Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Ik wist niet dat je daar ook van hield. Ik heb ze een aantal jaar geleden geboekt in P60 waar ik werk. Ook een tijd met Christos en Krim in de backstage gezeten. 2 Bijzonder getalenteerde mensen die hele unieke muzikale dingen doen. Voor de latere albums zijn meerdere studios gebruikt vanwege de hoeveelheid muzikanten.

Misschien ken je de filmpjes wel:


Ik vind ze live ook super. Heb ze ook al eens in het Patronaat gezien wat toen ook geweldig was.

Maar het mooiste vind ik toch de speciale show in Mexico (niet zelf bij geweest):
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door rikpost »

Bij zulke muziek verwacht je dan geen kinderkoor :lol:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Haha klopt. Dat hebben ze wel bewust gedaan i.v.m. de sfeer die de kinderen creeeren.
Ach het is iets anders dan Diana Krall of Patrica Barber. Bij het beluisteren van de Faktum bij Speaker en Co had ik het ook mee. Titus en Frank kwamen ook snel even mee luisteren naar de "bijzondere" muziek :lol:

Dimmu Borgir is een bekendere band en heeft het ook een keer compleet met orkest, koor en zangeres Agnete Kjølsrud gedaan.
Het is een stuk commercieeler en theatraler maar ik vind het ook prachtig.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Het fineren is begonnen en vind het wat lastig door het vlies. Het weg schuren is lastig.
20250909_075722.jpg
20250909_230314.jpg
Bijlagen
20250913_210807.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door MechanicalAnimal »

jazeker, ik ben metalhead in hart en nieren.....van Type O Negative, My Dyng Bride, Opeth, Pantera, Mephorash tot Infant Annihilator en alles wat er tussen zit....oud of nieuw......ik draai het meeste wel :).

Die symphonische uitvoeringen mag ik ook graag zien, en als jij SepticFlesh leuk vind dan vind je Rotting Christ en Cattle Decapitation misschien ook wel aardig.

Mooi werk dat fineren......ik vond het echt zo leuk om te doen..wat een transformatie ineens.

Ik herken ook dat lastige schuren met dat vlies wel een beetje...ik neem aan dat we het hier over kuiperflex hebben? Met zo'n papieren backing?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Shadow »

Het fineer is stabieler en makkelijker te verlijmen, maar ik vind de aansluiting bij de hoeken minder mooi idd.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Ja precies. Liever iets moeilijker maar een mooiere aansluiting. Goede les voor een volgende keer. Ik vind de kleur van dit notenhout veel mooier dan die ik op de Faktum heb. Op de Faktum is het meer rood.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

MechanicalAnimal schreef: ma 15 sep 2025, 7:30
jazeker, ik ben metalhead in hart en nieren.....van Type O Negative, My Dyng Bride, Opeth, Pantera, Mephorash tot Infant Annihilator en alles wat er tussen zit....oud of nieuw......ik draai het meeste wel :).

Die symphonische uitvoeringen mag ik ook graag zien, en als jij SepticFlesh leuk vind dan vind je Rotting Christ en Cattle Decapitation misschien ook wel aardig.

Mooi werk dat fineren......ik vond het echt zo leuk om te doen..wat een transformatie ineens.

Ik herken ook dat lastige schuren met dat vlies wel een beetje...ik neem aan dat we het hier over kuiperflex hebben? Met zo'n papieren backing?
Nooit geweten dat je ook een metalhead bent. ik dus ook maar wel hoofdzakelijk de death metal en black metal. Morbid Angel, Arkhon Infaustus, Autopsy, (oude) Death, The Monolith Deathcult, DarkThrone etc.

Van Rotting Christ en Cattle Decapitation heb ik meerdere albums. Ik vind ze beide erg goed.

Mocht je het leuk vinden: https://tidal.com/artist/58838209
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Shadow »

Kalimba schreef: ma 15 sep 2025, 11:49
Ja precies. Liever iets moeilijker maar een mooiere aansluiting. Goede les voor een volgende keer. Ik vind de kleur van dit notenhout veel mooier dan die ik op de Faktum heb. Op de Faktum is het meer rood.
Dit is Amerikaans noten ?
Ik heb nog 2 vellen Zebrano liggen, ik heb daar inmiddels wel een bestemming voor, maar een minimonitor doorlopend mee fineren - heb ik al eens gedaan er mee - is niet het mooiste.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Henkjan »

MechanicalAnimal schreef: ma 15 sep 2025, 7:30
ik ben metalhead in hart en nieren.
Kalimba schreef: ma 15 sep 2025, 11:56
een metalhead bent. ik dus ook
waren jullie toevallig ook in Rotterdam eergisteren dan?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door MechanicalAnimal »

Henkjan schreef: ma 15 sep 2025, 23:30

waren jullie toevallig ook in Rotterdam eergisteren dan?
Ik niet...maar heb even terug gezocht....Baroeg bedoel je? Ik ben niet van de festivals en eigenlijk ook niet van de grote venues. Paradiso, Melkweg, Tivoli, Metropool, etcetera......dat zijn de zalen waar ik graag heen ga.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op wo 17 sep 2025, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door MechanicalAnimal »

Kalimba schreef: ma 15 sep 2025, 11:49
Ja precies. Liever iets moeilijker maar een mooiere aansluiting. Goede les voor een volgende keer. Ik vind de kleur van dit notenhout veel mooier dan die ik op de Faktum heb. Op de Faktum is het meer rood.
Bij het Kuiperflex dat ik heb gebruikt zat ook best wel (in onbehandelde staat) fors kleurverschil in, tot het punt dat ik dacht als dat maar goed komt, was echt veel grijzer dan de oranje/bruine teint van eerdere vellen.

Ik meen dat het in elk geval ging om een compleet andere zijde, dus opvallen ging het niet echt en met een rondje Osmo kan ik nu niet meer aanwijzen op welke zijde dat nog geweest moet zijn gelukkig :mrgreen:

Toen ik dat fineer uitzocht bij AF (later bleek ik dus toch te weinig te hebben, vandaar dat ik later een nieuwe plaat moest bijhalen) kon je ook al goed zien dat er toch best behoorlijk wat kleurverschil in zat.

De alleraardigste medewerker van AF die mij hielp had een paar platte wagens gepakt en zo kon hij hele mooie platen uitzoeken die qua tekening mooi met elkaar overeenkwamen.
Dat kuiperflex ligt daar vlak in grote lades en er lagen wel 20 + van die grote lappen in. Gelukkig had hij goed oog voor de tekeningen en kreeg zo een mooi setje platen mee.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Henkjan schreef: ma 15 sep 2025, 23:30
MechanicalAnimal schreef: ma 15 sep 2025, 7:30
ik ben metalhead in hart en nieren.
Kalimba schreef: ma 15 sep 2025, 11:56
een metalhead bent. ik dus ook
waren jullie toevallig ook in Rotterdam eergisteren dan?
Nee ik ben er ook niet geweest. Vrienden van mij wel. Ik werk bij P60 in Amstelveen en de laatste jaren geen zin/ interesse meer om naar andere locaties te moeten gaan. Ouder worden.... :lol:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

MechanicalAnimal schreef: wo 17 sep 2025, 7:18
Kalimba schreef: ma 15 sep 2025, 11:49
Ja precies. Liever iets moeilijker maar een mooiere aansluiting. Goede les voor een volgende keer. Ik vind de kleur van dit notenhout veel mooier dan die ik op de Faktum heb. Op de Faktum is het meer rood.
Bij het Kuiperflex dat ik heb gebruikt zat ook best wel (in onbehandelde staat) fors kleurverschil in, tot het punt dat ik dacht als dat maar goed komt, was echt veel grijzer dan de oranje/bruine teint van eerdere vellen.

Ik meen dat het in elk geval ging om een compleet andere zijde, dus opvallen ging het niet echt en met een rondje Osmo kan ik nu niet meer aanwijzen op welke zijde dat nog geweest moet zijn gelukkig :mrgreen:

Toen ik dat fineer uitzocht bij AF (later bleek ik dus toch te weinig te hebben, vandaar dat ik later een nieuwe plaat moest bijhalen) kon je ook al goed zien dat er toch best behoorlijk wat kleurverschil in zat.

De alleraardigste medewerker van AF die mij hielp had een paar platte wagens gepakt en zo kon hij hele mooie platen uitzoeken die qua tekening mooi met elkaar overeenkwamen.
Dat kuiperflex ligt daar vlak in grote lades en er lagen wel 20 + van die grote lappen in. Gelukkig had hij goed oog voor de tekeningen en kreeg zo een mooi setje platen mee.
Niet verwacht dat het zo zou bijtrekken qua kleur. Op de foto's die ik gezien heb van die prachtige Galactica's is mij iig ook niks opgevallen.

Ik vind het grijze zelf veel mooier dan het "rode". Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als het klaar is. Het idee om dit bij de Faktum te doen speelt ook al door m'n hoofd maar dan ook met een nieuwe kast die ik dan volgens de tekening van Bern Timmermans wil doen. Maar goed ik ben momenteel al te druk met de ref. mon. + het subwoofer satteliet systeem en daarnaast ook nog tijd te spenderen aan m'n modelbouw hobby. Druk met heel veel leuke dingen.
20250917_105224.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Shadow »

1 ding tegelijk :D
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Het schiet al lekker op. De 2de lak laag aangebracht (Glitsa Eiglans) en de houtnerf komt heel erg mooi naar voren. Als het allemaal mooi egaal opdroogt dan vind ik het resultaat mooier dan dat van Osmo hardwax.

De filters heb ik uitelkaar gehaald en opnieuw opgebouwd om het hardwired te krijgen, de spoelen verder uit elkaar en een by pass condensator op het hoog geplaatst (ooit geleerd van Tony Gee). Op de Faktum werd het voor mij te fris maar op Audiolab Minax geeft het een flinke verbetering. Ben benieuwd wat dir op de Ref Mon doet en of ik het merk nu ze al een paar weken uit elkaar zijn.

Que bekabeling hou ik het nu volledig bij de E 1890 De dikkere variant vind ik vaak te klinisch worden. De E 1890 gebruik ik ook tussen de luidspreker en versterker. Experimenteren met kabels doe ik eigenlijk niet meer omdat ik deze (gebruik ze al ruim 20 jaar) altijd het prettigste vond (neutraal, rust).

Voor degene die het interessant vinden. Ik kocht vroeger na thuis testen een set luidsprekerkabels bij Pol Audio in /Baarn. Deze waren gemaakt door Jaap de Jong die vaker bijzondere dingen deed met audio.

Wat plaatjes:
4.jpg
3.jpg
filt1.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Shadow »

Wauw! Mooi zeg, ik gooi ze op de forum insta :goeie:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door rikpost »

Dat fineren over die ronde hoeken is ook mooi gelukt zeg 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Pjotr »

Dat kun je wel zeggen ja. Mooi hoor! \:D/
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door MechanicalAnimal »

Netjes gedaan hoor zeg :goeie: chapeau :goedzo:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door scanspeakman »

Leuk project! Zelf heel lang plezier gehad van een paar reference plussen en reference monitors. Fijne speakers. Staan nu bij mijn broer die ze in surround opstelling gebruikt en net als wowly op jacht is naar meer oude ref mons om een 7.1 set te maken.

Zelf toen ook lopen spelen met filters en bekabeling. Koper-zilver vond ik te scherp en onprettig. In mjn huidige speakers (ATS4-HE ontwerp van Troels) heb ik duelund vertind koperdraad gebruikt, ook voor kabels naar de versterker. Bevalt prima, makkelijk te verwerken en betaalbaar.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Dank voor de complimenten!

Vandaag alles in elkaar gezet. Links doet de woofer het niet :evil: Litzedraden getest en waren goed. De woofer doet het ook gewoon als ik deze rechtstreeks aansloot. Bekabeling werk ook allemaal. Dan moet het dus het filter zijn waar ik niet makkelijk meer bijkom. De tritec spoel of de condensator. Als het maar niet de tritec is, want die is duur. Condensator paralel op de huidige aangesloten en nog steeds niks. Ik trek een stukje dempingsmateriaal uit de spoel en trek gelijk een draad mee die ik vergeten ben te solderen :boos:
Niks stuk maar gewoon mijn eigen fout. Aankomend weekend het filter er uit proberen te halen en dan de spoel vast solderen.
20250925_221356.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door markbakk »

Kalimba schreef: do 25 sep 2025, 22:25
en trek gelijk een draad mee die ik vergeten ben te solderen
Hoe herkenbaar... maar veel plezier met dit resultaat!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door MechanicalAnimal »

Kalimba schreef: do 25 sep 2025, 22:25
Ik trek een stukje dempingsmateriaal uit de spoel en trek gelijk een draad mee die ik vergeten ben te solderen :boos:
Niks stuk maar gewoon mijn eigen fout. Aankomend weekend het filter er uit proberen te halen en dan de spoel vast solderen.

20250925_221356.jpg

Lief zijn voor jezelf, zulks overkomt ons allemaal wel eens.

Het is inmiddels weekend geweest, is het je gelukt om ze spelend te krijgen? :D
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Ze staan weer te spelen. Moest even wennen door het toegevoegde mulhwolle en de bypass condensator maar ze klinken weer geweldig en ze staan nu veel mooier op m'n bureau. Ik zal z.s.m. foto's plaatsen maar ben ondertussen ook druk met de akoestiek in de woonkamer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”