Ik heb nu de luidsprekers een flink stuk van de muur afgehaald en ik schrok aanvankelijk omdat ik het minder mooi vond klinken, minder transparant, wat doffer, totdat ik besefte dat doordat ik de luidsprekers naar voren haalde de hoek tussen mijn oren en de AMT tweeters net wat te groot werd waardoor ik op mijn luisterplaats net te veel buiten de bundel van de AMT tweeters terecht was gekomen, de AMT tweeters bundelen gewoon wat meer waardoor de spreiding in het horizontale vlak kleiner is dan met gewone dome tweeters, Dat is een klein minpuntje van AMT tweeters, het “luistervenster” is wat kleiner.
Dit was snel opgelost door de luidsprekers naar binnen te draaien en dat leverde juist een heel fraai plaatje op, er wordt een stukje laagweergave ingeleverd, zeker niet bezwaarlijk, en misschien juist meer in balans, hier speelt nu ook even de factor gewenning een rol.
De overall weergave is wel degelijk mooier zo, alles speelt vrijer in de gehele huiskamer af.
De details en de texturen in de stemweergave is heel bijzonder, het blijft me verbazen dat een set zoveel transparantie, detail en texturen kan laten horen zonder ook maar één keer scherp te worden, het is allemaal zo vloeiend en zijdezacht, je blijft er naar luisteren.
Het klinkt beter zo, maar het probleem dat de luidsprekers onhandig diep in de huiskamer komen te staan blijft een gegeven, de opstelling die ik had was eigenlijk een afweging van zo ver mogelijk van de muur af zonder dat ze echt in de weg gaan staan.
Maar het is zeker uiterst interessant dat kleine verplaatsingen zoveel doen, ook met het oog op het bundelgedrag van de AMT tweeters.
Ik wil ook gaan uitproberen wat de invloeden zijn van verschuivingen met betrekking tot dichter bij elkaar en juist verder uit elkaar, kijken wast dat doet.