Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: do 11 sep 2025, 13:30
Je moet even door zijn Amerikaanse stijl van presenteren heen luisteren en even snel scannen, maar wat hij brengt geeft wel stof tot nadenken:



Overigens kan ik zijn kamer nou niet bepaald gezellig vinden. Dus hoever moet je gaan?
Dat is een informatieve video, de verschillen zijn goed waar te nemen, mijn dank hiervoor.
Aangezien ik voor het laatst met de luidsprekers geschoven heb in de Hegel tijd is het uiteraard een heel goed idee om het met de huidige set en de huidige akoestiek ook weer te gaan doen, dus dit wordt vervolgd
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

hannesie schreef: do 11 sep 2025, 13:19
Schermafbeelding 2025-09-11 131540.pngBij ons een mix van Billy (Ikea), en IP20 kasten.
Deze foto is nog van "vroeger". :lol:
https://www.ip20.nl/
Dat zijn dingen die ook meehelpen ten opzichte van kale muren, als zal het in mijn geval dan meer houtkleurige rekken en kasten worden, maar dat is slechts een kwestie van smaak.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2025-09-11 153846.png
Dit was ook leuk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Jazeker. Hoewel die Wilsons aardig van de muur afstonden was daar daar dat achterwand-bas-fenomeen overduidelijk te horen. Hoe mooi die Wilsons ook waren, je verzoop in het laag. En het was niet eens Yello met sax :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Leuke video, ik roep het al jaren, haal je speakers naar voren, klinkt echt veel beter.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Duclaasie »

Akoestiek is zó ontzettend belangrijk en bepalend. Ik heb bijvoorbeeld afgelopen week het oude dunne synthetische vloerkleed voor een hoogpolig zuivere scheerwol exemplaar. Je raadt het al, dag en nacht verschil die reflecties die nu dus worden gedempt. Met alléén een kleed in de ruimte bereik je weinig, maar als aanvulling is het zeer waardevol.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Ja dat doet heel veel inderdaad, ik heb van een paar jaar terug een dik kleed met veel massa op maat laten maken voor in de huiskamer, dat bracht veel goeds, de akoestische panelen in mijn kamer heb ik zelf gemaakt en zorgen echt voor een verademing
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

En natuurlijk 1 nog mooier paneel, koopje van het jaar..
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Even wat schilderstape inslaan Olaf:

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

In de eerste instantie om te beginnen en de effecten goed te ervaren heb ik de luidsprekers juist veel dichter tegen de achterwand gezet.
De laag weergave is nu dikker aangezet en het klinkt een beetje of dat dikkere laag de transparantie en ruimtelijkheid voor een deel absorbeert, dit klinkt minder aangenaam dan gewoonlijk

Straks haal ik ze dus juist verder van de muur af als gewoonlijk, gelukkig staan ze juist om die reden op kleedjes die zeer gemakkelijk over de plavuizen glijden, anders waren deze luidsprekers (zeker door mij) niet makkelijk te verplaatsten
20250911_172754.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Walt schreef: do 11 sep 2025, 16:23
Leuke video, ik roep het al jaren, haal je speakers naar voren, klinkt echt veel beter.
En niet alleen bij open baffles waar het een must is.

Geldt overigens ook voor de bank of stoel van waaruit je luistert.

Ik streef naar een afstand van muur 1/5 luidspreker 3/5 luisterplaats 1/5 muur. Staan de luidsprekers en luisterstoel ook niet meteen op een knoop van eventuele staande golven.

Is het wel afhankelijk van het type luidsprekers. Er zijn er die echt wel beter presteren in een boekenkast of dichter op de achtermuur.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Ha Olaf, kijk het tweede filmpje ook eens, die tape kun je achterwege laten natuurlijk.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Walt schreef: do 11 sep 2025, 17:13
Even wat schilderstape inslaan Olaf:

Je eega de GGD al ingeschakeld?
Laatst gewijzigd door richard op do 11 sep 2025, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

richard schreef: do 11 sep 2025, 17:52
......Is het wel afhankelijk van het type luidsprekers. Er zijn er die echt wel beter presteren in een boekenkast of dichter op de achtermuur.
Dat klopt wel Richard en heeft met de afstemming te maken. Zolang de breedte van de speaker veel kleiner is dan de golflengte straalt ie over 360 graden in de rondte. Naar mate je in frequentie omhoog gaat gaat ie steeds meer bundelen en naar voren stralen, maar de energie blijft wel gelijk. Gevolg is dat ie zo ergens boven de 500Hz a 1000Hz zo'n 6dB harder speelt dan in het laag. Hangt een beetje van de breedte van de speaker af. Dat wordt dan de baffle step genoemd. Een vrij staande speaker wordt daar meestal voor gecorrigeerd. Maar in een boekenkast geplaatst heb je in feite een baffle zo breed als de boekenkast. Je zou dan eigenlijk veel te veel bas krijgen. 'Tis dus maar waar de speaker als zodanig op is afgestemd: Vrij staand of daadwerkelijk voor in de boekenkast/boekenplank (of direct aan de muur). Eigenlijk zijn er maar 2 posities optimaal: Of helemaal in de muur of een eind er vandaan. In studio's zie je vaak het eerste.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: do 11 sep 2025, 18:07
Ha Olaf, kijk het tweede filmpje ook eens, die tape kun je achterwege laten natuurlijk.
Ga ik doen
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb nu de luidsprekers een flink stuk van de muur afgehaald en ik schrok aanvankelijk omdat ik het minder mooi vond klinken, minder transparant, wat doffer, totdat ik besefte dat doordat ik de luidsprekers naar voren haalde de hoek tussen mijn oren en de AMT tweeters net wat te groot werd waardoor ik op mijn luisterplaats net te veel buiten de bundel van de AMT tweeters terecht was gekomen, de AMT tweeters bundelen gewoon wat meer waardoor de spreiding in het horizontale vlak kleiner is dan met gewone dome tweeters, Dat is een klein minpuntje van AMT tweeters, het “luistervenster” is wat kleiner.

Dit was snel opgelost door de luidsprekers naar binnen te draaien en dat leverde juist een heel fraai plaatje op, er wordt een stukje laagweergave ingeleverd, zeker niet bezwaarlijk, en misschien juist meer in balans, hier speelt nu ook even de factor gewenning een rol.

De overall weergave is wel degelijk mooier zo, alles speelt vrijer in de gehele huiskamer af.
De details en de texturen in de stemweergave is heel bijzonder, het blijft me verbazen dat een set zoveel transparantie, detail en texturen kan laten horen zonder ook maar één keer scherp te worden, het is allemaal zo vloeiend en zijdezacht, je blijft er naar luisteren.

Het klinkt beter zo, maar het probleem dat de luidsprekers onhandig diep in de huiskamer komen te staan blijft een gegeven, de opstelling die ik had was eigenlijk een afweging van zo ver mogelijk van de muur af zonder dat ze echt in de weg gaan staan.

Maar het is zeker uiterst interessant dat kleine verplaatsingen zoveel doen, ook met het oog op het bundelgedrag van de AMT tweeters.
Ik wil ook gaan uitproberen wat de invloeden zijn van verschuivingen met betrekking tot dichter bij elkaar en juist verder uit elkaar, kijken wast dat doet.
20250911_175137.jpg
20250911_175837.jpg
20250911_175845.jpg
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 11 sep 2025, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Je hebt geen kleine kinderen of enorme honden rondrennen toch, even zo laten staan, na een tijdje weet je niet beter meer.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Ik zou trouwens ook zeker de bank 50-70cm naar voren halen, je zit nu met je hoofd vlak op de achtermuur, erg ongunstig.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Dat klopt, maar dan staat in dit kamertje echt alles op een hoop in het midden van het kamertje, de looproute wordt dan een cirkel om alles heen, dan wordt een koptelefoon toch eerder de meest logische volgende stap
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Je hebt een paneel achter je hoofd, dat scheelt natuurlijk, maar vlak op de wanden heb je energie ophoping.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik had het allang gedaan als ik een grotere kamer en losse stoelen had gehad, als ik het nu doe dan is het geen huiskamer meer, dan is het een kamer met in het midden alle meubels en een audioset op een hoopje strak tegen elkaar aan met looproutes langs de muren
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Duidelijk, hoe dan ook met de speakers wat vrijer lijkt je weer een stapje gemaakt te hebben, helemaal gratis.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Hoe dichter je de luidsprekers op de luisterplaats zet hoe groter het verschil tussen direct geluid en de reflecties die het beeld versmeren.

Hetzelfde geld voor reflecties via de achterwand.
Is de leefbaarheid van de woonkamer eerste prioriteit, zeker als je het huis moet delen. Het blijven compromissen.
Olaf Analogue schreef: do 11 sep 2025, 19:20
Maar het is zeker uiterst interessant dat kleine verplaatsingen zoveel doen, ook met het oog op het bundelgedrag van de AMT tweeters
Heb ik ook wel eens ervaren met de afstand van de luidsprekers tot de luisterplaats. Met een paar cm verschi tussen links en rechts heb je al iets wat niet lekker klinkt Kan dat ook suggestie zijn, maar in de hoge frequenties zorgt het verschil in looptijd dan ook voor verschil in fase.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Duclaasie »

Zo ver staan ze nu toch niet uit de wand? Cm of 70?

Wat plaatsing van de bank moet ik Walt wel gelijk geven. Zo stijf tegen de muur zitten is verre van optimaal. Nu heb ik het geluk dat mijn vriendin helemaal niet moeilijk is en we zo te zien iets meer ruimte hebben, maar ruimte achter je bank is wel van meerwaarde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Een oor-fauteuil dan maar? Kennis had het zelfde en kon zijn set alleen dwars in de kamer kwijt. Hij heeft toen achter de hele bank Pritex tandenschuim geplakt en dat hielp verrassend goed moet ik zeggen. Naast Pritex zijn er natuurlijk vele varianten.
Plaats reactie