Momenteel verblijf ik in een hotel in Hengelo in verband met een grote opbouw, dus het is even heel hectisch dus de hobby ligt even stil.
Maar ik volg de discussie hier met plezier en interesses, dus ga vooral lekker door
Moderator: Beheerdersteam
In mijn kamer heb ik een grote boekenkast.
Die koperen bellen zou je nu niet meer horen want ze zouden allemaal gejat zijn .Olaf Analogue schreef: ↑wo 03 sep 2025, 18:12Ik vond ze vroeger inderdaad audiofiel klinken, toen waren het nog koperen kelken met klepels, dat zag je er niet aan omdat ze geheel zwart geverfd waren, maar als je de verf er vanaf deed branden en je deed ze oppoetsen dan had je schitterende koperen bellen.
De huidige "annabellen" zoals ze heten zijn electronische bellen en die geven natuurlijk niet die mooie audiofiele analoge weergave van de oude koperen bellen.
Op mijn (gedeelde) hobbykamer staan kasten met allerlei garen en handwerk spullen van mijn vriendin. Daar klinkt het beter dan benedenrichard schreef: ↑wo 03 sep 2025, 20:16In mijn kamer heb ik een grote boekenkast.
Als ik mijn stoel met de rug voor deze kast zet en de luidsprekers hier weer een meter voor heb ik ook een geweldig doortekend stereobeeld.
De kamerinvloeden vallen daarbij ook grotendeels weg tegen het directe geluid uit de speakers. Door de kast ook weinig directe reflecties van achteren.
Zou iedereen met een boekenkast eens kunnen proberen. Wellicht dat het een voordeel is als de afstand tussen woofer en tweeter niet te groot is. Door de korte luisterafstand worden de verschillen in looptijd relatief groter.
Ik heb hier de woonkamer nagenoeg leeg nu. Bankstel, vloerkleed en TV/Speakers staan er nog wel in, maar kasten en overige meubels zijn allemaal weg. Het geluid is niet om aan te horen...richard schreef: ↑wo 03 sep 2025, 20:16In mijn kamer heb ik een grote boekenkast.
Als ik mijn stoel met de rug voor deze kast zet en de luidsprekers hier weer een meter voor heb ik ook een geweldig doortekend stereobeeld.
De kamerinvloeden vallen daarbij ook grotendeels weg tegen het directe geluid uit de speakers. Door de kast ook weinig directe reflecties van achteren.
Zou iedereen met een boekenkast eens kunnen proberen. Wellicht dat het een voordeel is als de afstand tussen woofer en tweeter niet te groot is. Door de korte luisterafstand worden de verschillen in looptijd relatief groter.
gruwelOlaf Analogue schreef: ↑do 04 sep 2025, 12:35
dus ik moet gaan nadenken over andere vormen van kamer vulling, doormiddel van meubel kastjes met decoratieve objecten er in, planten en andere vormen van diffusie