe ze gemaakt zijn.Het verlijmen moet dan echter wel heel secuur gebeuren. Geen secondenlijm, want dat geeft meteen witte vlekken.
Genoeg nog om over na te denken
Geen probleem zelfs.
Ik zal er eens een groefje in maken, kijken hoe dat er uit ziet.
Over de afwerking twijfel ik ook. Misschien vind ik het ook wel gaaf om ze zo te laten. In het mat of glans zwart PETG.
Je ziet dan hoe ze gemaakt zijn.Het verlijmen moet dan echter wel heel secuur gebeuren. Geen secondenlijm, want dat geeft meteen witte vlekken.
Genoeg nog om over na te denken
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
PETG, ABS e.d. kun je prima lijmen met hard-PVC lijm. Zit wel snel maar ook niet meteen vast. Moet je dan wel minstens een dag laten uitdampen voor je het belast en massieve stukken nog langer. Als je het dan eerst zorgvuldig afplakt met schilderstape dan heb je ook geen last van de onvermijdelijke overmaat aan lijm. Ik maak veel van hard-PVC en ABS middels ouderwets freeswerk. Voor het lijmen plak ik dan ook de overige vlakken nog af met oude kranten zodat bij per ongeluk morsen e.d. er geen lelijke beschadigingen kunnen komen. Zou eens wat proefjes doen. Meeste zachte plastic soorten als ABS e.d. laten zich ook prima lassen met een mengsel van 50% Aceton en 50% MEK (butanon), meeste PVC cleaner bestaat daar uit. Maar dat vult in het geheel niet, het "last" alleen en moeten de vlakken precies aansluiten.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Of als je het model zo al hebt maak je er redelijk eenvoudig een mal van en stort je de boel vol met (vezel)gewapend beton.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
Mezelf even lekker maken:
Helaas kan ik geen van drieën en zal ik dat aan een professional moeten overlaten.
Helaas kan ik geen van drieën en zal ik dat aan een professional moeten overlaten.
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
100% zeker.
Iets wat er mooi uitziet, klinkt vanzelf beter
Een rode auto is toch ook sneller dan een zwarte?
Iets wat er mooi uitziet, klinkt vanzelf beter
Een rode auto is toch ook sneller dan een zwarte?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)
pwoh.....die notenhout is wel gaaf hoor.
ik weet niet hoe nep dit spul eruit ziet in het echt, maar allicht kun je kijken naar folie:
https://www.behangwereld.nl/a-24209762/ ... escription
dat is er vast ook wel in uberluxe highend versies voor de interieurwereld.
en anders eens naar car-wrap folie kijken...dat is er ook in bizar veel uitvoeringen, zit misschien ook nog wel voor je tussen.
Die geplakte randen kun je eventueel wat maskeren door die V groef naderhand als zwarte bies uit te voeren, met een penseeltje uit het handje, of afplakken en dan een rupsje Sikaflex......heb je een zwarte bies maar geen verdiept liggende groef meer. Maar allicht verwerkt dat folie heel makkelijk en hoef je niks weg te moffelen.
