Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Ik wist niet dat je daar ook van hield. Ik heb ze een aantal jaar geleden geboekt in P60 waar ik werk. Ook een tijd met Christos en Krim in de backstage gezeten. 2 Bijzonder getalenteerde mensen die hele unieke muzikale dingen doen. Voor de latere albums zijn meerdere studios gebruikt vanwege de hoeveelheid muzikanten.
Misschien ken je de filmpjes wel:
Ik vind ze live ook super. Heb ze ook al eens in het Patronaat gezien wat toen ook geweldig was.
Maar het mooiste vind ik toch de speciale show in Mexico (niet zelf bij geweest):
Misschien ken je de filmpjes wel:
Ik vind ze live ook super. Heb ze ook al eens in het Patronaat gezien wat toen ook geweldig was.
Maar het mooiste vind ik toch de speciale show in Mexico (niet zelf bij geweest):
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Haha klopt. Dat hebben ze wel bewust gedaan i.v.m. de sfeer die de kinderen creeeren.
Ach het is iets anders dan Diana Krall of Patrica Barber. Bij het beluisteren van de Faktum bij Speaker en Co had ik het ook mee. Titus en Frank kwamen ook snel even mee luisteren naar de "bijzondere" muziek
Dimmu Borgir is een bekendere band en heeft het ook een keer compleet met orkest, koor en zangeres Agnete Kjølsrud gedaan.
Het is een stuk commercieeler en theatraler maar ik vind het ook prachtig.
Ach het is iets anders dan Diana Krall of Patrica Barber. Bij het beluisteren van de Faktum bij Speaker en Co had ik het ook mee. Titus en Frank kwamen ook snel even mee luisteren naar de "bijzondere" muziek
Dimmu Borgir is een bekendere band en heeft het ook een keer compleet met orkest, koor en zangeres Agnete Kjølsrud gedaan.
Het is een stuk commercieeler en theatraler maar ik vind het ook prachtig.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Het fineren is begonnen en vind het wat lastig door het vlies. Het weg schuren is lastig.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
jazeker, ik ben metalhead in hart en nieren.....van Type O Negative, My Dyng Bride, Opeth, Pantera, Mephorash tot Infant Annihilator en alles wat er tussen zit....oud of nieuw......ik draai het meeste wel
.
Die symphonische uitvoeringen mag ik ook graag zien, en als jij SepticFlesh leuk vind dan vind je Rotting Christ en Cattle Decapitation misschien ook wel aardig.
Mooi werk dat fineren......ik vond het echt zo leuk om te doen..wat een transformatie ineens.
Ik herken ook dat lastige schuren met dat vlies wel een beetje...ik neem aan dat we het hier over kuiperflex hebben? Met zo'n papieren backing?
Die symphonische uitvoeringen mag ik ook graag zien, en als jij SepticFlesh leuk vind dan vind je Rotting Christ en Cattle Decapitation misschien ook wel aardig.
Mooi werk dat fineren......ik vond het echt zo leuk om te doen..wat een transformatie ineens.
Ik herken ook dat lastige schuren met dat vlies wel een beetje...ik neem aan dat we het hier over kuiperflex hebben? Met zo'n papieren backing?
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Het fineer is stabieler en makkelijker te verlijmen, maar ik vind de aansluiting bij de hoeken minder mooi idd.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Ja precies. Liever iets moeilijker maar een mooiere aansluiting. Goede les voor een volgende keer. Ik vind de kleur van dit notenhout veel mooier dan die ik op de Faktum heb. Op de Faktum is het meer rood.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Nooit geweten dat je ook een metalhead bent. ik dus ook maar wel hoofdzakelijk de death metal en black metal. Morbid Angel, Arkhon Infaustus, Autopsy, (oude) Death, The Monolith Deathcult, DarkThrone etc.MechanicalAnimal schreef: ↑ma 15 sep 2025, 7:30jazeker, ik ben metalhead in hart en nieren.....van Type O Negative, My Dyng Bride, Opeth, Pantera, Mephorash tot Infant Annihilator en alles wat er tussen zit....oud of nieuw......ik draai het meeste wel.
Die symphonische uitvoeringen mag ik ook graag zien, en als jij SepticFlesh leuk vind dan vind je Rotting Christ en Cattle Decapitation misschien ook wel aardig.
Mooi werk dat fineren......ik vond het echt zo leuk om te doen..wat een transformatie ineens.
Ik herken ook dat lastige schuren met dat vlies wel een beetje...ik neem aan dat we het hier over kuiperflex hebben? Met zo'n papieren backing?
Van Rotting Christ en Cattle Decapitation heb ik meerdere albums. Ik vind ze beide erg goed.
Mocht je het leuk vinden: https://tidal.com/artist/58838209
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Dit is Amerikaans noten ?
Ik heb nog 2 vellen Zebrano liggen, ik heb daar inmiddels wel een bestemming voor, maar een minimonitor doorlopend mee fineren - heb ik al eens gedaan er mee - is niet het mooiste.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
waren jullie toevallig ook in Rotterdam eergisteren dan?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Ik niet...maar heb even terug gezocht....Baroeg bedoel je? Ik ben niet van de festivals en eigenlijk ook niet van de grote venues. Paradiso, Melkweg, Tivoli, Metropool, etcetera......dat zijn de zalen waar ik graag heen ga.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op wo 17 sep 2025, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Bij het Kuiperflex dat ik heb gebruikt zat ook best wel (in onbehandelde staat) fors kleurverschil in, tot het punt dat ik dacht als dat maar goed komt, was echt veel grijzer dan de oranje/bruine teint van eerdere vellen.
Ik meen dat het in elk geval ging om een compleet andere zijde, dus opvallen ging het niet echt en met een rondje Osmo kan ik nu niet meer aanwijzen op welke zijde dat nog geweest moet zijn gelukkig
Toen ik dat fineer uitzocht bij AF (later bleek ik dus toch te weinig te hebben, vandaar dat ik later een nieuwe plaat moest bijhalen) kon je ook al goed zien dat er toch best behoorlijk wat kleurverschil in zat.
De alleraardigste medewerker van AF die mij hielp had een paar platte wagens gepakt en zo kon hij hele mooie platen uitzoeken die qua tekening mooi met elkaar overeenkwamen.
Dat kuiperflex ligt daar vlak in grote lades en er lagen wel 20 + van die grote lappen in. Gelukkig had hij goed oog voor de tekeningen en kreeg zo een mooi setje platen mee.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Nee ik ben er ook niet geweest. Vrienden van mij wel. Ik werk bij P60 in Amstelveen en de laatste jaren geen zin/ interesse meer om naar andere locaties te moeten gaan. Ouder worden....
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Niet verwacht dat het zo zou bijtrekken qua kleur. Op de foto's die ik gezien heb van die prachtige Galactica's is mij iig ook niks opgevallen.MechanicalAnimal schreef: ↑wo 17 sep 2025, 7:18Bij het Kuiperflex dat ik heb gebruikt zat ook best wel (in onbehandelde staat) fors kleurverschil in, tot het punt dat ik dacht als dat maar goed komt, was echt veel grijzer dan de oranje/bruine teint van eerdere vellen.
Ik meen dat het in elk geval ging om een compleet andere zijde, dus opvallen ging het niet echt en met een rondje Osmo kan ik nu niet meer aanwijzen op welke zijde dat nog geweest moet zijn gelukkig![]()
Toen ik dat fineer uitzocht bij AF (later bleek ik dus toch te weinig te hebben, vandaar dat ik later een nieuwe plaat moest bijhalen) kon je ook al goed zien dat er toch best behoorlijk wat kleurverschil in zat.
De alleraardigste medewerker van AF die mij hielp had een paar platte wagens gepakt en zo kon hij hele mooie platen uitzoeken die qua tekening mooi met elkaar overeenkwamen.
Dat kuiperflex ligt daar vlak in grote lades en er lagen wel 20 + van die grote lappen in. Gelukkig had hij goed oog voor de tekeningen en kreeg zo een mooi setje platen mee.
Ik vind het grijze zelf veel mooier dan het "rode". Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als het klaar is. Het idee om dit bij de Faktum te doen speelt ook al door m'n hoofd maar dan ook met een nieuwe kast die ik dan volgens de tekening van Bern Timmermans wil doen. Maar goed ik ben momenteel al te druk met de ref. mon. + het subwoofer satteliet systeem en daarnaast ook nog tijd te spenderen aan m'n modelbouw hobby. Druk met heel veel leuke dingen.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Het schiet al lekker op. De 2de lak laag aangebracht (Glitsa Eiglans) en de houtnerf komt heel erg mooi naar voren. Als het allemaal mooi egaal opdroogt dan vind ik het resultaat mooier dan dat van Osmo hardwax.
De filters heb ik uitelkaar gehaald en opnieuw opgebouwd om het hardwired te krijgen, de spoelen verder uit elkaar en een by pass condensator op het hoog geplaatst (ooit geleerd van Tony Gee). Op de Faktum werd het voor mij te fris maar op Audiolab Minax geeft het een flinke verbetering. Ben benieuwd wat dir op de Ref Mon doet en of ik het merk nu ze al een paar weken uit elkaar zijn.
Que bekabeling hou ik het nu volledig bij de E 1890 De dikkere variant vind ik vaak te klinisch worden. De E 1890 gebruik ik ook tussen de luidspreker en versterker. Experimenteren met kabels doe ik eigenlijk niet meer omdat ik deze (gebruik ze al ruim 20 jaar) altijd het prettigste vond (neutraal, rust).
Voor degene die het interessant vinden. Ik kocht vroeger na thuis testen een set luidsprekerkabels bij Pol Audio in /Baarn. Deze waren gemaakt door Jaap de Jong die vaker bijzondere dingen deed met audio.
Wat plaatjes:
De filters heb ik uitelkaar gehaald en opnieuw opgebouwd om het hardwired te krijgen, de spoelen verder uit elkaar en een by pass condensator op het hoog geplaatst (ooit geleerd van Tony Gee). Op de Faktum werd het voor mij te fris maar op Audiolab Minax geeft het een flinke verbetering. Ben benieuwd wat dir op de Ref Mon doet en of ik het merk nu ze al een paar weken uit elkaar zijn.
Que bekabeling hou ik het nu volledig bij de E 1890 De dikkere variant vind ik vaak te klinisch worden. De E 1890 gebruik ik ook tussen de luidspreker en versterker. Experimenteren met kabels doe ik eigenlijk niet meer omdat ik deze (gebruik ze al ruim 20 jaar) altijd het prettigste vond (neutraal, rust).
Voor degene die het interessant vinden. Ik kocht vroeger na thuis testen een set luidsprekerkabels bij Pol Audio in /Baarn. Deze waren gemaakt door Jaap de Jong die vaker bijzondere dingen deed met audio.
Wat plaatjes:
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Dat fineren over die ronde hoeken is ook mooi gelukt zeg 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Leuk project! Zelf heel lang plezier gehad van een paar reference plussen en reference monitors. Fijne speakers. Staan nu bij mijn broer die ze in surround opstelling gebruikt en net als wowly op jacht is naar meer oude ref mons om een 7.1 set te maken.
Zelf toen ook lopen spelen met filters en bekabeling. Koper-zilver vond ik te scherp en onprettig. In mjn huidige speakers (ATS4-HE ontwerp van Troels) heb ik duelund vertind koperdraad gebruikt, ook voor kabels naar de versterker. Bevalt prima, makkelijk te verwerken en betaalbaar.
Zelf toen ook lopen spelen met filters en bekabeling. Koper-zilver vond ik te scherp en onprettig. In mjn huidige speakers (ATS4-HE ontwerp van Troels) heb ik duelund vertind koperdraad gebruikt, ook voor kabels naar de versterker. Bevalt prima, makkelijk te verwerken en betaalbaar.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Dank voor de complimenten!
Vandaag alles in elkaar gezet. Links doet de woofer het niet
Litzedraden getest en waren goed. De woofer doet het ook gewoon als ik deze rechtstreeks aansloot. Bekabeling werk ook allemaal. Dan moet het dus het filter zijn waar ik niet makkelijk meer bijkom. De tritec spoel of de condensator. Als het maar niet de tritec is, want die is duur. Condensator paralel op de huidige aangesloten en nog steeds niks. Ik trek een stukje dempingsmateriaal uit de spoel en trek gelijk een draad mee die ik vergeten ben te solderen
Niks stuk maar gewoon mijn eigen fout. Aankomend weekend het filter er uit proberen te halen en dan de spoel vast solderen.
Vandaag alles in elkaar gezet. Links doet de woofer het niet
Niks stuk maar gewoon mijn eigen fout. Aankomend weekend het filter er uit proberen te halen en dan de spoel vast solderen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Lief zijn voor jezelf, zulks overkomt ons allemaal wel eens.
Het is inmiddels weekend geweest, is het je gelukt om ze spelend te krijgen?
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Ze staan weer te spelen. Moest even wennen door het toegevoegde mulhwolle en de bypass condensator maar ze klinken weer geweldig en ze staan nu veel mooier op m'n bureau. Ik zal z.s.m. foto's plaatsen maar ben ondertussen ook druk met de akoestiek in de woonkamer.
