Beveiliging audio analyser

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Beveiliging audio analyser

Bericht door Gerrittube »

Mijn analyser mag max. zo’n 40 volt input krijgen. Bij het testen van buizenversterkers is dit natuurlijk wel een risico. Je kunt met de probe zomaar een anodedraad raken of willen meten aan een voeding. Een DC piek van een paar honderd volt is zo maar een feit.

Wat gebruiken jullie om zo’n ingang te beveiligen. Gas Discharge Tubes hebben helaas een te hoog drempelvoltage, TVS diodes hebben relatief veel capaciteit en bij gebruik van weerstanden treedt er een verzwakking van het signaal op, wat we ook niet moeten hebben. Wellicht TVS diodes in serie zetten om zo de capaciteit te verlagen? Wat zijn jullie ideeen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Pjotr »

Is ook gewoon te langzaam. Gewone snelle schakeldioden als clamp, b.v. BAV21: 2 stuks naar een vaste maximale spanning, eentje zowel positief als eentje negatief. Die max spanning kun je met zeners maken die je met een weerstandje voorspant.
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Driekwartgeleider »

Het gaat dus om 2 stuks BAV21, 2 stuks zener, en 2 stuks weerstand? Maar wat nu als als de aangelegde vergisspanning een lage Zout kent en de BAV21 en/of zener naar de hemel stuurt?
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Gerrittube »

Ik zie dit nog niet voor me, qua schema. Ik moet in ieder geval geen DC op de ingang hebben.
Hoe zou dit er uit zien?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Pjotr »

Om wat voor apparaat gaat "analyser" eigenlijk?
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Gerrittube »

Het gaat om de Quant Asylum QA403.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Pjotr »

Ah, dat geeft meer info. Die is bedoeld voor metingen op lijn niveau. En toch helemaal niet om mee in versterkers te gaan prikken? :shock: Voor dat laatste heb je een oscilloscoop met 1:10 probes. En wil je er mee aan versterker uitgangen gaan meten moet je gewoon goed opletten, weten wat je doet en indien nodig een geschikte verzwakker maken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Kappa7 »

Voor de hoogspanningen beveiliging kan je natuurlijk altijd een C in je meet probe opnemen.
Zo te zien is het voornamelijk DC hoogspanning waar je bang voor bent.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Pjotr »

Loop je alsnog het risico dat je met de oplaadpiek van die C de ingang van QA403 opblaast, sure! Ding is er gewoon niet voor ontworpen. Kun je wel beveiliging toestanden er omheen gaan plakken maar daarmee gaat de performance ook denderend achteruit.
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Driekwartgeleider »

Gerrittube schreef: za 06 sep 2025, 18:01
Ik zie dit nog niet voor me, qua schema. Ik moet in ieder geval geen DC op de ingang hebben.
Hoe zou dit er uit zien?
Kan eigenlijk ook geen touw aan zijn schrijfsel vastknopen, vandaar mijn (onbeantwoorde) opmerking. Maar hij zal het volgende wel bedoeld hebben:
InUit.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Pjotr »

Driekwartgeleider schreef: za 06 sep 2025, 23:56
Kan eigenlijk ook geen touw aan zijn schrijfsel vastknopen
Dat is toch best een aardig touwtje? Zij het dat het wel een driekwart touwtje is... Nu nog een serieweerstandje aan de ingang van 10K/400V of zo en een 2u PP condensator om de stroom en DC te begrenzen voor een heel touwtje. Met 9V blokbatterijtjes of 12V deurbelbatterijtjes begrenst dat de spanning op ca 9V/12V. Maar het blijft de hoge performance van de QA403 degenereren. Daarmee moet je gewoon niet in versterkers gaan prikken.
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Gerrittube »

Het schema snap ik nu, maar nu begrijp ik niet wat je bedoelt met de serieweerstand en de (serie?)condensator. Een (extra) condensator tegen DC kan vermoedelijk niet veel kwaad, al zit er eentje na de ingang van de QA403. Hoe knoop je dit aan elkaar?

De QA403 is juist bedoeld om allerlei signalen in een versterker te meten. Ik zal proberen zoveel mogelijk aan de versterker output kant te meten; de input kant is al bekend natuurlijk. Ik heb de unit nog niet binnen, maar we gaan het zien!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beveiliging audio analyser

Bericht door Pjotr »

In serie met het punt "IN" een weerstand van 10k om de stroom te beperken bij een "foutje" en daarmee ook in serie een C om de DC te blokkeren. Het ding is primair een frequentie analyzer en vervormingsmeter a la een geluidskaart. Maar dan een luxe uitvoering met een hele lage eigen vervorming. Ik heb hem zelf ook overwogen maar kan het met mijn geluidskaart ook prima af.
Plaats reactie