Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Die zit met haar gebroken pols en voet op de bank, dempt vooral de optimistische geluiden.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Ach jee, das niet fijn... Wens haar maar sterkte van me 
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Dat is minder grappig, beterschap gewenst!
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Pols èn voet gebroken, da’s niet zo fijn. Beterschap daar!
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
De verkeerde voet neerzetten als je probeert op de bel te drukken, en aan te bellen dan is struikelen genoeg.
Onregelmatige bodem is dan oorzaak.
Onregelmatige bodem is dan oorzaak.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Net een ietsi pietsi meer groente vandaag.
Overigens eet ik thuis juist veel meer verse groentes, ik geloof in een gezonde balans tussen groente en vlees/vis.
Maar gelukkig is het maar tijdelijk en de smaak is goed, dat dan weer wel.
Overigens eet ik thuis juist veel meer verse groentes, ik geloof in een gezonde balans tussen groente en vlees/vis.
Maar gelukkig is het maar tijdelijk en de smaak is goed, dat dan weer wel.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Daar is weinig mis mee! Eet ze.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Hele belangrijke bijdrage dit.Pjotr schreef: ↑do 04 sep 2025, 12:50Ja, je moet ook niet teveel energie weg halen. Alleen storende reflecties en misschien nog wat room modes in het laag. Planten kunnen wel fraai zijn maar ze doen niks aan geluidsdiffusie. Daarvoor heb je harde en onregelmatige vormen nodig. Boekenkasten, maar dan wel gevuld met boeken, zijn w.d.b. een goede. Staat hier achter de luisterstoel ook flink breeduit. Oud collega verzamelde bij de lokale timmerman resthout voor noppes en maakte daar zelf diffusiepanelen van. Maar dat was nog in de tijd dat de lokale dhz winkel nog hout op maat leverde. Tegenwoordig is dat ook per hele plaat of lengte merk ik.
In 2002 woonde ik in een flatje in Arnhem.
Ik had een hele mooie 2A3 buizen versterker die ik voorzien had van hele mooie Russische leger buizen waarvan ik nu het type niet meer weet, giga spijt dat ik het ding verkocht heb, de weergave was pure magie
Maar de woonkamer had ik ook veel te veel gedempt, er zat gewoon geen energie en fut meer in de weergave, aanvankelijk taste ik in het duister waarom dat was, ik had er immers alles aan gedaan om de akoestiek te "optimaliseren"
Totdat ik er echter kwam dat met het stukje bij beetje juist weer demping weg te nemen de weergave enorm opknapte.
Mede daardoor is mijn tegenwoordige aanpak juist voorzichtiger en geleidelijker, ik wil immers niet het leven uit de weergave plat slaan.
Akoestiek heeft echt een giga invloed op de weergave, daar kan geen andere tweak of aanpassing tegen op, maar het dient inderdaad wel zorgvuldig te gebeuren.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Akoestiek speelt ook mee om jezelf in de ruimte te oriënteren. Zal dat in eerste plaats met de ogen gebeuren. Mijn blinde collega maakt zachte klikjes als hij een ruimte binnenkomt waardoor hij ook een beeld krijgt van die ruimte.
Een sterk gedempte ruimte wordt vaak als onprettig ervaren. Een galmbak ook.
Ik meen dat een galmtijd van 0,5 seconde gebruikelijk is voor een leefbare woonkamer.
Een sterk gedempte ruimte wordt vaak als onprettig ervaren. Een galmbak ook.
Ik meen dat een galmtijd van 0,5 seconde gebruikelijk is voor een leefbare woonkamer.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
In Hengelo hangt er met de luisterdagen een golfplaat in een ruimte.
Daar zit ik aan te denken als achterwand in mijn hifi room. Vierkante vlakken in verschillende oriëntaties. Too much voor in een woonkamer denk ik.
Daar zit ik aan te denken als achterwand in mijn hifi room. Vierkante vlakken in verschillende oriëntaties. Too much voor in een woonkamer denk ik.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Dat waren vast de muzieklokalen. Golfplaten zal best kunnen werken. Vroeger werden er ook wel eierdoosjes tegen de wand geplakt.
Pas wel op dat je niet met asbest golfplaten gaat knoeien.
Pas wel op dat je niet met asbest golfplaten gaat knoeien.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Aangezien het zagen wordt laat ik die mooi op mijn dak.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Ja die golfplaten hangen ook in de grote ruime achterin, daar doen ze door het oppervlak van de ruimte veel minder. In kamer 3 en 4, de muzieklokalen idd zijn ze icm de vloerbedekking erg effectief.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Wel goed bedacht om tegen relatief lage kosten dat effect te bereiken.
Vloerbedekking en een systeemplafond heb je toch nodig.
Vloerbedekking en een systeemplafond heb je toch nodig.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
En, in die ruimte zijn normaal gesproken de ‘doe’ dingen, m’n vriendin heeft daar schilderles bv. Die muziekschool kamers zijn bewust in de kleinere ruimtes denk ik. Eenvoudiger aan te passen voor een goed resultaat.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Verder, om OT te blijven, de kamer hier akoestisch aanpassen is by far de beste tweak die ik ooit heb gedaan. Probeer (als je niet alleen woont) een compromis te zoeken, verfraaiing kan op veel manieren. Ja een ruime meter demping in de hoeken zal niet overal kunnen, hoef ook niet, los daarvan is er zat mogelijk wat al fors verbetering geeft.
Maw ik zou het een ieder van harte kunnen aanraden.
Maw ik zou het een ieder van harte kunnen aanraden.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Ik heb een soort valse hoop and met vulling en akoestische panelen gemaakt. Balkjes 50x50 op de muur bevestigd en gevuld met Isolena en vervolgens de panelen er tegenaan. Alle zichkanten van de balkjes zwart gemaakt en de panelen laten oversteken voor een zwevend effect. Zowel ik als de vriendin zijn er erg blij mee.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Zeker netjes maar ik zou helemaal gestoord worden van de reflectie van de tv in/op de kap van de draaitafel 
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Een soort van ouderwetse Ambilight...
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Grappig, ik heb veel meer moeite met die zilverkleurige schroeven die gebruikt zijn om de luidsprekers in of op de kast te schroeven.
Ik had daar al zeker zwarte in gedraaid.

Ik had daar al zeker zwarte in gedraaid.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Dat snap ik, maar is toch echt origineel. Hoe vaak ik al niet op het punt heb gestaan om zwarte te kopen…
