Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door hannesie »

Die zit met haar gebroken pols en voet op de bank, dempt vooral de optimistische geluiden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Ach jee, das niet fijn... Wens haar maar sterkte van me :sure:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Dat is minder grappig, beterschap gewenst!
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door VintageHarry »

Pols èn voet gebroken, da’s niet zo fijn. Beterschap daar!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door hannesie »

De verkeerde voet neerzetten als je probeert op de bel te drukken, en aan te bellen dan is struikelen genoeg.
Onregelmatige bodem is dan oorzaak.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Net een ietsi pietsi meer groente vandaag.
Overigens eet ik thuis juist veel meer verse groentes, ik geloof in een gezonde balans tussen groente en vlees/vis.
Maar gelukkig is het maar tijdelijk en de smaak is goed, dat dan weer wel.
20250905_171712.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Daar is weinig mis mee! Eet ze.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: do 04 sep 2025, 12:50
Ja, je moet ook niet teveel energie weg halen. Alleen storende reflecties en misschien nog wat room modes in het laag. Planten kunnen wel fraai zijn maar ze doen niks aan geluidsdiffusie. Daarvoor heb je harde en onregelmatige vormen nodig. Boekenkasten, maar dan wel gevuld met boeken, zijn w.d.b. een goede. Staat hier achter de luisterstoel ook flink breeduit. Oud collega verzamelde bij de lokale timmerman resthout voor noppes en maakte daar zelf diffusiepanelen van. Maar dat was nog in de tijd dat de lokale dhz winkel nog hout op maat leverde. Tegenwoordig is dat ook per hele plaat of lengte merk ik.
Hele belangrijke bijdrage dit.
In 2002 woonde ik in een flatje in Arnhem.
Ik had een hele mooie 2A3 buizen versterker die ik voorzien had van hele mooie Russische leger buizen waarvan ik nu het type niet meer weet, giga spijt dat ik het ding verkocht heb, de weergave was pure magie
Maar de woonkamer had ik ook veel te veel gedempt, er zat gewoon geen energie en fut meer in de weergave, aanvankelijk taste ik in het duister waarom dat was, ik had er immers alles aan gedaan om de akoestiek te "optimaliseren"
Totdat ik er echter kwam dat met het stukje bij beetje juist weer demping weg te nemen de weergave enorm opknapte.
Mede daardoor is mijn tegenwoordige aanpak juist voorzichtiger en geleidelijker, ik wil immers niet het leven uit de weergave plat slaan.
Akoestiek heeft echt een giga invloed op de weergave, daar kan geen andere tweak of aanpassing tegen op, maar het dient inderdaad wel zorgvuldig te gebeuren.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Akoestiek speelt ook mee om jezelf in de ruimte te oriënteren. Zal dat in eerste plaats met de ogen gebeuren. Mijn blinde collega maakt zachte klikjes als hij een ruimte binnenkomt waardoor hij ook een beeld krijgt van die ruimte.

Een sterk gedempte ruimte wordt vaak als onprettig ervaren. Een galmbak ook.
Ik meen dat een galmtijd van 0,5 seconde gebruikelijk is voor een leefbare woonkamer.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door beijert »

In Hengelo hangt er met de luisterdagen een golfplaat in een ruimte.

Daar zit ik aan te denken als achterwand in mijn hifi room. Vierkante vlakken in verschillende oriëntaties. Too much voor in een woonkamer denk ik.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Dat waren vast de muzieklokalen. Golfplaten zal best kunnen werken. Vroeger werden er ook wel eierdoosjes tegen de wand geplakt.

Pas wel op dat je niet met asbest golfplaten gaat knoeien.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door beijert »

Aangezien het zagen wordt laat ik die mooi op mijn dak.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Fedde »

hannesie schreef: do 04 sep 2025, 22:40
De verkeerde voet neerzetten als je probeert op de bel te drukken, en aan te bellen dan is struikelen genoeg.
Onregelmatige bodem is dan oorzaak.
Nou ja, gelukkig kwam het niet door struikelen over luudsprekerkabels... :hide:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Barry2001 »

richard schreef: vr 05 sep 2025, 19:03
Dat waren vast de muzieklokalen. Golfplaten zal best kunnen werken. Vroeger werden er ook wel eierdoosjes tegen de wand geplakt.

Pas wel op dat je niet met asbest golfplaten gaat knoeien.
Ja die golfplaten hangen ook in de grote ruime achterin, daar doen ze door het oppervlak van de ruimte veel minder. In kamer 3 en 4, de muzieklokalen idd zijn ze icm de vloerbedekking erg effectief.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Wel goed bedacht om tegen relatief lage kosten dat effect te bereiken.
Vloerbedekking en een systeemplafond heb je toch nodig.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Barry2001 »

En, in die ruimte zijn normaal gesproken de ‘doe’ dingen, m’n vriendin heeft daar schilderles bv. Die muziekschool kamers zijn bewust in de kleinere ruimtes denk ik. Eenvoudiger aan te passen voor een goed resultaat.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Barry2001 »

Verder, om OT te blijven, de kamer hier akoestisch aanpassen is by far de beste tweak die ik ooit heb gedaan. Probeer (als je niet alleen woont) een compromis te zoeken, verfraaiing kan op veel manieren. Ja een ruime meter demping in de hoeken zal niet overal kunnen, hoef ook niet, los daarvan is er zat mogelijk wat al fors verbetering geeft.
Maw ik zou het een ieder van harte kunnen aanraden.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Duclaasie »

Ik heb een soort valse hoop and met vulling en akoestische panelen gemaakt. Balkjes 50x50 op de muur bevestigd en gevuld met Isolena en vervolgens de panelen er tegenaan. Alle zichkanten van de balkjes zwart gemaakt en de panelen laten oversteken voor een zwevend effect. Zowel ik als de vriendin zijn er erg blij mee.
IMG_4890.jpeg
1A051BA7-B007-483E-B594-8EF820B50070.jpeg
IMG_4895.jpeg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door rikpost »

Ik zeg netjes zo 8)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door SARK »

Zeker netjes maar ik zou helemaal gestoord worden van de reflectie van de tv in/op de kap van de draaitafel :shock:
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Fedde »

Een soort van ouderwetse Ambilight...
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Duclaasie »

SARK schreef: za 06 sep 2025, 8:18
Zeker netjes maar ik zou helemaal gestoord worden van de reflectie van de tv in/op de kap van de draaitafel :shock:
Dat valt mij nu pas op, maar zittend op de bank zie je daar dus niets van.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door hannesie »

Grappig, ik heb veel meer moeite met die zilverkleurige schroeven die gebruikt zijn om de luidsprekers in of op de kast te schroeven.

Ik had daar al zeker zwarte in gedraaid. :hide: [-X
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Duclaasie »

Dat snap ik, maar is toch echt origineel. Hoe vaak ik al niet op het punt heb gestaan om zwarte te kopen…
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door hannesie »

:rofl: Gewoon doen.
Plaats reactie