Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Olaf zit aan een welverdiend pilsje.
Momenteel verblijf ik in een hotel in Hengelo in verband met een grote opbouw, dus het is even heel hectisch dus de hobby ligt even stil.
Maar ik volg de discussie hier met plezier en interesses, dus ga vooral lekker door :)
20250902_175039.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Wat voor soort werk doe je eigenlijk Olaf?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik ben hoofduitvoerder trein beveiliging.
Veelzijdige maar drukke baan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Klinkt intressant!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is het ook, het is een tak welke een enorm snelle ontwikkeling doormaakt naar nieuwe technieken, dus het is tevens constant bijscholen. Het is een baan waarin geen dag hetzelfde is, dus het is constant schakelen en meeflexen.
Ik doe het nu 27 jaar, en doe het nog altijd met plezier.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Fedde »

Ja, die klinken ook altijd heel audiofiel, die belletjes bij de spoorwegovergang... :wink:

Geniet ze! :beer:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik vond ze vroeger inderdaad audiofiel klinken, toen waren het nog koperen kelken met klepels, dat zag je er niet aan omdat ze geheel zwart geverfd waren, maar als je de verf er vanaf deed branden en je deed ze oppoetsen dan had je schitterende koperen bellen.
De huidige "annabellen" zoals ze heten zijn electronische bellen en die geven natuurlijk niet die mooie audiofiele analoge weergave van de oude koperen bellen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Shadow »

Nee ze klinken zeker anders...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Pjotr schreef: wo 03 sep 2025, 11:42
Ruim 20 jaar geleden al weer...
Ooit ook op die site bezig geweest. Toen was ik 20 jaar jonger.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Shadow schreef: wo 03 sep 2025, 19:10
Nee ze klinken zeker anders...
Digitaal vs. analoog. Hele volksstammen stappen weer over op vinyl. :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Pjotr schreef: wo 03 sep 2025, 9:35
De luisterstoel stond een meter voor de Audiostatics,
In mijn kamer heb ik een grote boekenkast.
Als ik mijn stoel met de rug voor deze kast zet en de luidsprekers hier weer een meter voor heb ik ook een geweldig doortekend stereobeeld.
De kamerinvloeden vallen daarbij ook grotendeels weg tegen het directe geluid uit de speakers. Door de kast ook weinig directe reflecties van achteren.

Zou iedereen met een boekenkast eens kunnen proberen. Wellicht dat het een voordeel is als de afstand tussen woofer en tweeter niet te groot is. Door de korte luisterafstand worden de verschillen in looptijd relatief groter.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door rikpost »

Olaf Analogue schreef: wo 03 sep 2025, 18:12
Ik vond ze vroeger inderdaad audiofiel klinken, toen waren het nog koperen kelken met klepels, dat zag je er niet aan omdat ze geheel zwart geverfd waren, maar als je de verf er vanaf deed branden en je deed ze oppoetsen dan had je schitterende koperen bellen.
De huidige "annabellen" zoals ze heten zijn electronische bellen en die geven natuurlijk niet die mooie audiofiele analoge weergave van de oude koperen bellen.
Die koperen bellen zou je nu niet meer horen want ze zouden allemaal gejat zijn .
Ze knippen zelfs de stukjes vereffenings koper weg tussen de railingen bij een spoorweg tunneltje waar wij wegbeheerder zijn .
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Wordt koper en messing ook uit de kringloopwinkel gejat. Blijft het tin meestal nog wel staan.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Duclaasie »

richard schreef: wo 03 sep 2025, 20:16
Pjotr schreef: wo 03 sep 2025, 9:35
De luisterstoel stond een meter voor de Audiostatics,
In mijn kamer heb ik een grote boekenkast.
Als ik mijn stoel met de rug voor deze kast zet en de luidsprekers hier weer een meter voor heb ik ook een geweldig doortekend stereobeeld.
De kamerinvloeden vallen daarbij ook grotendeels weg tegen het directe geluid uit de speakers. Door de kast ook weinig directe reflecties van achteren.

Zou iedereen met een boekenkast eens kunnen proberen. Wellicht dat het een voordeel is als de afstand tussen woofer en tweeter niet te groot is. Door de korte luisterafstand worden de verschillen in looptijd relatief groter.
Op mijn (gedeelde) hobbykamer staan kasten met allerlei garen en handwerk spullen van mijn vriendin. Daar klinkt het beter dan beneden :-$
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Duclaasie schreef: wo 03 sep 2025, 21:42
Op mijn (gedeelde) hobbykamer staan kasten met allerlei garen en handwerk spullen van mijn vriendin. Daar klinkt het beter dan beneden :-$
Des te belangrijker je best te doen voor haar. Samen luisteren en daarbij borduren voor de ontspanning.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door satefan »

richard schreef: wo 03 sep 2025, 20:16
Pjotr schreef: wo 03 sep 2025, 9:35
De luisterstoel stond een meter voor de Audiostatics,
In mijn kamer heb ik een grote boekenkast.
Als ik mijn stoel met de rug voor deze kast zet en de luidsprekers hier weer een meter voor heb ik ook een geweldig doortekend stereobeeld.
De kamerinvloeden vallen daarbij ook grotendeels weg tegen het directe geluid uit de speakers. Door de kast ook weinig directe reflecties van achteren.

Zou iedereen met een boekenkast eens kunnen proberen. Wellicht dat het een voordeel is als de afstand tussen woofer en tweeter niet te groot is. Door de korte luisterafstand worden de verschillen in looptijd relatief groter.
Ik heb hier de woonkamer nagenoeg leeg nu. Bankstel, vloerkleed en TV/Speakers staan er nog wel in, maar kasten en overige meubels zijn allemaal weg. Het geluid is niet om aan te horen...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Shadow »

Ik moet nog wat Metisse halen voor een bak achter de TV vol daarmee, plus Akupanel achter de bank...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Barry2001 »

Goed plan :D
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Qua akoestiek valt hier ook heus nog wel wat te winnen, maar dan niet door nog meer dezelfde panelen omdat je dan teveel een beperkt frequentie gebied gaat dempen, in plaats van verder te dempen moet er meer diffusie gaan plaatsvinden.
dus ik moet gaan nadenken over andere vormen van kamer vulling, doormiddel van meubel kastjes met decoratieve objecten er in, planten en andere vormen van diffusie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Ja, je moet ook niet teveel energie weg halen. Alleen storende reflecties en misschien nog wat room modes in het laag. Planten kunnen wel fraai zijn maar ze doen niks aan geluidsdiffusie. Daarvoor heb je harde en onregelmatige vormen nodig. Boekenkasten, maar dan wel gevuld met boeken, zijn w.d.b. een goede. Staat hier achter de luisterstoel ook flink breeduit. Oud collega verzamelde bij de lokale timmerman resthout voor noppes en maakte daar zelf diffusiepanelen van. Maar dat was nog in de tijd dat de lokale dhz winkel nog hout op maat leverde. Tegenwoordig is dat ook per hele plaat of lengte merk ik.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door hannesie »

Eens, heel wat jaren geleden, had ik hier een rood sisal tapijt aan de muur, op een paar centimeter van de wand, werkte perfect, het verkleurde dan met de jaren, helaas. :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Shadow »

Olaf Analogue schreef: do 04 sep 2025, 12:35

dus ik moet gaan nadenken over andere vormen van kamer vulling, doormiddel van meubel kastjes met decoratieve objecten er in, planten en andere vormen van diffusie
gruwel :lol:
Daar hoef ik niet over na te denken, dat doet vrouwlief ongevraagd wel :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door hannesie »

20250904_161842.jpg
Werkt ook wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Ja, dat dempt prima reflecties! Maar dat is dan weer geen diffusor. Een diffusor verstrooit het geluid maar dempt het niet. Die haalt geen energie er uit. Het is mij niet zo duidelijk wanneer je wat optimaal inzet: Demping of diffusie? Zoals bij jou Hans, lijkt mij dempen met die gordijnen het effectiefste. Misschien kan Bert Stoltenborg er wat algemeens over zeggen?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Pjotr schreef: do 04 sep 2025, 16:37
Ja, dat dempt prima reflecties!
Vrouwe hannesie?
Plaats reactie